Dalande försäljning av stationära datorer

Permalänk
Melding Plague

Dalande försäljning av stationära datorer

Lågkonjunkturen sätter spår i datorförsäljningen och stationära datorer är särskilt hårt drabbade. Moderkortstillverkare har dock inga förhoppningar om en vändning.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Funderar själv på att köpa en bärbar nästa gång.....

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk

Att fler köper bärbara har väl inget med lågkonjunkturen att göra?

Permalänk
Medlem

Dålig kylning

Jag har både bärbar och stationär, men min bärbara kan aldrig ersätta den stationära.
Sen är den bärbara också stationär då batteriet är nästintill värdelöst.
En kompis nya dator "slukade" halva batteriet på 30 minuter :/

De är väldigt lätta att ta med sig, men det är nog allt också.
Förutom det är de strömkrävande, usel prestanda, och lätt att få värmeskador då de nya grafik korten lätt överhettas.

Permalänk

Men detta gäller väl bara datorer man köper färdigt? Om jag köper en ny processor, moderkort + grafikkort på någon internetaffär kommer väl det inte räknas med i statistiken som en ny stationär dator?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Utvecklingen går framåt, så som att mobiler blir mindre, även datorer, därav folk köper bärbara...

Iaf alla "svenne" (som inte behöver 2 stycken gts 295 i sli och 6 hårdiskar samt 3 dvd brännare ) klarar sig rätt bra med laptop, men stationära kommer nog finnas kvar ett tag de med, hos datorentuiasterna, så som jag själv.

Känns lite våghalsigt att försöka driva hemma server/lan server med en bärbara dator!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Att fler köper bärbara har väl inget med lågkonjunkturen att göra?

Det är en kombination, lågkonjunktur + fler väljer bärbara = problem för komponenttillverkarna.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Vore häftigt om komponent tillverkarna började sälja moderkort mm för bärbara datorer enligt en standars precis som atx och m-atx

så att man tillsammans med det kunde köpa ett bärbart chassi med skärm och sedan sätta in lite av det man själv vill ha.... (A)

Permalänk
Medlem

För majoriteten av oss som hänger på Swec kommer nog en stationär dator att vara med många år till men för en person som inte gör mer än studerar, surfar, eventuellt ser på film så duger ju nästan vilken notebook som helst i dagsläget. Blir då väldigt onödigt med ett åbäke under skrivbordet och en skärm till denna när det finns en mindre smidig bärbar.

Jag själv ser inte hur man skulle kunna vara utan en stationär och en notebook. Förutom hemmabygget har jag en notebook och den komplimenterar perfekt. Dock pallar den knappt wow på lägsta inställningarna så notebooks kommer nog ta marknadsandelar men ersätta de stationära kommer de aldrig göra. Siffrorna kommer minska men inte försvinna gissar jag.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Jag tror att räddningen för stationära komemr när fiber blir vanligare i världen och mjukvaran för hemmaservrar blir bättre = Nas med utbytbara delar. Nasarna har ju ökat dem senaste åren så det känns som ett troligt scenario om det hela hålls enkelt för konsumenten.

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leovinus
Jag tror att räddningen för stationära komemr när fiber blir vanligare i världen och mjukvaran för hemmaservrar blir bättre = Nas med utbytbara delar. Nasarna har ju ökat dem senaste åren så det känns som ett troligt scenario om det hela hålls enkelt för konsumenten.

Menar du att hastigheten och lagringsutrymmet kommer begränsa bärbara? Nja jag tror inte det. Inte om ett tag iaf då alla laptops har SSD med SATA3 600 MB/s och nu när man kan få in nästan 1 TB i en 2.5" disk.

Plus att servrar är nog en minoritet av de datorer som säljs så sålänge den vanliga stationära hemdatorn dör ut så kommer moderkortstillverkarna få det riktigt kärvt.

Det gäller att satsa hårt på micro ATX, mini ITX och andra nya plattformar för hemmabyggen.

ASRock har ju ett bra exempel på en fin manick, den där ION330 burken som de säljer komplett. Mera sånt i olika utföranden skulle sitta fint.

Jag letar t ex fortfarande efter den perfekta miniservern. Det ska vara en modern atom på miniitx med strömsnålt chipset, inbyggt nätagg och möjlighet till lagring med redundans, t ex två laptopdiskar i Raid1 eller ngn form av minneslagring med hög livslängd eller i raid. Allt i ett litet chassi och ett enkelt litet 2A 12v nätagg. Finns tyvärr inte men det finns nästan. Kolla bara på Intel D945GSEJT (tyvärr ingen raid) men fyfan vad grymt litet man kan bygga det.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Den bärbara marknaden lär nog ta allt mer. Det är ju på modet att mjukvara ska kräva så lite rusurser som möjligt, så då passar en bärbar med mindre prestanda bättre för många.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xore
Kolla vad expressen skriver: http://www.expressen.se/prylar/1.1671770/slutet-for-stationar...

Håhåjaja!

"De bärbara datorer som finns på marknaden i dag har tillräckligt bra prestanda för att utklassa stationära datorer."

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Ja asså, expressen skall man inte läsa, beviset finns i länken ovan.

En bärbar kan ALDRIG ersätta en stationär, annat än till en surfande moster Agda.

Försök att ersätta följande med bärbara:

1. 24/7 burk för torrent, strömsnål dubbelAtom
2. En värstingspelburk
3. En HTPC för film/video
4. 3 st RAID5 servrar för lagring
5. Ett antal burkar för tester

Föreslår att den där tokjournalisten surfar runt här på swec för att se hur verkligheten ser ut.

Permalänk
Medlem

men konstigt när min 2 åriga 6-8k dator fortfarande klarar alla spel som finns ute. Varför skulel vanligt folk ilja uppgradera när deras nuvarande maskiner fungerar alldeles utmärkt?

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

Hahahaha! Expressen i sitt esse.

Jag tycker inte detta är så bekymmrande då detta trots allt är vad som händer i ett Kapitalistiskt samhälle. Att ta 2000kr för ett moderkort som kostar hur mycket att tillverka? Börja tillverka bättre/smidigare moderkort till konkurrenskraftiga priser så tror jag nog att försäljningen sätter fart igen fast marginalerna minskar säkert, synd om VDn som inte längre kan plocka ut 100 miljoner dollar om året.

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xore
Kolla vad expressen skriver: http://www.expressen.se/prylar/1.1671770/slutet-for-stationar...

"Slutet för stationära datorn"

ehmm jo fast expressen brukar också skriva att jorden ska gå under sådär 7 gånger om året =/

Permalänk
Medlem

kul att 24% i deras röstning " tror du att stationära datorn är död " har svarat JA >.<

Otroligt löjligt skrivet av dom !

Tror att det kommer bli en ökning i försäljning på moderkort nu när nya Intel processorer släpps !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragin Pig
men konstigt när min 2 åriga 6-8k dator fortfarande klarar alla spel som finns ute. Varför skulel vanligt folk ilja uppgradera när deras nuvarande maskiner fungerar alldeles utmärkt?

exakt, förr i tiden så hände det mycket på 2-3, kanske 4 år. Men nu för tiden så kan du göra nästan samma sak på en såpass gammal dator som du kan göra med en ny, bortsett möjligen från spel då förståss. Detta kommer att bli ett allt större problem för hårdvarutillverkarna och det finns inte ett smack de kan göra åt det Bra för konsumenten, dåligt för datortillverkarna.

Bärbara datorer å andra sidan går sönder oftare och har kortare livslängd än en stationär burk och detta är en nog så viktig anledning till att de säljer så bra.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Trenden är uppenbar. Sedan 90-talet har antalet människor som velat ha en dator i sitt hem börjat skaffa dem, nästan jämförbart med den tiden då man började skaffa sig telefon. Till slut har nu de flesta datorer hemma, och många har den prestanda de behöver för internet, film, musik och kanske enklare spel, och uppgraderar inte förrän den gamla datorn "gått sönder". Bara en liten del av "Svenssons" känner behov av högpresterande datorer och uppgraderar oftare - men de köper ju sällan hela datorpaket.

Personligen köper jag nog inte en stationär märkesdator igen, utan bygger själv.

Sedan har vi nu en ekonomisk kris i världen, och människor håller på pengarna.

De som redan har stationära datorer, liksom studenter, vill nu gärna ha bärbara datorer som bekvämt komplement eller för att vara mobila.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragin Pig
men konstigt när min 2 åriga 6-8k dator fortfarande klarar alla spel som finns ute. Varför skulel vanligt folk ilja uppgradera när deras nuvarande maskiner fungerar alldeles utmärkt?

Känner samma sak. Tror nog min Q6600 kommer o ticka på o hänga med riktigt bra i minst 1-2år till. Det enda som är lite trögt på höga inställningar är mitt grafikkort men det är ju enbart 2000:- för o fixa

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Föreslår att den där tokjournalisten surfar runt här på swec för att se hur verkligheten ser ut.

Kanske du som borde surfa runt i verkligheten istället, så att du inser att de flesta (dvs: typ >98% av alla datoranvändare) inte alls har i närheten av de behov du räknar upp.

Förresten klarar en modern dual core-bärbar med ~2GB minne och en dedikerad GPU av det mesta på din lista iallafall, vilket ytterligare påvisar den stationära datorns fortskridande nedgång (men förhoppningsvis inte fall).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
Kanske du som borde surfa runt i verkligheten istället, så att du inser att de flesta (dvs: typ >98% av alla datoranvändare) inte alls har i närheten av de behov du räknar upp.

Förresten klarar en modern dual core-bärbar med ~2GB minne och en dedikerad GPU av det mesta på din lista iallafall, vilket ytterligare påvisar den stationära datorns fortskridande nedgång (men förhoppningsvis inte fall).

Du har rätt! marknaden för laga laptops i framtiden kommer bli enorm, när inte vissa människor förstår att det är bra o blåsa rent kylningen en gång i halvåret!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

När chassina ser ut sådär så förstår man ju

Skulle tippa på att folk sitter inne med pengarna och att de har kvar ina datorer länge bara för att de klarar av ny mjukvara som kommer.. sen går det alltid upp och ner i sörsäljningar

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Föreslår att den där tokjournalisten surfar runt här på swec för att se hur verkligheten ser ut.

Nog för att expressen är helt ute och cyklar, men Swec kanske inte är helt representativt för marknaden i stort heller.

Permalänk

Den bärbara datorn borde kunna jämföras med mobiltelefonen.
Den är ett komplement till den stationära telefonen, ingen ersättare.

För trots att mobilen har varit i var mans ägo i 10 år så har vi inte skrotat den gamla telefonen. Varför inte? Jämfört med en stationär dator och bärbar dator så kan en vanlig telefon mindre än en mobil.

Varför skulle då den stationära datorn dö?
Som ett exempel. För att få samma prestanda som jag har idag i min dator fast i en bärbar så får jag lägga ut 24 000kr. Trots att min dator kostade 11 000 i november.

När en bärbar kostar lika mycket som en stationär och är lika uppgraderingsbar så kommer ersättningen.

Jag tror att det kommer en våg nu när bärbara är stora men när folk inser att de måste köpa en helt ny dator för 20 000kr efter 2 år för att kunna spela de senaste spelen istället för att lägga ut 5 000-6000kr så kommer folk att gå tillbaka igen.

Fast risken finns också att spelkonsollerna tar marknadsandelar från PCn.
Finns ingen spelmarknad på PCn så kommer grafikkort m.m. att bli dyrare p.g.a. minskad efterfrågan. Till slut nås en nivå där det blir en jämvikt på priset och först då kommer bärbara att ha "vunnit".

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Det folk glömmer när dom köper bärbar:

1. Du får betala minst det dubbla sett till prestanda jämfört med stationär
2. En stationär är betydligt mer flexibel/modulär, du kan VÄLJA: CPU, RAM, graffa, CD/DVD, PSU, chassi, diskar, RAID + uppgradera delar när det kommer nytt.
3. Tillförlitligheten och livslängden är betydligt större/längre på en stationär eftersom de bärbara är mycket ömtåligare.
4. Batterierna till bärbara är svindyra och tar ofta slut efter ett år
5. Det är mycket enklare och billigare att reparera och byta delar på en stationär. Försök uppgradera graffa eller CPU på en bärbar!
6. Bärbara blir oftare dammiga varvid kylningen havererar med risk för att komponenterna slås ut.
7. När disken i en bärbar blir full är valet ofta att köpa till en USB-extern disk som är betydligt känsligare och slöare samt krånglar mer än en intern i en stationär (se forum "Lagring" här på swec!)
8. Försök köpa ett uppgraderingspaket till en bärbar - Går inte! Många delar i en stationär går att återanvända/uppgradera.

MEN för en surfande moster Agda eller som komplement till den stationära maskinparken kan en bärbar möjligen finna en plats.

Så, saken är klar, stationära kommer ALDRIG att "slås ut" av bärbart.

1. Vem har sitt bankkonto hos en bank som kör bärbara i sina serverhallar?
2. Vem spelar senaste värstingspelet på en bärbar?
3. Vem kör RAID5 på en bärbar?
4. Vem kör 24/7 på en bärbar?
5. Vem kör HTPC och rippar DVD på en bärbar?

Visst, en del av ovanstående kanske funkar hjälpligt på bärbar men den seriöse föredrar stationär för mer krävande uppgifter.

Sedan skall inte förnekas att bärbart har blivit billigare, sett till prestanda, i inköp under senare år men det har stationärt också. Man skall inte stirra sig blind på inköpspriset utan det är systemets livslängd, utbyggbarhet/flexibilitet, service/support kostnader och här har bärbart inte en chans mot stationärt.

Hur många sk moster Agdaanvändare i bekantskapskretsen med bärbart har man inte fått hjälp med: igendammade tangentbord, igendammade luftkanaler, kraschade diskar, utbrända komponenter, evigt sökande på internet efter ritningar, drivrutiner och ickeexisterande reservdelar. SUCK!

Många av dessa kör stationärt idag med bärbart som komplement. De har insett att BÅDA har sin plats.

Så, jag vidhåller, att den där expressenmurveln inte har "läst på" och därmed inte vet hur verkligheten ser ut.

Permalänk
Medlem

Nja men vi kommer nog få se färre tillverkare och högre marginaler.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer

Så, saken är klar, stationära kommer ALDRIG att "slås ut" av bärbart.

1. Vem har sitt bankkonto hos en bank som kör bärbara i sina serverhallar?
2. Vem spelar senaste värstingspelet på en bärbar?
3. Vem kör RAID5 på en bärbar?
4. Vem kör 24/7 på en bärbar?
5. Vem kör HTPC och rippar DVD på en bärbar?

Visst, en del av ovanstående kanske funkar hjälpligt på bärbar men den seriöse föredrar stationär för mer krävande uppgifter.

Sedan skall inte förnekas att bärbart har blivit billigare, sett till prestanda, i inköp under senare år men det har stationärt också. Man skall inte stirra sig blind på inköpspriset utan det är systemets livslängd, utbyggbarhet/flexibilitet, service/support kostnader och här har bärbart inte en chans mot stationärt.

Hur många sk moster Agdaanvändare i bekantskapskretsen med bärbart har man inte fått hjälp med: igendammade tangentbord, igendammade luftkanaler, kraschade diskar, utbrända komponenter, evigt sökande på internet efter ritningar, drivrutiner och ickeexisterande reservdelar. SUCK!

Många av dessa kör stationärt idag med bärbart som komplement. De har insett att BÅDA har sin plats.

Så, jag vidhåller, att den där expressenmurveln inte har "läst på" och därmed inte vet hur verkligheten ser ut.

Lite över 50% dyrare för prestanda tror jag det ligger på, inte över 100%(om man inte räknar in livslängd vilket man kanske borde)...

Känns det inte lite dumt att dra upp servrar i en diskussion om hemdatorer? Det är väl ganska givet att man inte köper en bärbar dator om den bara ska stå och föra oväsen i ett skåp?
Hur många spelar egentligen de senaste värstingspelen? Det är den frågan du borde ställa dig, i övrigt så klarar sig en laptop någorlunda(beroende på GPU etc precis som vanligt).
Hur många kör RAID5 på sin stationära?
Jag rippar av och till på min lilla laptop(och har den som DLNAserver). Det handlar snarare om hur ofta man sysslar med liknande och hur brått man har.

När du tänker "den stationära datorn kommer aldrig bli utslagen av den bärbara" så tänker du på fel målgrupp. Det är ganska självklart att det kommer krävas en bra stor förändring för att den ska bli utslagen för nördar, men för svensson så är det inte alls lika självklart. Många av den stationära datorns fördelar gäller inte för svensson i vilket fall och det kan göra att den bärbara kommer bli ett förstahandsval för många.

Båda har sin plats, det är sant. Men den stationäras plats kan mycket väl krympa en bit till.