Dalande försäljning av stationära datorer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Den bärbara datorn borde kunna jämföras med mobiltelefonen.
Den är ett komplement till den stationära telefonen, ingen ersättare.

För trots att mobilen har varit i var mans ägo i 10 år så har vi inte skrotat den gamla telefonen. Varför inte? Jämfört med en stationär dator och bärbar dator så kan en vanlig telefon mindre än en mobil.

Varför skulle då den stationära datorn dö?
Som ett exempel. För att få samma prestanda som jag har idag i min dator fast i en bärbar så får jag lägga ut 24 000kr. Trots att min dator kostade 11 000 i november.

När en bärbar kostar lika mycket som en stationär och är lika uppgraderingsbar så kommer ersättningen.

Jag tror att det kommer en våg nu när bärbara är stora men när folk inser att de måste köpa en helt ny dator för 20 000kr efter 2 år för att kunna spela de senaste spelen istället för att lägga ut 5 000-6000kr så kommer folk att gå tillbaka igen.

Fast risken finns också att spelkonsollerna tar marknadsandelar från PCn.
Finns ingen spelmarknad på PCn så kommer grafikkort m.m. att bli dyrare p.g.a. minskad efterfrågan. Till slut nås en nivå där det blir en jämvikt på priset och först då kommer bärbara att ha "vunnit".

Tyvärr....

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Ja asså, som framgår har jag ett betydligt bredare synsätt på bärbar vs stationär än murveln i xpressen har.

Jag har oxå framhållit att mosterAgdaanvändare (Svenssons) ofta glömmer nackdelarna med bärbar och fördelarna med stationär ur teknisk och ekonomisk synpunkt särskilt på lång sikt.

Klart att alla med stationär inte kör ALLT som GÅR att köra - men många idag som tex inte kör RAID eller värstingspel och vill göra det i framtiden klarar inte detta med en bärbar.

Flexibilitet, modularitet, utbyggbarhet, fritt val av komponenter, lätt att modifiera, återanvändbarhet av existerande komponenter, möjlighet till uppgradering, tillförlitlighet och driftssäkerhet - allt detta har du med en stationär men INTE i samma utsträckning med en bärbar vilket gör att en stationär alltid kommer att vara överlägsen en bärbar oxå vad avser pris/prestanda på kort men framförallt på längre sikt.

Håller inte med om att man måste vara nörd för att inse detta, finns nördar som jag själv som kör både stationärt hemma och bärbart på resor. Många bekanta köper en bärbar som förstadator men utvecklas och inser att den bärbara inte räcker till och köper därefter en stationär som tar hand om de mer krävande uppgifterna.

Båda behövs men att som murveln påstå att den stationära kommer att "slås ut" av bärbara är BS (BullShit). Glöm inte att de sk tabloidblaskorna gärna frångår fakta och sunt förnuft för att skapa rubriker i hopp om att sälja fler lösnummer till okunniga/ovetande sk svenssons.

För den yrkesverksamma befolkningen har man en/flera datorer hemma och en/flera på jobbet. Sammantaget finns betydligt fler stationära datorer i daglig drift än bärbara. Tror inte företagen byter ut sina stationära mot bärbara med de nackdelar detta för med sig framförallt ur långsiktig ekonomisk synpunkt avseende tillförlitlighet och driftssäkerhet. Driftsstopp kostar tid och pengar.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Det största problemet med bärbara datorer som jag ser det är att det är stört omöjligt att få till en bra sittställning. Åtta timmar framför en bärbar knäcker vilken nacke som helst.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Det största problemet med bärbara datorer som jag ser det är att det är stört omöjligt att få till en bra sittställning. Åtta timmar framför en bärbar knäcker vilken nacke som helst.

Nu har jag inte så stor erfarenhet av bärbara men finns det inte stativ för att få skärmen i vettig höjd och vinkel? och sen så kör man med ett normalt trådlöst tangentbord/mus.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Nu har jag inte så stor erfarenhet av bärbara men finns det inte stativ för att få skärmen i vettig höjd och vinkel? och sen så kör man med ett normalt trådlöst tangentbord/mus.

Många företag kör med enbart bärbara; då är lösningen som standard den att man har en dockningsstation som man stoppar in den bärbara i. Sen använder man en alldeles vanlig skärm, och ett vanligt tangentbord/mus kopplat till dockningsstationen. Det fungerar klart bäst, eftersom en bärbar ÄR oergonomisk. Prestandan räcker dock bra för företagssysslor, och de drar mindre ström än stationära, tar mindre plats och så kan den anställde ta med jobbdatorn hem eller ut på resor. Bara fördelar.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Många företag kör med enbart bärbara; då är lösningen som standard den att man har en dockningsstation som man stoppar in den bärbara i. Sen använder man en alldeles vanlig skärm, och ett vanligt tangentbord/mus kopplat till dockningsstationen. Det fungerar klart bäst, eftersom en bärbar ÄR oergonomisk. Prestandan räcker dock bra för företagssysslor, och de drar mindre ström än stationära, tar mindre plats och så kan den anställde ta med jobbdatorn hem eller ut på resor. Bara fördelar.

Stämmer till viss del för mindre företag men stora företag typ banker och industrikoncerner kör stationärt på skrivborden, undantag finns natruligtvis. Själv är jag ett då jag på 90-talet jobbade åt /// och körde bärbart med docka. Det berodde på att jag var konsult och därmed "mobil".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
1. Du får betala minst det dubbla sett till prestanda jämfört med stationär

Nja, det beror väldigt mycket på vilken prestanda man är ute efter. För den stationära datorn skall du inkludera priset för bildskärm, tangentbord och pekdon.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
2. En stationär är betydligt mer flexibel/modulär, du kan VÄLJA: CPU, RAM, graffa, CD/DVD, PSU, chassi, diskar, RAID + uppgradera delar när det kommer nytt.

En bärbar är mer... bärbar, lättförvarad och lättplacerad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
3. Tillförlitligheten och livslängden är betydligt större/längre på en stationär eftersom de bärbara är mycket ömtåligare.

En del av skillnaden i (förväntad) livslängd kan förklaras av hanteringen.
En "stationär" dator som dagligen bärs omkring och hanteras mer eller mindre ovarsamt, gärna under drift, har inte heller så lång livslängd. Med SSD i de bärbara kommer livslängden att öka.
Bärbara datorer som huvudsakligen används stationärt håller ganska länge. (För mig gav tangenten L upp efter fem års arbete...)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
4. Batterierna till bärbara är svindyra och tar ofta slut efter ett år

Dyra, ja. Livslängden avgörs till stor del av hur de används och laddas. Jag har haft bärbara datorer som använts i tjänsten upp till fem år, och aldrig bytt ett batteri.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
5. Det är mycket enklare och billigare att reparera och byta delar på en stationär. Försök uppgradera graffa eller CPU på en bärbar!

Att fixa en bärbar är alltifrån dyrt till omöjligt, men att fixa en stationär märkesdator (Dell, Compaq, Apple) är inte heller alltid så lätt, med alla proprietära format på komponenterna...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
6. Bärbara blir oftare dammiga varvid kylningen havererar med risk för att komponenterna slås ut.

Stationära blir lika dammiga, men har mer överkapacitet för kylningen.
Jag håller med om att kylningen är ett problem för bärbara datorer. Vilken klåpare som helst skall inte öppna bärbara datorer för invändig rengöring.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
7. När disken i en bärbar blir full är valet ofta att köpa till en USB-extern disk som är betydligt känsligare och slöare samt krånglar mer än en intern i en stationär.

Det är vad som de facto väljs, ja, men det är oftast fullt möjligt att byta hårddisken i den bärbara.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
8. Försök köpa ett uppgraderingspaket till en bärbar - Går inte! Många delar i en stationär går att återanvända/uppgradera.

Försök att köpa ett uppgraderingspaket till din tre år gamla Dell/Compaq/Apple - Går inte!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
MEN för en surfande moster Agda eller som komplement till den stationära maskinparken kan en bärbar möjligen finna en plats.

På min arbetsplats har så gott som alla medarbetare bärbara datorer. De används huvudsakligen stationärt, med dockningsstation kopplad till separat bildskärm, fullstort tangentbord och mus, men behöver vara mobila för att vid behov kunna kopplas till de apparater vi underhåller.
Alternativet hade varit att alla haft en stationär dator också, vilket känns väldigt overkill för enklare administrativt arbete.

Min poäng med allt detta är att de bärbara helt klart har en given och ökande plats i tillvaron. Stationära datorer har också givna användningsområden, men dessa områden krymper i omfattning...
Marknaden för stationär Personal Computer (i I-länderna) är i praktiken döende. Det närmaste som återstår är personliga arbetsstationer med höga och ganska specifika prestandakrav.

/Olle

Permalänk
Medlem

Som sagt tidigare:

1. Bildskärm, mus och tangentbord + CPU + minne + diskar + CD/DVD + ljudkort + grafikkort + chassi + TV-kort mm är utbytbara/uppgraderings/återanvändningsbara på en stationär och räknar du in detta blir ekonomin och livslängden minst dubbelt så bra för den stationära.

Har du en bärbar och krav på god ergonomi köper du iaf till en dockningsstation + skärm + mus + tangentbord.

2. och 3.

Jag har aldrig sagt att man "dagligen bär omkring på en stationär", bärbar är just bärbar och är du i första hand ute efter det använd en bärbar - varför skall du då bära omkring på en stationär? Kan du utveckal det?
Kan tillägga att stölder av bärbart från arbetsplaser/hem är betydligt större än av stationärt

4. Det beror troligen på att du körde till 95% på adaptern

5. Nu tänker jag INTE på sk märkesdatorer (Dell, Compaq, HP mfl) vad avser stationära utan på de man bygger själv, trodde det var införstått hos oss swecare...

7. Kan upplysa om att interna diskar till bärbart är betydligt dyrare. I en stationär kan du montera flera diskar, i en bärbar kan du mestadels bara ha EN. Pris/prestanda är betydligt bättre på 3.5" stationära diskar.

8. se 5 ovan! Har hjälpt folk att uppgradera märkesdatorer och återanvänt allt eller delar av: Chassi, PSU, diskar, CD/DVD, TV-kort, CPU, minne, ljudkort, grafikkort.

Upprepar igen: Båda behövs men att påsta att stationära kommer att slås ut är totalt fel. Den dagen pris/prestanda, tillförlitlighet/driftssäkerhet, utbyggbarhet/flexibilitet är densamma mellan stationär och bärbar, ja, först då kan vi säga att den stationära kommer att slås ut.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olle P
Nja, det beror väldigt mycket på vilken prestanda man är ute efter. För den stationära datorn skall du inkludera priset för bildskärm, tangentbord och pekdon.
...
På min arbetsplats har så gott som alla medarbetare bärbara datorer. De används huvudsakligen stationärt, med dockningsstation kopplad till separat bildskärm, fullstort tangentbord och mus, men behöver vara mobila för att vid behov kunna kopplas till de apparater vi underhåller.

Först säger du att man måste räkna in bildskärm, tangentbord och pekdon när man köper stationär dator, sen säger du att de flesta har extra bildskärm, tangentbort och pekdon för att använda bärbara datorer ändå. Snacka dubbel kostnad.
Om man behöver flytta datorn ofta så kan man lägga alla äggen i samma korg och köpa en bärbar, annars kan man gott köra stationär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Har du en bärbar och krav på god ergonomi köper du iaf till en dockningsstation + skärm + mus + tangentbord.

Har man krav på att det skall ta lite utrymme och vara lätt att bära omkring på så gör man det inte.
Kringutrustningen, inklusive dockningsstation, är inte standard för bärbara i allmänhet, men i praktiken ett absolut måste för den stationära datorn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Jag har aldrig sagt att man "dagligen bär omkring på en stationär", bärbar är just bärbar och är du i första hand ute efter det använd en bärbar - varför skall du då bära omkring på en stationär? Kan du utveckal det?

Du kommenterade skillnaden i livslängd. Min poäng är att bärbara datorer som i praktiken är stationära inte har märkbart kortare livslängd än en vanlig stationär dator.
Analogt lär en "stationär" dator som används mobilt inte heller ha så lång livslängd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
5. Nu tänker jag INTE på sk märkesdatorer (Dell, Compaq, HP mfl) vad avser stationära utan på de man bygger själv, trodde det var införstått hos oss swecare...

Du kanske inte tänkte så, men jag misstänker starkt att de som påstår att den stationära datorn är död huvudsakligen avsåg märkesdatorerna.
Utgår man från försäljningssiffrorna för kompletta datorer hos de stora elektronikkedjorna kan man nog lätt få uppfattningen att stationära datorer är ett utdöende släkte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
7. Kan upplysa om att interna diskar till bärbart är betydligt dyrare. ...

Ja, man får sämre pris/prestanda, men det är fullt görligt och inte alls omöjligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
8. se 5 ovan! Har hjälpt folk att uppgradera märkesdatorer och återanvänt allt eller delar av: ...

Ibland kan man ju ha tur.
Jag har sett många exempel på PSU av specialformat (för att passa in i en slimmad låda), moderkort med AGP endast internt, ingen slot för separat grafikkort (förutom PCI), minimala möjligheter till expansion med extra hårddisk eller instickskort, etc.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jannethefisher
Först säger du att man måste räkna in bildskärm, tangentbord och pekdon när man köper stationär dator, sen säger du att de flesta har extra bildskärm, tangentbort och pekdon för att använda bärbara datorer ändå. Snacka dubbel kostnad.

Ändå inte lika dyrt som att dessutom ha en extra datorburk. (Vi har löpande hyres- och supportkostnader på allting.)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jannethefisher
Om man behöver flytta datorn ofta så kan man lägga alla äggen i samma korg och köpa en bärbar, annars kan man gott köra stationär.

Det finns även andra anledningar att välja bärbar:
- Man måste ha datorn lätt portabel sällan. (Anledningen till att jag och mina kollegor använder bärbara.)
- Man använder datorn sällan och vill kunna utnyttja samma bordsyta till annat. Då är det smidigt med en liten bärbar att plocka fram vid behov och sedan vika ihop och stoppa undan på lämpligt ställe.
- Lägg till punkten ovan att man dessutom tycker stationära datorer och tillbehör är erbarmligt fula och behöver gömmas undan. (Min mammas främsta argument.)

Det är bara att konstatera:
- I dagsläget får man en vettig bärbar surfdator för 5000kr (eller mindre).
- En stationär märkesdator med minimal prestanda, kompletterad med bildskärm, tangentbord och mus, kostar lika mycket.
= För de flesta är valet mellan dessa två alternativ mycket enkelt: Man väljer den bärbara, och kompletterar med trådlös anslutning mot omvärlden.

/Olle

Permalänk
Medlem

Stationära kommer såklart inte dö men den kommer att få offra en massa marknad till bärbara, och det kommer få konsekvenser.

För nu är det ju så att det mesta som svenssson gör vid datorn kan man lika gärna göra vid en bärbar. Den bärbara har då en fördel.

Sen att världen under senare tid börjar bry sig om strömsnålhet hjälper inte direkt stationära datorvärlden heller.

Att jämföra en Atom med en bärbar dator är inte heller rättvisa, isåfall enbart netbooks.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970