Permalänk
Medlem

Hjälp med ellära uppgifter

Hej.

Jag skulle behöva hjälp med att komma igång med den här frågan:

Jag fattar ingenting.

Tacksam för all hjälp.

Permalänk

Nu kan jag inte den ellära du läser men handlar det inte om när spolen och resistorn leder lika mycket? Eftersom alla andra komponenter är identiska frånsett just L och C. Antagligen finns det en lag som säger vilken spänning som behövs för det.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Emh.. jag tror tanken är att du ska lösa dessa själv.

Ta fram en formelsamling, slå upp rätt kapitel, skumma igenom det så ska du kunna lösa dessa uppgifter utan några som helst problem.

Kan du inte det så kanske du ska fundera på om du verkligen vill läsa det här.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

Vad läser du förresten?

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

Jag har försökt.

Dessutom vad ska jag göra om jag är fast och inte kommer vidare?

Permalänk
Medlem

Sheep, du kanske ska ge honom en hint bara? Verkar som att för dig är detta abc123.

Permalänk
Medlem

Såhär hade jag gjort, sen om det stämmer kanske kan diskuteras.

Du kommer att ha två olika strömslingor.
1. Genom U1, R och L
2. Genom U2 R och C
Genom 2R kommer du aldrig att få någon ström --> 0V i spänningsfall över 2R

Räkna ut spänningsfallet över L (UL) i slinga 1.

För att få 0V mellan mät punkterna måste då spänningsfallet över C vara samma som över L fast med omvänt tecken (UC = -UL).

Räkna ut vilken spänning det krävs från U2 för att få -UL i spännings över C i slinga 2.

Visa signatur

/Anders