Skulle det vara fysiskt möjligt att ska sitt eget operativsystem?

Permalänk
Medlem

Skulle det vara fysiskt möjligt att ska sitt eget operativsystem?

1.som rubriken lyder, är det fysiskt möjligt att göra ett eget operativ system helt själv.(inte för att jag vill testa)

2.tror ni att det är många "data proffs" som sitter och kör ett helt eget os som dom skapat.

3.är det olagligt att skapa ett operativ system som är helt kompatibelt mac/windows program som t.ex office eller andra program som endast det OS kan köra och sedan dela ut sitt operativ system till alla mna känner

EDIT:

Visa signatur

Extrem indiespel gamer

Permalänk

Re: Skulle det vara fysiskt möjligt att ska sitt eget operativsystem?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av yuuraki
1.som rubriken lyder, är det fysiskt möjligt att göra ett eget operativ system helt själv.(inte för att jag vill testa)

Nej, varför skulle det vara det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av yuuraki
2.tror ni att det är många "data proffs" som sitter och kör ett helt eget os som dom skapat.

Nej.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av yuuraki
3.är det olagligt att skapa ett operativ system som kan köra mac/windows program som t.ex office eller andra program som endast windows kan köra.

Jag är inte jurist, men jag vågar mig på ett säkert nej.

Permalänk
Sötast

Fysiskt omöjligt?

Du menar om fingrarna trillar av precis innan det är färdigt?

Ett OS kan man säkerligen knaka ihop på en vecka eller två, men man lär ju inte kunna göra så mycket i det
Det beror ju på vad du definierar som OS. Något som kan visa en bild? Något som faktiskt är användbart? En Windows Klon?

"data proffsen" är just.... vi, här...

Eller iallafall en del av oss. och nej, jag skulle inte tro att någon sitter och kör deras egna OS. Problemet skulle hamna i att få det kompitabelt med programvaran till andra os, annars måste man skriva alla program själv också, efter då att faktiskt skapat ett fungerande os. så, nej.

3. Ingen aning, men om det hadå gått så hade man nog redan gjort det
Emulera går alltid dock.

Permalänk

1) Mjukvara slutade göras i fysisk form för ett tag sen, men vill du så kan du nog skapa ett OS på hålkort.

2) Nej, det finns inte så många operativsystem som är användbara i vardagssammanhang, kortfattat finns det Linux, Mac OS, Windows, BSD och UNIX-derivat.

3) Jag gissar på att du kommer bli väldigt stämd om du på något sätt skulle lyckas med detta. Men jag tror chansen är ganska så obefintlig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore

3) Jag gissar på att du kommer bli väldigt stämd om du på något sätt skulle lyckas med detta. Men jag tror chansen är ganska så obefintlig.

Men Wine då?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

3) Jag gissar på att du kommer bli väldigt stämd om du på något sätt skulle lyckas med detta. Men jag tror chansen är ganska så obefintlig.

Wine har inte blivit stämda såvitt jag vet, och Wine Is Not an Emulator, så nej det är ingen emulering det är frågan om. Wine fungerar på alla *Nix-varianter.
(kör WIndows-program på *Nix, jag använder det mycket)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

hahah varför skulle man köra på ett eget OS verkar ju lite meningslöst då de redan finns färdigutvecklade så som Win, Linux m.fl? Sen hade det varit otroligt jobbigt att sitta och skriva ett helt OS själv. Kanske 20år för att göra ett eget W7 hahah, du vet dom är rätt många på t.ex Microsoft som jobbar med Windows t.ex de är ju inte bara en som sitter och gör allt själv.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

wine är ju en emulator typ, jag tror ej det räknas

Visa signatur

Extrem indiespel gamer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yuuraki
wine är ju en emulator typ, jag tror ej det räknas

Jag skrev just innan att Wine INTe är en emulator, så glöm det ...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Wine

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

the squonk jag ber om ursäkt när jag började skriva så hade ej din komentar publicerats och det var därför jag missade den

Visa signatur

Extrem indiespel gamer

Permalänk

Angående Wine så är det inte ett komplett OS. Skulle du skapa ett komplett OS som klarar det Windows klarar med Windows-binärer, så kan jag lova dig att du blir stämd på ett ANTAL patent.

Permalänk
Medlem

Att göra ett enkelt litet OS för en specifik hw, t ex ett litet embedded system är inte så jättesvårt, men det är något helt annat än att göra något som liknar windows eller Linux.
Faktum är att i mkt små enkla embedded system så struntar man ofta i att köpa in ett embedded OS och gör istället en enkel schedulerare för att hantera de olika uppgifterna.

Permalänk

3. ReactOS?

Citat:

ReactOS® är ett projekt som syftar till att göra fri mjukvara tillgänglig för alla, genom att bygga ett Microsoft Windows® XP-kompatibelt operativsystem från grunden.

Permalänk

Ska man göra ett eget OS så är det väl lättast om man gör det så att man kan kompilera kod med gcc samt göra så att man kan ladda in samma drivrutiner som till Linux.

Det hade dock fortfarande tagit väldigt, väldigt, lång tid att färdigställa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yuuraki
1.som rubriken lyder, är det fysiskt möjligt att göra ett eget operativ system helt själv.(inte för att jag vill testa)

Självklart går det, även om man måste lägga ner mycket tid. Det kommer dock inte bli i klass med moderna operativsystem, dock.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av yuuraki
2.tror ni att det är många "data proffs" som sitter och kör ett helt eget os som dom skapat.

Nej. Slöseri med tid när det finns så bra OS nu (dvs. BSD, OSX, GNU/Linux)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av yuuraki
3.är det olagligt att skapa ett operativ system som är helt kompatibelt mac/windows program som t.ex office eller andra program som endast det OS kan köra och sedan dela ut sitt operativ system till alla mna känner

Absolut inte, så länge du kan bevisa att det är reverse-engineered på rätt sätt, dvs. något team har kollat hur formatet fungerat och skrivit ner en specifikation och ett oberoende team har implementerat denna. Det bör absolut inte vara några problem, se t.ex. ReactOS.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Angående Wine så är det inte ett komplett OS. Skulle du skapa ett komplett OS som klarar det Windows klarar med Windows-binärer, så kan jag lova dig att du blir stämd på ett ANTAL patent.

Mjukvarupatent finns inte i Sverige (än iallafall).

Permalänk
Medlem

Enligt min erfarenhet kan det däremot vara väldigt lärorikt och roligt att knåpa ihop ett eget OS till PC, även om det inte är något man använder till vardags.

Visa signatur

Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because OCT 31 == DEC 25 !

Permalänk
Avstängd

Gör som Linus T gjorde, läs OS boken utav Andrew Tanenbaum. Där skapas ett simpelt fleranvändar OS. Linus läste boken och började senare hacka ihop Linux kärnan.