Permalänk
Medlem

Inbrott i källarförrådet

Märkte igår kväll att vi haft inbrott i källarförråden någon gång det senaste dygnet, som tur är så var dom i det förråd där jag inte hade något värdefullt. Ett par snowboardskor och en hjälm, samt lite sommarsaker.

Man får väl räkna med att det blir inbrott i källarförråd, men nu funderar jag på vad man kan göra för att göra det svårare för tjuvarna att sno saker, eller om det finns några bra sätt att jävlas med dom?

Funderar på om man skulle kunna bygga in en sån där överfallsspray som sprayar någon färg på dom när dom öppnar dörren utan att ha tagit bort en säkring, nackdelen med detta är ifall någon oskyldig skulle öppna dörren (som någon polare som ska hämta något eller så, och jag glömmer att berätta om det).

Har ni några förslag på vad man kan göra för att jävlas med tjuvarna?

Visa signatur

I like turtles!

Permalänk

Problemet är att ifall någon blir skadad av något du byggt ihop så är det du som är skadeståndsskyldig.

Likaså ifall man sätter en grop med giftiga spikar innanför ytterdörren och en inbrottstjuv bryter sig in och trillar i. Ditt fel att han blir skadad.

Sätt larm på helt enkelt. Enda som man får. Inte för att någon brukar bry sig om ett larm går men det kan skrämma tjuven.

Fick själv ett inbrott i ett källarförråd för några år sen. De knäckte upp hänglåset och snodde en motorcykelhjälm.
De tragiska är att för att komma in till förråden så måste man gå igenom en skyddsdörr där endast de som bor i fastigheten hade nycklar.
Så någon av mina grannar var ju tjuven.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Jo, är medveten om att man är skadeståndsskyldig då. Men tänkte på en sån där överfallsspray som färgar dom, iofs så åker man väl på att få betala för deras kläder, och dom får väl antagligen inget straff.

Är väl bara och försöka göra så att det blir svårare att ta sig in i förrådet, och om dom väl kommer in, något larm som tjuter.

Visa signatur

I like turtles!

Permalänk
Hedersmedlem

Heh, det här påminner mig om min och sambons källarförråd.

Vi var nere och röjde en dag, och när vi var klara stängde vi igen dörren till vårt förråd. Som ni säkert känner till brukar ju burarna till förråden vara lite skrangliga, så när vi stängde vårt började det vibrera lite i de andra dörrarna och stängena. Helt plötsligt hörs ett "läskigt" skratt bakom oss, fyfan va rädda vi blev. Det visade sig att i förrådet bakom vårt har ägaren placerat någon mojjäng som aktiveras vid rörelser och vibrationer. Ägaren har väl lagt den där för att skrämmas lite...

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk

Jag brukar ju vara en förespråkare för minor, gifter osv men jag tror faktiskt att det bästa är larm. Man kanske kan rigga en billig kamera som tar bild av alla som befinner sig i källaren mellan vissa tider. Känns ju som att tjuven är nere och snokar mitt i natten så en kamera som aktiveras mellan 12-06? Kan ju ha en som går igång på rörelse om man vill nörda till det.

Annars kanske en tydlig kamera attrapp funkar?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Bästa är att helt klart inte ha något av värde liggandes och upplysa tjuven om det.
Annars så är jag förespråkare för ett järnrör.
Lagen är så sjuk så det inte är sant. bryter sig en tjuv in och skadar sig är det vårt fel ' halkskydd i trappa saknas etc' inte fan skulle jag betala något skadestånd. isf är det ju bara bryta sig in hos någon och fejka att man skadat sig och få mer pengar än vad inbrottet hade resulterat i.

Sen att man kan dra ett slag i huvudet och köra ut de i skogen låter vi vara osagt

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Borde vara som i usa, du har rätt till att döda om det så kräver om nån gör inbrott på din tomt.

Permalänk
Medlem

sätt förrådsdörren på glänt o ställ en stor burk med färg ovanför eller något

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem

Att bara skrämma tjuvarna är väl iofs lite skoj, men när hjärtat återgått till någorlunda normal takt igen så fortsätter dom med inbrotten. Men rätt skoj iaf

Kanske skulle kunna sätta upp en kamera i förrådet, men då måste jag på något sätt dra kablar upp till lägenheten antar jag. Sen är det inte säkert att bilder på tjuvarna kommer ge något när dom väl har försvunnit. En atrapp kanske, sätta upp en kameraskylt på dörren till förrådet och hoppas att dom inte vågar chansa

Hade det varit lagligt så hade jag varit för att skada tjuvarna på något sätt, men tydligen ska dom ha lagen på sin sida Inbrott i källare är inte så värst prioriterat av polis.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Bästa är att helt klart inte ha något av värde liggandes och upplysa tjuven om det.

Jo, självklart ska man inte ha något som har jättestort värde, men jag vill inte ha min snowboard i min lägenhet, köpte den för 600kr i vintras.. men den skulle jag kunna tänka mig att dom skulle ta om dom får chansen, så egentligen kan man bara ha förrådet som en mindre soptipp, vilket jag tycker är värdelöst.

Sen så är alla förråden av trä, så man kan inte se in om det finns något värdefullt, fördelen är att dom måste chansa på vilka förråd som innehåller något vettigt, men nackdelen är då att dom förstör dom "i onödan".

Visa signatur

I like turtles!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Borde vara som i usa, du har rätt till att döda om det så kräver om nån gör inbrott på din tomt.

Liten modifkation: Borde vara så om man gör inbrott i någons fastighet eller skadar egendom osv., inte om man kliver in på någons tomt. Då skulle nog dråpration stiga ganska högt av alla ryggskott...

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Bra att tänka på är att om du gör något som bara jävlas med tjuven, typ sprayar något i ansiktet så finns ju risken att han/hon blir irriterad och förbannad och hämnas genom att vandalisera och förstöra bara för sakens skull...
Bästa är nog något larm med siren eller liknande. Kan även funka med rörelsekänsliga lampor som lyser upp dörren till förrådet på utsidan, förutsatt att andra har insikt till ingången då så att det finns en chans/risk att tjuven blir upptäckt, för även om han inte blir det inger det en risk att bli det vilket kan leda till att han ryggar tillbaka, om du förstår hur jag menar

Permalänk
Medlem

Jag hade ett par inbrott i mitt källarförråd där jag bodde tidigare.
Den enda gången något försvann var första gången då min cykel försvann, efter det bröt de bara upp låset och rotade runt ett par gånger.
Som projekt ställde jag då ner en CRT-skärm med jordfel, den grillade alla grafikkort den kopplades till.
Tyvärr blev den aldrig stulen... :/

Så tipset lyder: Har du något trasigt som samtidigt förstör annan utrustning? Sätt ner det i källarförrådet.

Permalänk

Ett tips är att få tag i ett gäng storre kondensatorer.. ladda upp de inför helgen och sen ställ ner ger en rätt så bra kyss. (Min fd lärare gjorde det mot en då han visste att det var en som snodde grejor.
Så han tog en megger och laddade upp kondensatorn till max sen la han den synlig fån tattaren när han höll på med annat.) någon timme senare var den borta och han hittade den efter en tidsletande.. efter den gångne blev han inte av med några mer prylar

tycker inte det borde vara mer farligt än ett elstängsel.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

eller koppla hänglåset till en sån där elstängsels transformator till boskap skulle ju vara sweet.

Men ett ex till mig blev också av med nån jacka i ett källarförråd.. sugigt värre.. Nu bor jag i lägenhet med egen ingång och eget separat förråd + vind så det är pefa

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
eller koppla hänglåset till en sån där elstängsels transformator till boskap skulle ju vara sweet.

Taskigt när grannen går förbi och råkar snudda

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke
Taskigt när grannen går förbi och råkar snudda

Sätt bara upp en skylt som varnar då så är det bara idioter som rör det

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Jag hade ett par inbrott i mitt källarförråd där jag bodde tidigare.
Den enda gången något försvann var första gången då min cykel försvann, efter det bröt de bara upp låset och rotade runt ett par gånger.
Som projekt ställde jag då ner en CRT-skärm med jordfel, den grillade alla grafikkort den kopplades till.
Tyvärr blev den aldrig stulen... :/

Så tipset lyder: Har du något trasigt som samtidigt förstör annan utrustning? Sätt ner det i källarförrådet.

Hm.. En cykel borde funka bra som pipebomb.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Läste om en person som tröttnade på att få extraljusen till bilen stulna så han monterade rakblad vid fästena. En gång när han kom till bilen var hela bilen blodig (yes!) men även förstörd (oh noes!!!).

Alltså rekommenderar jag inget som skadar förövaren, dels för att det är olagligt och dels för att du kommer få allt sönderslaget av en arg pundare.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davyp3
Läste om en person som tröttnade på att få extraljusen till bilen stulna så han monterade rakblad vid fästena. En gång när han kom till bilen var hela bilen blodig (yes!) men även förstörd (oh noes!!!).

Alltså rekommenderar jag inget som skadar förövaren, dels för att det är olagligt och dels för att du kommer få allt sönderslaget av en arg pundare.

Det är sant.. men man kan ju ha ett tomt förråd så det blir en riktig fallgrop.. epic fail :).. om man bor i ett område med mkt inbrott kan man ju göra det.. och ett riktigt skitlås så det lockar

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av davyp3:

Läste om en person som tröttnade på att få extraljusen till bilen stulna så han monterade rakblad vid fästena. En gång när han kom till bilen var hela bilen blodig (yes!) men även förstörd (oh noes!!!).

Alltså rekommenderar jag inget som skadar förövaren, dels för att det är olagligt och dels för att du kommer få allt sönderslaget av en arg pundare.

Ptja, så länge det är försäkrat så är det ju bara att skada pundarjäveln... Han får gärna slå sönder min bil om jag får skada honom först; och sedan ta ut det på försäkringen.

Världens bump men jag letar själv efter något sorts larm till mitt förråd då jag är trött på knarkarna som bryter sig in runt 6-7 på morgonen (häromdagen så hörde jag dom från innergården, det gjorde andra också och en av dom kastade en stor glasvas mot pundarna och dom sprang för sitt liv som några fjantar över gården, tyvärr missade vasen dom precis.

Permalänk
Medlem

Problemet med larm är att man måste ha eluttag.
Sätter man ett 80ah batteri kanske man kan få ut en månad på ett larm med extremt låg förbrukning. Sedan ska du ägna en dag till att ladda upp det.
IR/MW är uteslutet om det nu inte rör sig om gammalt förråd utan galler.
Bästa vore istället larm med inpassering vid dörren där alla i huset måste larma av.

Du kan DNA-märka alla saker och sätta upp en DNA-skylt på förrådsdörren annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Ptja, så länge det är försäkrat så är det ju bara att skada pundarjäveln... Han får gärna slå sönder min bil om jag får skada honom först; och sedan ta ut det på försäkringen.

Världens bump men jag letar själv efter något sorts larm till mitt förråd då jag är trött på knarkarna som bryter sig in runt 6-7 på morgonen (häromdagen så hörde jag dom från innergården, det gjorde andra också och en av dom kastade en stor glasvas mot pundarna och dom sprang för sitt liv som några fjantar över gården, tyvärr missade vasen dom precis.

Överfallslarm och lite fiskelina eller liknande på dörren så sprinten dras ut om den öppnas.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Överfallslarm och lite fiskelina eller liknande på dörren så sprinten dras ut om den öppnas.

Bra idé. Jag tog den enkla vägen och beställde en sån här; http://www.24.se/hem-fritid/larmsakerhet/larm/forecum-hemlarm...

Kändes smidigt att ha en fjärrkontroll så att man slipper förstöra sina egna öron

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror att jag hade satsat på lite rejälare väggar eller galler samt bättre lås. Problemet är ju att de flesta källarförråd har typ hönsnät som väggar, vilket bara kräver en liten enkel tång för att forcera. Om man dessutom förhindrar insyn i förrådet så blir det ju också mer ointressant. En pundare vill inte hålla på en hel natt med att forcera ditt förråd om han inte vet att han får något för det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mortifer666:

Problemet är att ifall någon blir skadad av något du byggt ihop så är det du som är skadeståndsskyldig.

Likaså ifall man sätter en grop med giftiga spikar innanför ytterdörren och en inbrottstjuv bryter sig in och trillar i. Ditt fel att han blir skadad.

Älskar Sverige.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Fyndig idé a la home alone. Men skadar någon sig så kommer du få betala, så ingen bra idé.

Vi hade inbrott i förrådet för cirka 12-13 år sedan, trots att det är portkod -> nyckel till en tjock metallsäkerhetsdörr -> ett tjockt hänglås med högsta säkerhetsaspekt. De hade lyckats tagit sig hela vägen och på något vis lyckats ha sönder låset till förrådet. Vad tog de? INGENTING. Helt orört och fin ordning. Dagen efter svetsade de fast en metallskena på metallsäkerhetsdörren, samt böt portkod, sen dess har ingen haft inbrott.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Älskar Sverige.

Då ska du se USA Oändligt många inbrottstjuvar som blivit rika på att de skadat sig när de brytit sig in hos någon osv.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Koppla in en huligantuta, sån som de brukar ha på fotbolls- och hockeymatcher. Lär skrämma slag på tjuven och med lite tur väcka någon

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av giplet:

Jag tror att jag hade satsat på lite rejälare väggar eller galler samt bättre lås. Problemet är ju att de flesta källarförråd har typ hönsnät som väggar, vilket bara kräver en liten enkel tång för att forcera. Om man dessutom förhindrar insyn i förrådet så blir det ju också mer ointressant. En pundare vill inte hålla på en hel natt med att forcera ditt förråd om han inte vet att han får något för det.

Ja man kan köpa takplåt i stål, det är ganska billigt och skyddar mot insyn och har man fäst den vettigt så lär det gör att de väljer ett annat förråd eller så kommer det att föra ett jäkla väsen om de ska ta sig genom plåten, det stoppar inte den som verkligen vill bryta sig in men en pundare med en bultsax/kofot lär välja ett annat förråd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ett rejält kompressorhorn ala lastbil/tåg kopplat i förrådet, blåser nog både öronen och stöldbegäret av tjyvjävlarna, kom bara ihåg dina Peltor innan du själv går in