XFX släpper Radeon HD 4650 AGP

Permalänk
Melding Plague

XFX släpper Radeon HD 4650 AGP

AGP vägrar att dö ut. Senast i raden att lansera grafikkort för det uråldriga gränssnittet är XFX med ett Radeon HD 4650.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nån som vet om den kör med typ rialtos pci-e brygga eller om den är agp native?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk

Pci

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Vafan.. döda AGP tack, skiten är ju äldre en stenåldern

Du inser väl att PCI är ännu äldre.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Re: Pci

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HikiSpray
Du inser väl att PCI är ännu äldre.

So?
Vad spelar det för roll om pci är äldre eller nyare?

agp är gammalt och inte bara jag anser att det är dött.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Pci

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
So?
Vad spelar det för roll om pci är äldre eller nyare?

agp är gammalt och inte bara jag anser att det är dött.

tydligen inte eftersom det kommer nya hela tiden. jag skulle behöva ett till en gammal burk faktiskt.

Permalänk

Vad är det för fel på AGP?0.0

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 427_Cobra_Jet
Vad är det för fel på AGP?0.0

Det är slött.

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Re: Re: Pci

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
So?
Vad spelar det för roll om pci är äldre eller nyare?

agp är gammalt och inte bara jag anser att det är dött.

Vem mer syftar du på som tycker det är dött med AGP?

Man råkar kanske ha en dator där man vill ha lite bättre G-kort och tycker 800:- gör susen för att allt nytt ska funka OK.

Sedan är pci bussen inte så dum om man vill ha bättre ljud änn det inbyggda på M-kortet.

Förresten så märks det väl att jag tycker att de som är så negativa till "gårdagens" bussar, P-ata och diskett osv. kan slänga allt de har där hemma och bara köra i7 bräda tex. med allt lullul.

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Re: Re: Re: Pci

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dansk1
Vem mer syftar du på som tycker det är dött med AGP?

Man råkar kanske ha en dator där man vill ha lite bättre G-kort och tycker 800:- gör susen för att allt nytt ska funka OK.

Sedan är pci bussen inte så dum om man vill ha bättre ljud änn det inbyggda på M-kortet.

Förresten så märks det väl att jag tycker att de som är så negativa till "gårdagens" bussar, P-ata och diskett osv. kan slänga allt de har där hemma och bara köra i7 bräda tex. med allt lullul.

Finns väl en hel del på swec som tycker att agp är dött och allt sånt gammalt skit ? hehe.

För mig har agp varit dött i många år samt pata och floppy.. Datorer idag blir billigare och billigare så varför sitta på gammalt "skrot"?.

Förstår om man vill ha kvar det för nostalgins skull iofs hehe.

Permalänk
Inaktiv

Re: Re: Re: Re: Pci

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Finns väl en hel del på swec som tycker att agp är dött och allt sånt gammalt skit ? hehe.

För mig har agp varit dött i många år samt pata och floppy.. Datorer idag blir billigare och billigare så varför sitta på gammalt "skrot"?.

Förstår om man vill ha kvar det för nostalgins skull iofs hehe.

Vad du tycker skiter resten av världen i, det som är skrot för dig är fullt acceptabelt för någon som är fattig. Det finns ett behov av korten, därför tillverkas det fortfarande AGP-kort.

Frågan är hur mycket som säljs exakt, det om något skulle vara intressant. Marknaden är förmodligen obetydlig i sverige men utomlands så är den garanterat större.

Personligen tycker jag också det är dags att AGP (och PCI) får vila snart men så länge utveckling och produktion av dessa produkter inte stör modeller med modernare gränsnitt så gör det mig personligen inget. Jag förstår inte varför det alltid är ett sådant s*tans gnäll varje gång AGP-grafikkort nämns, folk måste inte köpa _allt_ som kommer, än mindre gilla produkterna.

Permalänk
Medlem

Den här artikeln är väl mer till dem som använder AGP... inte för oss att säga att de är dött!

Hur kan något vara dött när de fortfarande tillverkas som en annan skrev de finns tydligen fortfarande efterfrågan av AGP-kort.

Det kommer vara ett jävla liv när PCI - express 2 kommer om dem fortfarande tillverkar PCI - E xD

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Vafan.. döda AGP tack, skiten är ju äldre en stenåldern

På vilket sätt lider du av att det finns kvar?

Låt bli att köpa, skitenkelt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Re: Re: Re: Re: Re: Pci

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Vad du tycker skiter resten av världen i, det som är skrot för dig är fullt acceptabelt för någon som är fattig. Det finns ett behov av korten, därför tillverkas det fortfarande AGP-kort.

Frågan är hur mycket som säljs exakt, det om något skulle vara intressant. Marknaden är förmodligen obetydlig i sverige men utomlands så är den garanterat större.

Personligen tycker jag också det är dags att AGP (och PCI) får vila snart men så länge utveckling och produktion av dessa produkter inte stör modeller med modernare gränsnitt så gör det mig personligen inget. Jag förstår inte varför det alltid är ett sådant s*tans gnäll varje gång AGP-grafikkort nämns, folk måste inte köpa _allt_ som kommer, än mindre gilla produkterna.

Vad jag tycker skiter väldigt många i, ja det håller jag med så där håller du med mig och tycker som jag ;).

Ja jag vet att det är fullt accepabelt för nån som är fattig.. Men om man nu sitter med t.ex ett HD4650 för ca 600-700 sek borde man inte kunna sitta på ett moderkort för 600-1000 sek då som har pci/pcie ?

Är man fattig borde man prioritera annat än datorer, prioritera ens överlevnad, studiekostnader, käk boende osv (ja.. jag fattar också att man kanske kan unna sig nåt litet extra till sin skitdator om man nu verkligen vill det men att man borde tänka till en extra gång).

Titta det var som fan, du tycker också att agp och pci ska få vila/dö ut men <edit> ? eller vad du nu vill kalla det.

Sitter vi inte och skriver precis samma sak fast i olika meningar ?

Edit: vafan har alla vaknat på fel sida idag eller ? ..

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pci

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Vad jag tycker skiter väldigt många i, ja det håller jag med så där håller du med mig och tycker som jag ;).

Ja jag vet att det är fullt accepabelt för nån som är fattig.. Men om man nu sitter med t.ex ett HD4650 för ca 600-700 sek borde man inte kunna sitta på ett moderkort för 600-1000 sek då som har pci/pcie ?

Är man fattig borde man prioritera annat än datorer, prioritera ens överlevnad, studiekostnader, käk boende osv (ja.. jag fattar också att man kanske kan unna sig nåt litet extra till sin skitdator om man nu verkligen vill det men att man borde tänka till en extra gång).

Titta det var som fan, du tycker också att agp och pci ska få vila/dö ut men <edit> ? eller vad du nu vill kalla det.

Sitter vi inte och skriver precis samma sak fast i olika meningar ?

Edit: vafan har alla vaknat på fel sida idag eller ? ..

Du är nog den enda som vaknat på fel sida.

Vem/vad ger dig rätt att avgöra vad andra bör prioritera?

Varför måste det vara en "skitdator" för att man enbart har AGP-port?
Skitdator enligt vem? Dig? Isåfall, läs ovanstående igen.

Vad ger dig rätt att sitta och kalla flera av forumets medlemmars datorer för "skitdator"?

Den kan mycket väl fylla sin funktion för någon som inte kräver samma prestanda som du. Alla har inte samma behov/krav.

Varför ska människor alltid klaga över saker som inte berör dem?

Permalänk
Inaktiv

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pci

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Vad jag tycker skiter väldigt många i, ja det håller jag med så där håller du med mig och tycker som jag ;).

Ja jag vet att det är fullt accepabelt för nån som är fattig.. Men om man nu sitter med t.ex ett HD4650 för ca 600-700 sek borde man inte kunna sitta på ett moderkort för 600-1000 sek då som har pci/pcie ?

Är man fattig borde man prioritera annat än datorer, prioritera ens överlevnad, studiekostnader, käk boende osv (ja.. jag fattar också att man kanske kan unna sig nåt litet extra till sin skitdator om man nu verkligen vill det men att man borde tänka till en extra gång).

Titta det var som fan, du tycker också att agp och pci ska få vila/dö ut men <edit> ? eller vad du nu vill kalla det.

Sitter vi inte och skriver precis samma sak fast i olika meningar ?

Edit: vafan har alla vaknat på fel sida idag eller ? ..

Skillnaden är att jag förstår varför AGP-kort fortfarande tillverkas och säljs och accepterar det. Jag personligen har inget behov av de då jag inte har några AGP-kortplatser på mina kort och därmed tycker jag personligen att AGP's tid är förbi, allt som säljs idag kommer med PCI-e trots allt. Men likaså skiter världen även i vad jag tycker.

Jag är rätt less på att folk _alltid_ ska klaga på nyheter om produkter som inte intresserar de, vilken nytta gör det?

I övrigt delar jag åsikt med Trent023.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pci

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Vad jag tycker skiter väldigt många i, ja det håller jag med så där håller du med mig och tycker som jag ;).

Ja jag vet att det är fullt accepabelt för nån som är fattig.. Men om man nu sitter med t.ex ett HD4650 för ca 600-700 sek borde man inte kunna sitta på ett moderkort för 600-1000 sek då som har pci/pcie ?

Edit: vafan har alla vaknat på fel sida idag eller ? ..

Alla har inte föräldrar som betalar för deras datorer.

Sitter själv på en lite äldre dator med AGP. För ett drygt halvår sedan började den bli i segaste laget. Då köpte jag ett nytt HD3850 samt 2gb begangnade minnen på tradera billigt.
Detta gjorde att jag nu klarar av att spela alla spel som finns ute. Att jag sen inte kan spela på högsta inställningarna är däremot en annan sak.

Du skriver att det är bara att köpa ett nytt moderkort också?
Men då måste du även köpa ny processor och nya minnen. Det är också troligt att man behöver ett nytt nätagg. Då blev det helt plötsligt lite dyrare.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk

Alla vet att han är en posthunter och väldigt sällan tänker igenom det han skriver, så ingen idé att bry sig. Vad beträffande produkten så tycker jag det är bra att dom fortfarande lägger ner tid att utveckla produkter till dom som inte har råd att uppgdadera hela sitt system i tid och otid. Som tcntad skrev: fattiga studenter "ska" inte lägga pengarna på nöjjen, detta låter dom ju hänga med litegrann iaf, trots tight budget.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
Nån som vet om den kör med typ rialtos pci-e brygga eller om den är agp native?

Har letat men inte hittat info om det, enda jag hittade var att Gigabyte kör med det : http://xtreview.com/addcomment-id-9018-view-Gigabyte-HD-4650-...

Xfx hemsida verkar funka lite som den vill, hittar ingen info alls där.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlade
Alla har inte föräldrar som betalar för deras datorer.

Sitter själv på en lite äldre dator med AGP. För ett drygt halvår sedan började den bli i segaste laget. Då köpte jag ett nytt HD3850 samt 2gb begangnade minnen på tradera billigt.
Detta gjorde att jag nu klarar av att spela alla spel som finns ute. Att jag sen inte kan spela på högsta inställningarna är däremot en annan sak.

Du skriver att det är bara att köpa ett nytt moderkort också?
Men då måste du även köpa ny processor och nya minnen. Det är också troligt att man behöver ett nytt nätagg. Då blev det helt plötsligt lite dyrare.

Det skrev jag inte alls.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bergmanman
Alla vet att han är en posthunter och väldigt sällan tänker igenom det han skriver, så ingen idé att bry sig. Vad beträffande produkten så tycker jag det är bra att dom fortfarande lägger ner tid att utveckla produkter till dom som inte har råd att uppgdadera hela sitt system i tid och otid. Som tcntad skrev: fattiga studenter "ska" inte lägga pengarna på nöjjen, detta låter dom ju hänga med litegrann iaf, trots tight budget.

Du är rolig du:)

jag bara en posthunter ? right..

Ni som gnällt som fan på mig nu ::

Finns det inte redan liknande kort som HD4650?
Räcker det inte om man behåller de kort som redan finns istället för att tillverka nya så kanske den dör ut av sig självt fortare ?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Ni som gnällt som fan på mig nu ::

Finns det inte redan liknande kort som HD4650?
Räcker det inte om man behåller de kort som redan finns istället för att tillverka nya så kanske den dör ut av sig självt fortare ?

XFX har inte några liknande HD4650 kort med AGP, det är inte lönsamt för de att låta bli att själva tillverka ett kort då deras konkurrenter tar deras marknadsandelar.

Värt att nämnas är att varken AMD eller Nvidia gör dessa kort själv utan det är som i detta fall, XFX, som gör att korten fungerar med AGP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Räcker det inte om man behåller de kort som redan finns istället för att tillverka nya så kanske den dör ut av sig självt fortare ?

Varför inte ge oss en bra anledning till varför den ska "dö ut"?

Nu låter jag som en trasig radio, som bara upprepar sig, men:

Hur kan du lida av att detta kort existerar?

Permalänk

Hahaha, vilka svar vissa får...

Klart som fan att någon med en Ferrari klagar på en som kör en Fiat Uno?

läs: högpresterande dator vs en gammal skoldator från -98

Sluta ta illa vid er när någon kritiserar något?

Permalänk

Som en kompis alltid sagt: De enda som kommer att överlev ett atomboms krig e kackerlackor och AGP

Visa signatur

[E4600 @ 3,20Ghz][Abit ip35-e][club3d 3870 oc @902/1339 24/7 @ 800/1170][Corsair 2gb 800 mhz ram cl5 ][Corsair hx550][WD 250GB][Antec p180]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Butterfinger
Hahaha, vilka svar vissa får...

Klart som fan att någon med en Ferrari klagar på en som kör en Fiat Uno?

läs: högpresterande dator vs en gammal skoldator från -98

Sluta ta illa vid er när någon kritiserar något?

Jag tar inte illa vid mig. Har själv en "högpresterande" dator.
Undrar bara varför han kritiserar detta kort.

Tycker bara det är synd att många sätter sig själv på en piedestal och säger:
"Allt under min nivå är skit."

Med vilken rätt kan Ferrari-ägaren göra det uttalandet?

Jag är väl medveten om att samhället ser ut så idag, men jag tycker fortfarande att det är trist. Det återspeglas tyvärr i en tråkig samhällsutveckling.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Butterfinger
Hahaha, vilka svar vissa får...

Klart som fan att någon med en Ferrari klagar på en som kör en Fiat Uno?

läs: högpresterande dator vs en gammal skoldator från -98

Sluta ta illa vid er när någon kritiserar något?

Verkar fan inte finnas trevliga människor idag, tragiskt!

Alltid ska någon komma och tjafsa så fort man skriver nåt som den inte gillar eller håller med om..suck.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xNimlothx
Som en kompis alltid sagt: De enda som kommer att överlev ett atomboms krig e kackerlackor och AGP

Hehe:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Verkar fan inte finnas trevliga människor idag, tragiskt!

Alltid ska någon komma och tjafsa så fort man skriver nåt som den inte gillar eller håller med om..suck.

Och låter som en bortskämd 12-åring med.

Permalänk

Kan vi inte bara skita i det här med datorer och gå tillbaka till stenåldern? De skapar ju ändå så många (I-lands)problem.

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk

Mitt Geforce Ti4200 är agp, funkar fina fisken till cs och dod
har spelat lite source på det också!

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Någon som vet om detta kort uppfyller VESA 60-kraven?

Har en gammal knäpptyst Dell P4 med AGP som är perfekt för filmvisning på platt-TV:n. Tyvärr har den svårt att hålla kontakten med TV:n med de gamla grafikkort jag testat så ibland funkar det och ibland blir det "Out of range".

Funkar perfekt med t.ex. HD4850 och har googlat fram att grafikkortet till 100% måste måste uppfylla ovannämnda VESA 60 (vad nu det kan vara).

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64