Garantifråga: Fukt

Permalänk

Garantifråga: Fukt

Hej.

Var utomlands med ett par polare häromdagen och hade med mig min laptop samt ett ljudsystem. Allt funkade som smort, hade laptopen på ett bra ställe där inget skulle kunna hända den. På kvällarna flyttade vi på datorn en skvätt och rätt var det var så spiller en av polarna en 2-3 dec öl på datorn när han ska DJa, han spiller rakt över tangentbordet.

Resultat:

Högra halvan av tangentbordet funkar helt åt helvete medans stora delar av vänstra, nästan hela vänstra halvan, fungerar som det ska.
På högra sidan reagerar inte många knappar, många som reagerar agerar en annan knapp, dvs L blir typ M och mellanslag osv. Detta går ju naturligtvis inte att leva med.

Polaren har lovat ersätta det det kommer kosta att fixa den, men min fråga är, är det värt att försöka fixa den? Vad skulle en reparation hamna på? Min huvudsakliga fråga är om detta går på garantin men det antar jag det inte går på.. Har ingen drullegaranti heller.

Så:

Är det värt att ens fråga om det skulle kunna gå på garantin?
Är det värt att skicka in den på reparation? Värde på datorn ca 4000 SEK.

MVH

Permalänk
Medlem

Det där lär med all säkerhet inte gå på garantin. Hur gammal är datorn? Suger ju att spilla rakt över tangentbordet, allt sitter ju liksom där under... =( Har du otur är flera saker under tangentbordet dränkta i öl de också så det kan nog bli en dyr histora men svårt att uppskatta. Gå till stället du köpt den på och be dem skicka in för kostnadsförslag?

Permalänk

Ibland kan det hjälpa att låta den stå och rinna av sig:P Spillde ner min laptop förut med ungefär lika mkt vätska. Tangentbordet knasade ibörjan sen efter 1 vecka funkade allt som det skulle :S

Annars köp ny dator:P

Visa signatur

i5 2500k, 1x nvidia 560, 1 tb, 4gb ram, benq 24 tum

Permalänk
Medlem

Garantin täcker ursprungsfel, så nej där har du inget att hämta.
Problemet med fuktskador är att de kan orsaka problem långt senare så ofta krävs omfattande reparation. Vissa bärbara har ett slutet 'tråg' under tangentbordet där vätska har svårt att tränga vidare ner i datorn. Är din dator designad på det sättet kanske du landar på 1-2k i reparationskostnad, annars betydligt högre.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Hemförsäkring?

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk

Ta loss tangentbordet och tvätta med isopropanol...

Visa signatur

P5B-VM, E6400, XMS2 2048MB 800mhz, Sapphire X1900GT, Antec FUSION

Permalänk

Jag har haft den på tork utomlands i 48h drygt, sen jag kom hem, 4 dagar, härhemma... Samma tangenter och problem står kvar.

Det är en jävla sunkig toshiba som jag inte vet varför jag köpte. Exakt allt är åt helvete med den så antar att den är uppbyggt på det mest idiotiska sättet inuti också.

Får lov att ringa elgiganten och fråga hur mkt det brukar hamna på, eller om så krävs, föra in den för kostnadsförslag..

MVH

Permalänk
Hedersmedlem

Är det endast tangentbordet som blivit skadat brukar det iofs gå att köpa löst och dessutom vara relativt enkelt att byta. Detta beror givetvis helt på modell/märke, men är värt att undersökas tycker jag.

Brukar ligga runt 500.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Får testa ta loss tangentbordet när jag kommer hem.

Täcker verkligen hemförsäkring såna skador?

Permalänk
Medlem

Har du tagit bort och rengjort? Detta kanske kan lösa allt om datorn annars funkar som den ska så du inte ens måste skicka in den på rep.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dinbästakompis
Får testa ta loss tangentbordet när jag kommer hem.

Täcker verkligen hemförsäkring såna skador?

Om du har allrisktillägg, s.k drulleförsäkring.
Men självrisken är 1500kr och åldersavdrag görs.

Regel nummer ett när man blaskar ner,
ta omedelbart ur batteriet/strömmen.
Inte testa om allt fungerar.

Permalänk
Medlem

Kolla om du har något drulletillägg på hemförsärkingen, det är mitt tips.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk

Gillar inte tanken av att börja skruva i den själv, men får la försöka!

Tack för alla svar, detta bör hjälpa mig i djungeln!

MVH

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErnstVogel
Ta loss tangentbordet och tvätta med isopropanol...

Bästa tipset!!
Själv så spillde jag öl rakt ner i min stationära, det rann ziczac förbi kondensatorerna på moderkortet och splattade till sisst ut på mitt grafikkort. Skiten dog, ett 295GTX och en i7 bräda åt pipan. I ett desperat försök så tvättade jag korten i T-Röd.
Det funkade!
Men använd isopropanol istället.. för T-Röd va en chansning av mig som gick hem denna gången.

Fråga: Går det att sänka ner en bärbar (ej skärm och HDD) i isopropanol och låta den gosa i nårra timmar?

Permalänk
Avstängd

Tangentbordet brukar vara väldigt lätt att byta själv, dom jag lossat på sitter med bara 2st skruvar.

Testa skruva av tgb och spola med ljummet vatten och låt torka ett par dagar så bör ölen vara borta.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Se till att ta ut batteriet först! VIIIKTIGT! Låt torka länge också så att det omöjligt är något vatten kvar, ett tips kan vara att låta den torka uppochned ett tag, alltså både upprätt och uppochned.

Hoppas det löser sig!

Permalänk
Medlem

ja det kommer garanterat kosta mer att fixa vad datorn är värd..

Permalänk

Ja det jag befarar.. Har ingen bra hemförsäkring är jag ganska säker på.

Får försöka få tag på isopropanol, återkommer med resultat!

Tack så länge!

Permalänk

Borde inte polarens försäkring gälla, om han nu har en drulleförsäkring? Ens eventuella drulleförsäkring, täcker väl inte om polare av olyckshändelse råkar förstöra ens saker? Precis som bilförsäkringen när någon annan gjorde felet. Fast det blir nog lite komplicerat, då försäkringsbolaget kan kräva en hel del.
-Bara en fundering jag fick.

Sedan kör med isopropanol som nämns, att lämna in datorn för repearation tror jag inte det är värt. Då är det nog bättre att försöka köpa nytt själv det som har gått sönder eller sälja det som är helt. Man får tänka på att datorn inte är helt värdelös att sälja som den är nu, och överväga om en reparation är prisvärd eller ej.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

allså om det nu bara är tangentbordet som är påverkat verkar ju uppenbarligen va det efter bara några tangenter som strular. Byt det kostar ju max 500kr eller koppla in ett usb tangentbord och se ifall datorn funkar som den ska innan så svårt är det inte att plocka loss ett tangentbord på en bärbar det finns nästan video eller bild guider på varje modell om man bara söker på youtube

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Avstängd

Om inget annat fungerar så kan du ju testa stoppa in datorn i ugnen på låg värme. Obs. ej mikrovågsugnen.

Detta har fungerat på telefoner jag droppat i vattnet men har aldrig testat på en dator.

Permalänk

Haha

Nu kör vi, hittade T-röd och en polare ska komma förbi och hjälpa till! Wish me gl!

Permalänk

Hade tangentbordet liggandes i T-röd ca 1h, nu ligger den på tork och imorgon ska det provas!

Permalänk
Medlem

Klart intresserad av hur detta experiment gick! Tvättade ni bara av tangentbordet, och skippade MB, så lär detta helt klart inte fungera.

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fRg!!!
Klart intresserad av hur detta experiment gick! Tvättade ni bara av tangentbordet, och skippade MB, så lär detta helt klart inte fungera.

Men inte intresserad av resten av tråden?

Det är bara tangentbordet som inte fungerar som det ska, resten av datorn gör det.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Hej!

Experimentet gick väl hyfsat! Allt annat funkar prima förutom mellanslaget som jag måste slå på! Men jag är nöjd, från halva t-bordet till bara mellanslaget!

Ska nog köra en vända till i hopp om att den sku fixa allt!

Tack för hjälpen alla, detta är ett toppenforum!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dinbästakompis
Hej!

Experimentet gick väl hyfsat! Allt annat funkar prima förutom mellanslaget som jag måste slå på! Men jag är nöjd, från halva t-bordet till bara mellanslaget!

Ska nog köra en vända till i hopp om att den sku fixa allt!

Tack för hjälpen alla, detta är ett toppenforum!

Grattis!!!