Permalänk
Medlem

substitut till kylpasta?

Har lite delar som ligger och ska testas lite snabbt och jag har ingen kylpasta därav finns det något man kan ta i hemmet eller är det lika bra att köra utan?

//fez

Permalänk
Medlem

kopparpasta kanske sånt man har på rostiga gängor m.m.. (obs, leder garanterat ström, så söla inte!

annars kanske tandkräm fungerar? du kan ju bli först på sweclockers med att prova vettja!

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Tandkräm lär funka bra.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Hahaha seriöst? Jag kan offra min dåliga cpu och mitt via moderkort för lite tandkräm

Är vatten i iaf dom tandkrämerna jag hade hemma, är det så lite eller bör jag vara orolig?

Permalänk
Medlem

Ketchup fungerar nog.

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk

Kör utan. Om du bara ska köra ett snabbt test så är det inte värt besväret att rengöra efter något experiment med tandkräm el dyl.

Kylpasta behöver dessutom oftast köras in innan den når maximal effekt...

EDIT: Kopparpasta har testats förut men den är för grovkornig för att fylla de mikroskopiska håligheterna.

Permalänk
Medlem

Hmmm.. om du har lite hårdvara du inte bryr dig om... varför inte testa allt möjligt bara för att se?

jag kan förstå om inte vill göra det... men skulle vara kul o se hur en tunn ostbit funkar innan den smälter xD

Edit: skall se om jag kan få mitt Pentium III system o funka.. beror dock på nätagget... moderkortet har dedära gammla kopplingarna.. o om jag inte minns fel så pajade mitt nätagg till det systemet...
men om det funkar så skall jag fan testa

Permalänk
Medlem

Hmm, tandkräm känns lite overkill. Det fungerar nog bättre med feta ost (skuren i tärningar) eller gräddfil! Se till att du kör gräddfilen i micron tills allt vatten har ångat bort för att få ut maximal kyleffekt bara. Feta osten kan vara svår att få till ett jämt lager med, men bör gå utmärkt med en liten överdos av vardagsvåld

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

haha det här börjar urarta...känns nästan som att jag ska testa å koppla på en kastrull å koka lite ägg när jag ändå är i farten

Permalänk
Medlem

Varför inte, har du en riktigt strömhungrig prolle så GO FOR IT!

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

fasen då... har inga ram stickor aja det var ju kul så länge det vara de han komma på filmjölk, plastpåse, papper, mögelost/ost, bröd, bacon m.fl.
bacon hade vart gott på en pentium 4... välstekt o god haha

Permalänk
Medlem

110nm 1100mhz AMD bör göra susen ~~ sen smäller man på 2v så lär det börja koka.

haha du har samma problem som jag hade innan...brorsan har min ena dator där det sitter 2gb ddr i men jag hittade en 256mb sticka i någon låda så jag håller tummarna på att den funkar

Permalänk
Medlem

hoppas att ditt system funkar!

jag menar, tänk om vi hittar en positiv skillnad mellan vanlig kylpasta o någon produkt som finns i kylskåpet? inte för att det är sannolikt men man vet aldrig:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
haha det här börjar urarta...känns nästan som att jag ska testa å koppla på en kastrull å koka lite ägg när jag ändå är i farten

Vattenkylning FTW!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

det här faila totalt...först flyttade jag undan datorn jag sitter på nu så pajade jag min P182 dörr...sen började VIA kortet å pipa men det var moderkakan för nforce2 kortet fungerade klockrent och ett av två agp kort visade ingen bild på DVIn så det är troligtvis sönder...blir äggkok eller tandkräm någon annan dag nu ska jag bara slappa

Permalänk

Re: substitut till kylpasta?

Det finns inget som heter kylpasta!

Det heter värmeledningspasta. Den har ingen som helst kylförmåga - den leder enbart värme. Och inte bra heller, men bättre än luft.

Värmeledningspasta är inte totalt nödvändigt, och det finns inget substitut, så om du inte har någon så kör helt enkelt utan. Många tror att det är farligt, men det funkar oftast dugligt. Folk utan vetskap gillar att uttrycka sig ändå, vilket skapar förvirring. Akta dig för dessa uttalanden.

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Medlem

Du får såklart tycka vad du vill, men det heter faktiskt kylpasta, hur missvisande det än är. http://www.prisjakt.nu/search.php?query=kylpasta

Visa signatur
Permalänk

"Det baller ur" xD

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem

HardOCP gjorde ett test av kylpastor för ett tag sen, och inkluderade då sån där färdigskuren "ost" i testet. Föga förvånande så presterade inte osten särskilt bra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
Det finns inget som heter kylpasta!

Det heter värmeledningspasta. Den har ingen som helst kylförmåga - den leder enbart värme. Och inte bra heller, men bättre än luft.

Värmeledningspasta är inte totalt nödvändigt, och det finns inget substitut, så om du inte har någon så kör helt enkelt utan. Många tror att det är farligt, men det funkar oftast dugligt. Folk utan vetskap gillar att uttrycka sig ändå, vilket skapar förvirring. Akta dig för dessa uttalanden.

Idiot..

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
Det finns inget som heter kylpasta!

Det heter värmeledningspasta. Den har ingen som helst kylförmåga - den leder enbart värme. Och inte bra heller, men bättre än luft.

Värmeledningspasta är inte totalt nödvändigt, och det finns inget substitut, så om du inte har någon så kör helt enkelt utan. Många tror att det är farligt, men det funkar oftast dugligt. Folk utan vetskap gillar att uttrycka sig ändå, vilket skapar förvirring. Akta dig för dessa uttalanden.

Det heter säkert värmeledningspasta men i datorvärlden går det under kylpasta (kylare + värmeledningspasta = kylpasta).
Jag tror absolut inte att det är farligt utan pasta men det är knappast optimalt speciellt när det är ganska kassa kylare jag har som är rejält refflade och jag har dessutom inget våtpapper för att kunna lappa/läppa skiten.
Sen finns det självklart annat att dra dit, finns små klisterlappar å lite till på marknaden men nu tänkte jag mest på det som finns i hemmet tex kopparpasta vilket jag har liggandes i bilen men det leder så man måste vara försiktig och IHS/coren på Socket A är 1x0.5cm om ens det så varför riskera något.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
Det finns inget som heter kylpasta!

Det heter värmeledningspasta. Den har ingen som helst kylförmåga - den leder enbart värme. Och inte bra heller, men bättre än luft.

Värmeledningspasta är inte totalt nödvändigt, och det finns inget substitut, så om du inte har någon så kör helt enkelt utan. Många tror att det är farligt, men det funkar oftast dugligt. Folk utan vetskap gillar att uttrycka sig ändå, vilket skapar förvirring. Akta dig för dessa uttalanden.

Håller med dig, borde inte heller heta kylskåp. Skåpet kyler inte, det är ju kylmediumet!....

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Jag verkligen älskar osttestet.. hahahaha

Det som är med vissa medier som man skulle kunna testa är just att de innehåller vatten.. vatten leder som bekant värme bättre än luft. (och lär också kunna tränga in i de minsta skårorna i prollen)

Dock så innebär vatten en viss risk.

Men om vattnet inte skulle dunsta så skulle det fungera OK..

det faktum att det dunstar leder ju till att prestandan försämras efter ett tag.

Vill man köra en vetting lösning kör utan..

En mindre vettig lösning är att sätta dit en liten skiva av en inlagd champinjon och se till att den hålls fuktig.. inte blöt dock.

Kanske ger ok effekt. (Måste dock ha någon fom av avståndbricka för att få dit en 0,5 cm skiva champinjon )

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk
Medlem

Angående att du pajade dörren på dit P182. Jorden går inte under. Förra veckan förstörde jag följande:
Förstärkare 2500:-
Gräsklipparaxeln, vet inte vad det kostar
8800 Ultra (fast det förstörde jag inte, det gick sönder)

Sen var det något mer också. Alla dessa saker lyckades jag med på 5 dagar.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Håller med dig, borde inte heller heta kylskåp. Skåpet kyler inte, det är ju kylmediumet!....

KLOCKREN!

Permalänk
Medlem

Silverlod!

Frågan hur man ska skydda grejerna från värmen vid lödningen låter jag vara obesvarad.