Komplett.se vill inte ersätta mig.

Permalänk
Medlem

Komplett.se vill inte ersätta mig.

Läs längre bak i tråden om hur den mänskliga faktorn orsakar strulet mellan mig och komplett. Problemet är således löst.

Satt en dag här i juli och spelade lite på min dator, rätt vad det är så hänger sig datorn för 2 sekunder..

Nästa som händer är två kraftiga EXPLOSIONER eldsflammor och rök från baksidan av datorn där PSU´n sitter. Datorn tvärdör.

Är ju inte svårt för mig att konstatera att min PSU är orsaken till detta då rök strömmar ut från baksidan, lukten vittnar om att något är bränt.

Sliter ut sladden direkt och stänger av övrig ström.

Sen börjar min kamp med att få detta utbytt från komplett då min garanti fortfarande är aktiv.

Börjar en konversation både via mail och telefon angående mitt returärende hos komplett. Jag köper en ny PSU dagen efter då jag måste ha min dator varje dag, pratar sen med komplett att jag inte vill ha något nytt PSU utan hellre tar reda pengar eller en annan produkt ur deras sortiment. Killen jag pratar med i telefon säger att pengar inte ska vara några problem.
Senare får jag ett mail.. Inga pengar men kanske en produkt ur sortimentet.

Ringer igen till komplett och frågar vilken prisklass jag kan leta produkter i. Dom förklarar för mig att jag får välja en prisklass som en liknande PSU befinner sig i, dvs runt 900-1000:- säger han på telefonen.

Jag säger, om jag vi säger runt 850:- så ligger jag inte för högt, nej säger han.

Senare får jag ett mail.....

Nu får jag endast välja en produkt i prisklass 705:-

Nu börjar det roliga....

Min PSU anländer till komplett.. Dom kör det i deras TESTRIGG.
Jag får ett nytt mail.

" Hej, vi har inte kunnat konstatera något fel på din insända retur. "

Ringer då upp dom och förklarar att Hiper haft problem med dessa nätaggregat och det vet dom säkert om , han på kundtjänst bekräftar detta.

Jag säger också att även om ni kör det i er testrigg så vågar jag inte använda ett nätagg som exploderat i min dator, jag riskerar ju både hem hårdvara och folks liv om det börjar brinna.

Dom har testat den, fine.. Men kör dom den 24/7 som jag gör? Tror inte det.
Vi snackar lågor och rök här.

Personen jag pratar med säger att han ska se vad han kan göra.

Jag menar är jag tvungen att ta tillbaka ett nätagg med garanti kvar på som exloderat i min dator bara för att komplett´s returavdelning inte lyckats få samma nätagg att explodera igen??

Får ett sista mail från komplett.

"Om vi inte kan konstatera fel på produkten så blir det varken byte till ny produkt eller kredit. Självklart kan vi ta in produkten för en ny kontroll.

Ifall dina övriga komponenter är köpta av oss och de går sönder på grund av nätaggregatet byter vi givetvis ut dessa inom garantitiden.

Trevlig helg!"

Så komplett har inga problem med att skicka tillbaka min PSU, dom ersätter skadad hårdvara om den är köpt hos dom.... Frågan är om dom ersätter min lägenhet om den ev brinner ner.

Detta är första gången jag försöker returnera något till komplett, jag har varit kund hos dom i många år och dom har tjänat stora pengar tack vare att jag byggt datorer åt flertal personer. Senast i veckan beställde jag en dator därifrån för 12 600:- . Pratar vi sammanlagt under de senaste 8 månaderna så är vi uppe i över 22 000:- .

Trots detta så tror inte komplett tydligen på mig eller också är deras principer viktigare än deras kunder.

Vart är samvetet komplett?

Det är ovanligt att en PSU exploderar 1 gång. Komplett lyckas inte få det att explodera igen så dom konstaterar att det är inget fel, antingen ljuger jag eller så har jag inbillat mig allt.

Hade detta gällt övrig hårdvara liknande en DVDläsare eller något så hade jag bara blivit glad om dom fått den att fungera, kanske jag gjort något fel?!
Men när det gäller 240V och 580W nätaggregat, då vågar jag inte chansa.
Även människor kan brinna...

Jag förväntar mig inget från komplett, har tipsat dom om att jag kommer skriva här. Hoppas dom skickar skiten nu med alla kablar iaf.

Enligt komplett så spelar det ingen roll att jag är mångårig kund till dom, "vi måste följa våra principer annars blir vi lurade av alla" sa han på kundtjänst.

Tack för alla åren komplett, det är när det knakar i fogarna som man märker hur relationen är.

Jag lär ju iaf uppmana alla dom jag känner att köpa från någon annan leverantör i fortsättningen. Lär ju inte handla där själv heller om dom ska behandla kunder på detta viset.

Redan där har dom förlorat 5-6 kunder.

Jag vill handla från någon som lyssnar på mig som kund, och går utanför normer och principer när OVANLIGA fel inträffar.

Explosioner är INTE vanligt.

Tack för ordet.

/ Swuppo

Visa signatur

BAAH

Permalänk

De testriggar jag har sett testat inte nätagget med belastning utan endast ifall den fungerar och ger stabila spänningar.

Har själv haft poblem med ett q-tec som jag köpte från ett annat företag för länge länge sen. Fick inte det lagat på garantin eftersom det inte var något fel på det. Ja, förutom att den endast fungerade i 30 sekunder i min dator innan den stängdes av och luktade bränt. Men i deras testrigg så startade den och gav rätt spänningar. Att den inte klarade belastning var inget de kunde testa.

Fråga de hur de gjort testet och begär att nätagget ska användas med 80% av speccad belastning. Ange också att den ska testas i 24 timmar kontinuerlig drift.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Det jag egentligen reagerar mest på är att agget faktiskt verkar fungera trots pistolskotten?

Då kan du vara lugn, haha, det är säkert ungefär som med högtalare... Efter x antal timmar är dem "inspelade" och når först då sin fulla kapacitet. Ditt nätagg valde ett mindre diskret sätt att visa detta på

Ne, skämt åsido. Jag förstår din oro för detta, men jag skulle inte bekymra mig något nämnvärt. Se bara till att ha strömkabeln till nätagget i ett jordat uttag, så skall det nog inte vara några större bekymmer. Testa att belasta GPU+CPU för fullt i benchmarks o så, så att nätagget verkligen får "gå på knä", händer det inget då ska nog datorn knalla vidare

Permalänk
Medlem

Fungerade nätagget efter explosionen? Om det fungerade för dem så tror de ju självklart inte att det har exploderat. Luktar det bränt? Finns det brända kablar i det? Det måste väl ha lite sotfläckar ngnstans om det har exploderat.

Men om det fungerar så tror de nog bara att du ljuger och vill ha pengar eller ngt.

Jag tror dock inte att du ljuger. Du skrev tillex ett helt inlägg och använde stor bokstav och punkt osv... Du verkar trovärdig i mina ögon.

Sen förstår jag att du aldrig vill ha det nätagget i din dator.

De får väl acceptera att de förlorat en bra kund och så får du sälja nätagget på blocket till ngn. Komplett har ju bevisat att det fungerar. Det är dock alltid tråkigt när sånthär händer.

Permalänk
Medlem

Jo nätagget kanske funkar som vanligt.

Men kan man garantera att det inte smäller till en gång till en gång när jag inte är hemma?

Ska hela mitt bohag brinna ner till grunden, tror inte komplett tar detta på garanti.

Detta är även en fråga om ovilja från komplett´s sida att lösa problem på.

Komplett struntar i att jag är lång och trogen kund hos dom, betyder inte detta något längre i denna värld???

Nej jag är nog blåögd i den frågan, jag är en liten konsument och sådana har komplett gott om. Vad gör en eller mindre för roll?

Komplett´s ovilja i att lösa problemet för mig är skrämmande, minns returer som jag haft med andra företag tidigare. Har aldrig varit några som helst problem. Och jag är fortfarande trogen kund hos dessa företag idag och rekommenderar alla mina vänner att handla där när dom behöver något inom just den branschen.

Jag reagerade också när jag fick reda på att dom testat mitt nätagg och det fungerade!!

Men att använda min dator med hårdvara för tusentals kronor och med hemmet och liv som insats så tror jag att jag avstår.

*Edit: Är inte girig heller, han sa först att värdet betingade runt 900-1000:- för en liknande produkt.

Jag sänkte själv till 850:- och kunde lagt mig lägre också. Är inte alls intresserad av värdet, detta handlar om en relation i mitt anseende. En relation som komplett inte har ett intresse av att vårda alls.

/Swuppo

Visa signatur

BAAH

Permalänk

Jag förstår dig samtidigt som jag förstår Komplett med tanke på att dom inte lär få någon ersättning från deras leverantör om dom inte lyckas lokalisera felet.

Ett förslag, kontakta Komplett och försöka få dom att mötas på halva vägen, exempelvis:
Du behåller ditt "trasiga" exemplar, men du ber dom att få köpa en annan vara i deras sortiment - till deras inköpspris. På detta vis förlorar Komplett inget på affären, samtidigt som du får en annan produkt billigare.

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Medlem

Jag har verkligen ingen lust att lura komplett av någon som helst anledning, så klippa kablar är ingen verklighet.

Jag är inte inte heller desperat att få någon som helst ersättning, det dåliga i detta är komplett´s ovilja att lösa problemet annat än att skicka ett potentiellt farligt nätagg till mig.

Jag strävar efter att ha en god kommunikation med dom jag gör affärer med. När jag inte får någon som helst välvilja tillbaka så drar jag öronen åt mig.

/ Swuppo

Visa signatur

BAAH

Permalänk
Hedersmedlem

Låt mig se om jag förstår dig rätt. Agget "exploderade" och det kom "eldsflammor och rök" från det och luktade brännt.

Men sen så funkar det och det finns inga märken eller luktar inte illa från det när du väl skickar in det?

Jag förstår inte hur ett agg som beter sig som du påstår kan fungerar överhuvudtaget. Om det har expldoerat, brunnit och haft mkt rökutveckling så måste det ju ha tydliga tecken på sig (och defintivt inte fungerat) ...

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Japp, det kom 2 kraftiga smällar samt eldsflammor och rök ur det. Jag hade verkligen ingen tanke på att provköra det efter det.. Slet ur det direkt och skickade det till komplett, och dom hittar inget som helst fel på det.

Har redan svart på vitt att jag inte får någon ersättning från komplett, så denna tråden handlar inte om att gnälla sig till någon som helst ersättning från dom. Jag har redan ett nytt nätagg.

MAO så tror jag detta bevisar att jag inte ljuger om detta, som sagt. Jag har redan accepterat att komplett behandlar sina trogna kunder på detta viset. Genom att misstro.

Jag vet inte varför nätagget exploderade, jag vet bara att det gjorde det. Vet inte heller varför det fungerade när dom körde det i sin testrigg.

Jag vet bara att jag vågar inte ha ett nätaggregat i min dator som har exploderat en gång redan. Jag vet också att eftersom komplett inte kan få det att bete sig konstigt eller explodera en gång till så anser dom att saken inte är ett returärende.

Nätagget är ett Hiper 580W. Helt svart. Förutom fläktskyddet som är kromat. Inget sot eller sådant syns. Nätagget luktade bränt efter explosionen. Jag sniffade inte på det strax innan jag returnerade det.

Hur ser en sådan felsökningslista ut?

1: Luktar det - NEJ
2: ryker det - NEJ
3: Smäller det- NEJ

åtgärd.. Jag sätter det tillbaka i datorn med hårdvara för tusentals kronor för att testa om det funkar... - NEJ!

Exploderade det så exploderade det..

/ Swuppo

Visa signatur

BAAH

Permalänk
Medlem

Det är inget ovanligt att kondingar smäller på det här viset. Apparaten kan fortfarande fungera men blir antagligen ostabil.

Hade ett moderkort som small så högt så jag trodde nån sköt pistol inne i lägenheten. Datorn fungerade efter det men var ostabil o hängde sig vid boot eller inne i windows.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Man förväntar sig mer av komplett då dom faktist inte är dom billigaste samt om man är stamkund där, alla köp loggas ju på ens konto, är dom nåt så när affärslagda så fattar dom att man ska va "extra generös" mot stamkunder. Inte fan bryr jag mig som företagare om 1000 kr om något handlat för 50k kr av mig. Och jo Sweclockers folk ska särbehandlas, det gör ju Inet iaf som ger oss gratis frakt

Edit:
Det där med "inget ovanligt att kondingar smäller" kan man ju ifrågasätta, tror vi får definiera "vanligt" isf, typ 1 på 10000? ^^

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Jag menar det!

Vill inte bli särbehandlad eller så men lite goodwill kan dom väll visa?

Ett problem som är helt utanför normal norm som dom väljer att behandla enligt deras normala principer till en lång och trogen kund.

Komplett bryr sig inte om dom små, det har dom visat tydligt.
Och det handlar inte om någon brist på ersättning, det handlar om brist på vilja från deras håll.

Jag har inte öppnat nätagget pga garanti så jag kan inte bekräfta eller dementera kondensatorer som är hela eller felaktiga.

Jag har som sagt varit stamkund hos dom i många år, och jag bygger många datorer och uppgraderar många datorer varje år också och har ofta köpt från dom. Det handlar om vana, god service osv. Men nu när man ska helt plötsligt returnera något så konstigt som ett exploderande nätagg.. Ja då vill dom inte veta av mig som kund.

Det är extremt ovanligt att ett nätagg exploderar EN gång.. Än mindre TVÅ gånger.

/ Swuppo

Visa signatur

BAAH

Permalänk
Medlem

lukta på agget när du får hem det. luktar det bränd elektronik så ta ut det utomhus och kör en 12v lampa eller något ett tag för att testa agget.

luktar agget därimot bränd fluga/mygga så blås ur det lite och montera in igen

Permalänk
Medlem

Hiper sa du, jag hade ett Hiper Type-R 580W(likadant som dig) som också small som du beskriver det. Det var ett år gammalt och jag ville bara ha igång min burk så snabbt som möjligt så jag kastade det och köpte nytt hos lokala datorhandlaren. Orkade inte gå igenom en rma och därmed få vänta veckor innan jag får ett nytt.

Hiper verkar vara bra skit om man googlar lite....INTE!

Fast det är jävligt lurigt att komplett nu får igång agget. Mitt var iaf stendött efter smällen.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Bilden jag ser framför mig från orginalposten är kompletteamet som sitter och kopplar in en hög med sot och metall i en dator, sedan konstaterar att "den inte exploderade en enda gång".

Skämt åsido, kan förstå att det där känns riktigt surt. Värst är att det är svårt att göra nåt åt det när de bara vägrar och säger att det inte är något fel... Det jag inte fattar är det där "lurade av alla". Varför skulle du vilja bli av med ditt väl fungerande nätagg för att få ett nytt lika bra av komplett? Känns inte som det är första gången man hör sånt här om komplett tyvärr. :/

Skriv i komplett-tråden om du inte redan har gjort det, det verkar som de ofta backar efter folk gör det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

TS:

Missförstå mig inte nu, förstår att du bara vill få igenom din RMA utan strul, jobbar ju själv med det här så jag vet hur rutinerna är hos de flesta företag.

Men jag finner det helt osannolikt att de får in ett nätagg som inte luktar bränd elektronik efter en sådan här sak?
Du hör antagligen själv hur det låter i en utomståendes öron/ögon

Eller okej, det finns inte, att det inte skulle lukta rejält från ett nätagg med detta som du beskriver, jag har inte under mina femton år bakom mig av hårdvara stött på något liknande och då har jag stått och sett detta du beskriver och det luktar rent ut sagt helvete från agget om det här händer, men iallafall en antydan till bränt måste det lukta om detta hänt som du beskriver

T o m om det för det mesta "poffat" till så brukar det lukta

Det komplett förmodligen gjort är att läst din felbeskrivning av ärendet, sedan kört en nätaggstestare för att kolla ifall spänningarna är stabila utan belastning, det är så de flesta gör.
Läste jag som utomstående en RMA-beskrivning så skulle jag först och främst ha luktat på agget noga och ifall minsta lukt av bränd elektronik kommit från den skulle jag godkänt din RMA
Men ifall varken lukt eller spänningar visat sig vara avvikande från gällande värden på agget hade jag skickat tillbaka det och undrat lite över vad som egentligen hade hänt
Notera nu att du måste se det här ur testpersonals sida litegrann, det ingår i deras jobb att vara skeptiska eftersom om de skickar ditt nätagg för RMA hos distrubitören och det återkommer med samma testresultat som de själva fått -dvs inget så får de en fin faktura med posten från distrubitören för testkostnad o s v för det mesta, det har hänt även mig och det är inte kul.

MEN, det du däremot kan "kräva" dem på lite snällt är just som någon annan sa, att det testas under belastning.
Men, som sagt, jag ser lite med skepsis på detta med "explosionen" och "röken"
För då ska det tusan lukta helsicke om nätagget och det torde även ha luktat satan i din lägenhet, inte sant?

Får du hem nätagget, LUKTA på det direkt och ifall det luktar illa om det, det minsta så be dem om fraktlapp igen och gör om RMA..men om det inte ens finns tillstymmelse till att det luktar illa...då förstår du säkert att det blir svårt tyvärr
Men försök med att de skall testköra under belastning iallafall minst en arbetsdag, det är ju det minsta de kan göra med tanke på att du handlat så mycket där genom dem

Men, som jag sa, var lite kritisk även ur din egen synvinkel, och förstå att kompletts RMA avdelning också är det gentemot dig som kund eftersom det är deras arbete att kritiskt granska din RMA för att slippa just bråk med leverantören och extrakostnader, det kan bli ganska mycket sådan för en så stor butik som komplett ifall de skulle ta kunderna på varje ord som de säger...

Men, som sagt.. det låter konstigt att de inte gjort mer än såhär, får hoppas att kompletts RMA avdelning har ett svar att komma med här på swec...

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Säkert bara en fluga eller något som lekt i nätdelen.
Verkar väldigt otroligt att det skulle hända som du beskriver annars och att det fungerar efteråt.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

jag har möts av oerhörd godwill från Komplett. förut hade jag ett X1900XT som va deffekt hade problem med det ända från start, tänkte det va drivrutinerna som strula efter som dom kan vara dåliga i början. men ju mer tid som gick ju värre blev det.

Efter 8 månader kunde jag inte spela ett enda spel utan att det sluta funka så jag tänkte att det kanske blev för varmt. Så plockade försiktigt ur det och skruva isär och plocka bort allt damm, det blev bättre jag kunde spela igen men problemen vart bara som när kortet var nytt.

Sen när det börja närma sig att grantin skulle gå ut hade jag få nog. Och bestämde mig att jag skulle ringa in till komplett, dock så va jag utan telefon då pga flytt så jag kunde inte ringa förns cirka 1år och 7 dagar efter köpet.

Jag förklara sakligt mitt problem och att jag vart utan telefon och därför kunnat ringt och att jag hade haft problem ända sen jag köpt grafikkortet. Jag berättade också att jag hade skruvat upp det och gjort rent från damn, jag frågade ifall det förstört garantin. Trodde att dom skulle tok neka mig efter det, dom flesta företag brukar säga behåll skiten ifall man ens sneglat imot en skruv. Men fick svaret att det inte var någon fara så länge jag lämnade det som när jag hade fått det.

Men så fort jag nämnde att jag hade testat med ett annat grafik kort så sa han skicka in det så skickar vi ett nytt. och jag blev självklart jätte glad skicka in det och till min lycka och förvåning fick jag ett Gainward 8800GTS 320MB tillbaka vilket inte bara är ett ordentligt prestanda lyft utan va ett dyrare kort då än mitt X1900XT var när jag hade köpt det.

Och allt detta efter att min garanti hade gått ut. jag har bara haft goda erfarenheter av kompletts kundsupport enda anledningen till att jag gått över till inet är för att dom har snabbare leverans.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Mupp
jag har möts av oerhörd godwill från Komplett. förut hade jag ett X1900XT som va deffekt hade problem med det ända från start, tänkte det va drivrutinerna som strula efter som dom kan vara dåliga i början. men ju mer tid som gick ju värre blev det.

Efter 8 månader kunde jag inte spela ett enda spel utan att det sluta funka så jag tänkte att det kanske blev för varmt. Så plockade försiktigt ur det och skruva isär och plocka bort allt damm, det blev bättre jag kunde spela igen men problemen vart bara som när kortet var nytt.

Sen när det börja närma sig att grantin skulle gå ut hade jag få nog. Och bestämde mig att jag skulle ringa in till komplett, dock så va jag utan telefon då pga flytt så jag kunde inte ringa förns cirka 1år och 7 dagar efter köpet.

Jag förklara sakligt mitt problem och att jag vart utan telefon och därför kunnat ringt och att jag hade haft problem ända sen jag köpt grafikkortet. Jag berättade också att jag hade skruvat upp det och gjort rent från damn, jag frågade ifall det förstört garantin. (Trodde att dom skulle tok neka mig efter det, dom flesta företag brukar säga behåll skiten ifall man ens sneglat imot en skruv) men fick svaret att det inte var någon fara.

Men så fort jag nämnde att jag hade testat med ett annat grafik kort så sa han skicka in det så skickar vi ett nytt. och jag blev självklart jätte glad skicka in det och till min lycka och förvåning fick jag ett Gainward 8800GTS 320MB tillbaka vilket inte bara är ett ordentligt prestanda lyft utan va ett dyrare kort då än mitt X1900XT var när jag hade köpt det.

och allt detta efter att min garanti hade gått ut. jag har bara haft goda erfarenheter av kompletts kundsupport enda anledningen till att jag gått över till inet är för att dom har snabbare leverans.

Jasså Har nämligen ett 8800GT som gick sönder i början av sommaren, men garantin har gått ut =/ Kanske ska höra med dom om man kan skicka in det då

ONT: Konstigt av komplett där, har skickat in ganska många prylar på RMA till dem och har fått sakerna utbytta alla gånger utom en, då jag fick hem min Phenom II så dog den efter tre dagar, skickade in moderkort, processor, minne och grafik till dom (hade köpt allt det vid samma tillfälle) fick tillbaka nytt moderkort men resten av de gamla sakerna.. Glad som man var så tryckte man in allt i burken med samma fel som innan, alltså var processorn trasig och jag fick skicka in den igen och krångla innan jag fick en ny.

Oftast så sköter komplett sig bra vad gäller RMA, men ibland så kan det bli lite krångel.. Hoppas det löser sig för dig

Visa signatur

| i7 2600K @ 4.8Ghz | Thermalright HR-02 Macho | ASRock Z68 Extreme4 GEN 3 | Corsair F3 120GB SSD | Gigabyte HD6970 2GB | 8GB G.Skill 1600Mhz Ripjaws Gaming | OCZ Stealth X Stream 600w | Win 7 Ultimate | Fractal Design Define R3 | BenQ 22" LED HD
Att göra: Gejma hårdare!

Permalänk
Medlem

Lägg ut det på fairshopping, då blir det fart detta är ju sjukt för fan.. allvarliga saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av godspeed
TEXT..

Ja det luktade helvete efter det small till. Efter att jag plockat ur nätagget så luktade det också. Men sen fick nätagget ligga några veckor orört innan jag skickade det till retur, min mor dog nämligen i samma veva så returnering av mitt nätagg låg inte på prio 1.

Det luktade i samma rum som datorn står i också, men jag har inprincip konstant korsdrag och takfläkt så rummet var snart tillbaka i sitt normala tillstånd. Jag trodde först att det brann då jag såg svart rök och gula eldsflammor i bak.

Jag håller verkligen med om att det låter osannolikt att det ska fungera efter något sådant som jag upplevde. Men men tydligen så gör det det enligt komplett som testat den i sin rigg och jordfelsbrytare och allt vad det är.

Jag testade inte nätagget hemma, inte efter det jag varit med om. Höll ju på att göra på mig när det small. Hade jag inte haft hörlurar på mig så hade jag nog fått ont i öronen för det var två kraftiga smällar.

Kan nog inte beskriva händelsen mer i detalj än så, det var vad som hände.
Tror inte heller att komplett tror på mig, det är nog där skon klämmer, för visst fan låter det osannolikt. Dock hände det.

Om jag nu försöker hitta på en lögn för att komplett ska ersätta mig så måste jag ha allt för mycket fritid att sitta här och skriva en tråd och svar efter svar ( när inte ens komplett hört av sig till mig alls efter sista mailet också ).

Att komplett inte hittar något fel på nätagget är som sagt konstigt, vågar jag sätta det i min burk efter vad jag sett hänt med detta nätagg.. Nej. Det tror jag inte många hade gjort faktiskt.

Jag vet inte varför det small och jag vet inte varför det fungerar, jag vet bara att det nätagget kommer inte hamna i min dator igen. Eller någon annan dator i mitt hem. För komplett lär ju inte ersätta mig om min hårdvara går sönder eller om mitt hem brinner ner.

Jag tror att komplett antingen tror att jag ljuger om saken, eller också anser dom att det är OK att använda ett nätagg som exploderat så länge det funkar i deras testrigg.

När till och med kundtjänst säger att dom inte skulle vilja ha ett sådant nätagg i deras privata dator men dom anser att jag kan gott och väl ha det, ja det är ju då man börjar undra vad komplett tycker om sina stamkunder.

För mig handlar det inte längre om ersättning, utan mer om principer.
Komplett´s principer är att inträffar det en händelse utanför normen så hjälper man inte kunden även om det är en stamkund sen många år. Hellre fälla än fria.

Som han på kundtjänst sa, " skulle vi rucka på våra normer skulle alla lura oss "...

Jo tack för det, för jag har ju inte varit kund hos dom jättelänge? Mitt första returärende hos dom också. Hade jag velat hitta på en historia om ett trasigt nätagg så hade jag nog sagt det att spänningarna blir ostabila efter en lång tids körning. Hellre det än att det EXPLODERAR för hur sjukt är inte det?

/ Swuppo

Visa signatur

BAAH

Permalänk
Medlem

TS:

Jag tycker du skall skicka mail till tillverkaren av nätagget och lyssna om vad de säger om saken, beskriv händelsen noga och var väldigt noga med att utelämna subjektiva saker så som att det luktade satan o s v, utan beskriv bara sakligt och berätta om kompletts reaktion på det här och hör ifall tillverkaren av agget vill att komplett skall agera annorlunda

Bara en liten ide sådär, jobbig sådan men ifall tillverkaren trycker på vilket de gör ibland till kundernas fördel så gör man som de säger i det läget eftersom man då som försäljningsställe vet att man får ett nytt agg på garanti oavsett från dem...kan vara en ide bland många kanske?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Det bör finnas spår av smällarna (spräckta kondningar) samt en del sot om det kommit ut eldsflammor, det borde Komplett kunna utreda och konstatera, annars är dom krattor på service. Det skulle vem som helst med en smula elektronikkunskap kunna fixa..

Förstår helt klart att du inte vill använda samma agg igen eller ens samma modell om det är ett agg som dras med denna typ av problem. Skulle jag inte heller ha gjort.

Du borde nästan ta detta med närmaste KO och höra vad dom säger om saken faktiskt.. Komplett utsätter ju faktiskt dig och din familj för livsfara i och med detta agerande. En produkt som är instabil och riskerar att brinna upp ska inte ens få säljas tycker man.. Kan kanske också vara en intressant historia för Sverker till och med. Att ett företag säger åt dig att du ska använda en produkt som uppenbarligen enligt din egen utsago kan bränna ner ditt hus låter totalt vansinnigt i mina öron, rätt allvarliga saker egentligen.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem

Jovisst kan jag maila tillverkaren, men största problemet är ju att komplett fullkomligt struntar i min historia som dom antagligen tror är lögn, eller min säkerhet om dom nu tror på min historia.

Där har vi det kluriga i kråksången, antingen så har vi ett företag som håller så hårt på sina principer att dom inte vill komma överens ens med stamkunder, eller rent av utgår från att kunden ifråga ljuger.

Eller också har vi ett företag som tror på kunden om att detta nätaggregat har exploderat, dom vill själva inte ha ett sådant aggregat i sina privata burkar men att skicka tillbaka till kund med löfte om att reparera eventuella skador om det råkar explodera igen ( OM hårdvaran är köpt hos dom dvs och garanti finns kvar HAHA?! WTF?! ).

Vad säger detta om komplett?

/ Swuppo

Visa signatur

BAAH

Permalänk
Medlem

Mjo, låter som om du borde gå högre upp och kontakta KO. Verkar inte som dom har kollat det riktigt ordentligt.. eller alls.

Permalänk
Medlem

Jag utgår från att komplett testat och fått mitt nätagg att fungera. Finns ingen anledning för dom att ljuga om det.

Men det gör ju hela historien ännu konstigare, vad exploderade, varför, och hur kan den fungera felfritt efter det?

Vet bara att jag riskerar hem hårdvara och ev liv om det börjar brinna i den.
Fan man blir ju skotträdd ju. Har aldrig varit med om maken.

Hållt på med datorer i 15 år och jag har aldrig hört talas om att någon i min bekantskapskrets råkat ut för ett exploderande nätagg, förutom om dom ändrat switchen som fanns i bak på de gamla aggen där man kunde ändra spänningsstyrkan.

Hade jag velat ljuga om detta som sagt så hade jag nog hittat på en trovärdigare historia än hehehe ett exploderande nätagg.

/ Swuppo

Visa signatur

BAAH

Permalänk
Medlem

Reagerade på följande mening i ditt första inlägg "Ifall dina övriga komponenter är köpta av oss och de går sönder på grund av nätaggregatet byter vi givetvis ut dessa inom garantitiden" därför att säljare är skadeståndsskyldig även om skadade komponenter inte är köpt hos denne se KKL http://www.notisum.se/rnp/sls/LAG/19900932.htm och då specifikt §30 och §31.

Tillämplig lagrum bör vara:
-----------

31 § Säljarens skadeståndsskyldighet enligt 30 § omfattar även skada som på grund av fel på den sålda varan uppkommer på annan egendom som tillhör köparen eller någon medlem i hans hushåll och egendomen är avsedd huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet. Lag (2005:62).
-----------

Så Kompletts snack om att det bara gäller komponenter köpta hos dom är kvalificerat skitsnack!

Så ta tillbaks nätagget och belasta det med nått testprogram så datorn körs till 100% och lämna den sen på i ett utrymme med uppsikt där du snabbt kan släcka ev eldsvåda och om så sker kontaktar du sen Komplett igen och begär ersättning för allt som blivit förstört pga detta som matta, andra komponenter mm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Massa bra text.

Tack så mycket för informationen.

Jag får se hur jag går vidare i detta, komplett ska ju skicka nätagget tillbaka till mig och det förvånar mig inte det minsta om jag får betala frakten både dit och tillbaka.

Nu vet vi iaf att komplett försöker komma undan billigt i denna fråga med tanke på att dom som företag borde känna till dessa lagar och paragrafer som du skrev i ditt inlägg. Annat vore konstigt.

Vilket får mig som stamkund ( eller ska vi säga FD stamkund ) hos komplett.se att känna mig än mindre värd i deras ögon.

Kunden i fokus komplett? Nej det verkar vara pengar och principer som gäller här.

/ Swuppo

Visa signatur

BAAH

Permalänk
Medlem

HÄV köpet! kolla här, enligt konsumentverket:

"Att köpet hävs betyder att säljaren betalar tillbaka alla pengar som köparen har betalat, mot att köparen lämnar tillbaka varan. Du har rätt till ränta på det belopp säljaren återbetalar. Något tillgodokvitto, som bara gäller i säljföretagets butik eller butikskedja, behöver köparen inte acceptera om köpet hävs för att det är fel på varan.

För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet."

Jag hade problem med inet och LG när jag inte var nöjd med min nya skärm som hade 2 pixel fel.. LG sa att det måste vara 4 eller fler för att dom skall byta skärmen och självklart följer inet dessa garantier. Efter ett tag när jag snackat med storre bror min visa han mig detta på konsumentverket. Så vi ringde igen och sa precis vad det stog. Helt plötsligt kunde dom inte säga att ett skit och nu kommer det snart en ny skärm hem till mig..

Ring dom och säg att du har rätt att byta den inom 3 år enligt lagen om du inte är nöjd.

Lycka till!

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Medlem

Frågan är hur mycket jag orkar strula med komplett om detta.

Snart ska jag begrava min mor och jag har det tungt nog som det är med sorgearbetet.

Jag tackar för alla tips och all hjälp jag kan få. Frågan är vad som händer nu när jag redan bett komplett att skicka tillbaka nätagget till mig.

*edit

Under tiden mitt returärende har hanterats så har 3 år passerat.
2006-08-03 köptes nätagget. Hade jag varit snabbare på att skicka det så kanske jag hade klarat detta, men som jag tidigare skrev så dog min mor och då stannade livet upp här ett tag.

Så häva köpet är kört, tror komplett har vetat om detta.

/ Swuppo

Visa signatur

BAAH