Permalänk

Flash CS4: Problem med tween

Tjena.

Jag är en extremnybörjare i flash och läser för tillfället en kurs i ämnet.
Läser även en bok som heter "lär dig flash på 24 timmar" där man lär sig ytligt och där det är svårt att få specifika svar.

Jag gör en film med väldigt grundläggande animation. I scenen jag håller på med sitter en man på ett flygplan och dricker vatten mm.

Jag har två frågor.

1. Jag animerade matbordet med motion tween så det fälls ner fint, men när jag lägger till frames i andra lager så försvinner bordet. jag måste fortsätta lägga till frames i bord-animationen för att det ska fortsätta synas, finns det någon lättare väg?

2. Jag vill animera att mannen dricker, för det är en viktig del i historien. Jag försökte använda motion tween på underarmen och vattenglaset på samma sätt som bordet, men underarmen "hoppar ur led" och det ser helt fucked up ut. ingen aning om hur jag ska fixa dessa problem.

Tacksam för svar, eller tips om andra flashforum

Mvh

Visa signatur

i5 2500k 3.3 GHz, 16 GB, SSD 120, ASUS Radeon HD 6950 2 GB.

Permalänk
Medlem

svar på problem 1:

nej jag tror inte att det finns något enklare sätt..

2:

kommer inte riktigt ihåg när, men antingen när du skapar armen, eller när du markerar den,
så finns det en liten rund ring som du kan flytta..
Den ska vara vid axeln om det är överarmen eller vid armbågen om det är underarmen..

Permalänk

tack för svaret.

Jag kom också på det med ringen, och misstänkte det var "knutpunkten" men när jag flyttade den hände inget :/ dunno om jag gjort rätt.

och engående fråga 1, det är väl rätt sjukt om det inte finns nån funktion för det? är ju knappast smidigt att ha kvar animationen hela vägen till slutet av filmen om man inte använder den?

Mvh

Visa signatur

i5 2500k 3.3 GHz, 16 GB, SSD 120, ASUS Radeon HD 6950 2 GB.

Permalänk
Medlem

1. bordet är bara där så länge det finns i main timelinen. Markera sista rutan dit animationen ska sträcka sig och infoga en keyframe (nyckelbildruta).

2. I CS4 finns det ett nytt verktyg kallat Bone Tool (benverktyget...?). Det används för att göra leder. Googla till dig en tutorial så ska det nog gå.

Om du inte vill använda Bone Tool så är det som pood säger. Skapa ett movieclip av armen, gå in i movieclippet (här kan du behöva dubbelklicka på armen en gång till...har inte Flash installera for the moment och minns inte riktigt), du ska iallafall se punkter i hörnen av det grafiska objektet (armen) samt en i mitten. Den i mitten markerar objektets axel. Flytta den till leden. Nu ska nog din arm svänga utan att vara helt uppfukkad.

3. Glöm inte posta resultatet här!

Permalänk

Tack för svaren.

jag ska prova bone tool. låter som det kan fungera

jag ska också försöka komma ihåg att posta resultatet här

mvh

edit:

Man måste alltså extenda keyframes för varje animation. med andra ord måste jag använda ett nytt lager för varje animation?

Visa signatur

i5 2500k 3.3 GHz, 16 GB, SSD 120, ASUS Radeon HD 6950 2 GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaNiklas
Man måste alltså extenda keyframes för varje animation. med andra ord måste jag använda ett nytt lager för varje animation?

I princip. Det kan låta klumpigt i början, men sen börjar man förstå logiken i det.

Jag vet inte hur du använder movieclips, men gör movieclips så ofta som möjligt. Dem kan man proppa fulla med grejer och sen bara importera, istället för att göra allt i main timeline.

I AS3 ska man också alltid lägga kod (actions) i ett eget lager. I AS2 gick det an att ha det i ett lager med annat i, men AS3 kan vara lite kinkigt.

Permalänk

jag förstår. bara att köra vidare då tack igen

Visa signatur

i5 2500k 3.3 GHz, 16 GB, SSD 120, ASUS Radeon HD 6950 2 GB.

Permalänk
Medlem

no danger as we say in sweden^^

Permalänk

har en till fråga. har ni kommit en bit till i berättelsen, och använder bone tool för att animera en springande gubbe. Nu är det så att när han sprungit klart så måste han vända sig om för att sätta sig ned, men man tillåts inte använda free transform på sk IK Shapes. Hur ska jag göra för att vända gubben åt andra hållet, för att sedan fortsätta animationen när han sätter sig?

Tack!

Visa signatur

i5 2500k 3.3 GHz, 16 GB, SSD 120, ASUS Radeon HD 6950 2 GB.