När kommer spel börja släppas på Blu-Ray diskar?

Permalänk

När kommer spel börja släppas på Blu-Ray diskar?

Just nu säljs alla spel på DVD. Tycker det är skönt - kommer ihåg när mina kompisar fortfarande behövde flera CD för att spela Half-Life 2 medan jag alltid bara hade en.

Men kommer det bli samma sak med Blu-Ray, och när?

Grejen är ju att vi möjligtvis kommer ladda ner alla våra spel LAGLIGT inom 1-2 år, innan Blu-Ray spel börjat komma. Med program som Steam så behövs bara en bra bredbandsuppkoppling, inte ens en DVD-spelare!

Vad tycker ni?? Ny dator med Blu-Ray spelare låter lockande, men dyrt. Priserna på läsarna har inte sjunkit så mycket som jag förväntade mig.

Permalänk
Medlem

Det är fortfarande en rätt liten andel av nya datorer som har blu ray spelare, så jag är övertygad om att det kommer dröja mkt länge (om någonsin?) innan det används för speldistribution.
T ex tre st dual-layer DVD blir väl ca 24 GB, det kommer nog räcka ett rätt bra tag för spel.

Permalänk
Medlem

Rage kommer att släppas på både DVD och Blu-Ray.

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av v1lle
Rage kommer att släppas på både DVD och Blu-Ray.

min övertygelse ovan var visst inte så mkt att lita på

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av v1lle
Rage kommer att släppas på både DVD och Blu-Ray.

dvd till xbox 360 och pc och bluray till ps3

Visa signatur
Permalänk
Sötast

Blu-ray kommer aldrig att slå igenom på samma sätt som DVD, det tror jag inte.

Permalänk
Medlem

Datorer kommer inte bli en alldaglig personlig ägodel....... och man kommer aldrig någonsin få behov för mer än 256 kb arbetsminne och cd skivor går i upplösning efter 10 år..... och din dator är hopplöst utdaterad efter 6 månader....... vi har hört dem alla...... vi körde xp för sju år sen på maskinvara med en teknologi som verkar stenålder idag och cd skulle ju också bli utfasad av usb och övriga flashminnen... nä det tar ett tag innan konsumenten släpper taget på något dom gillar och blir van vid ! teknologi i all ära men konsumenten är villiga att betala mer om dom får något fysiskt i handen...det visar studier, det är enda orsaken til att vi fortfarande har alla olika plastbitar flutande omkring överallt runt oss.

Permalänk

Note: Crysis och Supreme Commander fyllde hela deras DVD med spelet. Även med dual layer och komprimering är gränsen nådd. Är därför rädd att nästa steget att ta med fler DVD eller lansera på blu-ray.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derrelique
Note: Crysis och Supreme Commander fyllde hela deras DVD med spelet. Även med dual layer och komprimering är gränsen nådd. Är därför rädd att nästa steget att ta med fler DVD eller lansera på blu-ray.

Är inte direkt farligt med fler DVD då det kom ut flertal spel som hade 5 skivor. Har iallafall inte köpt ett spel där jag har behövt installera från en CD på ett väldigt bra tag. Tror det bara varit Wrath of the Lich King de senaste åren.

Permalänk

Tror inte blu-ray blir aktuellt alls faktiskt, blu-ray kommer inte ens slå igenom på film fronten iaf inte så stort som dvd är/har varit. Streaming- och internettjänster är vad framtiden har siktat in sig på iaf i dagsläget.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zerorepent
Tror inte blu-ray blir aktuellt alls faktiskt, blu-ray kommer inte ens slå igenom på film fronten iaf inte så stort som dvd är/har varit. Streaming- och internettjänster är vad framtiden har siktat in sig på iaf i dagsläget.

Nej bluray är ganska så överskattat. CD/DVD var lite mer revolutionerande då de kom och ersatte de gamla kassettbanden.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd

BluRay lär aldrig bli aktuellt i stor skala (gällande datorspel).

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

PS3 och HD film i all ära, men internet är framtiden.

Dock är blu-ray grymt fint, man få plats med MYCKET grejer!

Permalänk

Känns som 64 GB's usb-minnen skulle kännas som ett bättre alternativ än blue ray-skivor. Det är inte direkt så att man vill sitta 2 timmar och vänta tills installationen är klar.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paradoxnode
Känns som 64 GB's usb-minnen skulle kännas som ett bättre alternativ än blue ray-skivor. Det är inte direkt så att man vill sitta 2 timmar och vänta tills installationen är klar.

Tänk på att USB-minnena är väldigt dyra fortfarande. Ett 64GB kostar väl 1 500+

Jag planerar att skaffa en Blu-Ray brännare, så är jag beredd när/om de går över till det.

Så najs att kunna lagra 50GB på en skiva Då kan jag göra backup av min externa HDD.

Angående det där med 2 timmar, jag tror att det dröjer extremt länge innan det händer. Kan man installera ett 5 GB spel på 5 minuter borde även ett 25/50 GB gå ganska fort.

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Blu-ray kommer aldrig att slå igenom på samma sätt som DVD, det tror jag inte.

Om inte något nytt och bättre / billigare kommer så kommer nog blu ray slå igenom när det blir prisvärt. Före det är prisvärt så föredrar jag utan tvekan dvd.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Om inte något nytt och bättre / billigare kommer så kommer nog blu ray slå igenom när det blir prisvärt. Före det är prisvärt så föredrar jag utan tvekan dvd.

Ja måste bli mera prisvärt. Var väl philips som försökte lansera laserdisc som inte gick så väldans bra för spelarna var ju nå otroligt dyra.

Så DVD kommer nog som sagt hålla flera år till.

Kom ihåg nåt spel jag installerade förut som låg på 20 disketter. Insert disc 12.

Permalänk

En Blu-Ray läsare kostar ju inte sååå mycket, runt 1000kr. Visst det är mycket mer än en DVD-brännare som kostar mellan 200-300 men hur mycket kostade inte DVD-läsare år 2002?

Jag tror inte Blu-ray kommer slå igenom på ett par år än, kanske 2011-2012, då har Blu-ray funnits ute ett par år och prisrena har gått ner en del. Det tog ju ett tag innan DVD blev populärt också.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Om man tänker på hur lång tid det tog för DVD att slå igenom på spelfronten så tar det nog en stund.
Ni minns väl när alla datorer hade DVD, men inga spel fanns? CD formatet räkte läääänge.
Sen har ju faktiskt nerladdningen av köpta spel (Steam osv) blivit ganska populärt vilket gör att behovet av massproduktion på DVD/Blue-Ray kommer minska.

Min gissning är nog att man kommer byta ut sin dator en/två gånger innan det finns tillräkligt med speltitlar på Blue-Ray för att motivera detta. Iof, om BD spelarna hamnar på samma prisnivå som DVD spelarna så kan man ju lika bra ta en BD. Nackdelen är att det i dagsläget inte finns BD brännare i humana priser, de flesta DVD spelare är ju kombinerat brännare/läsare idag.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
En Blu-Ray läsare kostar ju inte sååå mycket, runt 1000kr. Visst det är mycket mer än en DVD-brännare som kostar mellan 200-300 men hur mycket kostade inte DVD-läsare år 2002?

Jag tror inte Blu-ray kommer slå igenom på ett par år än, kanske 2011-2012, då har Blu-ray funnits ute ett par år och prisrena har gått ner en del. Det tog ju ett tag innan DVD blev populärt också.

Det är ju hur dyrt som helst, kolla vad skivorna kostar som du kan bränna själv på. Jag tänker inte betala en massa cash för en blu-ray spelare/ brännare om jag inte absolut måste eftersom det inte finns någon nytta med att ha en före blu-ray skivorna går på 10 - 20 kr st..

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Det är ju hur dyrt som helst, kolla vad skivorna kostar som du kan bränna själv på. Jag tänker inte betala en massa cash för en blu-ray spelare/ brännare om jag inte absolut måste eftersom det inte finns någon nytta med att ha en före blu-ray skivorna går på 10 - 20 kr st..

Det är värt pengarna att bränna BLURAY istället för DVD... man sparar ju plats. Istället för 5? DVD så blir det en BLURAY.

Vad kostar 5st DVD-skivor jämfört med 1st BLURAY-skiva?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Jag tänker inte betala en massa cash för en blu-ray spelare/ brännare om jag inte absolut måste eftersom det inte finns någon nytta med att ha en före blu-ray skivorna går på 10 - 20 kr st..

10-20 Då är du lite väl snål imo.

Jag håller iaf med om att de är lite väl dyra, nästan 2 000 för 10st 50GB, men då är det också 500GB totalt. Visst, en hårddisk med den kapaciteten är billigare (mkt billigare), men jag gillar iaf skivor bättre. Känns säkrare, för hårddiskar kan ju ibland krascha (Man kan ju råka bryta itu en skiva, men det tycker jag är långsökt). Ska man ha lagring på DVD:er blir det som sagt sjukt många fler.

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem

Vem fasen är så dum att dom köper dvd-filmer nu för tiden, haha seriöst liksom? Film kvaliteten är ju under all kritik.

Inom film världen är nog Blu-ray här för att stanna bara att en del folk inte inser skillnaden tyvärr, men detta folket försvinner väl tillslut, hoppas jag iaf :).

Inom spel världen så tror jag nästa generation konsoler kommer ha blu-ray eller iaf liknande. Då är allt inom dvd helt borta. Synd att fail-box inte såg så långt redan nu. Spelen får ju som vi redan vet knappt plats längre. Läst fler talet nyheter om just detta.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Jag tror att något nyare kommer att bli aktuellt innan Blu-Ray hinner slå igenom på datorerna.

T.ex Nedladdning , USB minne eller ngt

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Entusiast

Internet är troligaste det "media" som kommer att användas för att distribuera spel på större skal inom kort.
Skivor kan alltid kopieras på ett eller annat sätt.

Bolagen behöver nått som matchar tillgängligheten från dem kända nerladdnings-sajterna.

Många laddar inte ner spel legalt/illegalt för att kringgå kostnaden i första hand, utan för tillgängligheten.
Man slipper åka in till stan och traska igenom spelbutikerna för att hitta nått som kan vara kul att spela.

Har själv har utnyttjat diverse nerladdnings-tjänster enbart för tillgängligheten, bara för att jag inte orkat ta mig till närmaste spel-butik några mil bort.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Saken är att t.ex ett Steam konto går aldrig få helt säkert, att ens konto skulle bli hackat eller liknande.

Att ladda ner media osv kräver en del. Alla klarar inte av sådant, såvida det inte går att fixa direkt över tv:en och inte datorn, väldigt få förutan alla teknik nördar orkar med allt jobb, det skulle dessutom kräva en snabb internet anslutning och det går tyvärr inte få överallt. Såvida de inte bygger det inte går att få ner direkt ifrån tv:en, utan datorns inblandning. Men jag ser hellre att jag har en skiva med mitt materiel på. Dåligt skrivit är trött och orkar inte fixa med det mer, go natt.

Tror vi kan diskutera detta hur mycket som helst, så tror det är bäst vi låter folket som har detta som yrke skötta vår framtid inom detta.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk

Internet-tjänster kommer knappast att ta över marknaden. Det är ju inte särskillt lockande för alla att ladda ner spel som ligger på ~20GB+ precis, plus att alla inte har tillgång till internet, eller snabbt sådant. Ett alternativ på fysiskt format måste finnas, och då är självklart Bluray framtiden. Men som sagt så tar det ett tag för det att slå igenom. Det blir inte standard över en dag direkt, eller ens ett år. Folk kommer börja köpa Bluray-spelare när dom märker hur DVD'n börjar flaska, och då kommer mer produkter och priserna sänks. Det är väl den naturliga utvecklingen. Jag tippar på att det är hett om 2-3 år.

Och angående film på bluray så har ju det redan slått igenom. Det blir bara mer och mer populärt. Skillnaden mellan DVD- och HD-kvalitee är ju som VHS vs DVD. Man måste bara ha en modern TV och ljud-utrustning för att uppleva den. Plus att det får plats löjligt mycket mer extra-material och fler typer av ljudspår.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

TRor inte att man gör DVD filmer 2012.
Tror att vi kommer få se mindre av dvd 2010.

Förresten, jag såg ett mycket bra erbjudande från Media markt en dag. Det var Disney filmen Bolt för 199 :- på BD. Men man fick också DVD skivan av Bolt. Och samtidigt sålde de Bolt på DVD för samma pris.

Tycker att det är bra att det ingår en digital kopia av vissa BD filmer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
BluRay lär aldrig bli aktuellt i stor skala (gällande datorspel).

Kanske ser det ut så nu, men om 4-5 år så är Blu-ray standard precis som DVD och CD är idag. Jag tror dock att DVD kommer hålla bra länge, som sagt så är 8,5GB väldigt mycket utrymme. Alla spelkonsoler kommer gå över till Blu-ray nästa generation däremot, det är jag övertygad om. Alternativet är games on demand som Microsoft precis har börjat med. Fördelen med Games on Demand är ju ganska stor, man får mindre oljud från DVD/BD läsaren och spelen laddar snabbare, samt att man inte ens behöver gå utanför dörren för att köpa nästa spel.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.