Nästa version av PCI-express kommer först 2010

Permalänk
Melding Plague

Nästa version av PCI-express kommer först 2010

PCI-express används till allt snabbare enheter och måste därför konstant uppdateras. Nu meddelar arbetsgruppen bakom standarden att nästa revision fördröjs till 2010.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Men det finns väl inte ett enda kort som i dagsläget begränsas av PCI-E 2.0 i x16 eller? Jag menar, nästa generation grafikkort kommer väl inte vara begränsade pga gränssnittet eller hur?

Visa signatur

Spelar Eve Online, om du vill ha en 21-dagars trial så PMa mig din e-mail ;)

Permalänk
Medlem

Grafikkorten utvecklas ju i rask takt. Det kanske också behövs för SLI/Xfire.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk

hur många operationer/s kan de bästa kortet göra idagsläget?

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Avstängd

Är det inte dags att dom tar en titt på designen och främst på kylningen då dagens grafikkort är rätt varma av sig.

Tex borde det till en ny standard var gäller kylning.

Sen fattar jag inte hur det kan vara ok att en gpu får bli runt 90grader och fungera ok när en cpu ska ligga betydligt lägre?

/mrwhite

Permalänk
Medlem

Det känns som att en utveckling av USB och S-ATA ligger närmare mitt hjärta. Så att vi kan få maxa SSD-tekniken som kommer allt mer, och slipper vänta tre timmar på Ipod-sync:en... Tycker jag iaf

Visa signatur

Yeah yeah

Permalänk
Medlem

Så nu ska man alltså vänta på utvecklingen av USB , S-ata och nu även PCI-E? :<
Kommer ju inte kunna uppgradera till Lynnfield på evigheter!

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av majje
Så nu ska man alltså vänta på utvecklingen av USB , S-ata och nu även PCI-E? :<
Kommer ju inte kunna uppgradera till Lynnfield på evigheter!

Precis vad jag tänke, sedan har vi även bluetooth 3, vilket väl ännu inte riktigt har blivit standard på bärbara?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av majje
Så nu ska man alltså vänta på utvecklingen av USB , S-ata och nu även PCI-E? :<
Kommer ju inte kunna uppgradera till Lynnfield på evigheter!

Varför vänta?
När du har väntat klart och införskaffat allt du väntat på någon gång under 2011 så är PCI-E 4 runt hörnet samt USB4 mm...
Ska du inte vänta in det med då?

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem

Väntar oxå på USB 3.0,PCI-e 3.0 och Sata 6 Gbit/s.

Visa signatur

CPU:Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB Moderkort:MSI Z270 GAMING PRO CARBON GPU:MSI Radeon RX 480 8GB Gaming X Minne: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3000MHz Hdd: WD Black 2TB 7200rpm 64MB Chassi:Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Svart OS:Windows 10 PRO Monitor:AOC G2770PF 27" PSU:Corsair RM750x 750W Mus:Corsair Gaming Scimitar PRO RGB Svart Keyboard:Corsair Gaming K95 RGB Platinum MX Speed DVD/Blu-ray:ASUS Intern BW-16D1HT Headset:Creative Fatal1ty Gaming SSD:Samsung 960 PRO 512GB

Permalänk
Medlem

Soft att de går framåt ändå men som mrwhite nämnde, vore de inte bättre och satsa mer på kylnings fronten.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pierretox
Varför vänta?
När du har väntat klart och införskaffat allt du väntat på någon gång under 2011 så är PCI-E 4 runt hörnet samt USB4 mm...
Ska du inte vänta in det med då?

tror du inte att du får en dator som känns nyare längre om du köper den precis när PCI-E 3 är nytt istället för att köpa PCI-E 2 precis när det ska ersättas av en nyare standard... sen lär det väll dröja ett antal år med, till exempel så står det att 2.0 kom ut i 2007, alltså var det 4 år till 3.0 och då kan man nog räkna med att nästa inte kommer fören tidigast 2014...

men om det kommer så tidigt som du säger så är det väll tråkigare att sitta två generationer bakåt i tiden kontra 1 -.-

Visa signatur

...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GERO
Väntar oxå på USB 3.0,PCI-e 3.0 och Sata 6 Gbit/s.

Problemet är att dessa inte kommer komma samtidigt, vilket gör det lönlöst att vänta in dem för då är något annat runt hörnet precis...

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pierretox
Varför vänta?
När du har väntat klart och införskaffat allt du väntat på någon gång under 2011 så är PCI-E 4 runt hörnet samt USB4 mm...
Ska du inte vänta in det med då?

Om man inte uppgraderar sin dator ofta, så vill man få en dator som håller så länge som möjligt för sina pengar. Det finns alltså olika tider då det är som mest lönsammast att köpa en dator sett till krona per livstid. Där även en faktor att man vill ha datorn så tidigt som möjligt ej får bortses ifrån, hur viktig denna faktor är beror på många saker som är individuella.

Nu tror jag det dock dröjer ett bra tag innan allt detta som nämns kommer, vilket innebär att många får vänta länge. Kanske för länge, för det blir alltid förseningar. T.ex. dröjer det nog ett bra tag innan grafikkort som stöder den nya standarden kommer.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pierretox
Problemet är att dessa inte kommer komma samtidigt, vilket gör det lönlöst att vänta in dem för då är något annat runt hörnet precis...

Vad har vi egentligen för ETA på de nya teknologierna att nå marknaden.

SATA 3 - Årsskiftet 2009/2010
PCI-E 3 - 2011
USB 3.0 - Årsskiftet 2009/2010

Produkter som skulle ha både SATA 3 och USB 3 har ju blivit stoppade, anledningen sägs ju vara att SATA 3 inte fungerar någe bra... men det har varit väldigt tyst om USB 3.0

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bärplockaren
Soft att de går framåt ändå men som mrwhite nämnde, vore de inte bättre och satsa mer på kylnings fronten.

Vad ska PCI-SIG göra under tiden tänkte du då? Det är väl en helt annan grupp som fixar kylning.. om det äns finns nån sådan grupp..

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Om man inte uppgraderar sin dator ofta, så vill man få en dator som håller så länge som möjligt för sina pengar. Det finns alltså olika tider då det är som mest lönsammast att köpa en dator sett till krona per livstid. Där även en faktor att man vill ha datorn så tidigt som möjligt ej får bortses ifrån, hur viktig denna faktor är beror på många saker som är individuella.

Nu tror jag det dock dröjer ett bra tag innan allt detta som nämns kommer, vilket innebär att många får vänta länge. Kanske för länge, för det blir alltid förseningar. T.ex. dröjer det nog ett bra tag innan grafikkort som stöder den nya standarden kommer.

Men det är ju precis det här jag menar..
Du kan ALDRIG köpa en framtidssäkrad dator..
Man väntar innågot säg USB3.0 då kan man ju lika gärna vänta in SATA 6g också, och varför inte vänta in PCI-3 med...

Dessa saker kommer inte samtidigt och när du har väntat in allt så är redan USB4 på gång eller något annat....

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pierretox
Men det är ju precis det här jag menar..
Du kan ALDRIG köpa en framtidssäkrad dator..
Man väntar innågot säg USB3.0 då kan man ju lika gärna vänta in SATA 6g också, och varför inte vänta in PCI-3 med...

Dessa saker kommer inte samtidigt och när du har väntat in allt så är redan USB4 på gång eller något annat....

Jaså, jag tycker min är ganska framtidssäker...

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU:Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB Moderkort:MSI Z270 GAMING PRO CARBON GPU:MSI Radeon RX 480 8GB Gaming X Minne: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3000MHz Hdd: WD Black 2TB 7200rpm 64MB Chassi:Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Svart OS:Windows 10 PRO Monitor:AOC G2770PF 27" PSU:Corsair RM750x 750W Mus:Corsair Gaming Scimitar PRO RGB Svart Keyboard:Corsair Gaming K95 RGB Platinum MX Speed DVD/Blu-ray:ASUS Intern BW-16D1HT Headset:Creative Fatal1ty Gaming SSD:Samsung 960 PRO 512GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pierretox
Men det är ju precis det här jag menar..
Du kan ALDRIG köpa en framtidssäkrad dator..
Man väntar innågot säg USB3.0 då kan man ju lika gärna vänta in SATA 6g också, och varför inte vänta in PCI-3 med...

Dessa saker kommer inte samtidigt och när du har väntat in allt så är redan USB4 på gång eller något annat....

Alla saker som nämns kommer ej samtidigt och när dessa saker finns så är det troligen inte den bästa tidpunkten att göra sitt köp, men beroende på vilka behov man har kan man prioritera vissa saker.
T.ex. är en snabb usb port något jag högt värderar, likaså snabb bluetooth. Köper man då en dyr bärbar så är det ej roligt med med instickskort, som jag själv fick ha på min gamla för att få usb 2.0.
Däremot satan och pcin är något som jag kan offra på en laptop.

En person som skall köpa en stationär, ja usb och bluetooth går enkelt lösa med instickskort. Däremot kanske nya pci express och sata är viktigare? Är det en person som tänker köpa en dyr sdd hårddisk, så kanske satan är väldigt viktig. Dessutom tror att jag då nästa satan kommer, så börjar sddn bli riktigt bra.

Så man kan vänta in och få det som man tror är den datorn som kommer vara mest framtidssäker för en själv. Olika personer har olika krav och använder olika mjukvaror, för vissa är grafikdelen viktigt, andra är processordelen viktigare etc. Där faktorn att man vill ha datorn nu, gör att man ej kan vänta för länge.
*edit*
Så jag tycker gott och väl att man kan invänta olika saker, dock som du säger är det meningslöst att vänta in allt för det kommer hela tiden nytt. Det gäller då enligt mig att försöka pricka in den tidpunkt som för en själv blir det bästa köpet.
Alltså man kan vänta på flera saker ska komma, men man får "alltid" offra något inom persondatorer och köpa innan just den "saken" kom.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag väntar bara på att få se PCI brinna. Den standarden kommer ju fan från i början av 90-talet...

Ta bort PCI och IDE från alla moderkort någon gång.
Jag vill inte se skiten, och jag vill inte betala för den heller!

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med iNi fram för PCIe x4 iställer för PCI.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNi
Jag väntar bara på att få se PCI brinna. Den standarden kommer ju fan från i början av 90-talet...

Ta bort PCI och IDE från alla moderkort någon gång.
Jag vill inte se skiten, och jag vill inte betala för den heller!

Du är inte ensam om de tankarna. De kostar antagligen inte många kronor att tillverka, men de tar upp alldeles förmycket värdefullt utrymme.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Alla saker som nämns kommer ej samtidigt och när dessa saker finns så är det troligen inte den bästa tidpunkten att göra sitt köp, men beroende på vilka behov man har kan man prioritera vissa saker.
T.ex. är en snabb usb port något jag högt värderar, likaså snabb bluetooth. Köper man då en dyr bärbar så är det ej roligt med med instickskort, som jag själv fick ha på min gamla för att få usb 2.0.
Däremot satan och pcin är något som jag kan offra på en laptop.

En person som skall köpa en stationär, ja usb och bluetooth går enkelt lösa med instickskort. Däremot kanske nya pci express och sata är viktigare? Är det en person som tänker köpa en dyr sdd hårddisk, så kanske satan är väldigt viktig. Dessutom tror att jag då nästa satan kommer, så börjar sddn bli riktigt bra.

Så man kan vänta in och få det som man tror är den datorn som kommer vara mest framtidssäker för en själv. Olika personer har olika krav och använder olika mjukvaror, för vissa är grafikdelen viktigt, andra är processordelen viktigare etc. Där faktorn att man vill ha datorn nu, gör att man ej kan vänta för länge.
*edit*
Så jag tycker gott och väl att man kan invänta olika saker, dock som du säger är det meningslöst att vänta in allt för det kommer hela tiden nytt. Det gäller då enligt mig att försöka pricka in den tidpunkt som för en själv blir det bästa köpet.
Alltså man kan vänta på flera saker ska komma, men man får "alltid" offra något inom persondatorer och köpa innan just den "saken" kom.

Kan bara säga att jaghåller fullständigt med i ditt resonemang....

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNi
Jag väntar bara på att få se PCI brinna. Den standarden kommer ju fan från i början av 90-talet...

Ta bort PCI och IDE från alla moderkort någon gång.
Jag vill inte se skiten, och jag vill inte betala för den heller!

det samma tycker jag gäller dom där gamla portarna bak på modekortet. Serieportar eller vad dom nu hette.
Om nu industriföretag vill ha kvar bakåtkompabliteten med sina grejer så är väll det fint, men sätt inte dit det på gamingbrädor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
det samma tycker jag gäller dom där gamla portarna bak på modekortet. Serieportar eller vad dom nu hette.
Om nu industriföretag vill ha kvar bakåtkompabliteten med sina grejer så är väll det fint, men sätt inte dit det på gamingbrädor.

Serieportar har man väl inte använd på ett tag? Tittar jag bak på min, nu smågamla, K9A2 Platinum 790FX så ser jag inget annat än dagens standard; USB, e-Sata, FireWire och nätverkskontakt plus PS/2.

Det man kan hitta på vissa moderkort i de högre segmenten är ibland en VGA-utgång på sin höjd. Men serieportar är döda i de högre prissegmenten sedan ett tag.

Permalänk

Jag tycker skillnaden var liten för att motivera en ny standard, inte ens dubbla hastigheten.

Permalänk

Jag väntar nog till PCI-tits(this is the shit) blir standard och USB8 kommigt

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk

Blir Lynnfield nu oavsett vilka standarder som det ska pillas med. Hur många kort kommer att utnyttja dem när de kommer ändå? D:

Offtopic: Sen har man ju lovat systern de nuvarande mobo+ram+cpu i andrahand för hennes första desktop. Hon har haft laptop precis som jag hade tills för 2½ år sedan då jag, min farsa och en väldigt datorkunnig kompanjon till honom byggde min första desktop och nu ska jag bygga hennes... Progress

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk

Jag har en sån där tråkig SP-DIF där seieportarna skall va, va é det för skit :;) (Sata(n)Pissig - DIF-are )

Visa signatur

Nunca Est Bibendum