Western Digital, SuperZupport!

Permalänk
Medlem

Western Digital, SuperZupport!

Ah, jag vet inte riktigt om det här platsar här, men gör det inte de så ta bort tråden eller flytta den....Gör som ni vill...

JO! Historien är den att när jag skulle bygga om min dator (byggblogg har ni i signaturen) så lade plötsligt min 2 år gamla Raptor 150 gb av. Som tur var så hade jag sen Spegelbild av C delen och en kopia av D delen. C för system o D för spel, ni fattar säkert.
RMAade den på på WDs hemsida, hur smidigt som helst. Fick betala typ 230:- för frakten.
Hela ärendet tog ca 3 veckor ifrån det att jag skickat dit den och att min granne knackade på och gav mig ett packet som UPS hade lämnat hos dem för att jag inte var hemma. Hela tiden skickade de e-post om statusen på disken.
Till min stora förvåning så ligger där inte en ny Raptor 150 gb i paketet utan en ny VelociRaptor på 300 Gb istället! Blev så jäävla glad att jag ville dela med mig av historien

Förra gånger jag skickade diskar på garantin var när IBM hade släppt en hel serie 20 och 30 gb som gick sönder var o varannan dag. Det tog TRE jäkla månader innan man fick tillbaka något. Sen dog den nya disken efter 2 månader i datorn. Snark säger jag...

Helt enkelt en stor tumme upp för Western Digitals RMA service och support!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Inte för att spräcka din bubbla, men du har förmodligen fått en recertified eller refurbished disk. Det är helt normalt att tillverkare byter tilll en ny model, då de förmodligen har helt slut på den tidigare. Fortfarande, du ska vara glad.

I övrigt så kan jag säga att Seagate är lika bra. Skickade iväg lillebrorsans 250gb IDE disk, den var 4 år, fick den utbytt utan några konstigheter. Riktigt trevligt med 5 års tillverkars garanti.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem

Trevligt!

Om våran brevbärare skulle lämna av posten till våran granne skulle jag bli helt skogstokig.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amphiler
Inte för att spräcka din bubbla, men du har förmodligen fått en recertified eller refurbished disk. Det är helt normalt att tillverkare byter tilll en ny model, då de förmodligen har helt slut på den tidigare. Fortfarande, du ska vara glad.

I övrigt så kan jag säga att Seagate är lika bra. Skickade iväg lillebrorsans 250gb IDE disk, den var 4 år, fick den utbytt utan några konstigheter. Riktigt trevligt med 5 års tillverkars garanti.

Ja, det förstår jag såklart. En lagad disk helt enkelt, så brukar det vara.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SmOOthy
Trevligt!

Om våran brevbärare skulle lämna av posten till våran granne skulle jag bli helt skogstokig.

Det är UPS, kan inte lita på dem för fem öre! De gjorde sig inte besväret att ringa mig och boka en tid eller något. De antar att alla människor är hemma kl 1 så de kan lämna sina paket. Nej, knappast....

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Har också haft ett RMA-ärende med WD. Tog tre veckor för dom att ta emot och registrera disken i deras system. Detta innebar att jag var bortrest när UPS kom med ersättningsdisken som därför skickades tillbaka till WD i Tyskland. Det står på UPS hemsida att de har skickat ett kort där det står att man ska kontakta dem för att få sitt paket, men det har jag inte fått... Hoppas detta löser sig på något sätt!

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk
Medlem

Låt oss se här...

Du hänvisas till företaget som gjort varan istälet för stället det köptes ifrån, något du inte ska behöva enligt KKöpL.

Du betalar frakt för en trasig vara fast än du inte behöver betala detta enl. KKöpL.

Behandlingstid den tid som används som standard för en reparation innom vad KKöpL menar är "inom rimlig tid".

UPS klantar sig igen genom att ge packet till annan än rätt mottagare, din granne kunde suttit på det packetet i evigheter och UPS hade förmodligen inte kunnat ta fram data över var det blivigt av, bara att DU kvitterat för det.

Annat änn att du fått en bättre vara än du skickat in tycker jag inte riktigt där är så mycket att jubla över?

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror väl lite på vilken garanti som inköpsstället ger? Detta var en 2 år gammal disk. Många inköpsstället har 1 års garanti (garanti är ju frivillig) och sen är man hänvisad till fabriksgaranti.

Jag har lite svårt att se att du kan reklamera denna disk eftersom den fungerat i 2 år och det är du som köpare som måste bevisa att det beror på ett ursprungsfel.

Eftersom det nu var fabriksgaranti som även skickdes utomlands så tycker jag att man kan ha överseende att det tar några veckor. Vissa företag är snabbare än andra.

Att UPS klantade sig är väl inte WD's fel. Och tråden handlade ju o att han utan några problem fick en nyare model på en 2 år gammal disk som rasade. Och det tycker jag är väl värt att vara glad för.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadArg
Låt oss se här...

Du hänvisas till företaget som gjort varan istälet för stället det köptes ifrån, något du inte ska behöva enligt KKöpL.

Åkaj, något av en pessimist? ; )

Eftersom inköpsstället bara ger 1 års garanti så har de ingen anledning att ge mig en ny. Dessutom så finns inte leverantören längre...(GNT)
Även om de hade funnits så hade de inte tagit emot den. Frakten gick på 230 kr vilket jag inte har några problem med att betala. Dessutom, hade jag skickat disken till leverantören eller butiken så hade det tagit ännu längre tid. Då skall det skickas till dem först, sen skall de skicka den till WD.

Ang UPS så la de en lapp i lådan om att den fanns hos min granne, men att de gav paketet till dem är helt oförsvarligt. Ingen har ringt mig eller på annat sätt kontaktat mig. Men som Björn säger, det har ju inte WD något med att göra förutom att de har köpt tjänsten av UPS.

Jag är sjukt nöjd i allefall.

Jag hoppas det löser sig för dig Oxygen! Har du pratat med både UPS och WD om problemet? Man har ju någon vecka på sig att kunna plocka ut paketet från UPS tror jag.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

jag tycker deras support är seg
gjorde rma den 9/8 och valde att dom skulle skicka disk innan jag hade skickat in min disk.
men på 3 dagar har dom inte gjort nånting
jag skickade in min disk för 2 dar sen

Permalänk
Medlem

Har nu äntligen fått en ny disk! Återigen kunde inte UPS komma in i porten, och dom kunde ju absolut inte ringa mitt mobilnummer som stod skrivet med stora bokstäver på paketet. Däremot fick jag denna gång iaf en lapp och 2 arbetsdagar på mig att hämta paketet i Bromma...

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk
Medlem

Min WD-disk har börjat strula efter ett år och en vecka, jag köpte den på Komplett.se.
Måste jag fixa det själv med WD eller gör Komplett det?
Det låter ju inget vidare att man måste vara hemma när UPS kommer med den nya.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Hedersmedlem

Komplett har alltid skött HD-returer exemplariskt för mig, även utanför den lagstadgade garantitiden. Senaste gången var i våras om jag minns rätt och disken var drygt 2 år. Inga problem, Komplett bytte ut den. En WD.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
.....Dessutom så finns inte leverantören längre...(GNT)....

Något off topic, vad hände med GNT? Hade ingen aning om att de lades ner. Tog Captech över Sverige?

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

<--- Noob

tack för svaret..

btw, de var inte dåligt gissat av mig alltså! hahaha
Jag som valde mellan captech och gnt förr... valde rätt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björn Endre
Det beror väl lite på vilken garanti som inköpsstället ger? Detta var en 2 år gammal disk. Många inköpsstället har 1 års garanti (garanti är ju frivillig) och sen är man hänvisad till fabriksgaranti.

De flesta inom elektronikranchen, i varje fall de större kedjorna så som Elgiganten, Siba, Onoff osv. lämnar mycket riktigt 1 års garanti. Dock så kan man hävda reklamationsrätt upp till 3 år efter inköp. Skillnad mellan reklamationsrätt och garanti är att under garantitiden ligger bevisbördan på butik/säljare medans under reklamationsrätt ligger den på dig som kund. Dock så har butiken bevisbördan de 6 första månaderna efter inköp även om man hävdar reklamationsrätt.

Så har man köpt som TS en hårddisk av en Svenskbutik så kan man, om den inte gått i konkurs såklart, alltid lämna in den och få en ny upp till 3år efter inköp.
Då de flesta hårddiskar har "utbytesgaranti" dvs. att den lagas inte utan man byter ut den. Sen gör butiken själv RMA mot tillverkaren. Detta gäller naturligtvis enbart om felet på produkten kan klassas som ursprungsfel.

Edit. De gånger man behöver kontakta tillverkaren själv för RMA är om tillverkaren lämnar längre fabriksgaranti än de 3 åren lagstadgad reklamationsrätt. Tex. D-Link lämnar 11 år på vissa av sina produkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Komplett har alltid skött HD-returer exemplariskt för mig, även utanför den lagstadgade garantitiden. Senaste gången var i våras om jag minns rätt och disken var drygt 2 år. Inga problem, Komplett bytte ut den. En WD.

Jag mailade Komplett och fick svaret att de byter ut den om de kan konstatera att den är felaktig, jag ska bara låta min kompis testa den i sin dator för att vara helt säker på att det är disken som krånglar.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk

Kanske inte lika nöjd.

Hade en raptor X som gick sönder i våras. Gjorde en RMA och
fick en velicioraptor istället. Allt bra förutom att den var DOA
vilket jag upptäckte föst efter 2 månader (lät den ligga då jag ej behövde den) då en annan av mina raptor x la av.

Gjorde en ny RMA och skickade iväg BÅDA diskarna till WD i en
och samma låda givetvis.

När jag kollade på WD (min sida) stod det bara att man mottagit
1 av diskarna. Fick 1 st ny disk men den andra står fortfarande
efter 1 månad som icke mottagen av WD. Har förgäves försökt att
kontakta dom för en helt utan resultat.

Dåligt: 1. Skickas till tyskland..frakten har totalt kostat mig c:a 600 kr.
2. Fick en ersättningsdisk som var kass
3. Saknar fortfarande 1 disk
4. WD svarar inte på mail och går inte att kontakta.

Bra. Att det finns garanti och att jag fick Velicioraptor som
ersättningsdisk

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexandar
[B]Kanske inte lika nöjd.

Ja, vad skall man säga. Har till dags dato skickat 10 mail.

Fick ett kort svar för 1 månad sen att man skulle kolla upp saken
men något svar har helt uteblivit.

Det här tycker jag är dålig service.