Permalänk
Melding Plague

Intel tickar 2010

Processortillverkaren Intels utvecklingsstrategi kallas för "tick-tock" där ett "tick" är en ny arkitektur och ett "tock" en förbättring av den nuvarande. Nästa år är det dags att ersätta Nehalem.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

man får hoppas att de inte byter sockel igen

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående.

Någon som vet hur länge dessa nya socklar kommer att hålla sig ?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Avstängd

Inget speciellt spännande som händer vad gäller CPUs...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

är det bara jag som känner att intel går för snabbt frammåt?

visst det är ju bra att de utvecklar tekniken... men för en vanlig medelsvensson som mig själv, som dessutom vill ha det senaste, o kan bara uppgradera vart tredje år...

och ens splitter nya coola dator är gammal redan efter 6 månader... man känner sig ju hopplöst efter, efter 3 år...

o amd ligger ju också hopplöst efter, jag menar, de får ju till en pungspark på intel lite då o då, men sen så river intel iväg igen o det tar 1-2 år innan amd får iväg sin spark ytterligare en gång...

fortsätter det såhär så kanske vi ser ett monopol på marknaden?

Permalänk
Medlem

Klart de byter sockel, det är ju Intel

Alltså ser i och för sig inte det stora problemet med att man får byta moderkort när man byter processor, om man uppgraderar från en generation till nästa har värdet och prestandan på komponenterna man skulle kunnat använda sjunkit så mycket att det är lika att köpa nytt.

Till exempel, även om det går utmärkta att använda en 2-3 år gammal hårddisk, är det värt besväret när den är 150-200 GB stor och kostnaden för lagring ligger på ~0,6 kr/Gb och i princip alla komponenter rasar ju i värde på samma sätt.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Celcius
är det bara jag som känner att intel går för snabbt frammåt?

visst det är ju bra att de utvecklar tekniken... men för en vanlig medelsvensson som mig själv, som dessutom vill ha det senaste, o kan bara uppgradera vart tredje år...

...

Å andra sidan, detta kommer ju påverka deras försäljning i slutändan. Precis som du säger så har knappast alla råd att byta PC vart tredje år och det lär ju förr eller senare visa sig på försäljningen. Positivt med utveckling men om inte konsumenterna kan köpa produkter i samma hastighet så får man ju besvär i slutändan.

De har gjort jäkla bra produkter de senaste åren dock, det ska tilläggas. Känner inte att jag behöver hoppa på i7 tåget när man ändå sitter på en av de senaste Yorkfield Core 2 quad processorerna.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Kommer de här nya processorerna att kallas i7 - i9 eller likande eller kommer jag helt att ha missat i7:an när jag uppgraderar nästa gång (2010-2011)?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Socket 1366 kommer att finnas kvar flera år. Den nya tick tac cpu kommer att passa socket 1366 kanske till och med 116x eller vad den heter för i5.

Så 3 år kommer vi itne behöva moderkort iallfall.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Celcius
är det bara jag som känner att intel går för snabbt frammåt?

visst det är ju bra att de utvecklar tekniken... men för en vanlig medelsvensson som mig själv, som dessutom vill ha det senaste, o kan bara uppgradera vart tredje år...

och ens splitter nya coola dator är gammal redan efter 6 månader... man känner sig ju hopplöst efter, efter 3 år...

o amd ligger ju också hopplöst efter, jag menar, de får ju till en pungspark på intel lite då o då, men sen så river intel iväg igen o det tar 1-2 år innan amd får iväg sin spark ytterligare en gång...

fortsätter det såhär så kanske vi ser ett monopol på marknaden?

Jag vill inte vänta 3 år mellan uppgraderingarna så jag tycker det är bra att de håller högt tempo.
Det är väl inget större problem förutom med grafikkorten att uppgradera vart tredje år? Program och spel är ju inte så beroende av quads att det är ett problem att köra dualcore och quads kom för ganska länge sedan.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Celcius
är det bara jag som känner att intel går för snabbt frammåt?

Det låter som ett lyxproblem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Klart de byter sockel, det är ju Intel

Det är väl knappast något utmärkande för intel?

Permalänk
Medlem

Processorn börjar likna ps3'ans cell

Permalänk

"Expected Q1'11" står det på bilden? :S

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Celcius
är det bara jag som känner att intel går för snabbt frammåt?

Det finns alltid folk som har behov av snabbare datorer. Om man inte har det, så behöver man antingen inte uppgradera eller så köper man någon av de minsta modellerna som drar lite ström typ i dagens läge Asrock Ion med Atom-processor.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Celcius
är det bara jag som känner att intel går för snabbt frammåt?

visst det är ju bra att de utvecklar tekniken... men för en vanlig medelsvensson som mig själv, som dessutom vill ha det senaste, o kan bara uppgradera vart tredje år...

och ens splitter nya coola dator är gammal redan efter 6 månader... man känner sig ju hopplöst efter, efter 3 år...

o amd ligger ju också hopplöst efter, jag menar, de får ju till en pungspark på intel lite då o då, men sen så river intel iväg igen o det tar 1-2 år innan amd får iväg sin spark ytterligare en gång...

fortsätter det såhär så kanske vi ser ett monopol på marknaden?

Det är inte intel som går för snabbt, det är applikationerna som kräver kraftfullare och kraftfullare cpu:er som går för snabbt (om så nu är fallet).

Att det går snabbt gör ingenting för mig, för det blir bara lättare att hitta bra processorer på begagnatmarknaden billigt ju snabbare utvecklingen går.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Det är inte intel som går för snabbt, det är applikationerna som kräver kraftfullare och kraftfullare cpu:er som går för snabbt (om så nu är fallet).

Att det går snabbt gör ingenting för mig, för det blir bara lättare att hitta bra processorer på begagnatmarknaden billigt ju snabbare utvecklingen går.

Ja om man kollar på "svenssonapplikationer" så är det bara spel som går för fort fram, och då är det i första hand GPU som behöver bytas.

Oftast inga problem att spela dagens spel på en CPU som är 3år gammal kanske, men däremot kommer det märkas mycket mer om du spelar på ett 3 år gammalt graffe.

Sen att det finns program som lightwave och director mm som kan behöva mer kraft är en annan sak, det är inga program den stora massan använder direkt.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Processorn börjar likna ps3'ans cell

Nja... Ungefär lika mycket som mumsmums och muffins...

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Celcius
är det bara jag som känner att intel går för snabbt frammåt?

visst det är ju bra att de utvecklar tekniken... men för en vanlig medelsvensson som mig själv, som dessutom vill ha det senaste, o kan bara uppgradera vart tredje år...

och ens splitter nya coola dator är gammal redan efter 6 månader... man känner sig ju hopplöst efter, efter 3 år...

o amd ligger ju också hopplöst efter, jag menar, de får ju till en pungspark på intel lite då o då, men sen så river intel iväg igen o det tar 1-2 år innan amd får iväg sin spark ytterligare en gång...

fortsätter det såhär så kanske vi ser ett monopol på marknaden?

Nej då min vän, du är inte alls ensam.

Men helt klart tycker jag i alla fall att det är ruggigt spännande att se hur Intel stormar framåt, vågar inte ens föreställa mig vad dom skulle ha kunnat skynda ut på marknaden vid det här laget ifall AMD hade haft något att sätta emot med på allvar i det nuvarande high end prestandasegmentet.

Sen tycker jag att man kan se det som en klassfråga ifall man vill åt dom värre komponenterna, men å andra sidan (ifall man ej har familj att tänka på) så kan man ju hårdprioritera/spara till HW framför nya kläder, god mat, bio, dyra parfymer m.m. ifall man verkligen brinner för den nya uppgraderingen, förutsatt att man har jobb då och inte pluggar.

Jag går själv och räknar fram och tillbaka och bollar med tanken på Gulftown redan nu, men anser egentligen att Intel i princip inte ska ha i runda slängar 10 lök för en CPU, prioriteringar, prioriteringar, såvida man inte har en god inkomst, men klassfråga, ja till stor del!

När dagen för release av Gulftown är här så är risken stor att jag hoppar över den då trots ett riktigt genuint intresse, så ni kommer inte få se mig skriva "Kommande/min nästa CPU = Gulftown/i9 superduper flash hej o hå" i någon signatur i alla fall, den saken är då klar.
På så sett önskar "5 åringen" i mig att precis varenda kotte i världen kunde blå-nobba Intels kommande Gulftown (och alla andra grovt överprisade cpu´s) och på sett skicka Intel ett statement, men detta kan/kommer inte ske så det är bara att bita i det sura äpplet och inse fakta: dom flesta av oss kommer alltid att vara nr: 2 el. 3, osv

Permalänk
Medlem

Jag är fortfarande förvånad att i5 mest kommer med två kärnor. Två kärnor, verkar enligt mig, lite gammalt (JA, fastän de flesta spel idag ofta bara stödjer två kärnor). Känns dumt att fixa massa nya två kärniga som kommer stanna några år framöver, då FÖRHOPPNINGSVIS många program har stöd för fler än två kärnor.

Bara min åsikt, trodde all i5 skulle vara quad.

Permalänk
Medlem

Om alla nobbar gulftown så kommer det ta längre tid innan vi dödliga har råd med nya generationer. Intel förlitar sig på att få in en del pengar från "early adaptors".

Istället för att gnälla så tackar jag alla de som fortsätter att efterfråga jättesnabba processorer. Det gör att vi dödliga får råd med snabba datorer också... Kör man inte en viss typ av applikationer så är ju faktiskt en fyrkärning processor relativt onödig idag.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Celcius
är det bara jag som känner att intel går för snabbt frammåt?

visst det är ju bra att de utvecklar tekniken... men för en vanlig medelsvensson som mig själv, som dessutom vill ha det senaste, o kan bara uppgradera vart tredje år...

och ens splitter nya coola dator är gammal redan efter 6 månader... man känner sig ju hopplöst efter, efter 3 år...

o amd ligger ju också hopplöst efter, jag menar, de får ju till en pungspark på intel lite då o då, men sen så river intel iväg igen o det tar 1-2 år innan amd får iväg sin spark ytterligare en gång...

fortsätter det såhär så kanske vi ser ett monopol på marknaden?

Ett monopol som då bygger på att Intels produkter är "överlägsna"? Det är ju knappast ett dåligt monopol. Ska man gnälla på att Intel går för snabbt fram så kanske det även är vettigt att ge AMD en känga som går för långsamt fram. Håller med om att det borde vara fler aktörer på marknaden, men man ska ju också komma ihåg att Intel kämpar mot sig själv. Dvs om man inte kommer fram med nya och bättre produkter så skulle inte folk uppgradera och det skulle ju leda till slutet för Intel.

Personligen har jag blivit så pass gammal att jag mest spelar gamla spel som jag gillat i många år, därför har jag inget behov att uppgradera burken speciellt ofta. Men jag är också ansvarig för inköp av simuleringsdatorer på min avdelning och där ser jag gärna att Intel fortsätter i den takt som de har (om de inte kan öka den ytterligare). För lek var det väl många år sedan som en uppgradering av CPU gav en bråkdel av en ny GPU när det kommer till prestanda?

Tjackar man en ny burk vart annat år så landar det i runda slängar på 400-450 kr per månad. Inte så farligt om man skiter i ett krogbesök lite då och då.

/endrant

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Nice, very nice...
Tycker nästan synd om AMD just nu.

Jag har en Q6600 som funkar bra för mig och som jag aldrig maxar. Mest spel och vetenskapliga applikationer som kräver mer av datorn nuförtiden. Kanske är det ett problem? Tror helt klart att mjukvaran blir viktigare än hårdvaran i framtiden. (om den inte redan är det) ^_^ Folk har dock lättare att motivera hårdvaruinköp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av multimiffo
Nja... Ungefär lika mycket som mumsmums och muffins...

Inte i grunden såklart men nordbryggan, minne och grafik snakkar dirr med processorn.

Så mumsmums är sandy bridge och en muffin är cell, men dom samma glasyr på sig

Permalänk
Medlem

detta var inte så spännande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av riche
Nice, very nice...
Tycker nästan synd om AMD just nu.

Varför då ? AMD har sin marknad ,Och Intel sin . tror inte intels marknads andel kommer bli större,( Varför )pga att många är prismedvetna och köper AMD .

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det låter som ett lyxproblem.

Det är väl knappast något utmärkande för intel?

Och ni menar att AMD inte byter sockel då?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ETK-TIS
Varför då ?

Förmodligen för att amd:s prisfördel nu miskar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Förmodligen för att amd:s prisfördel nu miskar.

Visst minskar prisfördelen,men det finns alltid folk med tajt budget.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ETK-TIS
Visst minskar prisfördelen,men det finns alltid folk med tajt budget.

Risken är ju att intel blir ett bättre val i alla segment.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ETK-TIS
Visst minskar prisfördelen,men det finns alltid folk med tajt budget.

Som kommer att kunna köpa kommande i3 eller i5 modeller

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm