Behöver hjälp med att söka studiemedel

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med att söka studiemedel

Hej

Jag försöker ansöka om studimedel och jag har redan fastnat.

De två raderna med datum var redan ifyllda. Min utbildning är tvåårig, ska jag gissa mig till vad de två andra raderna har för datum? Jag har heller ingen aning om hur mycket poäng varje terming omfattar (varje rad verkar vara en termin?)

Jag har skickat ett mail till en studievägledare om hjälp men jag tänkte att jag lika gärna kunde fråga om hjälp här. Hur ansökte ni? Jag blev så arg när jag fastnade på steg 1. Det ska tydligen brinna i knutarna med att ansöka studiemedel, är detta sant?

Hur lång tid tar det att få studiemedel från att jag skickat ansökan? Kommer jag få pengar innan den 17:e? Om inte så är jag nog ganska körd. Hade varit bra om jag hade fått någon info att man var tvungen att vara i god tid med att ansöka. Jag utgick ifrån att det var ganska snabbt.

Hur som helst, hoppas ni delar med er av era kunskaper

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Allt du behöver göra är att kolla upp hur många poäng du ska läsa. Läser du ett program på helfart brukar det vara 30p. De följande två terminerna kan du söka för nästa höst, det är inget du behöver göra nu. Du får pengarna några få dagar (kolla runt på csn.se för mer exakt antal) efter att du registrerat dig på skolan och lämnat in en studieförsäkran. Med andra ord, du får inga pengar förrän tidigast ett antal (ovan) innan du påbörjat studietiden.

När du väl skickat in ansökan tar det max en dag eller så innan du får besked om du fått det beviljat eller inte dock ... Men några pengar på kontot bör du inte räkna med innan sista tredjedelen av augusti i vart fall.

Det är så jag tolkat den info som finns på csn.se i vart fall.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Allt du behöver göra är att kolla upp hur många poäng du ska läsa. Läser du ett program på helfart brukar det vara 30p. De följande två terminerna kan du söka för nästa höst, det är inget du behöver göra nu. Du får pengarna några få dagar (kolla runt på csn.se för mer exakt antal) efter att du registrerat dig på skolan och lämnat in en studieförsäkran. Med andra ord, du får inga pengar förrän tidigast ett antal (ovan) innan du påbörjat studietiden.

När du väl skickat in ansökan tar det max en dag eller så innan du får besked om du fått det beviljat eller inte dock ... Men några pengar på kontot bör du inte räkna med innan sista tredjedelen av augusti i vart fall.

Det är så jag tolkat den info som finns på csn.se i vart fall.

Tack så mycket! Älskar dig

Jag postar igen om jag har mer funderingar

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Jag kan inte säga att dina känslor är besvarade, men jag kollade upp lite närmare hur många dagar det var ...

Citat:

Studiemedlen betalas ut två bankdagar efter det att CSN fått in registreringen

Du bör kunna lämna in din studieförsäkran via CSN:s hemsida från och med måndag nästa vecka, om du fått godkänt tills dess vill säga. Det är åtminstone det tidigaste datum jag kan lämna in min, och jag börjar den 17:e precis som du. Så vill sig allt väl bör du kunna räkna med att ha stålarna inne mot slutet av första veckan.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Okej nu har jag fastnat igen. "Lägg till bilaga", vad är en bilaga? :S ska jag bara hoppa över det steget?

Även, var hittar jag min studieförsäkran? (som jag kommer behöva lite senare)

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Papperssverige!

När ska alla börja använda nätet! fylla i via nätet , pang klart..... menar csn, försäkringskassan/aktivitetsstöd m.m, löjligt att hålla på med papper hit och dit!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lundan
Papperssverige!

När ska alla börja använda nätet! fylla i via nätet , pang klart..... menar csn, försäkringskassan/aktivitetsstöd m.m, löjligt att hålla på med papper hit och dit!

det är ju just det TS gör, ansöker om studiemedel via internet.

ONT:
Bilaga ska du bifoga ifall det är något särskilt du ska bekräfta, te.x underhållsstöd av barn etc.

Studieförsäkran kommer du att få en länk till när beslut om ditt studiemedel är fattat, du kan då välja att lämna studieförsäkran(men du måste ha börjat på skolan då)

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur svårt det kan vara att lägga in hyperlänkar för varje fråga som pekar till små rutor med enkelt förklarande text om vad/hur man ska fylla i...

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ettis
Jag förstår inte hur svårt det kan vara att lägga in hyperlänkar för varje fråga som pekar till små rutor med enkelt förklarande text om vad/hur man ska fylla i...

Eftersom texten förklarar väldigt bra.

Vad är det som är oklart?

Gör man det via internet loggar man in med T.ex. Bankid som du kan hämta på internetbanken.

Har man blivit antagen på en linje så finns det 2 färdiga kryssrutor för tiden på terminerna. Är det helfart så är det 30p per termin(ex 180p 3år, 180/6=30p per termin)
annars får man själv berätta vilka datum man ska läsa, det är då man använder de 2 resterande rutorna.

Sedan ska du fylla in hur mycket pengar du tjänar/kommer att tjäna.

Bilagor är "bevis" på olika saker, som kan behöva bifogas vid särskilda behov, kan t.ex. vara om man har unge, bevis på att du klarat dina tidigare kurser, etc.

CSN har förövrigt info om allting på förstasidan.

Tips inför studiemedelsansökan: http://www.csn.se/2.174/1.4792
Hur ansökar jag: http://www.csn.se/hogskola/ansokan
Elektronisk ansökan: http://www.csn.se/hogskola/ansokan/e-ansokan
Från ansökan till utbetalning: http://www.csn.se/hogskola/ansokan/ansokan-utbetalning
Vanliga frågor: http://www.csn.se/hogskola/vanliga-fragor