Intel åtgärdar SSD-problem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Hur menar du? Jag har inte sett några tester där Intel har kommit över 250MB/s. Menar du att SATA-standardens praktiska maximala bandbredd ligger då på 250MB/s?

Jag blev nyfiken och försökte googla fram den praktiska bandbredden för SATA II (eller gamla SATA heller för den delen) men det var svårt att hitta något (troligen för att inga hårddiskar ens knäcker SATA I). Men med en teoretisk busshastighet för rådatan på 300 MB/s så låter 250 MB/s som rimligt tak för filöverföring. Det finns bara en sändarkanal & en mottagarkanal, så fildata måste samsas med checksummor & kontrolloperationer. Och det ska ju säkert handskakas emellanåt att allt kommer över ok etc, sånt sänker ju den effektiva hastigheten en hel del.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
Jag blev nyfiken och försökte googla fram den praktiska bandbredden för SATA II (eller gamla SATA heller för den delen) men det var svårt att hitta något (troligen för att inga hårddiskar ens knäcker SATA I). Men med en teoretisk busshastighet för rådatan på 300 MB/s så låter 250 MB/s som rimligt tak för filöverföring. Det finns bara en sändarkanal & en mottagarkanal, så fildata måste samsas med checksummor & kontrolloperationer. Och det ska ju säkert handskakas emellanåt att allt kommer över ok etc, sånt sänker ju den effektiva hastigheten en hel del.

SATA II är ju egentligen SATA 3gbps (raw bandwidth) vilket är en bra bit över 300MB/s i teorin. SATA 300 (namnet) tillkom över den praktiska hastigheten som går att nå. Det låter nog som att checksummorna och det grejset ligger där och att 300MB/s är den praktiska överföringshastigheten.

Däremot så kanske det är som du säger, att det är kontrollerkortet som är boven. Vissa är bättre än andra.

Edit: missade ett ord

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Väntar ändå till de nya SATA släpps eftersom SSD verkar vara begränsade av 3gbit SATA som finns nu.

Väljer man disk efter den sekvensiella läshastigheten så blir det lätt att man väljer fel. Främsta argumentet för SSD är de låga söktiderna och random writes, och där är sata 3gbit ingen begränsning, men visst, vill man skryta med sin egen okunnighet inför sweclockers alla läsare är det ingen som hindrar en.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Ännu ett skäl att inte köpa dom svindyra SSD diskarna -__- seriöst

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Santa-san
Ännu ett skäl att inte köpa dom svindyra SSD diskarna -__- seriöst

Kanske har missat något men vilket skäl var det?

Permalänk

Det som nyheten handlar om

Permalänk

Du hade ju flera?

Permalänk

Flera skäl:

1: svindyra
2: en bråkdel av lagringskapaciteten hos mekaniska
3: kortare livslängd än en mekanisk

Om man ska köpa en SSD för mångdubbla priset av en mekanisk, med en bråkdel av kapaciteten, så vill det förbannat väl till att den fungerar efter priset man betalat.

Pajar en sådan disk då, så har vi vanliga människor nämligen inte 4000:- till att plocka fram ur skafferiet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
SATA II är ju egentligen SATA 3gbps (raw bandwidth) vilket är en bra bit över 300MB/s i teorin. SATA 300 (namnet) tillkom över den praktiska hastigheten som går att nå. Det låter nog som att checksummorna och det grejset ligger där och att 300MB/s är den praktiska överföringshastigheten.

Edit: missade ett ord

Nej så är det faktiskt inte även om man lätt kan tro det, jag valde (lite dumt kanske) att inte ta upp detta i mitt inlägg. SATA II (som mer officiellt kallas SATA 3 Gbit/s precis som du säger) använder sig av 10 bits bytekodning, så en byte kodas som 10 bitar. Extrabitarna används för att minska eventuell skillnad mellan antal 1'or och 0'or i datsaströmmen, av nån anledning så blir det bättre rent elektriskt. De används inte för någon som helst information. Så detta har inget med någon checksumma, eller annan kommunikation att göra.
http://en.wikipedia.org/wiki/8b/10b_encoding

Så 3.0 gbit/s är samma sak som 300 MB/s för datalänkar som använder 10b-encoding.

Den praktiska överföringshastigheten är alltså garanterat mindre än 300 MB/s, men hur mkt vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Santa-san
Det som nyheten handlar om

Är ju ett ganska ovanligt fall. Sätter man inte lösenordet eller undviker att ändra det fungerar den ju felfritt.

De är naturligtvis inte tänkta som lagringsdiskar. De är istället tänkta som en rejäl prestandaförbättring för OS-disken. Detta gör priset per GB ganska ointressant. Sedan kostar 80 GB strax under 2200 kr vilket jag tycker är helt ok för den prestandaförbättring man får. Visst, skulle inte klaga om priserna föll ännu mer men nu tycker jag att de börjar nå en någorlunda realistisk nivå.

När det gäller livslängden så är den å andra sidan mer förutsägbar än för en mekanisk disk vilket också kan vara en fördel. En mekanisk disk kan haverera lite godtyckligt om man har otur. De tål ju inte stötar heller egentligen. Livslängden för en vettig SSD med en bra kontroller är ganska hög också.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Santa-san
Flera skäl:

1: svindyra
2: en bråkdel av lagringskapaciteten hos mekaniska
3: kortare livslängd än en mekanisk

Om man ska köpa en SSD för mångdubbla priset av en mekanisk, med en bråkdel av kapaciteten, så vill det förbannat väl till att den fungerar efter priset man betalat.

Pajar en sådan disk då, så har vi vanliga människor nämligen inte 4000:- till att plocka fram ur skafferiet

intel anger MTBF på 2 miljoner timmar för X25-E medans tex wd anger 1,2 miljoner timmar för green och 1,4 miljoner timmar för velicoraptor, så en ssd är mer pålitlig. Inte så konstigt egentligen med tanke på att den saknar mekaniska delar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Santa-san
Flera skäl:

1: svindyra
2: en bråkdel av lagringskapaciteten hos mekaniska
3: kortare livslängd än en mekanisk

Om man ska köpa en SSD för mångdubbla priset av en mekanisk, med en bråkdel av kapaciteten, så vill det förbannat väl till att den fungerar efter priset man betalat.

Pajar en sådan disk då, så har vi vanliga människor nämligen inte 4000:- till att plocka fram ur skafferiet

Nu talar du förstås om din egen värld och världsbild men likväl:
1: Var och en med sitt. Vi är många som varit med i accesstidsrejset en längre tid, betalade själv över 200€ för en 36GB Raptor på tiden det begav sig. Här får man över dubbla lagringsutrymmet, magnituder bättre åtkomsttid och då ska vi inte ens börja tala om 4KB läs/skrivhastigheterna.
2: Se ovan. Och även fast det finns 2TB-diskar idag så ska utgår iaf inte jag i jämnförelser med dom.
3: Här säger jag bara; upp till bevis. Att utgå från tillverkarens specifikationer är en helt annan sak än hur det ser ut i verkliga livet. För vissa dör aldrig mekaniska diskar, för vissa dör dom ofta. Säkert samma sak med SSD's men finns underlaget där för att få fram den slutsatsen? Nej, inte ännu iaf. Men det säger väl sig självt att SSD's har bättre hållbarhetspotential iom att dom inte har rörliga delar.

Märkväl, jag har ännu inte tagit steget till SSD, i väntan på Win7 och en större lagringssystems uppgradering i höst.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
Nej så är det faktiskt inte även om man lätt kan tro det, jag valde (lite dumt kanske) att inte ta upp detta i mitt inlägg. SATA II (som mer officiellt kallas SATA 3 Gbit/s precis som du säger) använder sig av 10 bits bytekodning, så en byte kodas som 10 bitar. Extrabitarna används för att minska eventuell skillnad mellan antal 1'or och 0'or i datsaströmmen, av nån anledning så blir det bättre rent elektriskt. De används inte för någon som helst information. Så detta har inget med någon checksumma, eller annan kommunikation att göra.
http://en.wikipedia.org/wiki/8b/10b_encoding

Så 3.0 gbit/s är samma sak som 300 MB/s för datalänkar som använder 10b-encoding.

Den praktiska överföringshastigheten är alltså garanterat mindre än 300 MB/s, men hur mkt vet jag inte.

Det verkar stämma, det du säger. Bra och tack!

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Santa-san
Flera skäl:

1: svindyra
2: en bråkdel av lagringskapaciteten hos mekaniska
3: kortare livslängd än en mekanisk

Om man ska köpa en SSD för mångdubbla priset av en mekanisk, med en bråkdel av kapaciteten, så vill det förbannat väl till att den fungerar efter priset man betalat.

Pajar en sådan disk då, så har vi vanliga människor nämligen inte 4000:- till att plocka fram ur skafferiet

Hmm.

Varför ska man köpa ett F-117 Nighthawk flygplan när en Boeling 747 är mycket större, bränslesnålare och billigare?

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

nåt som jag funderat på:
hur är SSD diskarna när man kör Linux?
linux skriver väl inte så mkt till disken om jag fattat rätt?

hur är det med hastigheten när man kör Linux?
själv kör jag ubuntu på min bärbara så det är lite därför jag undrar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
När det gäller livslängden så är den å andra sidan mer förutsägbar än för en mekanisk disk vilket också kan vara en fördel. En mekanisk disk kan haverera lite godtyckligt om man har otur. De tål ju inte stötar heller egentligen.

Där har du faktiskt en poäng. Flera hårddiskar jag haft har bara totalkraschat helt plötsligt. Det räcker ju med att en liten pluttmojäng i mekaniken havererar så är hela disken obrukbar. Känns som att risken för sånt är mycket mindre med en SSD.

Santa-san - om du tycker att en SSD inte är värd pengarna tycker jag att du ska låta bli att köpa en, det är ju faktiskt inget tvång, men du får tänka på att rätt många som hänger här är entusiaster.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Santa-san
Flera skäl:

1: svindyra
2: en bråkdel av lagringskapaciteten hos mekaniska
3: kortare livslängd än en mekanisk

Om man ska köpa en SSD för mångdubbla priset av en mekanisk, med en bråkdel av kapaciteten, så vill det förbannat väl till att den fungerar efter priset man betalat.

Pajar en sådan disk då, så har vi vanliga människor nämligen inte 4000:- till att plocka fram ur skafferiet

Man har väl ändå garanti på grejorna. Att jag köpte en SSD nu lär jag inte ångra. Har som sagt aldrig upplevt ett uppgradering som gör så mycket för prestandan på datorn. Och detta med att den inte håller. Hur många här på swec. har datorprylar i massa år, vi uppgraderar väl alltid datorn.

Visa signatur

i7 4770k & GTX 1080 & 32GB ram

Permalänk
Medlem

Hårddiskar dör ofta rätt så pålitligt också, enligt googles undersökning blir man dessutom förvarnad genom SMART i ungefär hälften av fallen (om man har koll på det). Där har SSDn ett antal nackdelar, dels så har man inte erfarenheten om hur man ska tolka SMART-värden på en SSD och dels så har man inte samma faktorer som spelar roll. Men det kommer förstås mogna med tiden.

Detsamma gäller återskapning, för hårddiskar har man mycket erfarenhet och kan rädda data ur de mest otänkbara situationer. På en SSD räcker det med att det lilla minnet som innehåller information om hur datan på disken flyttats runt (pga. wear-level algoritmen) går sönder så är det kört. Hela SSDn i övrigt kan fungera perfekt, men det hjälper inte så mycket när man inte vet hur datan hänger ihop.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Detta eviga tjatande ang livslängden, om 2 - 3 år är min nya X25-M totalt ifrånkörd prestandamässigt och jag kommer definitivt ha uppgraderat till ny systemdisk då + ha haft nytta av X25:an den tid det varade.

Jag kommer aldrig gå tillbaka till vanlig mekanisk som systemdisk igen den saken är då klar!
Dessutom så det går väl fortfarande läsa från ssd när dom väl inte går att skriva till längre, eller har jag missuppfattat det??
För i så fall så fyller jag min X25:a med musik när jag när den börjar bli sämre och har kvar den i min tysta media/2:a dator.

Vad spelar det för roll att det kommer bättre diskar?
Jag har själv beställt en X-25m 80GB G2, håller den bara 2-3 år blir jag ruskigt besviken. Det är väl så länge ungefär som jag kommer använda min laptop (som huvud-laptop, jag slänger den inte direkt bara för att jag skaffar en ny). Sen efter det så är ju intel SSDn perfekt som serverdisk. Alla datorer som jag köpt från och med 1999 används fortfarande...

Varför ska man köpa en ny bättre disk när den man har fortfarande fungerar ypperligt för sitt ändamål? Intel-SSDn är liten, tyst och strömsnål - de tre viktigaste faktorerna (anser jag) i en hemmaserver.
Av samma anledning är jag glad att jag har en Segate Barracuda ATA V 120 GByte disk här bredvid mig, osäker hur gammal den är men den är hyffsat tyst (särskilt för sin tid) och kommer antagligen användas tills dess att jag har SSDs över att sätta i alla prylar.

Jag kan nästintill garantera att den intel-SSD jag beställt nu kommer användas om 10 år (under förutsättningen att den inte gått sönder).

Du säger själv att du kommer ha användning för disken även när du skaffat en bättre, hur kommer det sig då att du inte ser poängen med att den ska hålla länge? Trotts att det vid det laget finns betdyligt bättre diskar att köpa...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Anandtech:

"OEMs wanted assurances that a user could write 20GB of data per day to these drives and still have them last, guaranteed, for five years. Intel had no problems with that.

Intel went one step further and delivered 5x what the OEMs requested. Thus Intel will guarantee that you can write 100GB of data to one of its MLC SSDs every day, for the next five years, and your data will remain intact.

"

Kul, tråkigt att det inte säger någonting om hur de klarar normalt användande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Santa-san
Flera skäl:

1: svindyra
2: en bråkdel av lagringskapaciteten hos mekaniska
3: kortare livslängd än en mekanisk

Om man ska köpa en SSD för mångdubbla priset av en mekanisk, med en bråkdel av kapaciteten, så vill det förbannat väl till att den fungerar efter priset man betalat.

Pajar en sådan disk då, så har vi vanliga människor nämligen inte 4000:- till att plocka fram ur skafferiet

Ungefär så tänkte jag också ett bra tag innan jag köpte min X25-M, men när G2 kom vart jag tillräckligt sugen och slog till....

.....jag lovar att jag inte ångrar mig i alla fall.
Vissa saker måste upplevas för att förstå skillnaden, detta är en av dom.

Dyra, visst men det är det värt, tycker jag.

Stor lagringskapacitet kan man inte bråka om, den tillhör mekaniska, än så länge!

Livslängden tror jag ärligt inte är något problem då teknik går framåt också, du kommer säkert ha bytt till vassare grejer innan SSD:n är kaputt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dafydd
Haha, och hur många hundra gigabyte skriver Vista till hårddisken på en dag?

Vista kan jag inte svara på, men jag kan ge ett seriöst svar för min Mac-laptop:
46.56GB skrivet över 6 dygn, 3 timmar... inkl. tid som datorn varit i sleep-läge, dock. Ska vi vara generösa så kan vi säga 46.56 GB per 10 dygn -> 5 GB/dygn (återigen generöst).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Hårddiskar dör ofta rätt så pålitligt också, enligt googles undersökning blir man dessutom förvarnad genom SMART i ungefär hälften av fallen (om man har koll på det). Där har SSDn ett antal nackdelar, dels så har man inte erfarenheten om hur man ska tolka SMART-värden på en SSD och dels så har man inte samma faktorer som spelar roll. Men det kommer förstås mogna med tiden.

Jag antar att smart inte fanns på den tiden det här hände. En gång hade jag en 40GB IBM-håddisk som blev alldeles för varm, ibland startade den inte ens när datorn gjorde det. Vid något tillfälle råkade jag dock köra scandisk på den (fast den var NTSF-formaterad) och då var det klippt. Off topic, men i alla fall. Flickvännens datorer har kokat ihop efter 2 år var, varje gång har det varit hårddisken som bara lagt av. Oftast har hon fått ut helt nya datorer på garantin eftersom modellen utgått... Den senaste disk som dog för mig var en USB-Toughdrive. Går inte att skriva till den längre, överföringshastigheten sjunker till några kB och sen hänger sig hela datorn, inklusive power-knappen...

Kort sagt - jag har dåliga erfarenheter av mekaniska hårddiskar. Inga av SSD - än så länge...

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo

Vad spelar det för roll att det kommer bättre diskar?
Jag har själv beställt en X-25m 80GB G2, håller den bara 2-3 år blir jag ruskigt besviken. Det är väl så länge ungefär som jag kommer använda min laptop (som huvud-laptop, jag slänger den inte direkt bara för att jag skaffar en ny). Sen efter det så är ju intel SSDn perfekt som serverdisk. Alla datorer som jag köpt från och med 1999 används fortfarande...

Varför ska man köpa en ny bättre disk när den man har fortfarande fungerar ypperligt för sitt ändamål? Intel-SSDn är liten, tyst och strömsnål - de tre viktigaste faktorerna (anser jag) i en hemmaserver.
Av samma anledning är jag glad att jag har en Segate Barracuda ATA V 120 GByte disk här bredvid mig, osäker hur gammal den är men den är hyffsat tyst (särskilt för sin tid) och kommer antagligen användas tills dess att jag har SSDs över att sätta i alla prylar.

Jag kan nästintill garantera att den intel-SSD jag beställt nu kommer användas om 10 år (under förutsättningen att den inte gått sönder).

Du säger själv att du kommer ha användning för disken även när du skaffat en bättre, hur kommer det sig då att du inte ser poängen med att den ska hålla länge? Trotts att det vid det laget finns betdyligt bättre diskar att köpa...

Jodå, jag ser poängen och du förstår väl att jag inte vill att disken bara ska hålla i 2 - 3 år, sen slänger jag den!!!

Det är bara såååå tråkigt att läsa om folk som har en massa åsikter om varför man inte skall skaffa SSD, hur värdelös livslängd dom har osv, osv, osv.

Det är i stort sett ALLTID folk som inte har en själv som skriver sånt, till slut ledsnar man och undrar varför en del läser SSD nyheter överhuvudtaget läser dom ifall en SSD är så värdelös.
Så många tycks basha SSD, men lägger gärna mycket på CPU/mobo/GPU/ram och glömmer hur viktig disken kan vara för den prestandan dom söker via lite dyrare övrig HW.

Hela poängen med SSD tycks ofta gå förlorad för en del och jag vet med säkerhet att jag och en hel del andra här haft mekaniska diskar som skurit ihop långt innan 2 -3 års gränsen, och hur lång garanti har helt vanliga mekaniska diskar, jo 3 år är väl vanligt, max 5.

Hur länge en SSD håller lär ju tiden utvisa om inte annat, sen tror jag personligt användande lär begränsa eller förlänga förväntad livstid på SSD:n beroende på hur den används.
Dessutom SSD har mycket kvar att utvecklas och utan early adopters så skulle det gå sakta.

Viva la SSD!!!

Permalänk
Medlem

Jag håller med.
Problemet är att SSDn framställts som oförstörbar och ett under av pålitlighet. En klar av majoritet av pro-SSD påståendena kommer direkt från tillverkarna, jag försöker sätta det hela i ett lite mer realistiskt perspektiv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Jodå, jag ser poängen och du förstår väl att jag inte vill att disken bara ska hålla i 2 - 3 år, sen slänger jag den!!!

Många av komentarerna börjar man dock tvivla på. Många på swec. har säkert bytt ut disken på 2-3 år, men vad gör en swecare med gammal hårdvara egentligen? Många verkar resonera som så att har man köpt en ny så är det gamla helt värdelöst.
Själv sitter jag med ett par generationer hårdvara, det som blivigt utbytt i min primära burk åker in i en annan dator, och delarna i den datorn flyttas ner ännu ett steg i kedjan. Ytterst sällsynt att jag slänger något, säljer gör jag knappt heller - man får för lite för det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dafydd
Jag antar att smart inte fanns på den tiden det här hände. En gång hade jag en 40GB IBM-håddisk som blev alldeles för varm, ibland startade den inte ens när datorn gjorde det. Vid något tillfälle råkade jag dock köra scandisk på den (fast den var NTSF-formaterad) och då var det klippt. Off topic, men i alla fall. Flickvännens datorer har kokat ihop efter 2 år var, varje gång har det varit hårddisken som bara lagt av. Oftast har hon fått ut helt nya datorer på garantin eftersom modellen utgått... Den senaste disk som dog för mig var en USB-Toughdrive. Går inte att skriva till den längre, överföringshastigheten sjunker till några kB och sen hänger sig hela datorn, inklusive power-knappen...

Kort sagt - jag har dåliga erfarenheter av mekaniska hårddiskar. Inga av SSD - än så länge...

Även om disken inte hade S.M.A.R.T hade den antagligen något liknande. Problemet är att man själv aktivt måste se till att informationen används. De flesta OS och moderkort struntar i S.M.A.R.T som standard, så fel som kan upptäckas görs med största sannolikhet inte det eftersom användaren inte har koll på hur man gör.

Har en hårddisk börjat strula tar man backup direkt (om datan har något värde), att fortsätta som inget hänt och sen köra en checkdisk är verkligen inte att rekommendera. Det låter som att du hade möjlighet att förhindra dataförlust. Du säger även att hårddisken blev alldeles för varm, men gjorde inget åt det? Du kan ju testa hur långt du kommer med bilen om du tömmer den på kylarvätska eller olja.

Jag skulle villja påstå att de allra vanligaste anledningarna till att hårddiskar dör för privatpersoner är antingen genom överdrivna stötar (då man tappar datorn/disken) eller överhettning. Särskilkt externa USB-diskar har varigt särskilt drabbade av detta. Båda dessa kan man som användare undvika.

Permalänk
Medlem

Jag var ung och dum. Framförallt hade jag inte råd att köpa något att backa upp hårddisken på...

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Jag håller med.
Problemet är att SSDn framställts som oförstörbar och ett under av pålitlighet. En klar av majoritet av pro-SSD påståendena kommer direkt från tillverkarna, jag försöker sätta det hela i ett lite mer realistiskt perspektiv.

Många av komentarerna börjar man dock tvivla på. Många på swec. har säkert bytt ut disken på 2-3 år, men vad gör en swecare med gammal hårdvara egentligen? Många verkar resonera som så att har man köpt en ny så är det gamla helt värdelöst.
Själv sitter jag med ett par generationer hårdvara, det som blivigt utbytt i min primära burk åker in i en annan dator, och delarna i den datorn flyttas ner ännu ett steg i kedjan. Ytterst sällsynt att jag slänger något, säljer gör jag knappt heller - man får för lite för det.

Absolut, jag kan tänka mig att vissa uppgifter pro-SSD påståenden kanske är i överkant, men tiden lär ju utvisa åt vilket håll det verkligen lutar, teoretiska uträkningar på livslängden kanske visar sig inte stämma?

Inte heller jag säljer min använda HW, i alla fall inte i någon större utsträckning då man får så lite betalt.
Nej, jag gör som du och skickar delarna till 2:a datorn/media/server el liknande och just därför hoppas jag verkligen att min G2:a håller länge.

Kanske uttryckte jag mig lite klumpigt, vad jag menade var snarare att min systemdisk kommer att vara uppdaterad så länge det går fort framåt med SSD utvecklingen, därav så kommer den inte behöva sitta i några 2 - 3 år i burken.
När den byts ut så får den självklart en ny uppgift i något av mina system, allt annat vore vansinne, speciellt med tanke på att jag inte har så gott ställt.