Ny version av Speedfan

Permalänk
Melding Plague

Ny version av Speedfan

Det populära temperaturmätande och fläktkontrollerande verktyget Speedfan har uppdaterats. Nytt är bland annat utökat hårdvarustöd.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skönt, tycker inte det har vart bra förut.

Permalänk
Avstängd

ser bra ut imo

Permalänk
Medlem

Bra men Rivatuner är vassar och snyggare. Funkar perfekt med lite plugins.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Bra men Rivatuner är vassar och snyggare. Funkar perfekt med lite plugins.

Jo men med speedfan kan man kontrollera chassi och CPU fläktar både manuellt eller automatisk, temperatur gränser. Rivatuner tar kontroll över GPU fläkt och GPU overklockning. Två helt olika grejer. Eller vet du nånting som jag inte vet?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Hm, SpeedFan suger fortfarande. Tur man har Asus PC probeII, HW Monitor och ATi CCC.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Synd att man inte kan läsa GPU-tempen i Speedfan. Jag skulle vilja styra min 120mm-chassifläkt som är placerad mot grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Jag tycker om speedfan, enkel att använda och många möjligheter. Men håller med om att det skulle vara skönt att ha GPU-temp och kunna ändra hastigheten på GPU-fläkten, men det finns ju nu inbyggt i CCC, hade bara varit skönt att ha allt i ett...

Permalänk

Everest ftw :]

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk

Kan se min GPU temp med speedfan tror jag. Har ett 8500GT i min HTPC, testade med ett annat program samtidigt och det är lika många grader och samma svängningar på tempen.

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xyntica
Synd att man inte kan läsa GPU-tempen i Speedfan. Jag skulle vilja styra min 120mm-chassifläkt som är placerad mot grafikkortet.

Du måste ha den ansluten till moderkortet då.

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [¿]Gangster
Du måste ha den ansluten till moderkortet då.

Han menar nog. Att Om han hade kunnat se GPu tempen så hade den fläkten kunnat styras efter den tempen

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
Everest ftw :]

indeed

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Everest skare va! speedfan suger ju "/ visar ofta fel

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [¿]Gangster
Kan se min GPU temp med speedfan tror jag. Har ett 8500GT i min HTPC, testade med ett annat program samtidigt och det är lika många grader och samma svängningar på tempen.

Det brukar gå bra att se GPU-temp på Nvidiakort, så det borde du nog kunna ja.

Av någon anledning har muppen som skriver SpeedFan aldrig fixat GPU-tempavläsning av ATI-kort. Han har haft det som en utvecklingspunkt i flera år, men ingenting har hänt.

Undrar vad han skyller på, för det finns flera andra monitorapps som klarar av att läsa GPU-temp och mycket mer från ATI-kort, och som också är gratis - t.ex. HWMonitor. Antagligen att han inte har nåt ATI-kort, men vafäen? Grr. Använder inte SpeedFan enbart pga det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag tycker speedfan suger. Men det kanske är skit bakom spakarna? Det står ju 0 rpm på fläktarna, hur många och var jag än pluggar in dom?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Jag tycker speedfan suger. Men det kanske är skit bakom spakarna? Det står ju 0 rpm på fläktarna, hur många och var jag än pluggar in dom?

konstigt, alla fläktar ja kopplat in så funkar det perfekt, ser rpm och kan ändra alla hastigheter..

Permalänk

jag tror speedfan fungerar olika pga vilket moderkort man har osv, står 0 på mina fläktar oxo

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk

Tycker speedfan har funkat bra för mig

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Speed fan har aldrig funkat för mig! P5N-E och K9N SLi platinum, båda visade fel temp och programmet har aldrig fyllt mig någon funktion.

Speedfan är ju nästan farligt, visade 30c full load för en kompis som överclockade sin q660 till 3,5ghz med freezer pro. Var runt 70c men coretemp, realtemp eller hwmonitor.