Webhallens usla hantering av reklamationer
Hej SweC!
Här kommer en litet äventyr som jag genomlidit under sommarveckorna. Läs och begrunda:
Det hela började är jag köpte två kopior av Sacred 2 för att spela tillsammans med en kompis, verkade ju helt ok för 99 kr! När jag väl fått spelet började problemen, spelet gick inte att patcha och multiplayer delen fungerade knappt med krascher titt som tätt. Mailade supporten som tyckte jag skulle installera om spelet. Jaha, det hade jag ju förstås inte provat femtielva gånger Ytterligare mail har fortfarande inte gett svar, en månad senare.
Det gick ett par veckor under vilka jag försökte installera patchar vilket kan göras oerhört mycket krångligare än vad det låter. hur som helst visade det sig att installern korruptar filerna när de flyttas från DVD-skivan. Flyttas de manuellt stämmer md5 hashen, men lösning av det problemet gav bara nya utan att jag kunde installera patchen så jag bestämde mig för att reklamera spelet och begära pengarna tillbaka.
Jag ringde till webhallen och frågade hur jag skulle gå till väga, de sa att de behövde ett utlåtande från utvecklaren eller distributören. Jaha, tänkte jag och svarade att de inte gick att få tag i, men jag skulle vänta ett tag och se om de svarade annars skulle vi lösa det på annat sätt.
Inte helt oväntat fick jag inget svar från utvecklare eller distributör.
Jag ringde då till Webhallen igen och förklarade hela historien för killen jag pratade med. Han avbröt mig flertalet gånger med frågor som "vad kommer det här hjälpa mig?" när jag försökte förklara problemet. Han ville absolut inte acceptera att det var fel på spelet eftersom de inte haft några reklamationer tidigare och tog inte emot mitt ordernummer för det spelade ingen roll. Han sa att jag skulle slänga spelet eller sälja det vidare eftersom de inte kommer ta emot det. Som tur är så är jag ganska lugn och metodisk som person och lyckades undvika att bli rosenrasande.
Ett par dagar senare ringde jag samma nummer och fick prata med en annan kille som kollade ordernumret och sa att det inte skulle vara några problem att lämna tillbaka spelet, det var bara att gå till någon av Webhallens butiker eller skicka in spelet. Detta var dagen efter att jag gett Webhallen en etta på prisjakt med samma användarnamn som på webhallen. Lite lurt faktiskt.
Eftersom jag bor relativt nära och ändå skulle förbi Sveavägen så gick jag dit och berättade samma historia för en fjärde Webhallen anställd. Denne vägrade att ta emot reklamationen med svaret att det inte fanns några tidigare reklamationer på produkten. Det spelade absolut ingen roll vad jag som kund sa. Jag bad att få prata med hans chef, ansvarig för reklamationer. Det gick inte för han var sjuk och satt i Sundbyberg, jag fick dock en mailadress, rma@webhallen.com. Något telefonnummer hade chefen tydligen inte när jag frågade kassabiträdet. Jag var mycket tveksam till hur han uppfört sig.
Jag bestämde mig nästan omedelbart för att bege mig till Sundbyberg där Webhallen har sin andra butik och tydligen är säte för reklamationer. Jag berättade historian igen för en femte webhallen anställd, denne tog mitt ordernummer och genomförde reklamationen och gav mig pengarna tillbaka direkt utan krångel.
En vecka senare ungefär fick jag ett mail från butikschefen i sundbyberg som beklagade det inträffade och ville ha hela historien. Jag skulle även få rabatt på ett framtida köp. Jag tackade för omtanken men förtydligade att jag inte tänker handla mer från Webhallen, eftersom de uppenbarligen inte kan hantera reklamationer.
Förra veckan fick jag svar från distributören, de hade varit i kontakt med utvecklaren som trodde jag försökt installera fel patch, enligt dem hade jag försökt installera internationella patchen på min UK utgåva som inte går att köpa i Sverige. Jag hade dock nämnt i mailet att jag hade internationella utgåvan och att jag försökt installera internationella patchen. Men det verkade som distributören inte ens läst mailet.
Jag ber er tänka på detta när ni beställer från Webhallen, även om det är ett stort företag som säljer stora volymer betyder inte detta att de kan hantera returer. Deras huvudintresse är inte kunder utan pengarna som kunden har. Vad som händer sen är inte alls viktigt för dem.
Det man inte vet, det lider man inte av.