Permalänk
Medlem

Vad HÄNDER?

Hej, är det bara jag eller har det hänt mycket ont denna sommar?
mord dit och hit, barn som dödar barn. det tar ju aldrig slut.

Brukar det ske så mycket hemskt eller är det en djävulens sommar?

För min del så känns det som man aldrig läser om goda nyheter på förstasidan längre.

vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Slutade läsa och titta på nyheter för något år sedan eller två. Har inte missat något, bara ibland som någon tar upp något man inte har koll på. Annars är det samma sak hela tiden, det bästa är helt klart att inte bry sig ett skit!

Det händer nog ungefär lika mycket varje år, men läser man mer så ser man mer...
//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

It's a cruel, cruel summer...

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Jo, jag har tänkt precis samma sak. Det kan bero på att jag lyssnar på radio 9 timmar om dagen, och sedan tittar in på Aftonbladet ganska så frekvent när jag sitter vid datorn. Så det är ju svårt att missa all skit som händer.

Hur som helst så är ju antalet döda i trafiken lägre i år.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

Har man någonsin läst om goda nyheter på löpsedlarna?

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Jag brukar ha en TV påslagen och man har ju sett reklamen från RUS gå runt i flera månader. Det gör det obehagligt att se den nu när det skett ett flertal ungdomsmord där möjlig psykisk ohälsa kan vara orsak.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Har man någonsin läst om goda nyheter på löpsedlarna?

Permalänk
Medlem

LÄS INTE KVÄLLSBLASKAN OCH ALLA DINA BEKYMMER FÖRSVINNER!!!!!

EDIT: MOAR UTROPSTECKEN!!!!!

EDIT2: Eller så kan man göra som jag, bara skratta åt trafikolyckor och wanka loss till döda barn. Roligaste så.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Höll inte med dig i morse, men nur börjar jag undra.

Tre nya mord hittills idag vad jag vet.

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd

Det är den här jävla sena 80:tals och 90 tals generationen som failar.

De börjar inse vilken looser generation de är och tar ut det över andra människor.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk

Istället för att läsa om den senaste kändismördaren: hoppa över de sidorna i tidningen. Läs istället igenom statistiken över våldsbrott, mord och så vidare en gång om året, så blir du nog lugn.

Jag tvivlar på att den här sommaren skulle vara särskilt mycket ondare än den förra... Speciellt mord är ju hur ovanligt som helst, några enstaka fler eller färre mord påverkar "ondheten" (... om vi nu ska nyttja sådana termer) minimalt. Den stora mängden av "ondhet" kan du bara läsa om i statistiken. Att läsa löpsedlarna och sedan säga att världen har blivit en värre plats fungerar vanligtvis rätt dåligt.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai

EDIT2: Eller så kan man göra som jag, bara skratta åt trafikolyckor och wanka loss till döda barn. Roligaste så.

Och har man inte roligt så kan det ju lika gärna kvitta!

Permalänk
Inaktiv

Allt fler barn och ungdomar mår dåligt och gör val som leder till psykisk och fysisk ohälsa. Här följer några exempel ur statistiken:

Tonårsaborterna ökade med 81 procent under perioden 1995-2007. Förra året gjordes 7 854 aborter av flickor i åldern 15-19 år.
Svenska tonårsflickor gör i genomsnitt 60 procent fler aborter än i de nordiska grannländerna.

Könssjukdomar sprids nu oroväckande snabbt. Under 2007 redovisades drygt 47 000 fall av klamydia, en ökning med över 300 procent sedan 1998. Även spridningen av hiv har ökat.
Medelåldern för dem som smittas av klamydia är 21,5 år och den sexuellt överförda infektionen sprids nu även bland barn. I åldern 10-14 år har klamydia ökat med 150 procent sedan år 2000.

Gatuvåldet kryper allt lägre ner i åldrarna och blir allt grövre. Det visar bland annat färsk statistik från Södersjukhuset i Stockholm och de stora akutsjukhusen i Göteborg och Malmö (Dagens Nyheter 080403).
Misshandelsbrotten begås allt mer i gäng, vilket innebär grövre våld och allvarligare skador.
Allt fler av offren är ungdomar under 17 år.
– Det är en ung åldersgrupp som tidigare knappt förekommit alls i de här sammanhangen, säger Sören Carlsson Sanz, vårdchef vid Södersjukhusets akutmottagning.
Också gärningsmännen blir allt yngre, i Göteborg utreds flera personrån där de misstänkta är 13-15 år.
– Tidigare var det ovanligt att de var under 15. Nu har vi en som går i sjätte klass, säger Ulrika Lund_ström Karlsson, grupp_chef för ungdomsgruppen.

Självmorden ökar kraftigt bland flickor i åldrarna 15-24 år. Ökningen sker trots en stor konsumtion av antidepressiva medel. Sedan millennieskiftet har förskrivningen av sådana läkemedel till ungdomar i åldern 15-19 år fördubblats.
Förra året kontaktade 21 000 barn BRIS (Barnens rätt i samhället) för att prata om sina problem. I samtalen berättade nästan 2 000 av barnen att de övervägt att begå självmord. Enligt Bris är det fyra gånger fler än för bara fyra år sedan.

Källor: Socialstyrelsen, Smittskyddsinstitutet, Socialdepartementet, BRIS, Apoteket

Pssst! världen är på väg åt helvette men det vet väll alla redan? Oj sorry nu vet fler det!

Permalänk
Avstängd

Netjamo, en hel del av dina siffror är beroende av hur effektivt information samlas in och behöver inte alls återspegla en faktisk förändring.

Det kan mycket väl vara så att det är en tillfällig uppgång i våldsamheter, men det är då en pytteliten förändring jämfört med den starka trend mot mindre våld vi upplevt de senaste århundraden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Netjamo, en hel del av dina siffror är beroende av hur effektivt information samlas in och behöver inte alls återspegla en faktisk förändring.

Det kan mycket väl vara så att det är en tillfällig uppgång i våldsamheter, men det är då en pytteliten förändring jämfört med den starka trend mot mindre våld vi upplevt de senaste århundraden.

Eller helt enkelt; vi var på vår allra lägsta nivå av våld och hat vi klarade av, nu strävar det åter till någon sorts normalnivå igen.
Skönt att saker och ting börjar återgå till det normala igen ^^

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Netjamo, en hel del av dina siffror är beroende av hur effektivt information samlas in och behöver inte alls återspegla en faktisk förändring.

Det kan mycket väl vara så att det är en tillfällig uppgång i våldsamheter, men det är då en pytteliten förändring jämfört med den starka trend mot mindre våld vi upplevt de senaste århundraden.

Jorå det är sant jämnför man från andra världskriget så Fast då hade dom väll den brilljanta underhållningen med att döda folk på riktigt, bättre grafik än dagen spel där man aldrig tycks dö ens vad är det för mening liksom?
Nä men skämt och sido, idealet för en människa ska vara idag för att duga är sjukt pressat iom vår snabbare och snabbare utveckling. På 100 år har vi gått från A till Ö ungefär våra kroppar är inte direkt anpassade för klimatet vi lever i nu om man säger så.

Permalänk

Netjamo - fast du borde väl kanske ta med all den statistik som visar de saker som blivit bättre. Det är poänglöst att bara referera till just ungdomars sociala hälsa och sedan säga att sommaren 2009 var värre än sommaren 2008, om du inte samtidigt tar hänsyn till allt annat bra respektive dåligt som har hänt.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Netjamo - fast du borde väl kanske ta med all den statistik som visar de saker som blivit bättre. Det är poänglöst att bara referera till just ungdomars sociala hälsa och sedan säga att sommaren 2009 var värre än sommaren 2008, om du inte samtidigt tar hänsyn till allt annat bra respektive dåligt som har hänt.

Äldres hälsa t.ex!
Ekonomin!

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Netjamo
Jorå det är sant jämnför man från andra världskrigen så Fast då hade dom väll den brilljanta underhållningen med att döda folk på riktigt, bättre grafik än dagen spel där man aldrig tycks dö ens vad är det för mening liksom?
Nä men skämt och sido, idealet för en människa ska vara idag för att duga är sjukt pressat iom vår snabbare och snabbare utveckling. På 100 år har vi gått från A till Ö ungefär våra kroppar är inte direkt anpassade för klimatet vi lever i nu om man säger så.

För det första utspelades andra världskriget bara en gång, för det andra undrar jag vad klimatet har med våld att göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
För det första utspelades andra världskriget bara en gång, för det andra undrar jag vad klimatet har med våld att göra.

Samhällsklimatet kanske?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
För det första utspelades andra världskriget bara en gång, för det andra undrar jag vad klimatet har med våld att göra.

som Zartax poängterade samhällsklimatet Men jag gillar att folk vill motbevisa mig, mer sånt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Har man någonsin läst om goda nyheter på löpsedlarna?

När Victoria och Daniel skulle gifta sig?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Netjamo
Könssjukdomar sprids nu oroväckande snabbt. Under 2007 redovisades drygt 47 000 fall av klamydia, en ökning med över 300 procent sedan 1998. Även spridningen av hiv har ökat.
Medelåldern för dem som smittas av klamydia är 21,5 år och den sexuellt överförda infektionen sprids nu även bland barn. I åldern 10-14 år har klamydia ökat med 150 procent sedan år 2000.

Nåja, det som oftast utesluts är att det inte är samma tester idag som för några år sedan, vilket gör att testernas sensitivitet och specificitet bidragit till att man hittar flera som har sjukdomar. Med andra ord: det är nödvändigtvis inte fler som är sjuka totalt, utan man hittar helt enkelt fler av dessa.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101

Nåja, det som oftast utesluts är att det inte är samma tester idag som för några år sedan, vilket gör att testernas sensitivitet och specificitet bidragit till att man hittar flera som har sjukdomar. Med andra ord: det är nödvändigtvis inte fler som är sjuka totalt, utan man hittar helt enkelt fler av dessa.

Mm har också haft tankar på såntdär med att fler kanske anmäler sig deprimerade, sjuka osv än förr då det var skamligt att gå på soss tex.. Det som är lite sjukt är att vi hittar på alla sorts konstiga psykiska sjukdomar nuförtiden, för folk som inte passar in i ramen..

För mig så är det samma sak som att säga att en bög är psykisk sjuk. En sådan attityd skapar utanförskap.. Statistik är ju inget man kan kolla blint på, men heller inget som man kan förkasta helt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Netjamo
Mm har också haft tankar på såntdär med att fler kanske anmäler sig deprimerade, sjuka osv än förr då det var skamligt att gå på soss tex.. Det som är lite sjukt är att vi hittar på alla sorts konstiga psykiska sjukdomar nuförtiden, för folk som inte passar in i ramen.. Statistik är ju inget man kan kolla blint på, men heller inget som man kan förkasta helt..

Är inte så insatt i just psykdelen etc, därför jag just bara kommenterade könssjukdomsdelen hehe.

Men samtidigt så upptäcks nya sjukdomar hela tiden, så det behöver ju inte vara något negativt i att man får nya diagnoser allt eftersom.

Men över lag tror jag inte att folk nu är sjukare än innan, vi hittar bara fler nu, det är iaf huvudtanken, sen finns det givetvis många fall där så inte är fallet, utan där antalet sjuka verkligen ökat...

Svårt det här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
När Victoria och Daniel skulle gifta sig?

Att någon vill betala för att läsa om det är lika tragiskt som att 15-åringar mördar varann, har svårt att se det som en glad nyhet, även om det faktum att två människor bestämt sig för att gifta sig inte är någon katastrof i sig.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Att någon vill betala för att läsa om det är lika tragiskt som att 15-åringar mördar varann, har svårt att se det som en glad nyhet, även om det faktum att två människor bestämt sig för att gifta sig inte är någon katastrof i sig.

Ursäkta mig, missade sarkasm-smileyn

Permalänk
Medlem

Ingen jag känner har råkat ut för nånting, hört nånting eller sett nånting. Så det har varit en rätt lugn sommar.
Aftonbladet och expressen skriver ju vad dom vill, sen om det stämmer är ju en annan sak. Har ni sett deras sida med rättelser?

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

förra året eller förförra kommer inte ihåg så var det också olyckligt, att james brown dog.

men det tillhör inte samma kategori. mord, våldtäkter, misshandel får mig må dåligt. eller ja inte att ja tänker på det hela tiden, men inte så roligt att läsa.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
Hej, är det bara jag eller har det hänt mycket ont denna sommar?
mord dit och hit, barn som dödar barn. det tar ju aldrig slut.

Brukar det ske så mycket hemskt eller är det en djävulens sommar?

För min del så känns det som man aldrig läser om goda nyheter på förstasidan längre.

vad tycker ni?

Ta istället och fundera på hur det varit för dig denna sommar istället.

Permalänk

FÖTTER!

Visa signatur

hollywoodstar