Två nya Radeon inom kort

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Uibi
hum... verkar som man gör sämre och sämre kort...
tycker att vi redan har ett mellan segment varför göra fler? har man så mycket "skadade" kretskort man ska bli av med?

"Mellan-segment"

Skillnaden mellan korten kan ju inte vara så stor om det skiljer kanske 300kr mellan alla i det lägre segmentet. Ett skämt med så många kort..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Men kommer inte längre, eftersom den saknar strömkontakt.

Men man får ett 4770 för priset av ett 4750
om nu inte klocken blir totalt ostabil, vilket den inte borde bli då den är så minimal

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

borde inte detta vara det mest kraftfulla grafikkort man kan ha i en PCI-express-port utan hjälp av extra strömsladdar?

tänkte detta i kombination med: http://www.hwtools.net/Adapter/PE2L.html

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk

Undrar hur mycket dessa kommer att sälja... Väntar inte folk på de kommande HD5xx?

Offtopic: Min första post :D! Har lurkat på Sweclockers i några månader nu och fick äntligen tummen ur och blev medlem!

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darkst@r
Undrar hur mycket dessa kommer att sälja... Väntar inte folk på de kommande HD5xx?

Offtopic: Min första post :D! Har lurkat på Sweclockers i några månader nu och fick äntligen tummen ur och blev medlem!

Misstänker nästan att köpare i det här segmentet inte bryr sig så mycket om det senaste och snabbaste, så tror inte HD5xxx har någon direkt inverkan.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darkst@r
Undrar hur mycket dessa kommer att sälja... Väntar inte folk på de kommande HD5xx?

Offtopic: Min första post :D! Har lurkat på Sweclockers i några månader nu och fick äntligen tummen ur och blev medlem!

Är man köpsugen, är det nog svårt att vänta.

Offtopic: Välkommen!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Fy fan vilken djungel.Det här är ju bara skrattretande.Har verkligen Amd så många defekta kärnor som de måste bli av med att det rättfärdigar det här kaoset

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Har inte last tidigare kommentarer men sjalv sa tycker jag att dem slapper for manga olika kort. Blir svart att halla reda pa vilket som ar bast elller mest prisvart. Blir helt forvirrad fast jag laser sweclockers + anandtech i princip varje dag och tycker att jag forstar mer an en vanlig svensson. Jaja hoppas det gar bra.

Visa signatur

E8400 @ 4,2 ghz | Thermalright Ultra 120 eXtreme | Asus P5Q-Deluxe | 4Gb Corsair 8500 | Asus GeForce ENGTX560 TI DCII | Corsair AX 850W 80+ GOLD

Permalänk
Medlem

Tycker faktist det är skrattretande, man kan köpa ett grafikkort för 800, 850, 900, 950, etc upp till 4000 kr typ, fan lägg ner nu imo, kunderna vill inte ha 40 grafikkort att välja mellan, inte "normala" kunder iaf.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
Fy fan vilken djungel.Det här är ju bara skrattretande.Har verkligen Amd så många defekta kärnor som de måste bli av med att det rättfärdigar det här kaoset

Man undrar. Det hade varit trvligt att se lite mellanrum efter dina punkter

Permalänk
Medlem

Ge mig ett passivt kylt 4770 nån gång! Jag har väntat i månader på att ett sådant ska dyka upp.

Såklart har det med dålig tillgång på chips att göra, man känner sig inte lika köpsugen längre när man måste vänta så länge på något självklart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wez
Misstänker nästan att köpare i det här segmentet inte bryr sig så mycket om det senaste och snabbaste, så tror inte HD5xxx har någon direkt inverkan.

Om jag tittar på min egen lilla "sandlåda" så använder jag för närvarande kombinationen GF 7800GT och WinXP, som jag skaffade för ett antal år sedan. Att grafikkortet inte blivit utbytt beror till stor del på att XP bara stöder (upp till) DirX 9c, så jag har känt det som meningslöst att skaffa ett mer avancerat kort innan jag byter OS. (Dessutom är det först på senare tid som jag känt att prestandan inte är fullt tillräcklig, så jag tillhör absolut inte kategorin som måste ha det snabbaste.)
Nu funderar jag starkt på att komplettera med Win7 om ett halvår eller så, och då blir hårdvarustöd för DirX11 ett av skall-kraven när jag väljer nytt grafikkort.

/Olle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexei
Tycker faktist det är skrattretande, man kan köpa ett grafikkort för 800, 850, 900, 950, etc upp till 4000 kr typ, ...

Japp, priset kan faktiskt variera (nästan) så mycket för en och samma modell, beroende på vilken handlare man går till...

Kvarvarande hyllvärmare av äldre modeller kan kosta ett par tusen, samtidigt som nya och snabbare kort kostar en bråkdel.

/Olle

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Nu börjar det blir lite mycket, rörigt som fan nu..

Håller med =/

Det skilljer väl bara nån pprocent i prestanda skillnad mellan 4770 upp till 4850 klassen?

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Amd lär ju pensionera 4850 m.fl. för dom nya 40nm. Jag skulle anta att en anledning till att dm här nya korten kommer är att få mer erfarenhet åt sig själva respektive TMSC för dom kommande 5xxx serien.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

ska tydligen inte dyka upp i europa
http://www.fudzilla.com/content/view/14981/1/

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fras
4750 verkar trevlig... men komponentlayouten lär vara väldigt lik 4770, och den kunde inte ha accelero S1. Iallafall inte utan modifikationer.

Går om man tar bort dom svarta plastgrejerna böjer flänsarna och kapar en bit på på en minnesfläns:) Tar typ 5min. Hann bara modda min aldrig skruva dit den för kortet gav upp av någon konstig anledning Hoppas inte skickar nytt nästa vecka

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av t22t2
ska tydligen inte dyka upp i europa
http://www.fudzilla.com/content/view/14981/1/

Det låter logiskt, de vill inte pajja varumärket med dessa tillfälliga kort på en välbetalande marknad. Det är nog billigare och lättare att dumpa dessa kort lokalt i området/landet de tillverkas i.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rapidact
Det låter logiskt, de vill inte pajja varumärket med dessa tillfälliga kort på en välbetalande marknad. Det är nog billigare och lättare att dumpa dessa kort lokalt i området/landet de tillverkas i.

Jag hade gärna sett ett kort med rv790 core, gddr5 på 256-bit och 1gb minne för ~1000-1200kr

Permalänk

Det är ekonomiskt att ha kort i alla prisklasser... Om någon funderar över ett kort som kostar tex 900 så blir valet svårare om steget till nästa bara är någon hundring istället för dubbla priset. Dessutom kastas det mindre från produktionen.
För övrigt så är väl namnschemat så logiskt det kan bli. Ju högre nummer desto bättre. Inte så svårt, eller?

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk
Medlem

jaa nu får dom ta å lägga ner... släpp nästa generation nu. allt annat är ointressant.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helikoptermacka
Det är ekonomiskt att ha kort i alla prisklasser... Om någon funderar över ett kort som kostar tex 900 så blir valet svårare om steget till nästa bara är någon hundring istället för dubbla priset. Dessutom kastas det mindre från produktionen.
För övrigt så är väl namnschemat så logiskt det kan bli. Ju högre nummer desto bättre. Inte så svårt, eller?

Kan inte annat än hålla med.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Kan inte annat än hålla med.

Det enda luriga med namnschemat är väl 4830 < 4770. 4850x2 > 4890 är ju en sån sak som är rätt uppenbar när man ser att x2-korten är avsevärt mycket dyrare och sedan då ser att det har dubbla kärnor, hellre iaf att dom döper det till det än att dom döper det till 4950 eller nåt sånt.

Men jo nog är det en hel del kort men tror dom kör för fullt för att få bort t.ex 4830, och 4850 lär dom ju försöka sälja bort om 4860 kommer här i Europa. Dock finns det ju en anledning att behålla korten på marknaden ett tag och det är för potentiella CF-kunder när det närmar sig nästa generation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
4750 verkar väldigt intressant.

Håller med, det vore trevligt om det blev hårdare konkurrens för kort utan extern strömförsörjning. Jag skulle lätt skippa säg 40% prestanda för samma pris som ett 200 watts monster om det drar så lite i load att man inte behöver externa strömmen.

Annan grej man kommer att tänka på är att om dessa specs stämmer har tsmc eventuellt lyckats förfina 40nm processen en del vilket i sådana fall även borde ge uttlag på de andra 40nm-korten.