"svindlad" på 7700sek

Permalänk
Medlem

"svindlad" på 7700sek

Hej, dethär forumet är väl antagligen mest för datorer och elektronik men
jag tänkte att jag kunde söka lite råd här ändå.

Jag hade problem med moppen och tillslut så skar den ihop.
Tog den till en motorverkstad och dom sa att dom skulle titta på den.
Jag sa tydligt och klart att de skulle ringa innan de fixar något (farsan som vittne också).
Tog sin månad + lite till och så for jag dit för 3dje gången, då var allt färdigt.

De visste knappt vilken moped som var min och efter en lite stund så kom
vi fram till vilken min var. Dom sa att dom redan hade fixat den och sedan
kollade dom upp vad priset för de hela skulle bli vilket var 750€ (7700sek).
Jag blev helt paff och började gnäll på dom.

Vad kan jag göra åt detta, moppen står kvar där och tänkte inte precis att
jag måsta slösa slut på halva sommarlönen bara för att dom klantar till sig.
Vart ska jag söka mig, konsument ombudsmannen/polisen?

Permalänk
Medlem

Hur fan kan dom ta 7700 för att fixa en cylinder och allt dedär? låter väldigt skummt i mina öron.. Be dom skriva ner eller beretta exakt vad dom gjort/bytt och hur mycket det kostat sen hur mycket bara arbetet på den kostat och jämför summan du får med 7700, resten kommer du nog på själv.

Permalänk

dedär är ju nästan som att klippa någons gräs och sedan komma och kräva betalt, "ni förstår dealen"

så kan dom väl inte göra enligt min mening,

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

med det priset så låter det som om både cylinder och motor har skurit och att dom fått byta vevparti ramlager cylinder och är det en av dom vattenkylda med nicasilcylinder så kostar det multum för orginaldelar men som sagt be att få exakt vad dom har bytt och gjort för jobb på fakturan

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk

Har de utfört arbete du ej bett dem om så ska du inte betala. Be dem återställa din moped i det skick du lämnade in den i och ta den till en seriös verkstad istället.

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosensparven
Har de utfört arbete du ej bett dem om så ska du inte betala. Be dem återställa din moped i det skick du lämnade in den i och ta den till en seriös verkstad istället.

Precis så här ska du göra. Har ni inte kommit överens om att mopeden faktiskt ska lagas så har de inte rätt till någon betalning. Kan de inte återställa den till det skick den var så får de återställa den till ett bättre skick, dvs inga delar ska saknas osv. för att de slängt dem.
Bästa är kanske att tala om för dem att de inte har rätt till någon betalning eftersom de har utfört arbete som ni inte har begärt att de ska göra och sedan tala om för dem hur mycket ni kan tänka er att betala. Det är så klart bättre för verkstaden om de slipper att även ta kostnaden för att återställa.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

om de utför ett jobb som du inte har bett om och ni dessutom sa att de skulle ringa dig innan de utför några åtgärder så är ni inte tvungna att betala.

Det hela går att ta så långt att de får återställa moppen till det skick du lämnade det i och du slipper betala någonting.

Om de fick ditt telefonnummer osv vid tillfället du lämnade moppen med krav om att de ringer till dig innan de utför någonting, så får de skyllda sig själva ifall de utförde ett jobb du inte bett om.

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk

Ta kontakt med din lokala konsumentombudsman och be dem om hjälp, de brukar kunna slänga ihop ett litet brev som förklarar rättsläget för näringsidkaren. Sen så ber du dem att återställa mopeden till det skick den var i innan de började arbeta på den/alternativt sänka priset.

Så här enkelt är det i praktiken, i realiteten kan all hända. De kan neka och påstå att ni visst kommit överrens om saken. Då åtestär en anmälan till ARN. Denna kan de ju skita fullständigt i, men då kan du stämma dem civilrättligt. Risken med det är ju att du förlorar och fåt betala även motpartens rättegångskostnader. Men har man et positivt ARN utslag så brular sällan tingsrätten gå på en annan linje.

Permalänk
Medlem

Klart att dom kommer neka. Och dom kommer hålla moppen tills dom fått betalt eller blir tvingade att lämna ifrån sig den.

Gå ut hårt (inte otrevligt, blir det personligt blir det bara svårare, en "principsak"), säg exakt vad du vill att de gör och att du tänker stämma dom om dom inte ger dig moppen. Stäm dom sedan direkt, skit i ARN, kostar samma. Vid så små tvistebelopp behöver man INTE betala motpartens kostnader ÄVEN om man förlorar som någon påstod ovan. Vad du kan prova är att först gå till kronofogden och begära handräckning på din moppe. De behöver bara bestrida så kan inte fogden göra något men alla vet inte det och blir rädda när fogden hör av sig. Kan funka.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Var finns affären i fråga samt vad heter den? Vore bra att veta så man inte far dit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosensparven
Har de utfört arbete du ej bett dem om så ska du inte betala. Be dem återställa din moped i det skick du lämnade in den i och ta den till en seriös verkstad istället.

Exakt detta hade jag gjort. Hade av princip aldrig betalat en spänn för utfört arbete jag inte bett om. Vägrar dom så stäm dom och tag kontakt med lokala tidningen och berätta din historia, har du flax gör dom ett reportage med dig och kan din far i intervjun också verifiera din story om att du uttryckligen sagt åt dom att ringa dig innan dom utför arbete så är det bättre. Kolla med KO hur länge dom lagligt sett kan kvarhålla din moppe, får du inte ut den i tid så går du till polisen och gör en anmälan på direkten.

Avskyr kräk som dessa som tror sig kunna lura vanligt folk hur som helst och sen komma undan med det.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem

Det finns en tumregel som var lag innan, vet ej om den är kvar. Seriösa verkstäder kör efter dessa iaf:

*Om priset skiljer sig (överstiger eller understiger) 10% av avtalat pris så är dom skyldiga att meddela kunden. 10% på 0 kr är 0 kr

Men iom att ni inte ens avtalat pris utan max ev kommer överrens om en felsöking så är det bara att ringa polisen och be dom följa med dit då du hämtar ut din moped för 0kr. Om dom inte vill att du ska få me den nya kolven och cylindern är det upp till dem att illa kivckt montera ut den och sätta tillbaka den gammla.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Inaktiv

Som jag uppfattar det står ord mot ord, finns det något som kan styrka att det TS säger verkligen är sant?

Jag hoppas verkligen det löser sig, otrevlig situation. =/

Permalänk
Avstängd

hans farsa var ju med

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
hans farsa var ju med

Hans farsa är ju knappast opartisk.

Permalänk
Avstängd

Tycker att du ska ta och Kontakta KO och se vad dom säger och eventuellt ta med mig polisen när du hämtar ut moppen, tror inte att dom kommer att göra så mycket då, dessutom så har du ju din pappa som vittne om vad ni kom fram till när ni lämna in den!

Hoppas att allt löser sig!

Edit: ligger denna så kallade "Verkstad" i Frövi? min bror lämna in sin moppe där och dom skulle ha 1000.- för kvittot på vad dom hade gjort med den!

MVH

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk
Medlem

Det vore ju bra om du förtydligar om detta gjorts
i Finland eller Sverige då det är högst relevant för diskussionen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Det vore ju bra om du förtydligar om detta gjorts
i Finland eller Sverige då det är högst relevant för diskussionen.

fel tråd?

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shike
fel tråd?

TS nämner €

Visa signatur

//NIRee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NIRee
TS nämner €

Jamen se där! Tänkte inte ens på det men nu när du säger det så.. TS bor kanske uppe i tornedalen någonstans?

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem

En god tumregel är att aldrig lämna in ett motorfordon till en för dig okänd verkstad som varken har inlämningsprotokoll/kvitto och ett serviceprotokoll över utfört arbete och över överenskommet arbete

Då kan du räkna med på förhand att de kommer försöka blåsa dig ifall de kan.

Skulle nog tro att TS antingen bor extremt långt norrut eller är bosatt i finland eller på åland med omnejd...varför annars använda euro?

Sen så TS
Detta var en muntlig överenskommelse, frågan är, ifall du är bosatt i finlands rike eller åland, vad som gäller hos konsumentlagen där, här i sverige är det solklart, att den här verkstaden gör fel
Det kallas att felsöka, sen ringer man kunden och bekräftar innan man utför arbetet, förutom ifall kunden sagt uttryckligen att han struntar i kostnaderna vilket i princip ingen gör så:D

Men iaf...trist läge, stå på dig TS och ge dig inte, för det här är i vilket fall som inte rätt

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Hedersmedlem

Tyvärr rör inte den här tråden något datorrelaterat och då måste jag låsa den men Humper kan alltid gör en ny trå i "Hobby, fritid och livsstil".

*Tråd låst*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM