AMD-chef läcker Catalyst 9.8

Permalänk
Melding Plague

AMD-chef läcker Catalyst 9.8

Marknadsföringschefen Ian McNaughton läcker augusti månads drivrutin för grafikkort i Radeon-serien. Catalyst 9.8 bjuder främst på högre prestanda med Crossfire-konfigurationer.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

sen nyhet

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaxc
sen nyhet

Datornördar jobbar bäst på natten, det vet du väl?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd

Tänkta ta första kommentaren men nahepp.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Så lär jag få se en prestandaskjuts? (hd3870x2) Även om jag inte tror det själv.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Ingen legacy alltså. Crap!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Kan han inte "leaka" ett 5870x2 till mig när han ändå är i gång? -.-

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk

Fint

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

fin fint

Permalänk
Medlem

Så AMD chefen läcker som ett såll

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Datornördar jobbar bäst på natten, det vet du väl?

amen.

OnT: mer prestanda, de jobbar flitigt nu, vad bra!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexei
Kan han inte "leaka" ett 5870x2 till mig när han ändå är i gång? -.-

precis, väntar på samma

Visa signatur

Allting går upp för mig när solen går ner.

Permalänk
Medlem

Inget till Linux.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Enligt rykten ska det ge en rejäl bosst om man har en AMD plattform. dvs. moderkort samt grafik och CPU.

Edit: Verkar vara riktiga quad optimeringar

"Game Optimizations: ATI Catalyst™ 9.8 Driver

Our test system configuration is: AMD Phenom II 940 (3.0GHz) processor Asus M3A79-T(790) motherboard 4GB DDR2-800 5-5-5-18 memory Windows VISTA Ultimate SP1 64bit

This month we are seeing a massive performance increase with a whole host of games as compared to the ATI Catalyst 9.7 driver. Detailed release notes are available for most of the game optimizations; here are the highlights:

* Battleforge DirectX 10/DirectX 10.1 performance improves of up to 50% with the largest gains in configurations using ATI CrossFireX™ technology.
* Company of Heroes DirectX 10 performance improves of up to 77%.
* Crysis DirectX 10 performance of ATI CrossFireX technology in dual mode improves of up to 10% and quad mode performance improves of up to 34%.
* Crysis Warhead DirectX 10 performance of ATI CrossFireX technology in dual mode improves of up to 7% and quad mode performance improves of up to 69%.
* Far Cry 2 DirectX 10 performance of ATI CrossFireX technology in dual mode improves of up to 50% and quad mode performance improves of up to 88%.
* Tom Clancy’s H.A.W.X. DirectX 10/DirectX 10.1 performance of ATI CrossFireX technology in dual mode improves of up to 40% and with quad mode performance improving of up to 60%.
* UnigineTropics OpenGL performance improvements of up to 20%.
* UnigineTropics DirectX 10 performance of ATI CrossFireX technology in quad mode improvements of up to 20%.
* World in Conflict DirectX 10 performance improvements of up to by 10%.

It’s fitting that last weekend AMD was in attendance at Quakecon 2009 in Dallas,Texas where the world’s most prolific OpenGLsupporters gathered for 4 days of ‘peace, love and rockets,’ that we are announcing support for OpenGL 3.1 and the following details:

This release of the ATI Catalyst driver provides OpenGL 3.1 extension support. The following is a list of OpenGL 3.1 features and extensions added in ATI Catalyst 9.8:

* Support for OpenGL Shading Language 1.30 and 1.40.
* Instanced rendering with a per-instance counter accessible to vertex shaders (GL ARB draw instanced).
* Data copying between buffer objects (GL EXT copy buffer).
* Primitive restart (NV primitive restart). Because client enable/disable no longer exists in OpenGL 3.1, the PRIMITIVE RESTART state has become server state, unlike the Nvidia extension where it is client state. As a result, the numeric values assigned to PRIMITIVE RESTART and PRIMITIVE RESTART INDEX differ from the NV versions of those tokens. o At least 16 texture image units must be accessible to vertex shaders, in addition to the 16 already guaranteed to be accessible to fragment shaders.
* Texture buffer objects (GL ARB texture buffer object).
* Rectangular textures (GL ARB texture rectangle). o Uniform buffer objects (GL ARB uniform buffer object).
* SNORM texture component formats.

And last but surely not least, my favorite community: ATI Catalyst™ 9.8 driver for Linux!

Support for new Linux operating systems
This release of ATI Catalyst driver for Linux introduces support for the following new operating systems:

* RHEL 4.8 production support
* Ubuntu 9.04 production support

ATI Catalyst™ Control Center - Linux Edition support for RandR 1.2 This release of the ATI Catalyst driver for Linux introduces ATI Catalyst Control Center - Linux Edition support for the RandR 1.2 extension API. The following new features are now available in the ATI Catalyst Control Center - Linux Edition Display Manager:

* Display rotation
* Multiple display arrangement and desktop sizing "

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Så prestandaökningen gäller inte om man har en Intel-plattform alltså? Blä -.-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Enligt rykten ska det ge en rejäl bosst om man har en AMD plattform. dvs. moderkort samt grafik och CPU.

Edit: Verkar vara riktiga quad optimeringar

"Massor av text"

Det där var inte dåligt ;O

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk

Verkar ju vara bra skit får ta och köpa mig ett grafikkort sen då fast väntar iofs på D3

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lilleputten
Så prestandaökningen gäller inte om man har en Intel-plattform alltså? Blä -.-

Jo, quad mode = 4 grafikkort.

Crysis Warhead DirectX 10 performance of ATI CrossFireX technology in dual mode improves of up to 7% and quad mode performance improves of up to 69%.

Så missuppfatta inte, texten har inget med cpu att göra.
Det handlar om bättre prestanda i CrossFireX läge.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk

Den tackar vi snällt för Han har nog fått ganska många träffar på sin blogg nu xD

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

borde jag andvända catalys om jag har hd4870? blir det bättre prestandard då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lualian
borde jag andvända catalys om jag har hd4870? blir det bättre prestandard då?

catalyst drivrutinerna stödjer de flesta nyare ATI/AMD grafikkort, ditt med... det står i nyheten att den stödjer 4000-serien vilket ditt grafikkort är...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk

Det ser skit bra ut måste jag säga ^^

men hur ser det ut för oss som bara använder ett grafikkort då?

Permalänk
Medlem

shit pommes! vilken boost de e i quad! nästan värt o köpa ett till 4870x2 lr? om de räknas som quad de e två kort men 4a GPUer?

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur stor skillnaden är om man har ett grafikkort med en amd processor :P?

Visa signatur

Thx yorgo för minnena :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lakej
Tänkta ta första kommentaren men nahepp.

Skärp dig! Sånt där beteende bör leda till permanent avstängning!

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
Skärp dig! Sånt där beteende bör leda till permanent avstängning!

??

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Jo, quad mode = 4 grafikkort.

Crysis Warhead DirectX 10 performance of ATI CrossFireX technology in dual mode improves of up to 7% and quad mode performance improves of up to 69%.

Så missuppfatta inte, texten har inget med cpu att göra.
Det handlar om bättre prestanda i CrossFireX läge.

Jaha, bra. Jag missförstod väl då pga av vad gambit sa:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Enligt rykten ska det ge en rejäl bosst om man har en AMD plattform. dvs. moderkort samt grafik och CPU.

.

Permalänk
Medlem

Märkligt att AMD låter en egotrippad bloggande chef läcka ut bolagets mjukvara på sin blogg.

Han har väl en fet fallskärm att hänga i efter nästa styrelsemöte.

Permalänk
Avstängd

Crossfire HD4870 samt Phenom II 965 så fort den släpps känns mer och mer välmotiverat

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
??

Att han postar meningslösa in lägg bara föra tt få vara först. Vad är det som är så svårt att fatta med det?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.