Permalänk
Medlem

Ubuntu Linux Mainstream

Ubuntu har blivit något av Linux Mainstream. Kan inte riktigt förstå varför? Finns många andra distar som är minst lika lättanvända och kompletta.

- Feodora
- Mandriva (här är jag inte objectiv)
- Open Suse

Ubuntu är nice, men personligen stör jag mig på att dom inte följer red hat. Tex prova att skriva /dev/eth0 näe.. tänkte väl det
Sedan gillar jag hur man startar och stoppar Red Hat services, jag gillar att ha en root användare (går iof att fixa i ubuntu, men det krävs lite pill.

En annan sak som slår mig är att de kommando baserade verktygen i Ubuntu inte är mappade med dom grafiska. Tex (iaf när jag testade senast), så gör man en useradd kopieras automatiskt inte Xorg konfiguration in till användaren, utan det gör den endast om man använder de grafiska verktygen. Allt sånt går givetvis att fixa, men det är extra pill helt enkelt.

apt är bra, men det finns motsvarigheter i varje linux dist, tex urpmi (mandriva), yum (feodora).

Så min fråga är: Hur kommer det sig att Ubuntu har blivit så populärt jämfört med andra distributioner?

Visa signatur

RedHat <3 CentOS <3 OpenSuse <3 FreeBSD

Permalänk
Medlem

En anledning som jag kan tänka mig är drivrutinsstödet vilket medför till att saker och ting fungerar direkt efter installation. Jag har själv kört Suse (ej OpenSuse) en tid men när jag skulle installera deta på min stationära dator blev det problem. Fattades drivrutiner vilket medförde att inte ens installationen kunde genomföras och då blev jag tipsad om den senaste versionen av Ubuntu vilket gick att installera utan problem.

Hur det var/är med de inkludera verktygen så som yum/apt är det inget speciellt som jag känt som skiljer dem åt. Båda har fungerat bra och likaså andra saker som installationsprocessen, konfigurationsverktyg och programkompabilitet. Men för min del var det ändå drivrutinsstödet som det hängde på.

Icke att förglömma är att det finns väldigt många och bra guider för användare som kör Ubuntu. Kan vara mycket bra för de som vill testa på linux.

Så min slutsats är nog drivrutinsstödet och dokumentation. Fedora och Mandriva har jag dessvärre inte testat så dem vågar jag inte uttala mig om

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att den största anledningen just är att den är mainstream, att man lättare kan få tag på instruktioner och hjälp när andra man känner använder samma system.

Vidare, så (i alla fall vad jag själv tycker) är att Mandriva blandar sina fria versioner med kommersiella versioner och opensuse har åtminstone tidigare fungerat skumt på min burk.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd

Jo aktuellt just idag är att tom Microsoft ser Canonical/Ubuntu som ett hot...

IDG Sverige
http://www.idg.se/2.1085/1.239644/microsoft-erkanner-linux-so...

Citat:
I sin årliga inlaga till den amerikanska handelskammaren citerar Microsoft Red Hat och Ubuntu som konkurrenter till Microsoft klientoperativsystem. Tidigare har Microsoft endast erkänt Red Hat som en konkurrent till företagets serveroperativsystem.

Orginalartikel
http://www.techworld.com/opsys/news/index.cfm?newsID=120501&p...

Citat:
For the first time the company has named Linux distributors Red Hat and Canonical as competitors to its Windows client business in its annual filing to the US Securities and Exchange Commission.

Fint erkännande av Canonical/Ubuntu....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

1 Ubuntu lanserar nya versioner ofta och är då först med spännande tekniker och enkla lösningar.
2 Ett enormt community samt ett förtag bakom sig.

Permalänk
Medlem

Drivrutiner tror jag definitivt. Att de inkluderar wifi-drivers på skivan t ex, och har enkel installation för drivruiner för grafikkort och så. (skönt om man har nvidia iaf)

Hur är det med repot i den andra distarna? Är de lika utförliga som Ubuntu/debians?

Svårt att säga egentligen. Jag installerade Ubuntu för att det var mainstream. För nöjd för att proba något annat...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lite kul att Microsoft erkänner att Linux är ett hot inom netbooks, då dom mer eller mindre erkänner att deras operativsystem kräver så mycket att folk inte vill använda det, och väljer andra alternativ.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Lite kul att Microsoft erkänner att Linux är ett hot inom netbooks, då dom mer eller mindre erkänner att deras operativsystem kräver så mycket att folk inte vill använda det, och väljer andra alternativ.

Jo det är ett tungt erkännande som MS meddelar i sin kvartalsrapport.....

Extra kul att Canonical dvs bolaget bakom Ubuntu näms...

Den engelska orginalartikeln har mer djup och analys än IDG Sveriges kvällstidningsstuk...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Tror att Microsoft "erkänner" Ubuntu för att låstas som dom inte sitter i en monopolställning (som man inte får göra i USA). Men man har sett Linux som ett hot när man gick in i Afrika och förstörde ett försök att köra Linux i skolorna så man skulle slippa betala dyra licenser. Ett franskt repotageteam tog upp det när Bill Gates mottog sin hedersdoktorstitel iom hans "hjälpverksamhet" för u-länder. Det blev genast en väldigt pinsam stämning...

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Avstängd

Njau.. den afrikanska marknaden är ju på intet sätt viktig jämfört med den exploderande marknaden i Asien samt USA/Europa.

Att MS skriver detta i en officiell rapport till myndigheter är anmärkningsvärt...

(som jag tolkar det så är det en årsrapport som alla registrerade aktiebolag i USA måste göra)

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alopex
Tror att Microsoft "erkänner" Ubuntu för att låstas som dom inte sitter i en monopolställning (som man inte får göra i USA). Men man har sett Linux som ett hot när man gick in i Afrika och förstörde ett försök att köra Linux i skolorna så man skulle slippa betala dyra licenser. Ett franskt repotageteam tog upp det när Bill Gates mottog sin hedersdoktorstitel iom hans "hjälpverksamhet" för u-länder. Det blev genast en väldigt pinsam stämning...

Dock har ju inte Bill Gates foundation något att göra med Microsoft vad jag vet, och Bill Gates "arbetar" väl inte officiellt sett på Microsoft längre? Jag fick för mig att det var den där Steve Ballmer som mutade någon för att få in MS istället för Linux.

Och varför skriver du hjälpverksamhet inom citationstecken?

Angående varför Ubuntu är "mainstream" är väl för att det är simpelt och rent? Kommer ihåg första gången jag använde Ubuntu, de har en version som är lätt att tanka ner (bara välja mellan x86, x64, PPC). Medans de andra alternativen som var riktade mot samma målgrupp hade basic, powerpack, powerpack m3g4super (Mandriva), har för mig att också SuSE var lite röriga med det då.

Permalänk
Medlem

Sedan var de väl rätt tidiga med Live-skivor också? Där man bootade från skiva och fick ett nice desktop där det mesta faktiskt funkade, och en möjlighet att installera om man ville.

Permalänk
Snusfri

Drivrutiner, mycket dokumentation och ett väldigt bra forum där man kan få svar på det mesta är det slår mig först.

Sen att det är väldigt enkelt att installera och få igång är givetvis en annan del av det är så pass "mainstream".

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Man kan hata Microsoft hur mycket man vill och hata Bill Gates för hur han styrde MS till att bli det enorma företaget det blev.

Det är dock VÄLDIGT taskigt att kritisera Bill Gates för hans välgörenhetsarbete. The Bill & Melinda Gates Foundation har gett miljarder till att stoppa polio och HIV. I princip har Bill Gates själv med sina enorma insatser stoppat polio i världen. DÄRFÖR har han fått doktors-titel från bla Karolinska Institutet. Det är något helt enormt vad med pengar den här mannen ger till välgörenhet. Visst kanske Linux hade varit bättre till vissa skolprogram, men 11,7 miljarder USD i olika hälsoprogram för att hjälpa till att bekämpa sjukdom är inte lite pengar. Det är ca 83 miljarder svenska kronor...

Kan vara värt att fundera på när folk här på forumet målar upp honom som djävulen själv. Inte nog med att det är en enorm summa pengar. Hans stiftelse jobbar också aktivt inom dessa program för att se till att pengarna faktiskt når fram och inte försvinner in i korrupta politikers fickor och bilsamlingar.

Edit: Det är också jävligt lätt för oss här i västvärlden och kritisera ett val av operativsystem. Tror ni att ett barn i afrika som genom detta får en möjlighet att gå i skolan, kommunicera med hela världen, och använda en dator, bryr sig det minsta om det är Linux eller MS i burken.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Kommer inte exakt ihåg varför jag testade Ubuntu som första dist när jag började på Chalmers för tre år sedan men troligtvis var det på grund av enkelheten med live-skiva, uppbackningen av ett riktigt företag, och att det var nytt och fräscht. Ubuntu fick också mycket uppmärksamhet då Compiz kom i 7.10 med den roterande kuben.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det snack enl den franska dokumentären som jag såg. Där visar man att Gates sk välgörenhet drar in mer pengar än den delar ut och det är inget annat än avancerad skatteplanering för multimiljonärer (fler exempel finns i USA). Visst är det bra med pengar till sjukvård i u-länder men anledningen är en helt annan än altruism.

Och ja, jag tror att en afrikan bryr sig väldigt mycket om han måste betala för programvara, opperativsystem och antivirus. 1.000 pix kanske inte är mycket i Europa men är högt över en årsinkomst för flertalet afrikaner. Genom att sänka försök med att dela ut gratis mjukvara beter sig MS rent utsagt fördjälvigt. Vill du verkligen hjälpa någon - ge dom ett fiskespö inte fisk!

Ang Microsofts enorma framgång så beror det på tur snarare än genialitet, konkurenten som skulle sälja det bättre opperativsystemet CP/M till IBM dök inte upp och sen gjorde Apple bort sig när man inte ville släppa licensen. Commodore hade redan fulat ut sig ledningsmässigt även om man, enligt vissa, satt på det bästa systemet - Amiga DOS.

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

Back to topic. Det känns som om Ubuntu lägger sig på ett en bra nivå. Jag hade länge kört Debian, men iom att Ubuntu uppdaterades oftare och var väldigt användarvänligt bytte jag till det. Visst kan man köra Fedora om man alltid vill ha det absolut senaste, men så modig är jag inte.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Jag tror att ubuntu ridigt lite på Debians goda rykte, när ubuntu lanserades gjorde man ju inte precis någon hemlighet av att det var debian i botten, sedan är det skulle jag gissa de förbättringar man gjort för att underlätta installationen av operativet och installation av hårdvara som inte har direkt stöd i kärnan som proprietära grafikkortsdrivrutiner och vissa wifi-kort.

Sedan kom ubuntu i en ganska bra tidpunkt när Redhat gjorde sina stora förändringar och först skulle bli helt kommersiella och insåg att det inte var någon bra idé och försökte sedan reparera misstaget med fedora, där tror jag dom tappade många användare till ubuntu som redan rekommenderat det vidare.

Sedan har ubuntu klarat sig ganska bra utan några större "skandaler" eller annan "bad-will", både redhat har ju fällt sina lite förolämpande kommentarer, novells samarbete med MS har väl bland vanliga hemmavändare kanske inte mottagits helt väl och för Mandrivas del tror jag namnbytet från Mandrake som ändå var rätt känt på sin tid skapade lite förvirring.

Sedan är min högst personliga åsikt att alla ovannämnda distributioner är skräp, dom är sega oanpassningsbara och det har historiskt sett åtminstone varit svårt att uppgradera mellan versioner vilket jag tror gjort lite att folk "tröttnat" på linux, när musen inte funkar eller X inte startar efter man uppgraderat och då har man istället gått tillbaka till windows för att linux upplevdels som ostabilt och krångligt. Jag säger inte att Gentoo är bättre på den saken, men alla jag fått att byta från Windows till Gentoo har åtminstone vetat vad man gör för att lösa problemet i den situationen och varken jag eller dom personer jag fått börja använda det är någon kärnfysiker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alopex
Tyvärr är det snack enl den franska dokumentären som jag såg. Där visar man att Gates sk välgörenhet drar in mer pengar än den delar ut och det är inget annat än avancerad skatteplanering för multimiljonärer (fler exempel finns i USA). Visst är det bra med pengar till sjukvård i u-länder men anledningen är en helt annan än altruism.

Och ja, jag tror att en afrikan bryr sig väldigt mycket om han måste betala för programvara, opperativsystem och antivirus. 1.000 pix kanske inte är mycket i Europa men är högt över en årsinkomst för flertalet afrikaner. Genom att sänka försök med att dela ut gratis mjukvara beter sig MS rent utsagt fördjälvigt. Vill du verkligen hjälpa någon - ge dom ett fiskespö inte fisk!

Ang Microsofts enorma framgång så beror det på tur snarare än genialitet, konkurenten som skulle sälja det bättre opperativsystemet CP/M till IBM dök inte upp och sen gjorde Apple bort sig när man inte ville släppa licensen. Commodore hade redan fulat ut sig ledningsmässigt även om man, enligt vissa, satt på det bästa systemet - Amiga DOS.

Du förstår väl att du inte kan skriva sånt utan att ge källor som backar upp det? Jag säger inte att det är fel, men du får allt ge någon vettig källa.

Permalänk
Vila i frid

Guldkornet WUBI http://wubi-installer.org/ gör det intressant för de mindre tekniskt bevandrade att ens försöka sig på att installera Ubuntu - på ett sätt som är lika enkelt/svårt som vilket annat Windows-program som helst. Tyckte man inte att Ubuntu var något att ha, avinstallera.

Permalänk
Medlem

Enkelt att installera och använda, och väldigt konfigurerbart på ett enkelt sätt har gjort Ubuntu populärt.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Lättanvänt, bra pakethanterare och snabba uppdateringsintervaller.

Enda sättet att komma framåt på desktop-sidan är användarvänlighet, användarvänlighet, användarvänlighet.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Hedersmedlem

Vänta nu, "/dev/eth0"? Har aldrig sett något sådant i Red Hat eller någon dist som kommer från den "grenen".
Enda OS:et jag känner till som har något sådant är Plan9.

Vad ska en vanlig användare med den till för övrigt, läsa rådata från nätverkskortet?

EDIT: Drog igång en Fedora Live-skiva för att testa, hittar ingen /dev/eth0 där.
EDIT2: Man har en root-user i Ubuntu, den är bara utan lösenord. Vill du ha ett shell körandes som root för att exekvera flera kommandon i rad är det bara att köra sudo -s

Vidare, vadå "kopiera Xorg-konfigurationen"? xorg.conf är system-wide (vilket är synd emellanåt).

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Vänta nu, "/dev/eth0"? Har aldrig sett något sådant i Red Hat eller någon dist som kommer från den "grenen".
Enda OS:et jag känner till som har något sådant är Plan9.

Vad ska en vanlig användare med den till för övrigt, läsa rådata från nätverkskortet?

EDIT: Drog igång en Fedora Live-skiva för att testa, hittar ingen /dev/eth0 där.
EDIT2: Man har en root-user i Ubuntu, den är bara utan lösenord. Vill du ha ett shell körandes som root för att exekvera flera kommandon i rad är det bara att köra sudo -s

Vidare, vadå "kopiera Xorg-konfigurationen"? xorg.conf är system-wide (vilket är synd emellanåt).

Klart man ska läsa rådata från nätverkskortet 8)

Root användare, ja eller sudo -i för en konsol. Poängen är att ubuntu tycker inte det ska finns en root användare. När man kör server kan jag tycka att man ska ha en root användare (min egna subjektiva åsikt)
Allt går självklart att fixa, det rörde sig mer om små detaljer som jag spontant störde mig på.

Förlåt skenade iväg med xconfigen. Men testa att köra en "useradd" i ubuntu, kolla om det automatiskt skapas en home-katalog, med .bash_profile och liknande (vilket default sker i redhat, mandriva, feodora). Mitt intryck av just kubuntu (inte ubuntu), var att den versionen av KDE som följde med var grymt dåligt mappad mot systemet i alla fall i jämförelse med Mandriva och Suses versioner. Kör lite Kubuntu nu och måste säga att det har blivit betydligt bättre även om jag har en del problem som inte löses så lätt (tex få igång usb-mic med kmix).

Synd att jag inte gillar gnome, annars hade disten var ett lätt val när det gäller desktop.

Visa signatur

RedHat <3 CentOS <3 OpenSuse <3 FreeBSD

Permalänk
Medlem

För mig är det fortfande Mandriva som äger, mycket känns väldigt opolerat i Ubuntu om man jämför och buggar fixas väldigt mycket fortare i Mandriva; jag kör min vana trogen Cooker och nuvarande post Alpha 2 är det bästa jag kört i desktop-väg på Linux. Dessutom fungerar precis allt, och som jag vill att det skall fungera, och då har disten inte ens nått beta ännu. Jag funderar på att köpa Mandriva 2010 Powerpack när det släpps, för att visa min support, och för att det vad det ser ut blir en juvel

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Enda sättet att komma framåt på desktop-sidan är användarvänlighet, användarvänlighet, användarvänlighet.

Vad är "användarvänlighet" enligt dig? Finns en hel massa åsikter i frågan.

Vad menas med "komma framåt"? Att många använder operativsystemet ifråga eller att det utvecklas tekniskt.

Tyvärr tror jag vi fått en mix a gameboy och PC tänkande. Allt avancerat går inte att göra enkelt. Problement är att fler och fler kräver att de ska kunna göra X-moment enkelt men samtidigt inte förstå vad de gör.

Jag motsäger inte att användarvänlighet, vad det nu egentligen skulle betyda om vi haft möjlighet att studera mänskligt beteende opåverkat av t ex vansinniga musklicksmanövrer, men det finns också en brytpunkt när användaren är den absoluta begränsningen. Däremot tror jag helt klart att vi kommer att se fler renodlat surfa (+ s k sociala kommunikationsmedel) och multimedia lösningar som kommer att tillfredsställa flertalets behov.

Att investera tid att lära är alltid den rätta vägen till enkelhet. De som på varje nivå på svårighetsskalan vägrar att lära kommer aldrig att bli nöjda oavsett hur "användarvänligt" något blir.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murer
Du förstår väl att du inte kan skriva sånt utan att ge källor som backar upp det? Jag säger inte att det är fel, men du får allt ge någon vettig källa.

vart är dina källor då? och vad säger att bill gates från början har rätt att äga en så opropotionerligt stor del av jordens tillgångar? skulle jag fått bestämma skulle pengarna aldrig varit hans att ge från början..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DuckMuck

Förlåt skenade iväg med xconfigen. Men testa att köra en "useradd" i ubuntu, kolla om det automatiskt skapas en home-katalog, med .bash_profile och liknande (vilket default sker i redhat, mandriva, feodora). Mitt intryck av just kubuntu (inte ubuntu), var att den versionen av KDE som följde med var grymt dåligt mappad mot systemet i alla fall i jämförelse med Mandriva och Suses versioner. Kör lite Kubuntu nu och måste säga att det har blivit betydligt bättre även om jag har en del problem som inte löses så lätt (tex få igång usb-mic med kmix).

Det stämmer att useradd inte gör någonting alls förutom att lägga till användaren, men däremot adduser kommer att skapa en home-katalog med tillhörande standardkonfigurationsfiler.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alopex
Tyvärr är det snack enl den franska dokumentären som jag såg. Där visar man att Gates sk välgörenhet drar in mer pengar än den delar ut och det är inget annat än avancerad skatteplanering för multimiljonärer (fler exempel finns i USA). Visst är det bra med pengar till sjukvård i u-länder men anledningen är en helt annan än altruism.

Drar in i intäkter eller sparar i genom reducerad skatt? Det är fortfarande miljardvis med dollar som går in i välgörenhet som räddar liv. Att slänga in sina pengar i skatteparadis etc är ju lättare sätt att slippa skatter än välgörenhet, renodlad snåljåp kan vi nog inte riktigt kalla honom

Citat:

Ursprungligen inskrivet av durutti
och vad säger att bill gates från början har rätt att äga en så opropotionerligt stor del av jordens tillgångar?

Universal Declaration of Human Rights (1948)

Article 17
Everyone has the right to own property alone as well as in association with others.

Varenda människa på jorden har rätt att äga precis hur mycket som helst, vill du se någon gräns på ägande eller?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DuckMuck
Klart man ska läsa rådata från nätverkskortet 8)

Mm, men tyvärr finns det ingen /dev/eth0 i Linux, så man får använda andra metoder.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DuckMuck
Root användare, ja eller sudo -i för en konsol. Poängen är att ubuntu tycker inte det ska finns en root användare. När man kör server kan jag tycka att man ska ha en root användare (min egna subjektiva åsikt)
Allt går självklart att fixa, det rörde sig mer om små detaljer som jag spontant störde mig på.

De vill väl inte ha bort den, bara se till så inte folk kör allt som root, typ som man kör Administrator i Windows.

På en server körs ju dock det mesta som egna användare, men visst, ibland är root trevligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DuckMuck
Förlåt skenade iväg med xconfigen. Men testa att köra en "useradd" i ubuntu, kolla om det automatiskt skapas en home-katalog, med .bash_profile och liknande (vilket default sker i redhat, mandriva, feodora).

Orkar inte installera Ubuntu för att prova, men det fungerar utan problem för mig i Debian.
Dock så måste man alltid ange -m till useradd för att hemkatalogen ska skapas, detta enligt någon standard som går långt tillbaka (är likadant på BSD):

Citat:

Från useradd(8)
-m, --create-home
Create the user's home directory if it does not exist. The files and directories contained in the skeleton directory (which can be defined with the -k option) will be copied to the home directory.

By default, no home directories are created.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.