Inlogg och användarkonto, enkelt och smidigt?

Permalänk
Medlem

Inlogg och användarkonto, enkelt och smidigt?

Försöker mig på att skapa en tjänst där det krävs ett inlogg och ett litet användarkonto. Jag är lite ute efter enkelheten att snabbt komma i ordning med det. Finns det någon bra någorlunda färdig lösning? MySQL och PHP är det jag har tillgång till. Några bra tips på vägen?

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Berätta mer om vad tjänsten ska innehålla;
Ska man kunna nå och ladda upp filer?
Skriva artikalr?
osv..?

Permalänk
Medlem

I princip så ska man kunna se xml-filer som man har sparat på servern som läggs in i en lista, kunna ta bort och redigera dem. Väldigt simpelt och inte mycket mer, ingen interaktion med andra användare.

Tänker jag rätt om man använder MySQL för användardatabasen varpå man kopplar xml-filerna till varje användare som en länk i databasen?

Det hela ska vara mycket simpelt men förstås inte tumma på säkerheten.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Tänker jag rätt om man använder MySQL för användardatabasen varpå man kopplar xml-filerna till varje användare som en länk i databasen?

Något sådant skulle jag ha gjort. Du kan ju spara xml-filerna i en mapp på servern och sen spara namnet och alternativt sökvägen till filen i databasen och, som du säger, associera filen till en viss användare.

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna spara XML-datat i databasen också och sedan generera filerna på sidan när man vill visa dess innehåll. Beror visserligen på hur den XML du ska ha på sidan ska hanteras.

Permalänk

Detta scriptet har jag använt:

http://www.phpeasystep.com/workshopview.php?id=6

Edit: Använd gärna md5 på lösenorden också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Superb
Något sådant skulle jag ha gjort. Du kan ju spara xml-filerna i en mapp på servern och sen spara namnet och alternativt sökvägen till filen i databasen och, som du säger, associera filen till en viss användare.

Då vet jag att jag antagligen är på rätt spår då.
Om man väntas få en hel drös xml-filer, kan det vara läge att spara ner dem i separata foldrar för varje användare, alternativt datum? Eller gör det ingen skillnad om det ligger flera tusen xml-filer i en och samma mapp på en server? Tänker rent prestandamässigt om man måste in och rodda i filerna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garret
Du skulle kunna spara XML-datat i databasen också och sedan generera filerna på sidan när man vill visa dess innehåll. Beror visserligen på hur den XML du ska ha på sidan ska hanteras.

Bra idé! Ska fundera på för och nackdelarna för mitt syfte, tack!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Detta scriptet har jag använt:

http://www.phpeasystep.com/workshopview.php?id=6

Edit: Använd gärna md5 på lösenorden också.

Tack jättebra länk, med denna är jag igång direkt. Md5+lite salt på det helt klart, tack!

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com