Webhallens usla hantering av reklamationer

Permalänk
Medlem

Webhallens usla hantering av reklamationer

Hej SweC!

Här kommer en litet äventyr som jag genomlidit under sommarveckorna. Läs och begrunda:

Det hela började är jag köpte två kopior av Sacred 2 för att spela tillsammans med en kompis, verkade ju helt ok för 99 kr! När jag väl fått spelet började problemen, spelet gick inte att patcha och multiplayer delen fungerade knappt med krascher titt som tätt. Mailade supporten som tyckte jag skulle installera om spelet. Jaha, det hade jag ju förstås inte provat femtielva gånger Ytterligare mail har fortfarande inte gett svar, en månad senare.

Det gick ett par veckor under vilka jag försökte installera patchar vilket kan göras oerhört mycket krångligare än vad det låter. hur som helst visade det sig att installern korruptar filerna när de flyttas från DVD-skivan. Flyttas de manuellt stämmer md5 hashen, men lösning av det problemet gav bara nya utan att jag kunde installera patchen så jag bestämde mig för att reklamera spelet och begära pengarna tillbaka.

Jag ringde till webhallen och frågade hur jag skulle gå till väga, de sa att de behövde ett utlåtande från utvecklaren eller distributören. Jaha, tänkte jag och svarade att de inte gick att få tag i, men jag skulle vänta ett tag och se om de svarade annars skulle vi lösa det på annat sätt.

Inte helt oväntat fick jag inget svar från utvecklare eller distributör.

Jag ringde då till Webhallen igen och förklarade hela historien för killen jag pratade med. Han avbröt mig flertalet gånger med frågor som "vad kommer det här hjälpa mig?" när jag försökte förklara problemet. Han ville absolut inte acceptera att det var fel på spelet eftersom de inte haft några reklamationer tidigare och tog inte emot mitt ordernummer för det spelade ingen roll. Han sa att jag skulle slänga spelet eller sälja det vidare eftersom de inte kommer ta emot det. Som tur är så är jag ganska lugn och metodisk som person och lyckades undvika att bli rosenrasande.

Ett par dagar senare ringde jag samma nummer och fick prata med en annan kille som kollade ordernumret och sa att det inte skulle vara några problem att lämna tillbaka spelet, det var bara att gå till någon av Webhallens butiker eller skicka in spelet. Detta var dagen efter att jag gett Webhallen en etta på prisjakt med samma användarnamn som på webhallen. Lite lurt faktiskt.

Eftersom jag bor relativt nära och ändå skulle förbi Sveavägen så gick jag dit och berättade samma historia för en fjärde Webhallen anställd. Denne vägrade att ta emot reklamationen med svaret att det inte fanns några tidigare reklamationer på produkten. Det spelade absolut ingen roll vad jag som kund sa. Jag bad att få prata med hans chef, ansvarig för reklamationer. Det gick inte för han var sjuk och satt i Sundbyberg, jag fick dock en mailadress, rma@webhallen.com. Något telefonnummer hade chefen tydligen inte när jag frågade kassabiträdet. Jag var mycket tveksam till hur han uppfört sig.

Jag bestämde mig nästan omedelbart för att bege mig till Sundbyberg där Webhallen har sin andra butik och tydligen är säte för reklamationer. Jag berättade historian igen för en femte webhallen anställd, denne tog mitt ordernummer och genomförde reklamationen och gav mig pengarna tillbaka direkt utan krångel.

En vecka senare ungefär fick jag ett mail från butikschefen i sundbyberg som beklagade det inträffade och ville ha hela historien. Jag skulle även få rabatt på ett framtida köp. Jag tackade för omtanken men förtydligade att jag inte tänker handla mer från Webhallen, eftersom de uppenbarligen inte kan hantera reklamationer.

Förra veckan fick jag svar från distributören, de hade varit i kontakt med utvecklaren som trodde jag försökt installera fel patch, enligt dem hade jag försökt installera internationella patchen på min UK utgåva som inte går att köpa i Sverige. Jag hade dock nämnt i mailet att jag hade internationella utgåvan och att jag försökt installera internationella patchen. Men det verkade som distributören inte ens läst mailet.

Jag ber er tänka på detta när ni beställer från Webhallen, även om det är ett stort företag som säljer stora volymer betyder inte detta att de kan hantera returer. Deras huvudintresse är inte kunder utan pengarna som kunden har. Vad som händer sen är inte alls viktigt för dem.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Inaktiv

Pixmania äger Webhallen vad jag förstår och Pixmania är ett superbolag som skiter i dig och dina behov.

Permalänk
Medlem

Stämmer, reklamationer hos Webhallen är ett rent h-vete. Sen att deras personaltrupp består utav dryga och förbannade 23-åriga killar gör inte saken bättre.. försöker undvika att handla där, men ibland har de faktiskt bra priser på spel.

Permalänk
Medlem

De reklamationer jag gjort på Webhallen har tycker jag gått smidigt.

Allt beror no på vad man säger och vem man träfar på. kan ju säga att jag gick till butiken och lämna in man produkter.

Edit: läste inte hella första inlägget.

Visa signatur

Om ni/du hittar stav fel i mina inläg så bry er/dig inte (om du/ni inte förstår PM:a så ska jag försöka förklar så gått jag kan)

Permalänk
Medlem

Hm, låter tråkigt för er att ni råkat ut för detta.

Jag köpte en Revoltech fläktkontroller på Webhallens butik på Sveavägen i Sthlm. Kommer hem, kopplar in allt och märker då att den inte funkar. Eller att endast två kanaler på den funkar samt att lamporna på den inte funkar som dom ska.

Jag gick tillbaka med den dagen efter, fick lämna tillbaka den och köpa en bättre (Zalman-se-min-sign) och då bara betala mellanskillnaden. Killen som tog emot den i kassan frågade bara vad som var fel, nickade och hämtade den nya i stort sett. Så inga problem för min del.

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem

Re: Webhallens usla hantering av reklamationer

Ehm...var det inte enklare pröva installera en annan patch innan du tog kontakt med supporten?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Text

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk

Re: Webhallens usla hantering av reklamationer

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Han ville absolut inte acceptera att det var fel på spelet eftersom de inte haft några reklamationer tidigare och tog inte emot mitt ordernummer för det spelade ingen roll.

-Nästa tillfälle:

Denne vägrade att ta emot reklamationen med svaret att det inte fanns några tidigare reklamationer på produkten.

Jag gillar verkligen deras argument. "Du kan inte reklamera denna varan för den har aldrig reklamerats tidigare". Snacka om moment 22. Om den första personen nekas att göra en reklamation så kommer varan givetvis aldrig någonsin ha reklamerats för första gången varför man kan använda argumentet "varan har aldrig tidigare reklamerats" för all framtid.

Regeln hittades antingen på av en person som inte bryr sig ett dugg om customer relations eller en person som måste tillhöra någon av - om inte den trögaste - människan som vandrat på denna planet. Faktum är att jag tvivlar på att personen ens tillhörde släktet homosapiens.

Permalänk
Medlem

Ja webhallen har väl alltid gått sin egen väg när det gäller reklamationer mot sina kunder oavsett om man har rätt eller fel.. jävla skitföretag.

Permalänk
Medlem

när du ska patcha sacred2 så kan du inte börja med den senaste patchen utan du måste börja från botten och ta alla en och en. drygt som fan!

har också en del dåliga minnen från webhallen och har inte handlat där på mycke länge.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Jag har nog reklamerat sådär 3-4 saker och det har gått smidigt (gå in i butiken, lämna, få nytt, knappt utan frågor), så här håller jag inte med vissa.
Men visst kan man störa sig på vissa konstiga arbetare, men sådana finns det överallt.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Kanske beror på att det e online spel med cd-key? ingen aning annars
För mig har det funkat bra att byta - få nya grejer från webhallen inge krångel för mig

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit mer givande för ditt liv att bara spola ner spelet i toaletten och glömma att du någonsin köpt det?

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tavlan
De reklamationer jag gjort på Webhallen har tycker jag gått smidigt.

Allt beror no på vad man säger och vem man träfar på. kan ju säga att jag gick till butiken och lämna in man produkter.

Edit: läste inte hella första inlägget.

oavsett vem man träffar så ska det gå till likadant i reklamtionen....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
när du ska patcha sacred2 så kan du inte börja med den senaste patchen utan du måste börja från botten och ta alla en och en. drygt som fan!

har också en del dåliga minnen från webhallen och har inte handlat där på mycke länge.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Ehm...var det inte enklare pröva installera en annan patch innan du tog kontakt med supporten?

Jag har provat precis varenda patch från alla möjliga mirrors där samtliga md5 hashar har stämt. Spelet går inte att patcha. Deras idé om kopieringsskydd har handikappat hela spelet.

Det kanske inte framgick i mitt urpsrungliga meddelande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av davyp3
Hade det inte varit mer givande för ditt liv att bara spola ner spelet i toaletten och glömma att du någonsin köpt det?

Vad skulle det ge mig? Knappast pengarna tillbaka i alla fall. Om ett företag inte kan hantera sina kunder ska man givetvis gå till botten med det och informera andra om hur de fungerar utåt. Sådant är mycket viktigt!

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt hur det kan vara något "fel" på ett spel. Fattar att dom är lite skeptiska..

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofupunk
Jag förstår inte riktigt hur det kan vara något "fel" på ett spel. Fattar att dom är lite skeptiska..

Ett spel är precis som vilken vara som helst, Om den inte lever upp till mina förväntningar efter de beskrivningar jag fått antingen av utvecklare/tillverkare eller butik är det fullt möjligt att reklamera den.

I det här fallet fungerade det ju inte ens, förstår inte hur det kan bli mer fel än så.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Hmmm.

http://www.fz.se/forum/thread.php?id=79683

Det där är jag redan medveten om, det går inte i alla fall. 2.40 UK_INT kraschar på mina 3 datorer med samma fel trots att spelet är 100 % intakt efter att jag installerat och flyttat filerna från skivan. Det är denna patch som ska fungera på 2.0.2.0 enligt utvecklaren men icke. Förresten, när patchen misslyckas blir hela spelet korrupt så reinstall mellan varje patchförsök är ett måste. Ganska tidsödande...

Läs även: http://forum.sacredeng.ascaron-net.com/forumdisplay.php?f=207

Lägg märke till alla trådar om patchproblem och utvecklarens ignorans angående patchproblemen.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Avstängd

Köpte själv spelet och fick igång det men jag minns att jag också lackade ur på att patchningen cpade sig. Jag ska kolla och se hur jag gjorde.

Permalänk

Det är väldigt synd att du varit med om praktidioter i service-yrken.

De två reklamationer jag genomfört på webhallen (båda i butiken på sveavägen) gick väldigt smidigt. Fick ny vara/pengar tillbaka direkt på plats, utan att de skulle försöka reproducera felet hos tillverkaren eller något annat som kan ta tid.

Med så mycket personal som de har är det väldigt svårt att Veta att alla ger ett bra bemötande för kunder, dock bör de sträva mer efter att ta reda på om det är så. Du kunde ha tagit kassakillens namn och skickat information om händelsen till personalansvarig, så hade du kanske besparat någon annan samma bemötande och gett någon som faktiskt skulle sköta sitt jobb bra en chans till en anställning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blärkfnuskel
Det är väldigt synd att du varit med om praktidioter i service-yrken.

De två reklamationer jag genomfört på webhallen (båda i butiken på sveavägen) gick väldigt smidigt. Fick ny vara/pengar tillbaka direkt på plats, utan att de skulle försöka reproducera felet hos tillverkaren eller något annat som kan ta tid.

Med så mycket personal som de har är det väldigt svårt att Veta att alla ger ett bra bemötande för kunder, dock bör de sträva mer efter att ta reda på om det är så. Du kunde ha tagit kassakillens namn och skickat information om händelsen till personalansvarig, så hade du kanske besparat någon annan samma bemötande och gett någon som faktiskt skulle sköta sitt jobb bra en chans till en anställning

Det är är redan gjort, men med hänsyn för dessa, nämnde jag aldrig deras namn här. Jag tvivlar dock på att något kommer hända.

Det som krävs för att få igenom något hos webhallen är att sätta en etta på prisjakt. Då händer det grejer minsann. Ser även att många ändrar sina betyg där när de fått hjälp, det tycker jag är fel. De har fortfarande blivit felbehandlade och lagt kort ska ligga.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk

Det är klart du inte kan lämna tillbaka ett pc-spel som är så lätt att kopiera.. Det verkar klart som att du inte kan med datorer och hur man ska installera patchar och sen skylla på att det är fel på spelet.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kevlarheart
Det är klart du inte kan lämna tillbaka ett pc-spel som är så lätt att kopiera.. Det verkar klart som att du inte kan med datorer och hur man ska installera patchar och sen skylla på att det är fel på spelet.

Jag hoppas du inte menar allvar. Det handlade dessutom om en reklamation inte en retur.

Om det är någonting du undrar om jag provat eller har vidare synpunkter så är du med dina gudalika datorkunskaper välkommen att skriva här.

Nog med spydigheter.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

känns som mycket bråk för ynka 100 kr. Hade det hela hänt mig hade jag bara suckat tungt, lagt ner spelet i valfri skrivbordslåda (alt. annan plats för datorspelsförvarande), och troligtvis tagit fram spelet nån gång i framtiden för att hoppas på bättre tur denne gång.
Men det är ju bara jag det...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kevlarheart
Det är klart du inte kan lämna tillbaka ett pc-spel som är så lätt att kopiera.. Det verkar klart som att du inte kan med datorer och hur man ska installera patchar och sen skylla på att det är fel på spelet.

Men hallå Kevlarheart!!! Har du läst tråden?
Tack olafett för din utförliga rapport om hur dåligt Webhallen sköter reklammationer. Tycker det är starkt att du inte som många andra ger upp och accepterar vad de säger. Det har inte med pengarna att göra utan att man känner att man har fått vad man har betalt för!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
känns som mycket bråk för ynka 100 kr. Hade det hela hänt mig hade jag bara suckat tungt, lagt ner spelet i valfri skrivbordslåda (alt. annan plats för datorspelsförvarande), och troligtvis tagit fram spelet nån gång i framtiden för att hoppas på bättre tur denne gång.
Men det är ju bara jag det...

Frågan är hur man kan sätta ingång ett sånt stort snurr inom företaget och mista en kund för ett spel värt ynka 99:-.

Enda erfarenheten vad gäller reklamation hos Webhallen var ett spel som inte var plomberat då det kom. Uppenbar beggad copy dvs kom hem i lådan. Var inte mer än att skicka tillbaka det så rätt blev rätt.

Gode grisigt av dom hur som helst att inte vara inne på samma linje inom dom där lokalerna.

Permalänk

Handlar ganska mycket hos Webhallen både privat och för företaget och än sålänge har jag inte haft ett enda problem. Inte haft så många returärenden runt 4-5st och jag har inte stött på ett enda problem. Va tråkigt att du hade otur.

Jag tappar dock respekten för dig lite när du skriver lagt kort ligger. Som om ingen kan reparera en skada som är skedd av en individ som kanske hade världens sämsta dag på jobbet.

Permalänk
Medlem

Hade också problem med webbhallen när jag beställde min krysslåda därifrån för någon månad sen...

Jag beställde den, väntade en vecka utan att få någon produkt...
Mailade dem och berättade detta och undrade om det blivit något fel på beställningen. Det visade sig att dem inte trodde dem fått in några pengar.
Kollade med banken och jo dem hade all fått dem. Maila dem igen och sa detta och då skickade dem äntligen Xboxen... Tog sammanlagt 2 1/2 vecka...
Tyvärr va de ju ända stället som sålde Xboxen med halo 3 och halo wars i ett stort paket.....

Permalänk
Medlem

Jag har gjort två reklamationer till webhallen och det har räckt med en mening som beskriver felet och ordernummer. Sen var det bara att skicka till frisvar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GooGeL
Frågan är hur man kan sätta ingång ett sånt stort snurr inom företaget och mista en kund för ett spel värt ynka 99:-.

Enda erfarenheten vad gäller reklamation hos Webhallen var ett spel som inte var plomberat då det kom. Uppenbar beggad copy dvs kom hem i lådan. Var inte mer än att skicka tillbaka det så rätt blev rätt.

Gode grisigt av dom hur som helst att inte vara inne på samma linje inom dom där lokalerna.

Beställde ett Logitech S10 Media Remote tangentbords-paket hos dom för 4-5 år sen, och dom skickade mig ett S10 "regular", dvs. utan Media Remoten.
Ringde bara och talade om hur det var, att jag fått fel vara osv. och dagen efter hade dom skickat allt som behövdes för att skicka tillbaka min fealaktiga vara mot min nya, + att dom bjöd på frakten. Fast det kanske alla företag gör vid såna tillfällen, har som sagt bara positiva erfarenheter av dom vid reklammation.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GooGeL
Frågan är hur man kan sätta ingång ett sånt stort snurr inom företaget och mista en kund för ett spel värt ynka 99:-.

Enda erfarenheten vad gäller reklamation hos Webhallen var ett spel som inte var plomberat då det kom. Uppenbar beggad copy dvs kom hem i lådan. Var inte mer än att skicka tillbaka det så rätt blev rätt.

Gode grisigt av dom hur som helst att inte vara inne på samma linje inom dom där lokalerna.

Summan är fullständigt obetydlig i sammanhanget, det intressanta är hur de har agerat i frågan och vilken brist på rutin som råder inom företaget sen Pixmania tog över. Försämringen är långt från försumbar. Ni kommer väl ihåg Pixmanias betyg på prisjakt? Att webhallen blivit influerat av sitter moderföretag är ju solklart.

Att handla från ett företag och veta att du har detta att vänta dig om något problem skulle uppstå med varan känns inte säkert. Men tycker du att det är helt ok, så har jag inga problem med det.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.