Försämra produkten - öka vinsten

Permalänk
Medlem

Försämra produkten - öka vinsten

http://www.dn.se/kultur-noje/musik/reklam-i-cd-skivor-ska-oka...
Nu ska visst CD-skivor innehålla reklam. Hur resonerar skivbolagen egentligen? När folk i allt mindre omfattning vill köpa deras produkter, då försämrar man produkten ytterligare för konsumenten. Har de tänkt att det ska öka försäljningen, eller är det bara ett sista desperat försök att klämma ur så mycket pengar som möjligt ur en döende bransch? Tidigare kunde man åtminstone resonera på så sätt att den som köper skivan åtminstone får ett häfte med låttexter och bilder, men nu är det ytterligare en anledning att ladda ner musiken för att man slipper reklamen. Fast det kommer säkert stiftas någon ny lag som säger att Pontén ska ha rätt att komma hem till dig och köra ner reklamen i halsen på dig och därefter ta betalt för "tjänsten".

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

TJa, men liknande saker finns redan.
När jag öppnade mitt guitar hero metallica så trillade det ut en kupong.
till Kentucky fried chicken.
De skickar alltså med reklam för ett företag och reklamen riktar sig till USA i ett spel jag köper för dyra pengar här i Sverige.

Vänta bara tills de lägger in reklam i slutet av var tredje låt på skivorna.
Skiv- och filmbolag vet inte vad de sysslar med.
Som deras antipiratreklam på DVD-skivor som de i vissa fall tvingar en att se för att det inte går att hoppa förbi.
Vafan? Jag har ju köpt skivan varför ifrågasätta mitt motiv?

Det är ju som att stoppa folk som kommer ut från systemet och berätta i 5 minuter hur fel det är att tillverka sprit hemma...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Vad hade du väntat dig från ett uruselt bolag som Def Jam?

Reklamen åker ju direkt i papperskorgen så jag förstår inte riktigt ditt problem. Kanske en haltande principsak men den skapar ju inte direkt något problem eller hinder.

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H-can
Vad hade du väntat dig från ett uruselt bolag som Def Jam?

Reklamen åker ju direkt i papperskorgen så jag förstår inte riktigt ditt problem. Kanske en haltande principsak men den skapar ju inte direkt något problem eller hinder.

Fast ifall de trycker den i häftet ihop med låttexter m.m. så blir det lite svinigt.
Det är ju som att bajsa på den enda stora fördelen med ett album.

Risken är väl mest att fler företag får upp det som en smart idé.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Som deras antipiratreklam på DVD-skivor som de i vissa fall tvingar en att se för att det inte går att hoppa förbi.
Vafan? Jag har ju köpt skivan varför ifrågasätta mitt motiv?

Det ironiska i det hela är att det i princip bara i piratkopierat material man slipper antipiratreklamen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jckssn
Det ironiska i det hela är att det i princip bara i piratkopierat material man slipper antipiratreklamen.

Tro mig, jag vet. Det är otroligt ironiskt egentligen. Att få se en film om folk som stjäl filmer ur en videobutik och sen få se en varning om att man inte får kopiera filmen, oftast på flera språk. Trots att man uppenbarligen är en av de få som inte kopierar... Eller tror de på allvar att piratscenen väntar tills filmen släpps i Sverige innan den rippas och läggs upp?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Man borde kunna stämma skivbolagen på stora summa pengar, för all den psykiatriska hjälpen som kan krävas för att återställa en från chocktillståndtillståndet, då man upptäckte att det låg reklamblad i sin nya musikcd.

Nej men kom igen, folk vill inte betala för musik då får de(artister/skivbolag) hitta på nya sätt. Reklamblad påverkar inte så mycket, värre är det med produktplacering i låtar. Som typ fyra bugg & en coca cola med Lotta Engberg.

Det fina med marknadsekonomi är att marknaden får det som de vill ha, vill marknaden ha musik utan att betala för sig, ja då får artister hitta på andra sätt att tjäna pengar på. Vilket reklam och produktplaceringen i filmer/låtar är en enkel och naturlig väg att tillmötesgå marknadens behov.
*edit*
Att marknaden helst av allt inte vill betala något alls för något, innebär inte att producenter nödvändigtvis kan uppfylla detta, utan det blir det bästa av situationen. -Den producenten som långsiktigt uppfyller marknadens krav bäst, kommer att vara den som klarar sig bäst.
Med produktplacering i låtar och filmer så blir det svårt att kringgå, visst skulle det t.ex. gå censurera 4 bugg och en coca cola låten, men jag tror de flesta heller låter reklamen vara kvar. Och jag kan redan se mig Batman, Stålmannen etc framför mig hur de kommer i ut i framtida filmer, de kommer ha lika mycket reklam på kläderna som en fotbollspelare.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Tro mig, jag vet. Det är otroligt ironiskt egentligen. Att få se en film om folk som stjäl filmer ur en videobutik och sen få se en varning om att man inte får kopiera filmen, oftast på flera språk. Trots att man uppenbarligen är en av de få som inte kopierar... Eller tror de på allvar att piratscenen väntar tills filmen släpps i Sverige innan den rippas och läggs upp?

Kanske vill de bara att folk skall få upp ögonen för att kopieringen är ett problem och köpa istället för att ladda ned?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Kanske vill de bara att folk skall få upp ögonen för att kopieringen är ett problem och köpa istället för att ladda ned?

Men de som får se dessa 'reklamfilmer' är ju just dem som köper istället för att ladda ner??
I värsta fall kan det ju vara kontraproduktivt, informerar om att resten av världen laddar ner, så varför kan inte *du*? Och då slipper man den jobbiga reklamen som man annars tvingas se igenom.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Men de som får se dessa 'reklamfilmer' är ju just dem som köper istället för att ladda ner??

Förmodligen har även de funderat på detta men trots allt ansett att det är viktigt att nå ut med sitt budskap. Kanske finns det folk som både köper och laddar ned?

Permalänk
Medlem

Har aldrig köpt en musik cd, kommer aldrig göra. Lägger pengar på annat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Kanske vill de bara att folk skall få upp ögonen för att kopieringen är ett problem och köpa istället för att ladda ned?

Då får vi hoppas staten får upp ögonen för denna bra idé och börjar stoppa människor som handlat på systembolaget och ger de en 4 minuters föreläsning om farorna och riskerna med att tillverka hembränt.

Eller att stoppa alla som köpt busskort och förklara olagligheten i att planka ombord på bussen.

Eller att bankkassörskan talar om för dig att det är olagligt att råna banker när du gör ett större uttag från ditt konto.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Men de som får se dessa 'reklamfilmer' är ju just dem som köper istället för att ladda ner??
I värsta fall kan det ju vara kontraproduktivt, informerar om att resten av världen laddar ner, så varför kan inte *du*? Och då slipper man den jobbiga reklamen som man annars tvingas se igenom.

En gammal tes är ju att de som laddar ner filmer också är på bio rätt ofta. Vet inte om detsamma gäller för hyrfilmer men i så fall så finns det ju en rätt bra poäng. Förutsatt att reklamfilmen har någon effekt. Vilket den inte har.

(Vi har ju (f.ö) betalat för att se bioreklam länge nu...)

Citat:

mortifer666 TJa, men liknande saker finns redan.
När jag öppnade mitt guitar hero metallica så trillade det ut en kupong.
till Kentucky fried chicken.
De skickar alltså med reklam för ett företag och reklamen riktar sig till USA i ett spel jag köper för dyra pengar här i Sverige.

Tycker diskussionen är intressant. Vad är egentligen argumenten som talar för detta med reklam som medföljer köpta produkter? Att kräma den sista kronan? Är det KFC som vill 'positionera' sig gentemot kunden? Både och? Och varför skall/måste jag som kund acceptera detta? Det är ju inte så att jag har något val eg. Vet ju inte om det finns reklam i lådan vid köp.

Suck. Hatar reklam.

/K

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Då får vi hoppas staten får upp ögonen för denna bra idé och börjar stoppa människor som handlat på systembolaget och ger de en 4 minuters föreläsning om farorna och riskerna med att tillverka hembränt.

Eller att stoppa alla som köpt busskort och förklara olagligheten i att planka ombord på bussen.

Eller att bankkassörskan talar om för dig att det är olagligt att råna banker när du gör ett större uttag från ditt konto.

Nu får vi information också angående plankning och rån på många ställen (dörren till banken och biljetter till buss/tåg). Men skillnaden är hur störande den är.
Jag själv tycker det är irriterande att man inte kan starta filmer direkt, hade samma sak varit på musikcd så hade försäljningen rasat rejält, eftersom man oftare startar en sådan.
Nå jag tycker ändå att var och en själv skall avgöra vad för budskap den vill sprida med sin produkt, såvida inte budskapet strider emot tryckfrihetsförordningen/yttrandefrihetsgrundlagen. Dock skall ingen tvingas att sprida detta budskap med sin produkt, inom musik/filmer så är det oftast ett film/musikbolag som kan tvinga. Så det blir inte nödvändigtvis en fri marknad utan det kan bli som idag, när nästan varenda film har denna störande filmklipp. (störande på det sätt att det ej går att spola förbi, som många gör med introtexten till filmen)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Skivbolagens förfall har verkligen utvecklats till en enorm fars, var är mina popcorn?

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Då får vi hoppas staten får upp ögonen för denna bra idé och börjar stoppa människor som handlat på systembolaget och ger de en 4 minuters föreläsning om farorna och riskerna med att tillverka hembränt.

Eller att stoppa alla som köpt busskort och förklara olagligheten i att planka ombord på bussen.

Eller att bankkassörskan talar om för dig att det är olagligt att råna banker när du gör ett större uttag från ditt konto.

Problemet är väl att de stackars bolagen har begränsade möjligheter att nå ut med sina budskapJ; att skicka med något tillsammans med en skiva är troligen rätt billigt och träffar sannolikt en ganska relevant målgrupp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Problemet är väl att de stackars bolagen har begränsade möjligheter att nå ut med sina budskapJ; att skicka med något tillsammans med en skiva är troligen rätt billigt och träffar sannolikt en ganska relevant målgrupp.

Jo, jag förstår själva idén till varför de kom på idén.
Det är bara synd att de saknar självinsikten till att inse att det inte är så genomtänkt.

Mitt ex nya kille har ca 3000 filmer, alla kopierade. Tror du han nånsin har sett någon propaganda mot piratkopieringen?
Själv har jag försökt köpa alla filmer jag vill ha och hyra de för att se om de är bra först. Att då bli dubbelt tvångsmatad (eftersom man inte kan spola förbi i många fall) med propaganda att jag inte får göra något jag redan inte gör får motsatt effekt.

Jag vill ju också ha filmerna flera månader i förväg, utan moraliska pekpinnar...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Jo, jag förstår själva idén till varför de kom på idén.
Det är bara synd att de saknar självinsikten till att inse att det inte är så genomtänkt.

Jag skulle dock tro att även de inser detta. Alternativet (att inte göra något alls) anses nog dock ännu sämre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Att då bli dubbelt tvångsmatad (eftersom man inte kan spola förbi i många fall) med propaganda att jag inte får göra något jag redan inte gör får motsatt effekt.

Så här tycker väl dock folk om all reklam om man frågar dem; skulle vi verkligen köpa mer allrengöringsspray bara för att vi ser någon fånigt leende tyska göra akrobatiska övningar i dörrposter? Jo, så är det tydligen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Kanske vill de bara att folk skall få upp ögonen för att kopieringen är ett problem och köpa istället för att ladda ned?

Hej! Jag vill bara göra alla uppmärksamma på att det går väldigt dåligt för mig just nu. Här är några bilder på mig när jag onanerar med min egen avföring. Hoppas det hjälper.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

alltså reklam ska endast vara i produkter som är gratis. spotify. tom där slipper man reklam om man betalar. man får dessutom högre kvalitet på låtarna. inte högre än cd såklart men där är det ändå inte högt nog, man borde gå över till dvd. men det är nog svårt. även om det är bättre

Permalänk
Medlem

Självklart uppstår de klassiska fällorna när man för upp en tråd om plastindustrin och pirater o.dy. Drar upp några saker utifall att denna tråd spårar. Vänligen svara inte på detta inlägg om det går offtopic.

1. Grupperingar och fuck. Pirater är ingen homogen grupp, köpare är inte antipirater och plastindustrin har sina usla taktiker och sina briljanta VDs, allt i en salig röra. Men mest reagerar jag på "de som köper" samt "de som laddar ner". Var får övriga plats, de som laddar ner och konsumerar? Ska de dela på sig eller står de utanför? Var får musikbolagen, de som inte säljer skivor utan säljer musik, plats? Pirater i klassisk bemärkelse är dessutom en mycket mycket liten grupp, de som gör pengar på olovliga kopior. Idag är ordet korrumperat, till nytta och nöje.

2. Fri marknad och piratkopior. Kommer aldrig gå hand i hand då marknaden består av konsumenter och producenter i en salig röra, producenterna vill ha pengar och konsumenterna vill inte ge pengar, som utgångspunkt. Piratkopior är lite som vildväxande frukt från andra länder. Vinsten kan inte gå upp med piratkopior när piratkopiorna utgör en för stor del av marknaden. Marknaden eftersträvar nettovinst.

3. Piratscenen, det finns ingen sådan. Det finns bara Scenen. Scenen är en egen superindivid, utanför marknaden, utanför debatten, utanför i stort sett allt. Scenen är en hobbygrupp med inbördes tävlan, inget som polis skulle bry sig om ifall lobbygrupper inte skulle utmåla dem som kriminella. Lika farliga och genomruttna som vår average hacker.

4. Reklam och gratis, går inte per automatik hand i hand. Reklam och kvalle likaså. Jämför reklam och fildelning.

5. Plast är ute, dyrt, kort livslängd, klumpigt och sämst på mycket. Det är dock lika dött som LP, än vid liv, snart genom respiratorhjälp.

6. Fildelning är inte stöld, det är inte lösningen på allt, det är inte helt gratis, det är inte negativt för samhället, det är ingen rättighet eller skyldighet, det är inte dödfött och inte lösningen och inte cancern. Framförallt så är fildelning inte piratmaterial eller tvärtom. Som att kalla svarta för negrer.

7. Tyckanden spelar ingen roll i universum.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Frågan är när skivbolagen börjar fatta att jag inte vill ha en cd, det var ju ute redan 1999. Jag vill kunna ladda ner.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
Frågan är när skivbolagen börjar fatta att jag inte vill ha en cd, det var ju ute redan 1999.

När det inte längre är lönsamt att sälja dem?

Permalänk

den dagen borde ju inte vara långt ifrån?

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Hej! Jag vill bara göra alla uppmärksamma på att det går väldigt dåligt för mig just nu. Här är några bilder på mig när jag onanerar med min egen avföring. Hoppas det hjälper.

Länk?

Visa signatur
Permalänk

Trodde det handlade om ljudande reklampå skivan först, då hade det varit någonting att böla över. Men en liten papperslapp i fodralet, kom igen. Det är knappast någonting nytt egentligen. På VHS-tiden minns jag att man ofta fick med kuponger och liknande. Köper man en tidning idag kan man räkna med c:a 10 sidor reklam + en katalog i bilageform. Så länge man kan kasta bort skiten så fort man slitit upp förpackningen bryr jag mig inte ett dugg. Och det säger jag som en av få personer här inne som faktiskt köper all min musik på CD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Länk?

Glömde jag den? Klantigt värre. Här är den nu i alla fall. Håll till godo.
http://tinyurl.com/bajspr0n

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Glömde jag den? Klantigt värre. Här är den nu i alla fall. Håll till godo.
http://tinyurl.com/bajspr0n

EDIT: Oh dear lord!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
darkmoon spoilar hela internet!

Sluta spoila!
Och LOL på dig, pervo!

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Sluta spoila!
Och LOL på dig, pervo!

Förlåt jag ska ändra det så hoppas vi att det är någon som missade det