Permalänk
Medlem

Windows 7 mörkar Ubuntu

Hej,
Installerade Windows 7 på min dator men nu får jag ingen option på vilket opperativsystem jag ska köra vid start up (som jag fick i Vista/Ubuntu). Måste jag installera om Ubuntu för att kunna se det ingen?

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

Förmodligen bara fel partition som är satt som aktiv.
Testa att öppna upp diskhanteraren(vet ej vad den heter i Win 7) och sätt din Linuxpartition som aktiv(högerklicka och "set active").

Det borde göra så att din linuxpartition startar och grub ger dig listan med operativsystem. Eventuellt måste du sedan när då kört igång ubuntu själv pilla till någon fil för att få upp Windows 7 i den listan.
Sök runt lite på google så borde du hitta mer info.

Permalänk
Avstängd

Windows sopar rent och skriver över grub...... oförskämt

Citat:

Restoring GRUB

1. Boot from a Live CD, like Ubuntu Live, Knoppix, Mepis, or similar. Ideally use Ubuntu 8.04 or higher as this has NTFS write support and makes life a bit easier; this isn't necessary, just handy.

2. Open a Terminal. Open a root terminal (that is, type "su" in a non-Ubuntu distro, or "sudo -i" in Ubuntu). Enter root passwords as necessary.

3. Type "grub" which makes a GRUB prompt appear.

4. Type "find /boot/grub/stage1". You'll get a response like "(hd0)" or in my case "(hd0,3)". Use whatever your computer spits out for the following lines. Note that you should have mounted the partition which has your Linux system before typing this command. (e.g. In Knoppix Live CD partitions are shown on the desktop but they're not mounted until you double-click on them or mount them manually)

5. Type "root (hd0,3)" note the space between root and (hd0,3).

6. Type "setup (hd0,3)". This is key. Other instructions say to use "(hd0)", and that's fine if you want to write GRUB to the MBR. If you want to write it to your linux root partition, then you want the number after the comma, such as "(hd0,3)".

7. Type "quit".

8. At this stage you can either restart the system and install your own bootloader, or you can continue and tell the Windows bootloader where to find GRUB which will handle booting Linux.

Ref:
https://help.ubuntu.com/community/RecoveringUbuntuAfterInstal...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Hedersmedlem

Windows gillar väl också att skriva över mbr med egna saker, så förmodligen behöver du installera om grub/lilo eller motsvarande.

Permalänk
Medlem

Tack för svar - ska prova att ladda ner en ny Ubuntu skiva. Windows ser dock inte Ubuntu partitionen så att göra den aktiv via Windows går inte.

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk

Jag antar att du inte hittar den för att du kör ett filsystem som det inte kan läsa.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kinkychester
Jag antar att du inte hittar den för att du kör ett filsystem som det inte kan läsa.

Vilket ju inte är så svårt eftersom windows inte har stöd för något av de filsystem man normalt använder i linux.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alopex
Tack för svar - ska prova att ladda ner en ny Ubuntu skiva. Windows ser dock inte Ubuntu partitionen så att göra den aktiv via Windows går inte.

Läs plunn's post så kommer det funka finfint

Permalänk
Medlem

Jo det är problemet med att installera Windows efter Ubuntu, den gillar att skriva över mbr. Men som sagt följ instruktionerna och det ska ordna sig, eventuellt kan du gå in i bios och testa att starta från en annan hårdisk om du har mer än en.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plunn
Windows sopar rent och skriver över grub...... oförskämt

Ref:
https://help.ubuntu.com/community/RecoveringUbuntuAfterInstal...

Provade enl ovan. Det funkade tyvärr inte. Möjligen var det lite misstänkt enkelt att komma in i root från cd´n men sen provade jag att installera om Ubuntu på sin gamla partition. Datorn hittade fortfarande inte Ubuntu vid start och bootar Windows 7 direkt. Provade att boota direkt från den hårddisk som Ubuntu låg på via BIOS men det resulterade i att inget bootade - bara en blinkande svart skärm. Möjligen skulle det funka att radera hela Ubuntu-hårddisken men frågan är ju om ens det funkar - börjar seriöst misstänka en konspiration från Microsoft

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alopex
... börjar seriöst misstänka en konspiration från Microsoft

Låter tyvärr mer som ett SBS-problem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frälsarn
Låter tyvärr mer som ett SBS-problem.

Måste tyvärr hålla med Frälsarn här. Har lyckats med samma sak själv några ggr och att följa den guiden ovan fungerar alltid, om man bara läser och gör rätt. Tänk bara på att välja rätt hdd och partition som guiden nämner så kommer det fungera bättre.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Well - det var inga som helst problem med att få Ubuntu funka med Vista. Då var det snarare Ubuntu som la sig över Vista booten.

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

Använd EASYBCD och lägg till ubuntu till Bootloadern

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alopex
Well - det var inga som helst problem med att få Ubuntu funka med Vista. Då var det snarare Ubuntu som la sig över Vista booten.

Beror på i vilken ordning du installerar i. Antar att du installerade Vista först sen Ubuntu. Hade du gjort tvärtom hade du varit i samma sits som med win7.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alopex
Då var det snarare Ubuntu som la sig över Vista booten.

Skillnaden är att grub (eller motsvarande) vanligen installeras så att man vid uppstart kan välja vad man vill köra.

Permalänk
Entusiast

Som nämnts, har din bootloader från Ubuntu ersatts av Microsofts egna bootloader (som tyvärr bara fungerar med Windows utan extra handpåläggning)

Vad du behöver är att återställa bootloadern från grub, och låta den inkludera Windows.

Googla på följande: restore grub
och du får fram ett gäng guider och tips på hur du återställer grub, som är Ubuntus bootloader i det flesta fall.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Ok, har kört igenom allt och installerat Easybcd. Där har jag nu en boot entry som heter NeoSmart Linux. När jag startar om datorn dyker nu ett val upp (tack!) men om jag väljer Linux dyker bara en terminal upp som ger mig diverse error när jag probar några kommandon. Noterar att Easybcd inte verkar komma ihåg vilken drive den ska gå på när jag går tillbaka till Windows. Har provat ha Linux native som drive och även att ha "Grub isn't installed to the bootsector". Har jag missat något ytterligare?

Citat:

There are a total of 2 entries listed in the Vista Bootloader.
Bootloader Timeout: 30 seconds.
Default OS: Windows 7

Entry #1

Name: Windows 7
BCD ID: {current}
Drive: C:\
Bootloader Path: \Windows\system32\winload.exe
Windows Directory: \Windows

Entry #2

Name: NeoSmart Linux
BCD ID: {008e6505-821d-11de-a47c-a4ce90eb0cca}
Drive: C:\
Bootloader Path: \NST\NeoGrub.mbr

Och just det, Vista fungerade även efter att jag installerat om den efter Ubuntu så det här verkar vara ett Windows 7 problem.

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

Hmm, jag har inte använt det där programmet själv, men det ser ju ut som om du har valt att både linux och windows finns på C driven. Det lär du ju ändra, så att bootloadern letar efter linux på rätt ställe

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Ja, jag tror iof det är själva bootloadern som ligger på C. När jag går inte på "Add an Entry" får jag en option på Linux-fliken att välja den drive "Linux native" som Ubuntu ligger på. Jag väljer den och sparar. Ubuntu startar fortfarande inte och när jag går in i Windows igen är Linux native borta

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

Skumma problem du har, har dual och tripple bootat olika OS kombinerat med Linux i flera år, även windows 7 och har alldrig varit med om nått liknande.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Ok, har gett upp min gamla partition och installerat om Ubuntu. Problemet fortsätter dvs det går inte att starta Ubuntu från hårddisken även om Ubuntu nu istallerades efter Windows 7. Möjliga fel?

Jag har min Ubuntu partition på en del av andra hårddisken. Har Windows sett till att man bara får köra program från första hårdisken? Måste Ubuntu ta upp hela hårddisken och/eller måste jag fortmatera om hela min andra hårddisk? När jag gör en "advanced install" får jag lite möjligheter. Ska jag formatera som ext3, ext4, ext2, ReiserFS, JFS, swap, etc etc? Jag körde ext3 eftersom det är default - är det det som strular och gör att det inte går att hitta partitionen i start? Andra möjligheter - är partitionen felmountad? Får frågor möjjligheter att mounta som " /, /boot, /home, /tmp, etc, etc" Jag har valt "/" genomgående - mest för att det verkade vara default. Är det det som strular?

Körde "restore Grub" enl ovan från Live session skivan. Blev inte tillfrågad att ange lösenord när jag skulle gå över till /root. Brukar vara så - är det det som gör att jag inte lyckas? Med kommandot "find /boot/grub/stage1" får jag inte "(hd0)" utan typ "(hd2,3)" som jag använder i "root" och "setup". Antar att det är det senare jag ska använda när jag går vidare - men är det här det strular? "Haha vilken fet noob - han försöker installera grub från hd2 - haha" Är det det som är fel? Efter att ha skrivit "quit" och när jag sen försöker stänga terminal får jag massa varningar? "Do you really want to quit the still running terminal bla bla". Är det nått jag ska vänta på ytterligare eller beter sig terminal alltid på det här viset? Missar instruktionen ovan nått och är det därför grub inte funkar sen?

Ok, ponera att jag lyckades installera rätt och fixa grub. Är det då EasyBCD som strular? Har iof lyckats köra Vista och Ubuntu utan att använda detta program men det verkar ju bra om det hade funkat. Jag kör "add/remove entries" sen "add an entry" -> "linux" -> Type: Grub, Name: Ubuntu, Drive: Linux native. Ska det vara Grub? Och är det inte Linux native jag ska gå på? Borde ju vara det. Ska man kryssa in "GRUB isn't installed to the boot sector". Har provat både och men det funkar inte heller.

Vad är det jag missar? ~X(

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk

Har precis suttit och pulat med liknande problem själv och precis fått det att fungera. Det verkar vara en massa strul just för att man kör Windows 7.

Min uppsättning:
2 Hårddiskar.
Först installerade jag Windows 7 på den första.
Sedan installerade jag Ubuntu 9.04 på den andra. Valde att installera grub på hårddisken där jag installerade Ubuntu. I mitt fall blev detta /dev/sdb1.

Nu gick det som väntat att endast boota till Windows 7.
För att min lösning ska fungera krävs det att du kan boota till Ubuntu om du ändrar bootordningen till din andra hårddisk i BIOS. D.v.s att din grub konfiguration fungerar.

Ändra bootordningen i BIOS till din andra hårddisk så att du kommer in i Ubuntu(alternativt boota från installCDn). Lokalisera din menu.lst i /boot/grub. Kopiera över denna fil på ett USBminne eller maila den till dig själv så du kommer åt den från din Windows 7 installation.

Ändra tillbaka bootordningen i BIOS så att du bootar in i Windows 7. Installera easybcd. Lägg till ett entry under Linuxfliken med valfri description. Kryssa i "Grub isn't installed to the boot sector".
Easybcd installerar då sin egen "låtsasgrub" och skapar en entry för denna i din Windows 7 bootloader.

Gå till katalogen där "låtsasgrubs" konfigurationsfiler finns. Default är c:\NST\
Där ska det bland annat finnas en menu.lst. Byt ut denna mot den menu.lst som du kopierade från din Ubuntu installation.

Boota om och allt ska fungera :).

Det här kan låta omständigt men har inte lyckats få det att fungera på något annat sätt(om man vill använda Windows 7s bootloader) och har testat åtskilliga sätt. De vanliga sätten som fungerar i Vista har inte fungerat för mig i Windows 7.

Permalänk
Medlem

Omg - ja då var det inte bara jag som hade problem med Ubuntu + Windows 7. Skönt att veta att det inte bara är SOB. Tyvärr tror jag att min tänkta konfigurering är alldeles för komplicerad (jag vill även ha en ntfs partition på min ubuntu-hårddisk och blir då tvungen att ta ställning till saker jag inte har en aning om) för att jag ska kunna reda ut det här och får redan problem när jag ska försöka installera om Ubuntu och försöka starta från andra hårddisken i BIOS. Möjligen går jag tillbaka till Vista från Windows 7 eller köper en ny hårddisk. Får ta upp det här når jag har mera tid. Tack för svar.

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||