Permalänk
Avstängd

IT-tekniker ingångslön?

Hej!

Precis kommit ut ur gymnasiet och söker nu jobb för fullt. Ett jobb som IT-tekniker som jag planerar på att söka vill att man anger lönanspråk där av undrar jag vad är en normal ingångslön för en komunalt anställd IT-tekniker? Vad bör jag ge för löneanspråk?

Arbetet om fattar installation av hård- och mjukvara samt IT Support.

Jag har en Gymnasie examen från en tekniklinje med 19.5 i gymansiebetyg och även erfarenhet av att bygga datorer, felsöka, recovery osv dock ingen dokumenterad sådan.

mvh David

Permalänk

Re: IT-tekniker ingångslön?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rawa
Hej!

Precis kommit ut ur gymnasiet och söker nu jobb för fullt. Ett jobb som IT-tekniker som jag planerar på att söka vill att man anger lönanspråk där av undrar jag vad är en normal ingångslön för en komunalt anställd IT-tekniker? Vad bör jag ge för löneanspråk?

Arbetet om fattar installation av hård- och mjukvara samt IT Support.

Jag har en Gymnasie examen från en tekniklinje med 19.5 i gymansiebetyg och även erfarenhet av att bygga datorer, felsöka, recovery osv dock ingen dokumenterad sådan.

mvh David

Viktigt att du verkligen försöker sälja in dig. Prata med facket om lönenivåer.
Risken är dock stor att du inte kommer få det.
Finns folk med högskoleutbildning som kommer söka samma arbete...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd

kollat runt lite och funnit att medianlönen ligger på runt 22 000. Med tanke på att jag inte har något erfarenhet funderar jag om man ska säga runt 17-18000 (innan skatt såklart) eller tror ni det är på tok för högt?

Permalänk

TJa, det är ju egentligen bara arbetsgivaren som kan avgöra det.
Facket vill nog att du begär mer samtidigt är det ju lite svårt att veta för arbetsgivaren varför du ska ha 112kr i timmen när du inte har någon arbetslivserfarenhet.
Bäst är ju att ringa till dem och säga att du kan börja på en låg lön och sen när du bevisat dina kunskaper så vill du ha högre.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
TJa, det är ju egentligen bara arbetsgivaren som kan avgöra det.
Facket vill nog att du begär mer samtidigt är det ju lite svårt att veta för arbetsgivaren varför du ska ha 112kr i timmen när du inte har någon arbetslivserfarenhet.
Bäst är ju att ringa till dem och säga att du kan börja på en låg lön och sen när du bevisat dina kunskaper så vill du ha högre.

Låter ju klart som det bästa alternativet tycker jag. Starta lågt och visa vad du kan.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
TJa, det är ju egentligen bara arbetsgivaren som kan avgöra det.
Facket vill nog att du begär mer samtidigt är det ju lite svårt att veta för arbetsgivaren varför du ska ha 112kr i timmen när du inte har någon arbetslivserfarenhet.
Bäst är ju att ringa till dem och säga att du kan börja på en låg lön och sen när du bevisat dina kunskaper så vill du ha högre.

17000 i månadslön blir ca 95 kr timmen, man vill ju samtidigt inte sänka sig för lågt, bra poäng btw med att bevisa sina kunskaper (dock risk för att låta girig?)!

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker jag inte det är. Låter rättvist anser jag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rawa
17000 i månadslön blir ca 95 kr timmen, man vill ju samtidigt inte sänka sig för lågt, bra poäng btw med att bevisa sina kunskaper (dock risk för att låta girig?)!

Det behöver du ju inte tänka på lönen innan du har en intervju, viktigare att tänka på hur du ska komma till intervjun.

Eftersom det är kommunalt har de säkert vissa regler för löner och vad du säger att du vill ha för lön spelar mindre roll.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

På donken har man 101 kr i timmen ... 153kr i timmen med OB och semesterersättning på nätter ...

ska en IT TEKNIKER tjäna mindre? .. :S

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Det är alltid bäst att gå in lågt och bevisa vad man kan och slippa vara nervös över att man inte gör sig förtjänt av lönen, sen när man visat vad man kan och lärt sig arbetet så höjer man bara lönen!

Sanazin, en McDonalds arbetare har mycket liten chans att avancera och tjäna mer, det har en IT-tekniker!

Jag har haft 3 jobb än så länge och jag har alltid gått in på väldigt låg lön, bara så det räcker att dra sig runt på och sen ökat successivt, det har oftast slutat med att jag tjänar mer än vad andra som krävt en viss lön, dessutom så blir man positivt mottagen av chefen.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

jo men ska ingångslönen ändå vara mindre än på donken? känns helt absurt :S

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Avstängd

Även fall jag säger att jag kan tänka mig att gå in lågt lär de ju vilja veta inom vilken nivå det handlar om.

Värt att påpeka är att det handlar om en visstidsanställning och att jag planerar att plugga vidare om ett år eller två. Har inte heller direkt några utgifter bor hemma och tänker nog flytta om ett år.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
jo men ska ingångslönen ändå vara mindre än på donken? känns helt absurt :S

Ingångslönen på donken, är den verkligen 101 kr?
Oavsett så är det ett slitigt och otacksamt jobb. Hur mycket tjänar man efter 5 år på donken? Som It-tekniker så kan man ha ökat sin månadslön med 1500kr per år enkelt.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Varför inte fråga arbetsgivaren vad han vill betala? brukar funka rätt bra.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Varför inte fråga arbetsgivaren vad han vill betala? brukar funka rätt bra.

Ansökan ska skickas via post, därför saknar jag möjligheten :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Ingångslönen på donken, är den verkligen 101 kr?
Oavsett så är det ett slitigt och otacksamt jobb. Hur mycket tjänar man efter 5 år på donken? Som It-tekniker så kan man ha ökat sin månadslön med 1500kr per år enkelt.

Är man 20 så är det 101 kronor, 21 mer .. 22 .. ännu mer .. osv.
På det kommer 16 kronor i semesterersättning, och under nätter +36 kr i OB.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rawa
Ansökan ska skickas via post, därför saknar jag möjligheten :/

Brukar alltid finnas en person i annonsen som man kan vända sig till med frågor om tjänsten.
Det är inte fel att ta kontakt med den personen och ställa lite frågor om tjänsten och visa sitt intresse.

Men jag tycker inte du skall ställa frågor om lönen.

Du kan ta kontakt med facket och fråga om vad ingångslönen brukar ligga på.

Borde väl ligga på 18-19k?

Permalänk
Sötast

Vad brukar en välbetald ITsnubbe ha då?

Blev smått chockad av så pass låg ingångslön iallafall.

Jag plockar 139.79 som plåtare på mitt jobb.

Det är dock ovanligt högt, mer normalt är väl runt 120-130 spänn.

Permalänk

När jag började som elmontör för 3 år sen så fick jag 16 000kr i ingångslön när jag fick sluta i maj så hade jag 18 500kr och detta är innan skatt.
Lönerna är helt beroende på var man bor i landet.
Här i småland har man haft relativt låga löner och det är därför industrin har fungerat så pass bra ändå. Tyvärr verkar tiden ha hunnit ikapp och de enda jobb som finns nu är chefsjobb och sälj-jobb.

Välbetald IT-snubbe kan ju tjäna uppemot 30-32 000kr i månaden.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666

Välbetald IT-snubbe kan ju tjäna uppemot 30-32 000kr i månaden.

Här pratar vi e.skatt antar jag?

Permalänk
Medlem

Kompisen som var PC-tekniker för Skövde kommun hade 17500 i ingångslön. Hade han fått fortsätta sin provanställning hade han fått 18500 direkt.

Innan skatt alltså.

När jag började som IT-tekniker så hade jag 19500 i ingångslön, och nu ett och ett halvt år senare har jag 21150kr. Jag jobbar inom den offentliga sektorn, så att säga.

Ska tillägga att både kompisen och jag endast har gymnasieutbildning.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlayphir
Kompisen som var PC-tekniker för Skövde kommun hade 17500 i ingångslön. Hade han fått fortsätta sin provanställning hade han fått 18500 direkt.

Innan skatt alltså.

När jag började som IT-tekniker så hade jag 19500 i ingångslön, och nu ett och ett halvt år senare har jag 21150kr. Jag jobbar inom den offentliga sektorn, så att säga.

Ska tillägga att både kompisen och jag endast har gymnasieutbildning.

Det där sista var intressant. Man kanske borde söka sig bort från småland.
Här kräver de högskola och gärna certifieringar även om man bara ska vara PC-tekniker för kommunens skolor.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Här pratar vi e.skatt antar jag?

Man pratar ALLTID bruttolön.

Här i Småland skulle jag gissa på att man kan tjäna 30 om man jobbat riktigt länge, är riktigt duktig och har mycket ansvar. Så länge man "bara" är tekniker så finns det inte så mycket att hämta.

On Topic: Skulle säga att runt 17k är en vettig ingångslön. Kanske 1-2k mer om det är i en av dom tre större städerna.

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Avstängd

runt 17 000, ungefär de svängarna jag funderar på för övrigt är jobbet i Norrköping

Permalänk
Medlem

Du borde lägga dig högre, du hamnar rakt in i kommunens lönesväng och det är väldigt sällan jag sett något högre än fackliga avtalens minimumpåslag, oftast lägre om du har individuell lönesättning. 20 är rimligt.

Skriv något i stil med "häradet av 20 beroende på ansvar och eventuell jour / beredskap".

Men mitt hetaste tips är att ringa till kommunens växel och be att få prata med sekreterare på löneavdelningen och be att få nuvarande teknikers lön och anställningsår uppläst, det är offentlig handling och dom får inte ens fråga om ditt namn eller varför du frågar. Personligen frågade jag IT-chefen vad han tyckte jag skulle lägga för bud på mitt förra jobb (som då råkade vara för en mindre kommun) ... det tillsätts oftast en liten arbetsgrupp som tar ett gemensamt beslut och IT-chefen är absolut inte ensam om att ta ansvaret så, det går utmärkt att fråga utan att känna sig dum.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Avstängd

Problemet är att jag inte har någon erfarenhet och därav bör kanske sänka mina krav för att bli mer atraktiv på arbetsmarknaden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rawa
Problemet är att jag inte har någon erfarenhet och därav bör kanske sänka mina krav för att bli mer atraktiv på arbetsmarknaden.

Alltså, jag gick en linje som heter IT/DATA på gymnasiet och enligt min chef fick jag jobbet just för att jag hade ett gediget kunnande och intresse för just hård- och mjukvara samt nätverk och servrar. Men det kunnandet och intresset för allt vad en PC betyder var just sånt jag pillat med på fritiden och helt enkelt hade som intresse.

Kompisen gick El med inriktning data och läste i stort sett inga som helst mjukvarukurser, utan utestlutande hårdvara.
Han kunde helt enkelt visa att han var duktig och matchade deras krav på vad en PC-tekniker ska klara och fick jobbet därefter. Anlednignen till att han inte fick fortsätta var att han fick gå med 3 andra pga. nedskärningar.

Jag och kompisen jobbade innan dess som bl.a elektriker, sanerare och på postens paketterminal, så någon IT-erfarenhet hade varken jag eller han.

Jag tror dels att vi fick jobb för att man var duktig på det man gör, dels att det var inom offentlig sektor.
Företag har en helt annan syn på utbildning/kompetens vid nyanställning och har man inte rätta kontakterna tror jag det blir svårare att få jobb där.

Man kan också, om t.ex. företaget tillåter det, jobba gratis för företaget 1 vecka och visa sina kunskaper. Visar man att man är bra då så kanske företaget vill anställa.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk

Du får nog som sagt räkna med mellan 16 - 18k i månaden då du som sagt inte har någon erfarenhet och inte kunnat bevisa vad du går för. Man får jobba sig upp och man inte känner för att plugga.

När jag började som IT-support för några år sedan hade jag 17.000:- och mitt nuvarande jobb som IT-Tekniker tjänar jag 23.000:-

Permalänk
Medlem

när jag började fick jag 17000 i ingångslön, nu efter 11 månader har jag ca 22000. beror mycket på vilket företag du väljer.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

När det väl kommer till att de ska fatta ett beslut om vem som ska anställas så är inte så att någon tusenlapp hit eller dit som blir avgörande. Gillas du så tar de dig även om du kostar 3000 kr mer i månaden. Det är fikapengar.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF