Komplett.se vill inte ersätta mig.
Läs längre bak i tråden om hur den mänskliga faktorn orsakar strulet mellan mig och komplett. Problemet är således löst.
Satt en dag här i juli och spelade lite på min dator, rätt vad det är så hänger sig datorn för 2 sekunder..
Nästa som händer är två kraftiga EXPLOSIONER eldsflammor och rök från baksidan av datorn där PSU´n sitter. Datorn tvärdör.
Är ju inte svårt för mig att konstatera att min PSU är orsaken till detta då rök strömmar ut från baksidan, lukten vittnar om att något är bränt.
Sliter ut sladden direkt och stänger av övrig ström.
Sen börjar min kamp med att få detta utbytt från komplett då min garanti fortfarande är aktiv.
Börjar en konversation både via mail och telefon angående mitt returärende hos komplett. Jag köper en ny PSU dagen efter då jag måste ha min dator varje dag, pratar sen med komplett att jag inte vill ha något nytt PSU utan hellre tar reda pengar eller en annan produkt ur deras sortiment. Killen jag pratar med i telefon säger att pengar inte ska vara några problem.
Senare får jag ett mail.. Inga pengar men kanske en produkt ur sortimentet.
Ringer igen till komplett och frågar vilken prisklass jag kan leta produkter i. Dom förklarar för mig att jag får välja en prisklass som en liknande PSU befinner sig i, dvs runt 900-1000:- säger han på telefonen.
Jag säger, om jag vi säger runt 850:- så ligger jag inte för högt, nej säger han.
Senare får jag ett mail.....
Nu får jag endast välja en produkt i prisklass 705:-
Nu börjar det roliga....
Min PSU anländer till komplett.. Dom kör det i deras TESTRIGG.
Jag får ett nytt mail.
" Hej, vi har inte kunnat konstatera något fel på din insända retur. "
Ringer då upp dom och förklarar att Hiper haft problem med dessa nätaggregat och det vet dom säkert om , han på kundtjänst bekräftar detta.
Jag säger också att även om ni kör det i er testrigg så vågar jag inte använda ett nätagg som exploderat i min dator, jag riskerar ju både hem hårdvara och folks liv om det börjar brinna.
Dom har testat den, fine.. Men kör dom den 24/7 som jag gör? Tror inte det.
Vi snackar lågor och rök här.
Personen jag pratar med säger att han ska se vad han kan göra.
Jag menar är jag tvungen att ta tillbaka ett nätagg med garanti kvar på som exloderat i min dator bara för att komplett´s returavdelning inte lyckats få samma nätagg att explodera igen??
Får ett sista mail från komplett.
"Om vi inte kan konstatera fel på produkten så blir det varken byte till ny produkt eller kredit. Självklart kan vi ta in produkten för en ny kontroll.
Ifall dina övriga komponenter är köpta av oss och de går sönder på grund av nätaggregatet byter vi givetvis ut dessa inom garantitiden.
Trevlig helg!"
Så komplett har inga problem med att skicka tillbaka min PSU, dom ersätter skadad hårdvara om den är köpt hos dom.... Frågan är om dom ersätter min lägenhet om den ev brinner ner.
Detta är första gången jag försöker returnera något till komplett, jag har varit kund hos dom i många år och dom har tjänat stora pengar tack vare att jag byggt datorer åt flertal personer. Senast i veckan beställde jag en dator därifrån för 12 600:- . Pratar vi sammanlagt under de senaste 8 månaderna så är vi uppe i över 22 000:- .
Trots detta så tror inte komplett tydligen på mig eller också är deras principer viktigare än deras kunder.
Vart är samvetet komplett?
Det är ovanligt att en PSU exploderar 1 gång. Komplett lyckas inte få det att explodera igen så dom konstaterar att det är inget fel, antingen ljuger jag eller så har jag inbillat mig allt.
Hade detta gällt övrig hårdvara liknande en DVDläsare eller något så hade jag bara blivit glad om dom fått den att fungera, kanske jag gjort något fel?!
Men när det gäller 240V och 580W nätaggregat, då vågar jag inte chansa.
Även människor kan brinna...
Jag förväntar mig inget från komplett, har tipsat dom om att jag kommer skriva här. Hoppas dom skickar skiten nu med alla kablar iaf.
Enligt komplett så spelar det ingen roll att jag är mångårig kund till dom, "vi måste följa våra principer annars blir vi lurade av alla" sa han på kundtjänst.
Tack för alla åren komplett, det är när det knakar i fogarna som man märker hur relationen är.
Jag lär ju iaf uppmana alla dom jag känner att köpa från någon annan leverantör i fortsättningen. Lär ju inte handla där själv heller om dom ska behandla kunder på detta viset.
Redan där har dom förlorat 5-6 kunder.
Jag vill handla från någon som lyssnar på mig som kund, och går utanför normer och principer när OVANLIGA fel inträffar.
Explosioner är INTE vanligt.
Tack för ordet.
/ Swuppo
BAAH