Permalänk
Medlem

Vad är programmering ?

Den här frågan kanske redan finns, men jag har både sökt och kollat FAQ-tråden.

Jag har helt hjärnsläpp just nu så det är riktigt jobbigt!
Men kan någon vara snäll och beskriva vad programmering är med max 5 meningar?

För någon timme sen hade jag en superbra formulering men den har jag helt tappat..

Hjälp..?

Permalänk
Medlem

Luktar skol.uppg

Men det är ju sön o allt
http://iwtjanster.idg.se/webbstudio/pub/artikel.asp?id=159

Visa signatur

NEW ::i7 920 || GTX 295 1792MB || 1600MHz 6GB ||P6T Deluxe V2 || P182 || NH-U12P || TX 850W - LG - W3000H LCD MONITOR
--------
OLD :: X2 4400+ @ 2420Mhz x11 || Corsair TWINX2048-3200C2 @ 220Mhz || A lot of HDD-space ;) || A8N-SLI Premium || 6800GT Leadtek || OCZ 520 Modstream || - KÖPA ?

Permalänk
Medlem

Max 5 meningar?
Nja, riktigt så enkelt tycker jag inte att det är. Man skulle ju kunna påstå att programmering innebär att "säga åt datorn vad den ska göra"; men det är ju lite brett. (Är HTML programmering? Nej. Är klicka-och-peka-program som t.ex. Game Maker programmering? Inte direkt.) Man kan skriva en hel uppsats i ämnet.

För övrigt håller jag med ncc1701e om att det luktar skoluppgift.

Permalänk
Medlem

5 Meningar? Det är ju i alla fall 4 för mycket.

Programmering är att skriva och utveckla det regelverk som krävs för att mjukvara ska kunna hantera användarens input på det sätt som mjukvaran är menad för.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
5 Meningar? Det är ju i alla fall 4 för mycket.

Programmering är att skriva och utveckla det regelverk som krävs för att mjukvara ska kunna hantera användarens input på det sätt som mjukvaran är menad för.

Vilken input hanterar ett demo? Är dessa inte programmerade?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
5 Meningar? Det är ju i alla fall 4 för mycket.

Programmering är att skriva och utveckla det regelverk som krävs för att mjukvara ska kunna hantera användarens input på det sätt som mjukvaran är menad för.

lol

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Vilken input hanterar ett demo? Är dessa inte programmerade?

Sa jag någonting om formatet eller typen av input? Det kan ju lika gärna vara programmeraren som skrivit in den direkt i koden. Men i vilket fall har jag svårt att se ett program ge sig själv instruktioner. Såvida du inte hävdar att ett demo av sig själv hoppar igång och kör lite på random sådär när det själv vill? Eller kanske ändrar på sig mitt och bestämmer sig för att göra någonting annat? Och ska man begränsa ett ämne så komplext som programmering till 5 meningar så kommer man ändå skära bort så mycket så det blir handikappat. Så varför nöja sig med 5.

Ända fram till någon skapar en geniun a.i. så kommer det behövas någon form av input för att ett program ska göra någonting. Det kan vara lite, det kan vara mycket, det kan vara allt ifrån att skriva in det direkt till att stå och gasta instruktioner i en mic. Men någon form av input behövs. Och vad som händer med detta bestäms av den kod som programmerats. Som sagt, ska man ändå handikappa ämnet programmering så behöver man inte göra det krångligare än så.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Sa jag någonting om formatet eller typen av input? Det kan ju lika gärna vara programmeraren som skrivit in den direkt i koden. Men i vilket fall har jag svårt att se ett program ge sig själv instruktioner.

Polymorfa virus är ju ett exempel på sådana program.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Ända fram till någon skapar en geniun a.i. så kommer det behövas någon form av input för att ett program ska göra någonting. Det kan vara lite, det kan vara mycket, det kan vara allt ifrån att skriva in det direkt till att stå och gasta instruktioner i en mic. Men någon form av input behövs. Och vad som händer med detta bestäms av den kod som programmerats. Som sagt, ska man ändå handikappa ämnet programmering så behöver man inte göra det krångligare än så.

Beror ju lite på om man räknar själva programmerandet som input till programmet man skriver.

Permalänk
Entusiast

Datorprogram: Ett set instruktioner för att ta in, bearbeta, lagra och/eller presentera data

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Wikis är bra.
Programmering handlar om att instruera en maskin eller del av en maskin, till exempel en mikrodator, dator, robot eller NC-maskin att utföra ett visst arbete.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Programmering

Angående input så finns det många mikrodatorer/FPGA/asic m.m som är kodade utan detta, de kör(loopar) sitt program när de får ström. Visst skulle man kunna kalla strömpåslag för input, men jag tycker det är att missbruka ordet om själva enheten bara startar en enda gång under sin livstid eller liknande. Däremot om enheten startas av stängs av flera gånger, så är det en input. Så det blir en definitionsfråga.
Dock bör alla datorsystem ha någon output, jag kan inte komma på någon vettig användning av ett datorsystem utan detta. (Om en datorenhet delar ett minne med en annan datorenhet, kan man se minnet som en output.)
Dock kan det finnas program utan "output", som t.ex. ändrar ändrar något internt i datorsystemet.
Därför kan man ej säga att man måste ha någon "output" i alla sina program.

*edit* Frågan är dock hur generell man skall vara, många här på forumet har programmerat hårdvarubeskrivande språk som handlar om hur en krets skall utformas.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hardware_description_language

Så för bästa svar på frågan, var mer specifik på just exakt vilken programmering du syftar på. Om du nu inte vill ha en helt generell, då har även wiki några andra förslag utanför datorprogrammering. hmm
http://en.wikipedia.org/wiki/Programming_%28disambiguation%29

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Man pratar med datorn

Visa signatur

---------Inget svar är också ett svar--------

Permalänk
Medlem

programering är som att leka sims spelet, du säger åt figurerna i spelet vad de ska göra, leka gud

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem

Svår att lära och omöjlig att bemästra?

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<