AM3-moderkort med SLI från MSI

Permalänk
Melding Plague

AM3-moderkort med SLI från MSI

Moderkortsjätten MSI har sedan tidigare flera modeller för sockel AM3 i sortimentet. Nu lanseras en ny, denna gång med stöd för SLI.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Verkar ju bra. Byggde en dator igår med AM3 och DDR3 och det finns inte många moderkort att välja på. Så detta är ju bra.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Verkar ju bra. Byggde en dator igår med AM3 och DDR3 och det finns inte många moderkort att välja på. Så detta är ju bra.

nyfiken på vilka komponenter

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

Detta bestod datorn av, det är en kontorsdator till min morbror och ingen speldator. Inet hade inte många moderkort för am3 och ddr3 att välja på. Hade det funnits billigare så hade det nog blivit det.

PowerColor Radeon HD4730 512M 769 kr
1TB Samsung Ecogreen F2 737 kr
Asus M4A78T-E 1261 kr
400W Corsair CMPSU-400CXEU 490 kr
Kortläsare Intern 3,5" All in 1 Svart USB 2.0 182 kr
Cooler Master Elite 334 Svart, Utan nätagg 395 kr
Windows Vista Home Premium SP1 64-bit Sv Single 1231 kr
Scythe Katana 3 CPU 240 kr
Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr 0 kr
Optiarc AD-7240S DVD±RW Svart SATA, OEM 243 kr
4096MB (2x2048MB) DDR3 PC12800 Corsair XMS3 844 kr
<B>Totalt 8093 kr</B>

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Har den stöd för två st pci-e x16 eller blir det x8- x8?

Permalänk
Medlem

Skulle nog personligen kört på amds 790 chipset framför ett nforce.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Skulle nog personligen kört på amds 790 chipset framför ett nforce.

Fast vill man ha ett SLI-kapabelt kort, så är det ett ganska dåligt alternativ...

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

Dettta är väl enda sli kakan som klara ddr3 va.....

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av atreyu
Dettta är väl enda sli kakan som klara ddr3 va.....

Japp, och således fyller det ju en funktion i alla fall!

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av atreyu
Dettta är väl enda sli kakan som klara ddr3 va.....

Om det gäller AM2, AM2+ och AM3 socket, så ja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Detta bestod datorn av, det är en kontorsdator till min morbror och ingen speldator. Inet hade inte många moderkort för am3 och ddr3 att välja på. Hade det funnits billigare så hade det nog blivit det.

PowerColor Radeon HD4730 512M 769 kr
1TB Samsung Ecogreen F2 737 kr
Asus M4A78T-E 1261 kr
400W Corsair CMPSU-400CXEU 490 kr
Kortläsare Intern 3,5" All in 1 Svart USB 2.0 182 kr
Cooler Master Elite 334 Svart, Utan nätagg 395 kr
Windows Vista Home Premium SP1 64-bit Sv Single 1231 kr
Scythe Katana 3 CPU 240 kr
Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr 0 kr
Optiarc AD-7240S DVD±RW Svart SATA, OEM 243 kr
4096MB (2x2048MB) DDR3 PC12800 Corsair XMS3 844 kr
<B>Totalt 8093 kr</B>

En kontorsmaskin med separat graffakort och utan CPU?

Du skulle köpt en Asus Vintage så hade du kommit mycket billigare undan för det här var pengar rakt i sjön.

Edit: Från dustinhome.

Från dustinhome

Antal Artikelnr. à pris Radtotal
st ASUS V3-M3A3200 780G S-AM2+ 300W SVART 5010207288 Ej i lager 1 495,00 kr 1 495,00 kr

st AMD ATHLON X2 7850 BE 2.8GHZ SOCKET AM2+ BOX 5010312875 Ej i lager 795,00 kr 795,00 kr

st CORSAIR 4GB DDR2 XMS2 PC6400 (2X2GB) 5010316145 I lager 555,00 kr 555,00 kr

st WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 640GB SATA/300 16MB 5010198180 I lager 655,00 kr 655,00 kr

st SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X IDE BULK SVART 5010295757 1-2 dagar 295,00 kr 295,00 kr

st MICROSOFT WINDOWS VISTA HOME BASIC W/SP1 SVE DVD 5010145252 Ej i lager 2 120,00 kr 2 120,00 kr

Uppdatera kundvagn
Töm kundvagn

Varuvärde
5 915,00 kr
Frakt 59,00 kr
Fakturaavgift 39,00 kr
Totalt inkl. moms och frakt 6 013,00 kr

Valde en mindre disk. 1Tb behövs inte i en kontorsmaskin. Betala med kort så hamnar du precis under 6000 för en komplett maskin med cpu och det här priset går att pressa om du kollar runt lite...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Men för de 8100 som det landade på fick jag grafikkort (HD4730), processor phenomII X4 810 (kom visst inte med i listan, körde kopiera-klistra in, menmen), 1TB hdd och ddr3 på 1600mhz.

Så de extra pengarna gav ju något iaf, sen kanske det inte är en kontorsmaskin, men heller inte en speldator. Den skulle hålla ett tag, och för att vissa lättare barnspel skulle gå att köra så valde jag ett separat grafikkort.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Har du barn själv Ralle? Vet du vad dom spelar? Hur mycket som krävs? Det inbyggda räcker mer än väl och skulle det om ett par år inte vara tillräckligt så kan du då kompleter med ett graffakort som kommer smiska det du valt och han kommer fortfarande ha pengar kvar. Snabbt minne gör skillnad i prestandatestprg, inte i det dagliga livet. En X4a är overkill för användningsområdet. Det är pengar i sjön. Gå upp till 1TB på mitt förslag så handlar det om max 200kr till, inte 2000.... och det där var från dustin, det går genom att kolla priserna pressa det avsevärt. Köp disken och operativet från db i ditt exempel så får du 1Tb och sparar samtidigt 807kr på mitt pris... som sagt, det går att pressa det väsentligt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Typisk idiotgrej!

Den enda anledningen att låta detta moderkort ståta med integrerad grafik är att man skall kunna höja priset.

Jag har mycket svårt att tänka mig en enda vettig människa som köper det här kortet i avsikt att använda det utan separat grafikkort!
Vill man använda integrerad grafik skall man inte betala extra för SLI (eller CF, för den delen)!

/Olle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olle P
Den enda anledningen att låta detta moderkort ståta med integrerad grafik är att man skall kunna höja priset.

Jag har mycket svårt att tänka mig en enda vettig människa som köper det här kortet i avsikt att använda det utan separat grafikkort!
Vill man använda integrerad grafik skall man inte betala extra för SLI (eller CF, för den delen)!

/Olle

Poängen var kanske att de här chipseten var utvecklade för att stödja Hybrid SLI och dess funktioner. Egentligen ganska nice, men verkar inte ha slagit igenom överhuvudtaget. Sitter man på två eller tre strömätande monster, så borde det vara rätt trevligt med att kunna surfa o.s.v. på den integrerade kretsen, för att spara ström. Dock så verkar folk inte alls ha använt sig av funktionen, och det finns inte stöd för Hybrid Power alls i nyare grafikkort.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

Sen känns väl nVidia rätt dött som chipset på AMD plattformen.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Sen känns väl nVidia rätt dött som chipset på AMD plattformen.

Typ enda alternativet om man vill köra SLI.....

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

Då har man ju begränsat sig till typ 5 i världen...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Då har man ju begränsat sig till typ 5 i världen...

Skulle gissa på att det är lite mer än 5st i världen som kör SLI.....

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

SLI och vilja ha en ny AMD-rigg... nja, kan sträcka mig till 6 men inte mer...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
SLI och vilja ha en ny AMD-rigg... nja, kan sträcka mig till 6 men inte mer...

Det där är ju bara trams. För det första så är kommentaren hyffsat meningslös i en tråd som handlar om ett moderkort för AM3 med SLI-stöd.
För det andra så finns det ju bara på detta forumet ett antal människor med SLI och AMD-burkar.
Man måste inte köra Intel för att SLI ska fungera, och det är inte bara 3DMark-fantaster som kör SLI.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
... Hybrid SLI och dess funktioner. Egentligen ganska nice, men verkar inte ha slagit igenom överhuvudtaget. Sitter man på två eller tre strömätande monster, så borde det vara rätt trevligt med att kunna surfa o.s.v. på den integrerade kretsen, för att spara ström.

Vad jag förstått angående hybridkopplingen så fungerar den så att den integrerade grafikkretsen är "master", och kan utnyttja upp till motsvarande sin egen nivå från var och en av "slavarna". Att degradera prestandan hos ett monsterkort till den interna grafikens är verkligen ett resursslöseri. I stället skall Hybrid SLI användas med billigast möjliga budgetgrafikkort. Prestandan blir då i alla fall sämre än om man lägger samma pengar (budgetgrafikkort plus merkostnad för integrerad grafik och Hybrid SLI) på ett enda grafikkort.

/Olle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olle P
Vad jag förstått angående hybridkopplingen så fungerar den så att den integrerade grafikkretsen är "master", och kan utnyttja upp till motsvarande sin egen nivå från var och en av "slavarna". Att degradera prestandan hos ett monsterkort till den interna grafikens är verkligen ett resursslöseri. I stället skall Hybrid SLI användas med billigast möjliga budgetgrafikkort. Prestandan blir då i alla fall sämre än om man lägger samma pengar (budgetgrafikkort plus merkostnad för integrerad grafik och Hybrid SLI) på ett enda grafikkort.

/Olle

Njae, snarare är det så att den integrerade kretsen ska användas när det inte finns behov för prestandan i den diskreta. Egentligen är det väl två funktioner, Hybrid SLI, som för oss entusiaster är rätt meningslös, men Hybrid Power, som är en ganska vettig funktion, då den sätter de kraftiga GPU:erna i vila, och använder den integrerade kretsen.
Sen kan jag säga att som datorbyggare, så är den integrerade kretsen väldigt bekväm. Önskar faktiskt att det hade funnits motsvarande på alla moderna moderkort. Gör felsökning och liknande ett steg enklare.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Sen kan jag säga att som datorbyggare, så är den integrerade kretsen väldigt bekväm. Önskar faktiskt att det hade funnits motsvarande på alla moderna moderkort. Gör felsökning och liknande ett steg enklare.

Jag håller inte med. Inbyggd grafik är ett nödvändigt ont på bärbara datorer men på vanliga bordsdatorer tycker jag att ett riktigt grafikkort gör felsökningen enklare, gärna ett pci-kort.
Under en fattig period av mitt liv så köpte jag ett nforce2 moderkort med inbyggd grafik för att spara pengar. Det visade sig att när man använde den inbyggda grafiken så var det bara ett fåtal minnesmoduler som fungerade felfritt. Efter att ha köpt ett riktigt grafikkort så försvann minnesproblemen.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A7V
Jag håller inte med. Inbyggd grafik är ett nödvändigt ont på bärbara datorer men på vanliga bordsdatorer tycker jag att ett riktigt grafikkort gör felsökningen enklare, gärna ett pci-kort.
Under en fattig period av mitt liv så köpte jag ett nforce2 moderkort med inbyggd grafik för att spara pengar. Det visade sig att när man använde den inbyggda grafiken så var det bara ett fåtal minnesmoduler som fungerade felfritt. Efter att ha köpt ett riktigt grafikkort så försvann minnesproblemen.

Du kan ju alltid stänga av det integrerade, och merkostnaden för kort med integrerad krets är minimal. Självklart kan de krångla, men dock extremt sällan.
Under de år jag har sysslat med datorer, så har jag kanske träffat på två eller tre trasiga eller bråkande integrerade grafikkort. En bråkdel jämfört med antalet trasiga diskreta grafikkort jag träffat på.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....