RMA på Samsung hårddisk = omöjligt?

Permalänk
Medlem

RMA på Samsung hårddisk = omöjligt?

Hejsan,

snackade precis med en kille hos Samsung support angående en hårddisk som jag äger och som är paj - en 500Gb HD501LJ med tillverkningsdatum 2008.02 - enda sättet att få garanti på den sägs vara via återförsäljaren. I detta fall not an option då jag inte har något kvitto, köpte väl disken begagnad och trodde att det var 3års garanti från tillverkaren, som med WD bl.a.

Alltså disken är inom garantitiden men Samsung (sverige) vägrar ta emot den alls. Finns det alternativa sätt (Samsung USA/Taiwan/whatever) att få disken utbytt eller är det bara att svälja och se till att aldrig köpa nån j*vla Samsung disk mera (är över huvudtaget första S-ATA disken jag nånsin ägd som pajjar!!)?

Det är väl "bara" 500Gb och disken var dessutom tom, det är mest att jag blir paff på att det verkar omöjligt att få RMA på en disk som befinner sig inom garantitiden :S

//J

Permalänk
Medlem

Tyvärr så kan man inte skicka hårddiskar direkt till Samsung, utan det är tvunget att gå genom butik - distributörer - Samsung kedjan. och vad jag vet så är det så var i världen man än är och har en Samsung disk.

Permalänk
Medlem

Har du snackat med butiken du köpte den, du kanske få lämna den ändå?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Har du snackat med butiken du köpte den, du kanske få lämna den ändå?

Jag har ingen aning vart den köptes, köpte den som sagt begagnad.

Fredix tack för svaret - sökte Google på "Samsung RMA" och kom till en RMA sida på US support, så där verkar det finnas möjlighet att reklamera direkt från Samsung. Det går dock inte att välja annan land när man fyller i formuläret.

Nåväl, får som sagt svälja detta. Tycker dock det är rätt dåligt och det blir iaf aldrig mer nån Samsung disk för mig.

Permalänk
Medlem

Jag glömde nämna att du kan fråga ifall en lokal datorbutik är villig att hjälpa till då Samsung verkar ha dålig koll på sina diskar.
Din lokala datorbutik kan ju fråga sin leverantör/er ifall dom är villiga att ta emot disken.
Värt ett försök.

Permalänk

Jag har reklamerat en disk direkt till Samsung
då Datorbutiken.com hade gått i konkurs.

Fick bifoga kopia på kvitto så ordnade det sig, men det tog lång tid
att få den nya.

Permalänk
Medlem

Men du hade kvitto, det har inte jag. Ska kolla med lokala butiken om de kan/vill hjälpa till. Tveksamt, men man kan alltid fråga

Permalänk
Medlem

Skyll dig själv om du inte har kvitto.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Skyll dig själv om du inte har kvitto.

Precis, klart garanti saknas utan kvitto... Är ju inte svårare än att be om kvitto när man köper.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Om man läser inlägget står där att disken är köpt i andra hand, alltså har han ingen garanti på den.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Om man läser inlägget står där att disken är köpt i andra hand, alltså har han ingen garanti på den.

Det där är en ren formalitet. De allra flesta tillverkare skulle inte neka ett garantiärende även fall prylen är såld i andrahand.

HD501LJ serien är katastrof. Har själv 2 st 501LJ HDD:s, den ena gick sönder och jag fick vänta 3 månader innan Samsung skickade ut en ny disk. Den andra sitter fortfarande i min dator men med sektorfel lite här och där. Jag orkar inte ens skicka in åbäket och krabba med Samsungs support en gång till. Bara väntetiden från det att jag felanmälde till att de skickade ut en returblankett tog 3 veckor för att "RMA-ansvarige ville få fler garantiärenden innan han tog tag i saken". Citerat direkt från tjejen som satt på telefonsupporten.

Nästa gång blir det WD eller Hitachi. Samsungs HDD betackar jag mig för.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aza_gnaget
Det där är en ren formalitet.

Tillräckligt mycket formalitet för att få vara med i lagboken.
Att företag själva går utöver vad de är skyldiga är naturligtvis trevligt för konsumenten men inget man bör förvänta sig, särskilt inte under en kraftig recession.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Har man inget kvitto så har man ingen garanti helt enkelt. Om en tillverkare ändå byter ut disken(som seagate gör ex.vis) så är det bara goodwill, inte något de måste göra.
En del hårdvarutillverkare gör som så att om man står för frakten så byter de ut delen, men det är sällan prisvärt att skicka med UPS.

Samsung gör inget fel här så gnäll inte på dom, gnäll istället på killen du köpte disken av som inte skickade med en kopia på kvittot.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Min HD501LJ har hållt men den har alltid varit grymt seg. Tar ju för fan över en timme att packa upp ett rar arkiv på 4-5 gb -.-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Min HD501LJ har hållt men den har alltid varit grymt seg. Tar ju för fan över en timme att packa upp ett rar arkiv på 4-5 gb -.-

Troligtvis felaktiga sektorer. Kör någon form av HDD test och kolla.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Tillräckligt mycket formalitet för att få vara med i lagboken.
Att företag själva går utöver vad de är skyldiga är naturligtvis trevligt för konsumenten men inget man bör förvänta sig, särskilt inte under en kraftig recession.

Är väldigt skeptisk till att det skulle stå i Svea Rikes lagbok att garantin upphör vid ägarbyte. Vänligen bifoga länk så att jag får se detta med egna ögon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aza_gnaget
Är väldigt skeptisk till att det skulle stå i Svea Rikes lagbok att garantin upphör vid ägarbyte. Vänligen bifoga länk så att jag får se detta med egna ögon.

Just att tillverkargarantin upphör står på respektive företags garantisedel alt. i deras garantivillkor.
I lagboken har vi Konsumentköplagen som reglerar reklamationsrätten, denna gäller enbart mellan näringsidkare och konsument. Den hittar man för övrigt ex. här.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jag har försökt felanmäla en hårddisk via samsungs supportsida och visst de skulle skicka fraktsedel. Gick flera veckor och jag skickade in igen och de sa att fraktsedeln är på väg till mig. Nu har den väl varit på väg i en och en halv månad eller något sådant så jag antar de skickar fraktsedlarna med segelbåt från Asien eller något sådant... Ja, jag har kvitto och den var köpt på kursade datorbutiken.

Jag inser att jag aldrig kommer få den disken utbytt...
Jag har slutat köpa saker från samsung, tycker de har usel support.