Erfarenheter INET vid service ?

Permalänk
Medlem

Erfarenheter INET vid service ?

Lägger denna tråden på förfrågan ang inet och erfarenheter om när någontin varit trasigt.
Får börja med att säga att jag handlat mycket på Inet (3-4 datorer samt en hel del delar)
men då allt har fungerat innan så har jag inte haft kontakt med service.

Med största säkerhet är mitt moderkort som jag köpte trasigt, surt som satan bara det, men visst shit happens det vet jag som jobbat med det.

Testat det mesta själv förklarar det för han som tar imot det hela men att jag inte kunnat testa allt till 100% pga brist på delar att testa med, det meddelas att det inte är så mycket att göra hos dom så det bör inte dröja så länge.
Lämnar in moderkortet ihop med min cpu,minnen & grafikkort (onsdag 5 aug)

Ringer på torsdag eftermiddag och får beskedet att det är påbörjat med mina saker, samma svar på fredagen. Great tänker jag ! snabbt jobbat !
Samma besked på fredagen !

Väntar på samtal som då bör komma senast måndag med tanke på att felsökningen kan inte ta så lång tid,har man sakerna att testa med så max 1 timma.

Inget samtal, ringer idag tisdag och får beskedet att man inte har börjat med mina saker ännu.

Fler med erfarenheten av att dom ljuger för dig när man undrar status ?
Tycker det är riktigt dålig stil och anser att ljuga för kunden är det sämsta man kan göra.

Permalänk
Medlem

Du kan ju se på inet.se hur statusen är?

För mig har det funkat klockrent på deras service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freddan
Du kan ju se på inet.se hur statusen är?

För mig har det funkat klockrent på deras service.

Såg något på sidan om det men vette fan vad jag ska logga in med där, inte fått några uppgifter av dom för inloggning.

Permalänk
Medlem

Har iaf fått mailsvar fråndom nu och dom harlite svårt att förstå att dom skulle sagt det var på gång, men att det nu var det, så man får hoppas på det bästa, att det kan ta tid är som sagt inget konstigt men att få besked att det är på väg när det inte är det är det jag ser är fel.

Permalänk

Behövde du inte en inloggning för att ens göra ditt inköp? Då borde du ju ha en inloggning för att kunna kolla din status med.

Permalänk
Medlem

Skit är det, tar en evighet att få något gjort. Bättre att gå direkt till tillverkaren antar jag ..

Permalänk
Medlem

Personligen har jag bara positiva erfarenheter av Inet, men alla kanske har en svacka?

Permalänk
Medlem

Mina erfarenheter är att Inet är snabba när det gäller service ärenden, men även dom bästa företagen strular till det ibland.

Permalänk

Det står ju att det kan ta upp till 10 arbetsdagar innan dom börjar med ens pryl;)

Jag har bara haft bra erfarenheter snabbt har det gått förutom när en hårddisk krånglade kring jul men det får man ha överseende med
Hoppas det går fort med mitt graffe som dom fick idag

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Köp absolut inget där som du inte kan vara utan i 2 veckor till flera månader, bygg inte ett system som kräver hög upptid på komponenter ifrån dom. Blev blåst ... IGEN .. att man aldrig lär sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Premis
Köp absolut inget där som du inte kan vara utan i 2 veckor till flera månader, bygg inte ett system som kräver hög upptid på komponenter ifrån dom. Blev blåst ... IGEN .. att man aldrig lär sig.

Blåst har jag väldigt svårt att tro. Förklara gärna hur du menar.

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk

Jag har samma uppfattning av Inet's service faktiskt, de uppdaterade status till "påbörjad" med en gång grejorna mottogs men efter lite påtryckning visade det sig att det var fel. Samtidigt var det väldigt dårligt med dialog mellan mig som kund och deras support genom ärendet, jag hade f.ex. bett om utbyte men det var det ingen som visste förrän jag igen mailade dem.

Det löste sig till slut, men det var lite fram och tillbaka. Försökte sig också på att ta ut en avgift då de ej hittade fel på moderkort till att börja med, även om jag förklarat exakt hur man reproducerade.

Fortsätter att handla på Alina i framtiden jag.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lilleputten
Behövde du inte en inloggning för att ens göra ditt inköp? Då borde du ju ha en inloggning för att kunna kolla din status med.

Ja, precis så är det. Har du beställt något därifrån så har du varit tvungen att registrera dig, alltså kan du logga in för att se hur det går.

Jag beställde delar till en dator där förut, allting förutom chassi och nätaggregat (vilket jag hade köpt på annat håll), och allting fungerade i ca 10 månader tills jag märkte att datorn började bete sig konstigt med mystiska kraschar som följd. Efter att ha felsökt lite så föll alla misstankar på att moderkortet var trasigt (det var typ helt mongo vid det här laget), så jag mailde Inets support och skrev att moderkortet hade lagt av. De sade att det gick bra att skicka ner datorn, men att jag skulle vara medveten om att jag kan bli tvungen betala eventuella reparationskostnader ifall de inte kunde hitta något fel. Så, jag skickade iväg hela datorn på posten, och fick tillbaka den senare med utbytt moderkort (till ett något nyare dessutom) utan att betala något eftersom de ger ett års garanti på sakerna.
Kan inte säga något annat än att de skötte sig som de skulle. Minns dock inte riktigt hur lång tid detta tog... Två veckor kanske..?
Dock så var deras support alltid nära till hands via mail. Jag är väldigt nöjd med Inet iallafall!

Permalänk
Medlem

Har för mig att det finns en precis likadan tråd som denna någonstans i forumet, orkar dock inte leta reda på den igen...

Jag har bara goda erfarenheter av Inet, både på köp- och servicesidan. Skickade in ett tangentbord jag beställt som inte fungerade, skrev en grundlig felbeskrivning och fick sedan ut ett nytt tangentbord att hämta på posten. Mailkontakten har också alltid fungerat bra för mig. Däremot så kan det ju alltid bli problem om man skickar in en hel dator med lite mer komplicerade problem. Det är ju lätt för dom att bara kolla att det står "tangentbord fungerar ej när det pluggas in i USB port, säger "okänd enhet" bara". och sedan plugga in det för att konstatera att det är fel och skicka iväg ett nytt som det var för mig.

Jag handlar fortfarande i princip alla mina datorprylar på Inet och har inga planer på att sluta. Dom har min fulla tillit till 100%.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lilleputten
Behövde du inte en inloggning för att ens göra ditt inköp? Då borde du ju ha en inloggning för att kunna kolla din status med.

Jag handlade direkt i butik-

Jag fick 2 minuter innan stängningsdags idag veta att min produkt var felsökt & åtgärdad, så det blir att hämta i morgon och hoppas på det bästa, uppdaterar vad felet var, kan ju tom vara mitt eget fel av någon anledning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Det står ju att det kan ta upp till 10 arbetsdagar innan dom börjar med ens pryl;)

Jag har bara haft bra erfarenheter snabbt har det gått förutom när en hårddisk krånglade kring jul men det får man ha överseende med
Hoppas det går fort med mitt graffe som dom fick idag

Ja det vet jag att det står, men när dom säger annat när man frågar så räknar man ju med det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joltic
Blåst har jag väldigt svårt att tro. Förklara gärna hur du menar.

Alltså jag känner mig mest dum. Har handlat hos Inet i flera år (ja ända sedan dom startade faktiskt) så jag vet ju att det är meckigt att få något ordnat där. Nu har jag en burk som BEHÖVER vara upp ofta, varje dag (server, film, jobb, u name it). Dom har ofta bra pris, och skitsnabba leveranser så UT är inga problem. Nu när prylarna pajar så innebär det att jag får nertid på upp till en månad (eller ännu längre) i värsta fall. Så jag får ju skylla mig själv att jag köper av någon som har så långa handläggningstider.

.. men jag tycker det är lite underligt att om jag springer in och köper något, testar det och kommer tillbaka med det och konstaterar att det inte fungerar. Då är jag tvungen att vänta enl. vilkor 2 veckor för felsökning och vidare 2-4 veckor för reparation hos leverantör. Hur svårt är att att ge mig en förbannad ersättningspryl med en gång istället? Nej det är omöjligt är svarat, dom måste först kolla så att mitt ärende är trovärdigt???????

Ingen ersättningspryl får man heller.

Jag kommer leta upp bättre leverantörer framöver.

Permalänk

premis..

det blir nog svårt att hitta bättre..

Vill du ha ersättningsprylar direkt så behöver du nog hyra dator, iom att folk försöker lura företag när de själva förstört prylar, voltmodd, otillräcklig kunskap mm så måste företagen själva testa sakerna.

Vill du vara helt säker så får du helt enkelt efter din felsökning köpa ett nytt moderkort och sen få pengar tillbaka efter komplett felsökning.

Har fått göra så på en-två datorbutiker jag frågat, felsökte själv. hittade felet, köpte ersättningsprocessor och frågade innan om jag när garantiärendet var avklarat kunde få pengar tillbaka från detta köp istället då jag behövde ha datorn fungerande så fort som bara möjligt.
Detta var helt OK. fick med mig kvitto och någon extralapp och sen va det bara åka in med det när garanti-ärendet var klart.

Visst fick jag lägga ut lite pengar i drygt en månad, men jag hade en fungerande dator hela tiden.

Permalänk
Medlem

Undvik helt enkelt Inet om du vill ha en proffsig och vettig service, då går du till något annat ställe. Inet är ett företag som levererar komponenter snabbt till hyfsat lågt pris. Service/Garanti är däremot något som dom har varit och är notoriskt dåliga på. Aldrig mer Inet.

Permalänk
Medlem

Inet har varit den datorbutik som varit bäst på returärenden för mig.

Skickat in och fått tillbaka en ny vara väldigt fort.

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GlennQ
Undvik helt enkelt Inet om du vill ha en proffsig och vettig service, då går du till något annat ställe. Inet är ett företag som levererar komponenter snabbt till hyfsat lågt pris. Service/Garanti är däremot något som dom har varit och är notoriskt dåliga på. Aldrig mer Inet.

Vet inte jag, har haft en rad returärenden hos dem och ingen av dem har varit dåligt behandlat, ännu. Hitills har Dustin och inet hanterat mina ärenden bäst i vilket fall. Att kalla dem notoriskt dåliga på service och garanti är inte direkt fakta eller sant, utan snarare din syn eller upplevelse om saken då betydligt fler verkar ha en positiv uppfattning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Premis
Köp absolut inget där som du inte kan vara utan i 2 veckor till flera månader, bygg inte ett system som kräver hög upptid på komponenter ifrån dom. Blev blåst ... IGEN .. att man aldrig lär sig.

2 till 4 veckor är skälig tid för en reparation över detta ska det inte gå för då kan du kräva att köpa hävs så du sitter knappast utan produkter i flera månader. Ska du bygga ett system som kräver hög upptid köper du extra delar så ersättning finns på plats, alternativt en färdig burk med serviceavtal. Du har inte blivit blåst någonstans, de följer lagstadgad servicenivå eller bättre i så gott som alla fall, ser inte det som en blåsning.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Så du fick vänta i fyra arbetsdagar på att de skulle behandla och åtgärda din reklamation.

Kan du ÄRLIGT säga att du tycker det är dåligt?

Att de uppdaterar statusen till påbörjad kan väl ha att göra med att de tagit emot din varor och lagt in ditt ärende i systemet? Det står ju trots allt inte ÅTGÄRDAT eller liknande utan just PÅBÖRJAD = EJ KLAR.

edit: I vilket fall, lycka till att hitta en ÅF som är bättre än så. Om du lyckas tror jag samtligt på swec kommer anlita dom i fortsättningen.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]