Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Påminner lite om Chieftecs gamla chassin. Fötterna och de där romberna i plåten... Någon som vet vad det blev av Chieftec? Finns dom kvar?

Antar att det är den här vackra varelser du pratar om?
http://www.dustinhome.se/pd_5010087352.aspx

annars var det ett trevlig chassi verkar funktionellt om man faktiskt vill göra något med det, tror att 21 hårddiskar skulle få plats i maskinen, skulle bli en trevlig raid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Varför kan ni inte ha typ Antec 1200 som referens när ni visar upp temperatur siffrorna?
Antec 1200 är ju marknadens svalaste chassi(?)

CPU 59 grader, jaha? Jämfört med vad?? Några konstiga skitchassin som Cooler master sileo 500?
Svårt att få nån uppfattning om hur svalt chassit egentligen är.

Tycker chassit är extremt snyggt, skulle köpa den på direkten om det skulle visa sig att den är typ lika sval som Antec 1200, men då jag inte vet hur den står sig mot 1200 när det kommer till kylförmåga så avstår jag från köp..

Jo, förvisso har du rätt i att att byte av chassi som referensmodell vore att föredra.
Men Antec 1200 vore kanske lite för extremt för många här som prioriterar prestanda men inte vill ge vika på låg ljudnivå, och ett 1200 är ju inte det tystaste chassit direkt.

Kanske en kombination av några olika väl beprövade chassimodeller, typ: Antec 1200, P182/183, Cosmos samt en mATX modell, på så sett har många fler något att jämföra emot.

Skulle kunna vara skoj att jämföra nya testade chassin med många sweclockares favoritchassin istället för chassin som inte är lika välanvända bland oss.

Ett litet extra plus i kanten vore ifall det gick att testa två uppsättningar mobo/cpu också, tex. ett AMD system och ett Intel.
Det skulle nog vara intressant för flera i såfall, men jag har full förståelse för att det kanske inte är praktiskt genomförbart.

Permalänk

Tycker inte att 1200 är för "extremt" när det gäller ljudnivå.
Jag tycker min 900 är ganska tyst, liksom det enda som hörs är ett svagt lågfrekvent sus.. förstår inte folk som tycker att 900/1200 är väldigt högljudda.

Permalänk
Medlem

jag har 5 92 fläktar och 2 120 i min låda. det enda som hörs är ett svagt sus. Fläktarna går på ungefär 1200 varv/min och jag har hellre det så än få fläktar på högre varv.
Har dock inte mätt min ljudnivå men jag tvivlar starkt på att jag har mer än 35 i db.
Intressant läsning. Kul att ni på sweclockers tar upp lite lådor också. Skulle gärna dock se något test på lite mindre lådor då alla inte vill ha en jätte under sig.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Tycker inte att 1200 är för "extremt" när det gäller ljudnivå.
Jag tycker min 900 är ganska tyst, liksom det enda som hörs är ett svagt lågfrekvent sus.. förstår inte folk som tycker att 900/1200 är väldigt högljudda.

Kan bara hålla med men jag har bytt 2 fläktar där bak kör dem på på högsta taket på högsta sen resten på låg varv. Dem 3 som sitter där fram klarar jag inte av att köra på högsta låter för mkt och när jag kör högsta så är tempen endå som vanligt förutom att hårdisken blir 1-2 grader kallare. Och jag är känslig för ljud men det låter bra men min kompis dator som låter mkt mindre än mig stör jag mig på för nätagget in den har typ tjutande ljud eller vad man ska säga sånt tål jag inte:)

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pompa_kumla
Kan bara hålla med men jag har bytt 2 fläktar där bak kör dem på på högsta taket på högsta sen resten på låg varv. Dem 3 som sitter där fram klarar jag inte av att köra på högsta låter för mkt och när jag kör högsta så är tempen endå som vanligt förutom att hårdisken blir 1-2 grader kallare. Och jag är känslig för ljud men det låter bra men min kompis dator som låter mkt mindre än mig stör jag mig på för nätagget in den har typ tjutande ljud eller vad man ska säga sånt tål jag inte:)

(O)ljud är väldigt subjektivt. Personligen hade jag aldrig klarat av att sitta med en Antec 300-1200 eller annat liknande chassi med stora hål och mediokra fläktar installerade, plus avsaknaden av dämpning av ljud från hårddiskarna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JaZid
Lian Li använder ADDA-fläktar med LiLi-klistermärken på i sina chassin.

Fractal Design använder Papst 120mm i sina nätaggregat.

Antec använder ADDA 80mm i sina nätaggregat.

Coolermaster använder även dem ADDA 80mm om jag minns rätt.

Mycket på denna marknaden blir "rebranded" för att passa kundernas smak när det kommer till märken.
Ofta därför vissa produkter hos en viss tillverkare rasar betydligt oftare än andra.

INGET konstigt med att Nexus skulle kunna ha rebrandade fläktar i lådan, kanske hela chassit är rebrandat.
Tagan/Aplus Black Pearl är te.x. ett LianLi v2000 som inte höll kvalitén för att bli märkt LiLi, därefter något modifierat, likväl RocketFish.

Jaså det var nått nytt... så dom där fläktarna kan låta mycekt mer än dom riktiga nexus fläktarna

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Proffsmobbare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund
Jaså det var nått nytt... så dom där fläktarna kan låta mycekt mer än dom riktiga nexus fläktarna

Yate Loon vara tillverkade av Nexus.

I mina ögon skulle hela Nexus produktserie kunna vara olika rebrandade diton i från ett par slumpmässiga tillverkare.
Jag skulle vilja se bevisning ifrån varje tillverkare på att de faktiskt har egen tillverkning i deras egna lokaler innan jag litar blint på något specifikt märke.

På mina I/O-paneler på ett XFX-moderkort och ett Asus står det förövrigt Foxconn instämplat.
Kanske referansdesignen hade Foxconn-I/O.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vejto
Hade varit intressant och se hur chassit står sig om man tar bort alla 5.25 tums plåtar. Lät ju bli kraftigt bättre luftflöde i övre delen men hur påverkas ljudvolymen?

Varför skulle det bli kraftigt bättre luftflöde om man tog bort 5.25 plåtarna? Dörren täcker ju hela det utrymmet, och enda inluften (förutom småglipor) är ett minimalt hål i botten av fronten

Nu hinner jag gnälla lite mer när jag ändå är igång:

- Hela övre sektionen lider av extremt bristfälligt luftintag.
- Bakfläkten som delar på övre och undre sektion känns ogenomtänkt.
- Avståndet mellan nätagg och moderkort är extremlångt och därför ett problem gällande kabellängder.
- Ingen möjlighet till kabeldragning bakom moderkortet finns... Dvs kabelhärva mitt i lådan
- Att sälja en "tyst" låda med så primitiv HD-upphängning är slarv av Nexus.

Men visst, för den som enbart är ute efter massa hårddiskplatser och inte bryr sig speciellt om vibrationer så kan den ju vara användbar...

Citat:

I mina ögon skulle hela Nexus produktserie kunna vara olika rebrandade diton i från ett par slumpmässiga tillverkare.

Det är dom
Inget direkt fel i det.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem

Inga +1 inlägg tack!

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Inga +1 inlägg tack!

*Tråd rensad*

Får man fråga varför ?

Visa signatur

Permalänk
Proffsmobbare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W

Det är dom
Inget direkt fel i det.

Nej, men många tillverkare gör så, de plockar liknande modeller lite överallt.
Därför ogillar jag den falska trygghet dem ger, om vi t.ex. rör oss till nätaggregat;

Bara för att 400w-modellen är hållbar och pålitlig behöver inte någon annan modell av den tillverkaren ha samma egenskaper.

Citat:

Får man fråga varför ?

Om man inte har något vettigare att skriva än +1 så är det nog bättre att hålla käften.

Allvarligt talat, får man inte in mer än 2 tecken i sitt inlägg bör man nog se över vad man faktiskt gör i en diskussion.

Edit: Och om någon svarar med "+1" så kommer du fastna i helvetet med dualing banjos på högsta möjliga volym i resten av evigheten.

Permalänk

Vilket sketet chassi, dammfilter som inte kan tas bort, onödiga fläktgaller, långt avstånd för kablarna, dåliga kabeldragningsmöjligheter. Däremot verkar det låta lite iaf

Visa signatur

Speldator: Rtx 3070, AMD 5700x3d, Asus B450-F, Corsair 32GB 3600Mhz, 2TB SSD, Corsair 400Q, Win11.
Uppgraderad sen 2017. Nätagg, lagring och chassi består.
Skärm: Philips Evnia 27M2N8500AM (OLED, 360 Hz)

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är ju dumt. Nu får du undertryck i lådan. Antec 1200 och de flesta andra chassi mår bäst av övertryck.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BurningHeretic
Det är ju dumt. Nu får du undertryck i lådan. Antec 1200 och de flesta andra chassi mår bäst av övertryck.

Vad menar du ?

Visa signatur

Permalänk
Proffsmobbare
Citat:

Vad menar du ?

Om du har mer kraft som suger in än blåser ut så får du övertryck - luft trycks ut genom alla möjliga hål och liknande i chassit.

Om du har mer kraft som blåser ut än suger in så får du undertryck - luft sugs in genom alla möjliga hål och liknande i chassit.

Det är precis vad det låter som.

Permalänk
Avstängd

Jag har ett så hårt undertryck att när jag spelar och fläktarna varvar upp så vänder luften vid ett av utblåsen och kommer rätt in igen.

Det är fett.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BurningHeretic

Jag håller inte riktigt med... Om du tänker på det, så har en övervägande majoritet av alla lådor som säljs undertryck som standard (inklusive 1200 väl?), och det är knappast en slump. Övertryck är bra för att få kontroll över dammflödet, och det är generellt är svårare att få ett effektivt luftflöde genom en övertryckslåda. Dessutom riskerar den bli mer högljudd, eftersom insugsfläktar tenderar att hamna närmre användaren.

Jag säger inte att övertryck inte funkar! Gör man det på ett bra sätt i en passande låda så kan det funka mycket väl - jag är tex skitnyfiken på Silverstone FT02.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

bra recenssion, men håller med om att bättre referenschassin borde tagis med. Dock föll chassin inte i min smak.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Jag håller inte riktigt med... Om du tänker på det, så har en övervägande majoritet av alla lådor som säljs undertryck som standard (inklusive 1200 väl?), och det är knappast en slump. Övertryck är bra för att få kontroll över dammflödet, och det är generellt är svårare att få ett effektivt luftflöde genom en övertryckslåda. Dessutom riskerar den bli mer högljudd, eftersom insugsfläktar tenderar att hamna närmre användaren.

Jag säger inte att övertryck inte funkar! Gör man det på ett bra sätt i en passande låda så kan det funka mycket väl - jag är tex skitnyfiken på Silverstone FT02.

Och jag håller inte med dig. I de flesta av mina lådor har övertryck fungerat bäst. Hur tillverkaren väljer att disponera in-/utsug är inte så intressant. De gånger som undertryck har fungerat bäst har jag täppt igen ALLA hål i chassit där fläktar inte suttit.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

Bra skrivet...Ingen låda som faller in på mig, men måste säga att jag faktiskt tycker lådan ser lite uppkäftig ut....

Permalänk
Avstängd

Rolig låda men ingen som jag skulle köpa, då det fattades hål i moderkorts plåten för kabel dragning och man vill ju inte direkt börja med att såga upp en massa hål i sitt nya Chassi...

Detta är säker väldigt bra om man bara ska ha det som server chassi, sen om man inte har T.ex. ett Corsair agg så finns det ju inte en chans i världen att kablarna räcker!

MVH

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DegJ
även om de finns några designmissar ( olöstagbara filter, whhaaaa? )
så ser det ändå väldigt intressant ut

Är det verkligen så svårt att starta dammsugaren & suga filterna rena på plats?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis

Måste man inte först montera bort fläktarna/ vända på chassit då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Tror mest det handlar om att folk är o så rädda för de små spänningsförändringarna det innebär om fläkten börjar reagera på dammsugarens luftflöden och som inte (om fläkten är rätt dålig) borde påverka någon anna hårdvara om den inte är överkänslig....

Tycker ibland att rädslan för ESD och liknande är överdriven. Visst den är ett problem, men jag har ett stort gäng länge överlevande datorer bakom mig som jag misshandlat mycket i min ungdom eftersom jag inte visste bättre...
Det är en sak om man grejjar i chassit dagligen, men handen på hjärtat hur många gör det, och är inte slitage på bussar, kontakter och liknande ett större problem isåfall så länge man tänker på var man rör vid?
Med tanke på hur svårt det ens är att få en ESD-avdelning på en industri att vara 95% esd-fri allting man kan göra är att försöka, och vad en liten fläkt till och från genererar med en dammsugare mot sig så länge man inte låter den överspinna är ingenting jämfört med folks kläder...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweturbo
Måste man inte först montera bort fläktarna/ vända på chassit då?

Jag hade bara lyft på chassit i framkanten & dammsugit filterna underifrån, tycker inte att det verkar vara svårare än så.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag hade bara lyft på chassit i framkanten & dammsugit filterna underifrån, tycker inte att det verkar vara svårare än så.

Iof har du rätt, jag monterar aldrig ur mina dammfilter, utan dammsuger dem direkt från fronten och det funkar ju, tänkte lite fel att dammet fastnar mellan fläkten och dammfiltret, vilket vore lite dumt...

Permalänk
Medlem

Såg faktiskt rätt så nice ut. Men behåller nog Raven ett tag till.

Visa signatur

PC1: O11 Vision |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX5090 Astral
PC2: O11 Air Mini |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: HYTE Y40 |i5 10400f |GTX3090
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Citat:

Yate Loon vara tillverkade av Nexus.

Jag skulle vilja se bevisning ifrån varje tillverkare på att de faktiskt har egen tillverkning i deras egna lokaler innan jag litar blint på något specifikt märke.

På mina I/O-paneler på ett XFX-moderkort och ett Asus står det förövrigt Foxconn instämplat.
Kanske referansdesignen hade Foxconn-I/O.

XFX tillverkas av Pine, men de flesta rena "märken" är fabrikslösa tillverkare. Asus tillverkar själv hos Asustek/Pegatron, men använder komponenter från Foxconn som CPU Socket-socklar, molex-kontakter, backplåt etc. Foxconn är ett av världens absolut största företag och de var de som drog igång Dell etc på riktigt. De var först i Kina av Taiwaneserna. MSI tillverkar också själva. Foxconn hos Foxconn och så vidare. Gigabyte kör själva. BFG, EVGA som är fabrikslösa etc använder ofta Foxconn. Går inte att låta bli att använda ett företag som Foxconn på ett eller annat sett.

Chassin finns det många märken av men bara ett par tillverkare. Chieftec/Chenming är en OEM/kontrakttillverkare av chassin, mest till datortillverkare alltså, fast till andra ofta på deras egna design. I stort sett kan inget företag utanför Taiwan/Kina ha egen tillverkning inom konsumentelektronik. De amerikanska kan man avfärda som snåla upphandlare av Taiwanesiska prylar. Även om det kommer en del bra via de vägarna. (ODMer själva bryr sig i allmänhet inte om entusiaster). Ofta kör även de med egen tillverkning inköpta prylar dock. Beror helt på vad det är för pryl. Viktigaste är att det är en unik produkt och inget man kan köpa direkt från ODMen eller via annat märke mycket billigare. Som återförsäljare rymmer de ingen funktion genom att bara skapa ett varumärke. En fabrikslös tillverkare kan producera en bättre produkt än fabrikens egna bolag och vise versa. Beror på hur det satsas och var kompetensen finns. De kan också vara bra på att ställa krav vilket slutkunder kan vara i mycket sämre position att ställa när det handlar om kontrakt-tillverkning och design. Bara för att det är enligt marknadsekonomins alla regler betyder det inte att slutkunden har makten. Visioner från tillverkarna/beställarna är viktigare.

Permalänk
Proffsmobbare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
XFX tillverkas av Pine, men de flesta rena "märken" är fabrikslösa tillverkare. Asus tillverkar själv hos Asustek/Pegatron, men använder komponenter från Foxconn som CPU Socket-socklar, molex-kontakter, backplåt etc. Foxconn är ett av världens absolut största företag och de var de som drog igång Dell etc på riktigt. De var först i Kina av Taiwaneserna. MSI tillverkar också själva. Foxconn hos Foxconn och så vidare. Gigabyte kör själva. BFG, EVGA som är fabrikslösa etc använder ofta Foxconn. Går inte att låta bli att använda ett företag som Foxconn på ett eller annat sett.

Chassin finns det många märken av men bara ett par tillverkare. Chieftec/Chenming är en OEM/kontrakttillverkare av chassin, mest till datortillverkare alltså, fast till andra ofta på deras egna design. I stort sett kan inget företag utanför Taiwan/Kina ha egen tillverkning inom konsumentelektronik. De amerikanska kan man avfärda som snåla upphandlare av Taiwanesiska prylar. Även om det kommer en del bra via de vägarna. (ODMer själva bryr sig i allmänhet inte om entusiaster). Ofta kör även de med egen tillverkning inköpta prylar dock. Beror helt på vad det är för pryl. Viktigaste är att det är en unik produkt och inget man kan köpa direkt från ODMen eller via annat märke mycket billigare. Som återförsäljare rymmer de ingen funktion genom att bara skapa ett varumärke. En fabrikslös tillverkare kan producera en bättre produkt än fabrikens egna bolag och vise versa. Beror på hur det satsas och var kompetensen finns. De kan också vara bra på att ställa krav vilket slutkunder kan vara i mycket sämre position att ställa när det handlar om kontrakt-tillverkning och design. Bara för att det är enligt marknadsekonomins alla regler betyder det inte att slutkunden har makten. Visioner från tillverkarna/beställarna är viktigare.

Först och främst, tack för att du tog dig tiden att skriva inlägget, väldigt lärorikt!

När du nämner Chieftec/Chenming, gäller det bara rena stålchassin eller gäller det även aluminiumlådor? Jag har aldrig sett en Chiefteclåda vara i alu.
Jag har för mig att Lian Li skryter om sin egen privata tillverkning på deras hemsida, var Silverstone får sina chassin ifrån är för mig ett mysterium.

Jag kan tänka mig att man måste använda Foxconn, dem har nog ett ganska omfattande monopol.

Återigen tack för att du klargjorde det hela, väldigt fascinerande att veta hur företagen fungerar.