Intel åtgärdar SSD-problem

Permalänk
Melding Plague

Intel åtgärdar SSD-problem

Intels senaste serie av SSD-enheter drogs i början av månaden tillbaka på grund av en bugg i enheternas firmware. Företaget har nu släppt en uppdatering som åtgärdar detta.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu blev jag sugen att köpa en igen...

Permalänk
Medlem

Väntar ändå till de nya SATA släpps eftersom SSD verkar vara begränsade av 3gbit SATA som finns nu.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Enda som hindrar mig att köpa en eller två SSD är dom kostar för mycket kontra hur länge dom fungerar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andesson
Nu blev jag sugen att köpa en igen...

Så ett problem med att ha lösen i bios fick dig att inte köpa den innan?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haghala
Enda som hindrar mig att köpa en eller två SSD är dom kostar för mycket kontra hur länge dom fungerar

Hur länge funkar dom då, menar du?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Väntar ändå till de nya SATA släpps eftersom SSD verkar vara begränsade av 3gbit SATA som finns nu.

Tror du missat den verkliga poängen med dessa diskar

Permalänk
Medlem

Väntar med att uppdatera tills de släppt firmware med TRIM.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih
Hur länge funkar dom då, menar du?

Minnes Chippen klarar "bara" att bli återskrivna 10k-100k ggr sen dör dom. Beroende på hur man använder en disk så blir det en ganska kort livslängd om man jämför dom med vanliga diskar

Permalänk
Medlem

så när kommer det diskar som inte dör efter ett par månaders normal användning?

Permalänk

Ni som talar om "kort livslängd kontra mekaniska diskar" och "dör efter ett par månaders normal användning", kan ni backa upp med lite källor om dessa problem?

Eller är det bara nåt ni fått för er?

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
så när kommer det diskar som inte dör efter ett par månaders normal användning?

Ironi eller har du bara inte en aning om vad du pratar om och kläcker ur dig kommentarer som dessa ut tomma intet.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Ni som talar om "kort livslängd kontra mekaniska diskar" och "dör efter ett par månaders normal användning", kan ni backa upp med lite källor om dessa problem?

Eller är det bara nåt ni fått för er?

http://news.cnet.com/8301-13924_3-9896566-64.html

en gammal artikel, men jag antar att det är denna åkomma som menas med att den dör ganska snart...sedan om den fortfarande är aktuell vet jag ej...då jag inte satt mig in i ämnet...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk

Lite matnyttiga siffror:

+ Varje block klarar (i gjenomsnitt) -minst- 10,000 raderingar. I -värsta- fall innebär 1 skrivning 1 radering.

+ Varje block är 512 kB stort.

+ En 80 GB SSD innehåller 163,840 block.

+ En 80 GB SSD tål därför -minst- 1,638,400,000 raderingar.

+ Effektivitet på wear-leveling på Intels diskar har uppmätts till 1.1 vilket innebär att den egentliga siffran är närmare 1,489,454,545 raderingar.

+ Dagens SSD har relativt mkt cache för att på så sätt klumpa ihop skrivningar som ska till samma block, om man därför skriver många ggr till samma block behöver det inte betyda att man skriver lika många ggr till de fysiska block, ibland räcker det med en 1 skrivning/1 radering).

För den som fortfarande tror att en SSD dör så fort man skriver ngt till den finns det SSD från Patriot med garanti på 10 år! För detta får man betala 15% extra (på 120 GB-varianten, jmfrt med OCZ Vertex med 3 år garanti).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Lite matnyttiga siffror:

+ Varje block klarar (i gjenomsnitt) -minst- 10,000 raderingar. I -värsta- fall innebär 1 skrivning 1 radering.

+ Varje block är 512 kB stort.

+ En 80 GB SSD innehåller 163,840 block.

+ En 80 GB SSD tål därför -minst- 1,638,400,000 raderingar.

+ Effektivitet på wear-leveling på Intels diskar har uppmätts till 1.1 vilket innebär att den egentliga siffran är närmare 1,489,454,545 raderingar.

+ Dagens SSD har relativt mkt cache för att på så sätt klumpa ihop skrivningar som ska till samma block, om man därför skriver många ggr till samma block behöver det inte betyda att man skriver lika många ggr till de fysiska block, ibland räcker det med en 1 skrivning/1 radering).

För den som fortfarande tror att en SSD dör så fort man skriver ngt till den finns det SSD från Patriot med garanti på 10 år! För detta får man betala 15% extra (på 120 GB-varianten, jmfrt med OCZ Vertex med 3 år garanti).

klockren post!

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem

Så nu kan man äntligen kanske få tag i en då? De är ju slut till och med där 80GB-varianten kostar över 3500:-...

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Lite matnyttiga siffror:

+ Varje block klarar (i gjenomsnitt) -minst- 10,000 raderingar. I -värsta- fall innebär 1 skrivning 1 radering.

+ Varje block är 512 kB stort.

+ En 80 GB SSD innehåller 163,840 block.

+ En 80 GB SSD tål därför -minst- 1,638,400,000 raderingar.

+ Effektivitet på wear-leveling på Intels diskar har uppmätts till 1.1 vilket innebär att den egentliga siffran är närmare 1,489,454,545 raderingar.

+ Dagens SSD har relativt mkt cache för att på så sätt klumpa ihop skrivningar som ska till samma block, om man därför skriver många ggr till samma block behöver det inte betyda att man skriver lika många ggr till de fysiska block, ibland räcker det med en 1 skrivning/1 radering).

För den som fortfarande tror att en SSD dör så fort man skriver ngt till den finns det SSD från Patriot med garanti på 10 år! För detta får man betala 15% extra (på 120 GB-varianten, jmfrt med OCZ Vertex med 3 år garanti).

Garanti != pålitlighet.

De siffror du skriver varierar väl något enormt mellan olika diskar? Så "resultatet" är inte något jag skulle lita på bara för de där siffrorna...

Källa på ex. intels wear-level effektivitet?
En googling gav att intel påstått detta - och det för deras extreme-version.
Trovärdigt? Representativt för hela markanden?
Knappast.

Permalänk
Medlem

Verkar vara en del tveksamhet om SSD tekniken i denna tråd, rekommenderar denna:
http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3531
Läs och begrunda. 31 sidors artikel fullproppad med matnyttig fakta om SSD tekniken och de diskar som fanns ute när den las ut.

Visserligen är Wear-leveling ett av de strsta problemen med SSD diskar (och Flash tekniken i allmänhet), men jag ser det ändå inte som något jätteproblem. Tror det står i Anandtechs artikel att vid normal användning så bör en Vertex/x25-m hålla i åtminståne 2-3 år. Det räcker för mig iaf, det är ju ungefär den livslängden en normal dator har i dag, man får helt enkelt räkna med att börja byta systemdisken samtidigt som exempelvis moderkort och processor.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem

Detta eviga tjatande ang livslängden, om 2 - 3 år är min nya X25-M totalt ifrånkörd prestandamässigt och jag kommer definitivt ha uppgraderat till ny systemdisk då + ha haft nytta av X25:an den tid det varade.

Jag kommer aldrig gå tillbaka till vanlig mekanisk som systemdisk igen den saken är då klar!
Dessutom så det går väl fortfarande läsa från ssd när dom väl inte går att skriva till längre, eller har jag missuppfattat det??
För i så fall så fyller jag min X25:a med musik när jag när den börjar bli sämre och har kvar den i min tysta media/2:a dator.

Permalänk
Medlem

Problemet med att diskarna slits ut uppkommer inte speciellt snabbt om du bara skriver filer till disken självmant, problemet som man har oroat sig för (speciellt tidigare, har inte läst någon ny artikel om det på länge) är att windows skriver för mycket till diskarna och för ofta. Detta gäller speciellt vista som skriver väldigt ofta till hårddisken, detta fungerar ju bra med mekansika men är onödigt mycket slit på en SSD. Win 7 ska vara mycket bättre optimerat för SSD, det sas det i alla fall för ett tag sen, vet inte säkert om det kom med i den senaste versionen men det borde det ha gjort.

Jag har inte hört om någon som har förstört sin SSD genom att använda den för mycket. Dessutom så om det blir ett stort problem så borde väl en firmware uppgradering kunna lösa det genom att stänga av de dåliga sektorerna, visst det blir ltie mindre utrymme kvar.

Jag var väldigt skeptisk till SSD i bröjan pga just detta problemet men jag tror inte att det är något större problem längre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haghala
Minnes Chippen klarar "bara" att bli återskrivna 10k-100k ggr sen dör dom. Beroende på hur man använder en disk så blir det en ganska kort livslängd om man jämför dom med vanliga diskar

Eller ganska lång, många snurrdiskar har dött efter ~2 år för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Väntar ändå till de nya SATA släpps eftersom SSD verkar vara begränsade av 3gbit SATA som finns nu.

Hur ska du lyckas pressa ut mer än specifikationerna på Intels SSD?

Intel G2 = Max 250MB/s
3gbit SATA = 300MB/s

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Garanti != pålitlighet.

Sant. Men garanti = mindre pengar nerspolat i toaletten.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Hur ska du lyckas pressa ut mer än specifikationerna på Intels SSD?

Intel G2 = Max 250MB/s
3gbit SATA = 300MB/s

Du tappar en del av bandbredden i olika kontroller och liknande så de maxar nuvarande SATA standard.

Permalänk
Medlem

Anandtech:

"OEMs wanted assurances that a user could write 20GB of data per day to these drives and still have them last, guaranteed, for five years. Intel had no problems with that.

Intel went one step further and delivered 5x what the OEMs requested. Thus Intel will guarantee that you can write 100GB of data to one of its MLC SSDs every day, for the next five years, and your data will remain intact.

"

Permalänk
Medlem

Haha, och hur många hundra gigabyte skriver Vista till hårddisken på en dag?

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Du tappar en del av bandbredden i olika kontroller och liknande så de maxar nuvarande SATA standard.

Hur menar du? Jag har inte sett några tester där Intel har kommit över 250MB/s. Menar du att SATA-standardens praktiska maximala bandbredd ligger då på 250MB/s?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Hur menar du? Jag har inte sett några tester där Intel har kommit över 250MB/s. Menar du att SATA-standardens praktiska maximala bandbredd ligger då på 250MB/s?

Det är rätt tydligt att nåt går i taket vid ~260MB/s.

Finns säkert fler exemplar runt interwibblet.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Hur menar du? Jag har inte sett några tester där Intel har kommit över 250MB/s. Menar du att SATA-standardens praktiska maximala bandbredd ligger då på 250MB/s?

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3607&p=4

Här har du ett test där dom kommer över 250, och maxar SATA standarden med nästan alla diskar i testet. Titta bara på den första grafen så ser man det väldigt tydligt. 300mbps är en teoretisk hastighet som jag fattar det, precis som USB2 standarden som går bra mycket långsammare än sina speccade 480mbit/s så går det långsammare i verkligheten.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem

Det blir väldigt otydligt när du skriver enheter sådär. Byte skrivs med stort B, mega med stort M... alltså 300MBps och 480Mbps. Annars ser det ju ut som att USB är snabbare än SATA. Det vore nåt! USB är faktiskt en riktig besvikelse, har sett flera USB-diskar som droppar ner på typ 10MB/s efter att ha laddat filer en stund...

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12