Permalänk

Nytt jobb på Irland.

Hejsan,

Kom tillbaka från semester och fick någon slags kris, har aldrig varit utomlands, har faktiskt nästan aldrig haft något annat slags jobb.

Så jag bestämde mig kort och gott att säga upp mig, sökte några på Irland och verkar faktiskt att jag kommer få det, under tiden ska jag sälja alla saker jag äger och åka ditt oavsett om jag får det jobbet, eller något annat.

Jag har läst mycket om stället, och vissa saker som behövs, men tänkte kort och gott fråga om någon här har erfarnheter där ifrån, eller något annat sället europa till och början med.

All or nothing som gäller nu.

Permalänk
Medlem

En kompis har varit där till och från i ett par år nu. Boende kan vara knepigt, lägenheter är dyra. Kollektiv-liknande lösningar verkar vara rätt vanligt.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk

Ungefär vad man hört och sett från andra delar av internet

Robbaz, Kan hålla med att det är lite impuls och rätt idiotiskt, med dagens ekonomi och arbetslöshet. Men känner att det är något jag måste göra.

Fick dock komma tillbaks till jobbet här i sverige om allt skulle krisa sig, förhoppningsvis gör det inte.

Permalänk
Medlem

Varför Irland av alla ställen? :s

Permalänk
Medlem

Därför att i Irland dricker man när man är social, i det här jävla skitlandet dricker man för att bli social.

Irland är ett grymt land och jag vet några som har jobbat på IBM samt Nikon där. De hade i alla fall en grym tid och tyckte att kvällarna på de lokala pubarna var grymma (träffade otroligt mycket folk osv).

Go for it!

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Har inga erfarenheter utav vare sig Irland eller liknande genomförda infall, men jag säger som oggan - "Go for it!"

Det är trots allt sällan man ångrar något man gjort, men oftare man ångrar att man inte gjort något.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Hellre flytta till Irland på impuls än att tatuera sig på impuls. Kan ju inte bli annat än lyckat, en erfarenhet rikare liksom. Funkar det inte får du väl återgå till "det vanliga" livet.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Publivet är trevligt, helt klart. Saknar sådant härikring, att gå ner på pizzan och dra ett par öl känns inte riktigt som samma sak.

Boende är nog relativt dyrt (om du inte kommer från Stockholm med omnejd), i fattigare områden finns fina ungdomsgäng i träningsoveraller (tracksuits), världens fulaste frisyr som aldrig förändras och ett allmänt kul beteende, men i övrigt är irländare trevligare än svenskar.
Osthyvlar vet dom inte vad det är, se upp för varm&kallvattnet, lycka till med att hitta filmjölk och försök inte ens förstå vad taxichaffisarna säger.

Men vad du än gör ..skaffa inte 'Ripwave'-tjänsten, och ha inte något att göra med Smart Telecom. 'It's not magic, it's just SMART'....

Edit. Saker och ting kan allmänt kännas lite tappade bakom en vagn. En trevlig Brittisk kvinna jag talade med under min tid som äppelsupport där sade 'It's almost a bit Irish, isn't it?' om nån rutin Apple hade. Hon hade rätt, men Britter är onda så man håller inte med.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Varför Irland av alla ställen? :s

Det undrar jag också faktiskt. Varför nu svenskar i allmänhet verkar tycka så bra om just Irland är nånting jag funderat länge på. Det börjar numera bli lite av en regel än ett undantag att svenskar åker till Irland och arbetar som teknisk support på allsköns IT-företag, låt mig gissa att det är ett sånt jobb TS sökt? Inte för att det är nåt fel med det, tvärtom, har själv en polare som gjort samma sak, men fenomenet i sig är dock intressant med tanke på hur stora de kulturella skillnaderna är mellan just Irland och Sverige.

För en svensk som vill åka till de brittiska öarna tycker jag rent spontant att Storbritannien bör ligga mycket närmare till hands än Irland om man tittar på likheter i kultur. Frågar man däremot runt får man oftast motsatt svar. Kan ju även vara just dessa kulturella olikheter som gör att svenskar tycker Irland är mer spännande än Storbritannien, vad vet jag.

Hursomhelst så tycker jag du ska köra på om du tycker det känns rätt. Som redan nämnts är det boendebiten som är det jobbiga så lyckas du bara fixa det så går det nog bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freand

För en svensk som vill åka till de brittiska öarna tycker jag rent spontant att Storbritannien bör ligga mycket närmare till hands än Irland om man tittar på likheter i kultur.

Jag är knappast nån expert, men en stor del av kulturen tycks gemensam för de båda länderna. Lemsip, pubbar, ungdomsgängen, dåligt väder..

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freand
Det undrar jag också faktiskt. Varför nu svenskar i allmänhet verkar tycka så bra om just Irland är nånting jag funderat länge på. Det börjar numera bli lite av en regel än ett undantag att svenskar åker till Irland och arbetar som teknisk support på allsköns IT-företag, låt mig gissa att det är ett sånt jobb TS sökt? Inte för att det är nåt fel med det, tvärtom, har själv en polare som gjort samma sak, men fenomenet i sig är dock intressant med tanke på hur stora de kulturella skillnaderna är mellan just Irland och Sverige.

För en svensk som vill åka till de brittiska öarna tycker jag rent spontant att Storbritannien bör ligga mycket närmare till hands än Irland om man tittar på likheter i kultur. Frågar man däremot runt får man oftast motsatt svar. Kan ju även vara just dessa kulturella olikheter som gör att svenskar tycker Irland är mer spännande än Storbritannien, vad vet jag.

Hursomhelst så tycker jag du ska köra på om du tycker det känns rätt. Som redan nämnts är det boendebiten som är det jobbiga så lyckas du bara fixa det så går det nog bra.

Folk åkte dit jobben fanns. Irland drabbades hårt av krisen som började förra året och sedan dess har den här trenden minskat.

Själv var jag där i lite mer i ett år innan jag återvände till Sverige för studier.

Visa signatur

"Nobody knows the age of the human race, but everybody agrees that it is old enough to know better."

Permalänk
Medlem

Mindhunter: Vart har du sökt/fått jobb?
jag vet nämligen att det ska starta 16 nya svenskar på företaget jag jobbar för, och kommer även vara coach för den gruppen

Irland är trevligt, finns så sjukt mkt kulturer och folk här numera pga alla arbetstillfällen. Man kan umgås endast med svenskar om man så vill.
Men här finns spanjorer, italienare fransmänn, polacker och allt möjligt

Vädret suger, lägenheter är dyra, allt är igentligen dyrt. Men man har en högre lönenivå här så det jämnar ut sig

för ovrigt rätt enkelt att flytta hit, lägenhet fixar man på några dagar, likaså jobb om man har tur. Börjar man på något av dem större företagen såsom HP,IBM,google mm hjälper dem dig med att skaffa lägenhet, bankkonto och allt det byrokratiska med skattepapper etc. Man kan till och med få flygbiljett och två första veckorna på hotell betalda om man kommer direkt från Sverige

Visa signatur

Macbook White late 2007

Permalänk

Hej, Tackar för svaren.

Dels för jag har valt Irland, är dom jobben som finns där, tekniskt support. Eftersom man har en del erfarenheter bakom sig med det så verkar det enklast att börja där.

Retroid: Har sökt på en plats på HP, förhoppningsvis hör dom av sig i veckan. Men bra att man du blir coach, kanske dyker in ett PM framöver

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mindhunter
Hej, Tackar för svaren.

Dels för jag har valt Irland, är dom jobben som finns där, tekniskt support. Eftersom man har en del erfarenheter bakom sig med det så verkar det enklast att börja där.

Retroid: Har sökt på en plats på HP, förhoppningsvis hör dom av sig i veckan. Men bra att man du blir coach, kanske dyker in ett PM framöver

Finns ju massor av supportjobb i Sverige också. Men det är klart, det är roligare att åka nån annanstans ibland också. Vill du veta mer om supportjobb i sverige så kan du pma mig

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivv
Finns ju massor av supportjobb i Sverige också. Men det är klart, det är roligare att åka nån annanstans ibland också. Vill du veta mer om supportjobb i sverige så kan du pma mig

Har mer eller mindre jobbat inom olika slags support jobb i 5-6 år, och vet att det finns i Sverige

Är nog mer faktiskt ute efter att ha ett rejält miljöombyte, är inte pettig med jobb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mindhunter
Har mer eller mindre jobbat inom olika slags support jobb i 5-6 år, och vet att det finns i Sverige
Är nog mer faktiskt ute efter att ha ett rejält miljöombyte, är inte pettig med jobb.

hur sökte du? genom kontakt eller finns det någon hemsida där de efterlyser folk?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av geo1
hur sökte du? genom kontakt eller finns det någon hemsida där de efterlyser folk?

Finns flera olika sidor, Verkar dock som dom lägger upp på flera sidor.

http://www.jobs.ie/

http://www.recruitireland.com/

hittade flera stycken, sökte på keyword Swedish, sedan skickade CV/PL.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Därför att i Irland dricker man när man är social, i det här jävla skitlandet dricker man för att bli social.

Irland är ett grymt land och jag vet några som har jobbat på IBM samt Nikon där. De hade i alla fall en grym tid och tyckte att kvällarna på de lokala pubarna var grymma (träffade otroligt mycket folk osv).

Go for it!

Se på fan, IBM mailade mig via Manpower om jobb på support i Irland. Gick dock inte vidare i ärendet av personliga skäl.

Permalänk

Tänkte skriva en sammanfattning över vad som skede efter denna tråd skapades, utifall om det finns fler likasinnade.

År 2009. Mitt liv var kaotisk. Vid det tillfället hade man genomlidit ett riktigt dåligt förhållande som hade avslutas, mitt arbete som supporttekniker var lika utmanande som att måla prickar på dominobrickor.Väldigt få förstod hela situationen, snarare undrade de varför. Ni som kommer från mindre samhällen förstår nog detta, där livet kretsar kring helgerna på den lokala vattenhållen, där
man skaffar barn redan vid artonårsåldern och då oftast efter ha besökt baren där politiska och intellektuella debatter oftast har ersatts av skvaller och skitsnack om andra personer. Jag hade ju inte rest utanför nordens gränser, varken haft
genuina och intressanta samtal med främlingar. Helt enkelt, mitt liv var lika lågt som den globala ekonomin vid den tidpunkten.

Jag skickade ansökningar på ansökningar, hade intervjuer på löpande band och tillslut fick jag napp på ett företag. Påbörjade med att sälja alla mina lösa egendomar, sade upp lägenheten och var i stort sätt färdig för att resa. Då kom dråpslaget, arbetet som jag hade ansökt på avböjde min ansökan. Stor vi avsatsen att inom en månad inte ha någon lägenhet, hade sålt i stort sätt alla mina ägodelar. Det lyckades dock snabbt vända då jag skickade en ansökan till IBM och efter två intervjuer hade jag ett kontrakt påskrivet. Bokade en biljett och hade nog undermedvetet bestämt mig att inte komma tillbaka.

Att arbeta på IBM var annorlunda, framförallt förlorar man alla trygga säkerhetsnät som man har under en Svenskt företag, men så länge man sköte sig något väl var det både roligt och utmanade att arbeta där. Framförallt är utvecklingsmöjligheterna väldigt stora om man både är tekniskt lagd och är intresserad. För er som funderar på att söka arbete på Irland så är det värt att nämna att IBM är en stor aktör, men det finns många fler, väldigt många flera företag där som anställer Svensktalande personer. Microsoft, PayPal, Symantec med flera.

Irland i sig kan man inte förvänta sig att det är bättre än Sverige, väldigt många fundamentala saker som vi använder i vårt daglig liv kan vara problematiskt där. Dublins lokaltrafik är katastrofal och man fick alltid inte räkna med att komma vid den tiden man har sagt. Där menas även att den faktiskt går före sin utsagda tid, även efter. Man summera att bussarna går lite som de själva vill.
Vid ett tillfälle råkade Dublin utför ett snöoväder, knappt 3 centimeter snö. Landet stannade bokstavligen still i tre dagar, Staden var tvungen att införa vattenransoner sedan vattenledningar frusit till is. Det var ungefär -10 grader Celsius. Lägg på att landet genomgick en recession vid tillfället så landets invånare var inte särskild glada.

Detta väger dock upp med deras kultur, även om den innefattar en del alkohol är det stor skillnad att gå ut en kväll runt Dublins gator mot exempelvis Stockholms. Man kan inte förneka att det bli väldigt många pubkvällar, andra dimmigare än andra men det spenderades med nya vänner. Vänner som var i samma situation som mig, andra var i behov av miljöombyte med nytt arbete medans andra åkte från kontinent för att arbeta och leva livet. Många av oss hade nog inte ägnat många sekunder på varandra om vi hade träffats på gatan vid en annan tidpunkt i livet.

För mig förändrade det livet, lyckades träffa en tjej som senare blev min fru och vi bor nu i Stockholm, ännu bättre lärde jag mig att arbeta utomlands väger stort på ditt CV. Jag hoppas någon som läser det här varje fall får lite inspiration, speciellt om det sitter i samma situation som jag gjorde då.

Är det några frågor, rent generellt om Irland, Dublin eller arbeta för IBM kan du ställa dem här eller skicka ett PM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindhunter:

Tänkte skriva en sammanfattning över vad som skede efter denna tråd skapades, utifall om det finns fler likasinnade.

År 2009. Mitt liv var kaotisk. Vid det tillfället hade man genomlidit ett riktigt dåligt förhållande som hade avslutas, mitt arbete som supporttekniker var lika utmanande som att måla prickar på dominobrickor.Väldigt få förstod hela situationen, snarare undrade de varför. Ni som kommer från mindre samhällen förstår nog detta, där livet kretsar kring helgerna på den lokala vattenhållen, där
man skaffar barn redan vid artonårsåldern och då oftast efter ha besökt baren där politiska och intellektuella debatter oftast har ersatts av skvaller och skitsnack om andra personer. Jag hade ju inte rest utanför nordens gränser, varken haft
genuina och intressanta samtal med främlingar. Helt enkelt, mitt liv var lika lågt som den globala ekonomin vid den tidpunkten.

Jag skickade ansökningar på ansökningar, hade intervjuer på löpande band och tillslut fick jag napp på ett företag. Påbörjade med att sälja alla mina lösa egendomar, sade upp lägenheten och var i stort sätt färdig för att resa. Då kom dråpslaget, arbetet som jag hade ansökt på avböjde min ansökan. Stor vi avsatsen att inom en månad inte ha någon lägenhet, hade sålt i stort sätt alla mina ägodelar. Det lyckades dock snabbt vända då jag skickade en ansökan till IBM och efter två intervjuer hade jag ett kontrakt påskrivet. Bokade en biljett och hade nog undermedvetet bestämt mig att inte komma tillbaka.

Att arbeta på IBM var annorlunda, framförallt förlorar man alla trygga säkerhetsnät som man har under en Svenskt företag, men så länge man sköte sig något väl var det både roligt och utmanade att arbeta där. Framförallt är utvecklingsmöjligheterna väldigt stora om man både är tekniskt lagd och är intresserad. För er som funderar på att söka arbete på Irland så är det värt att nämna att IBM är en stor aktör, men det finns många fler, väldigt många flera företag där som anställer Svensktalande personer. Microsoft, PayPal, Symantec med flera.

Irland i sig kan man inte förvänta sig att det är bättre än Sverige, väldigt många fundamentala saker som vi använder i vårt daglig liv kan vara problematiskt där. Dublins lokaltrafik är katastrofal och man fick alltid inte räkna med att komma vid den tiden man har sagt. Där menas även att den faktiskt går före sin utsagda tid, även efter. Man summera att bussarna går lite som de själva vill.
Vid ett tillfälle råkade Dublin utför ett snöoväder, knappt 3 centimeter snö. Landet stannade bokstavligen still i tre dagar, Staden var tvungen att införa vattenransoner sedan vattenledningar frusit till is. Det var ungefär -10 grader Celsius. Lägg på att landet genomgick en recession vid tillfället så landets invånare var inte särskild glada.

Detta väger dock upp med deras kultur, även om den innefattar en del alkohol är det stor skillnad att gå ut en kväll runt Dublins gator mot exempelvis Stockholms. Man kan inte förneka att det bli väldigt många pubkvällar, andra dimmigare än andra men det spenderades med nya vänner. Vänner som var i samma situation som mig, andra var i behov av miljöombyte med nytt arbete medans andra åkte från kontinent för att arbeta och leva livet. Många av oss hade nog inte ägnat många sekunder på varandra om vi hade träffats på gatan vid en annan tidpunkt i livet.

För mig förändrade det livet, lyckades träffa en tjej som senare blev min fru och vi bor nu i Stockholm, ännu bättre lärde jag mig att arbeta utomlands väger stort på ditt CV. Jag hoppas någon som läser det här varje fall får lite inspiration, speciellt om det sitter i samma situation som jag gjorde då.

Är det några frågor, rent generellt om Irland, Dublin eller arbeta för IBM kan du ställa dem här eller skicka ett PM.

Kul och inspirerande! Kan säga att jag var i en "mycket" liknande situation men jag valde att flytta till Göteborg istället Bästa jag gjort och livet leker nu för tiden. Tror helt klart på att det är bra att bryta en negativ trend men något "stort och omvälvande".

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Förutom dåligt internet och lite väl mycket jesus freaks är Irland helt ok. Men det är inte all or nothing. Man flyttar inte direkt bara till Irland på impuls! Men har du möjlighet och tänkt genom det why not.

Är du youtube Robbaz eller ?