Hjälp mig hitta effektivt komprimeringsprogram!

Permalänk
Medlem

Hjälp mig hitta effektivt komprimeringsprogram!

Hej!

Nu börjar utrymmet på mn hdd ta slut så kag
ska komprimera en del filer, men vet inte vilket program som är bäst och hur man gör...

Kan någon berätta hur man gör?

Jag ska göra .avi, .mp3 och några till format mindre. Mitt os är vista. Jag har använt winrar men filerna blev inte mindre.

Var inte blyg att rätta mig om jag har stavat fell eller liknande, då jag anser att det är så man lär sig.

//Tack på förhand

Permalänk
Medlem

MP3or kan du ju encoda till lägre bitrates och få ner dom i storlek rejält. Sen att du aldrig kommer vilja lyssna på dom är ju ett annat problem.
Samma sak med dina filmer. Dessa kan du skala ner till 320x240 och köra den hårdaste kompremeringen på med ex XVid som codec.
De filer du vill komprimera komprimeras inte väl med ex winrar.

Köp en större HD istället.

TMGEnc är ett ypperligt program som klara av en stor mängd olika format in och en stor mängd videofiler ut.

Permalänk
Medlem

Filformaten du nämner är redan komprimerade.

Permalänk
Medlem

utan att vara för taskig så låt säga att du har en disk nu på 250GB, du vill skapa lite utrymme och väljer über-kompressor-3000 för att komrpimera din samling av musik och filmer på säg 150GB. Inte helt orimligt är att du kan komprimera ca 2MB per sekund med det fiktiva programmet (bla. eftersom programmet måste hålla en fet dictionary och slå upp massor för att _eventuellt_ komprimera bättre). Den tid det kommer att ta att komprimera blir då ca 21 timmar, om vi ponerar att programmet lyckas komprimera till 50% så har du precis vunnit 75GB.

75GB vinst mot 21h arbete, är det lönt det? Då kommer du inte ha så snabb tillgång till filerna då du vill använda dom igen.

om man istället tar ett underbetalt sommarjobb eller dyl. så kanske man som 15 åring får 40:-/timme i alla fall. Lägg 21h på att arbeta så har du helt plötsligt: 840:- sedan får man minst 12% semesterersättning vilket ger dig summa summarum 630:- efter skatt och allt.

för 630:- så kan du i alla fall köpa t.ex. en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=295948

Lycka till!

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Medlem

Nu är det så att hag är en ganska rik 14-åring...
Jag kan även inte hitta sommarjobb på ett år.

Jag har inget emot att vänta några minuter på varje film.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av csmannen
Nu är det så att hag är en ganska rik 14-åring...
Jag kan även inte hitta sommarjobb på ett år.

Jag har inget emot att vänta några minuter på varje film.

Du kan inte komprimera det mycket mer; mp3, avi etc. är redan komprimerade.
Det enda du kan göra är att koda om det till sämre kvalité, men jag tvivlar på att du vill det. Köp en ny HD eller ta bort lite skit från den du har.

Permalänk
Inaktiv

De filer du vill komprimera är förmodligen redan väldigt hårt komprimerade. Att försöka sig på med WinRAR eller dylikt leder oundvikligen till _större_ filer tack vare overhead. Enda möjligheten är då destruktiv komprimering, dvs du måste re-encoda, och det vill du nog inte med tanke på den försämring i kvalité det innebär. Då ska vi inte tala om den tid en sådan futil metod skulle ta.

Sensmoralen är: skaffa mer disk eller kasta skitfilmerna

Permalänk
Medlem

men snälla!!

annars tar man o högerklickar på en enhet sen väljer komprimera data..
den tekniken har ju funnits sen stenåldern...

körde det på min 486 50mhz med 108mb hårdisk för typ 30år sen.
fick ut nästan 200mb istället.
funkar säkert lika bra idag..

visst man förlorar lite prestanda men kör man bara på lagringsdiskar e det nog lungt

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
men snälla!!

annars tar man o högerklickar på en enhet sen väljer komprimera data..
den tekniken har ju funnits sen stenåldern...

körde det på min 486 50mhz med 108mb hårdisk för typ 30år sen.
fick ut nästan 200mb istället.
funkar säkert lika bra idag..

visst man förlorar lite prestanda men kör man bara på lagringsdiskar e det nog lungt

Det förutsätter ju som sagt att du har okomprimerad data; det går inte att komprimera format som JPEG, MP3 och AVI utan att koda om och förlora information; de är redan komprimerade.

Permalänk
Medlem

"komprimera" din data med md5. då blir dina filer högst 32byte. spelar ingen roll om det är filer som är 8gigabyte..

ja.. http://warpdrive.se/37945

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av csmannen
Var inte blyg att rätta mig om jag har stavat fell eller liknande, då jag anser att det är så man lär sig.

Du menar nog "stavat fel"

Jag förslår att du börjar spara pengar till en ny hårddisk. Lägg undan en tia om dagen. Tar bara 2 månader så har du 500 GB.

Permalänk
Proffsmobbare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mounte

om man istället tar ett underbetalt sommarjobb eller dyl. så kanske man som 15 åring får 40:-/timme i alla fall. Lägg 21h på att arbeta så har du helt plötsligt: 840:- sedan får man minst 12% semesterersättning vilket ger dig summa summarum 630:- efter skatt och allt.

för 630:- så kan du i alla fall köpa t.ex. en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=295948

Lycka till!

Man ska inte behöva skatta på sådana småsummor, utöver momsen då.
Så han har sina 840:-.

Permalänk

Dock så måste man ansöka innan man inte drar skatt, annars får man tillbaks allt nästa år

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

Bränn ut lite filmer på DVD skivor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Bränn ut lite filmer på DVD skivor?