Permalänk
Medlem

Uppfinnartråden!

Hallå uppfinnare och SweC!
då undrar jag vad ni sitter inne med för uppfinningar och idéer för att underlätta vardagslivet eller kanske förändra jorden som vi ser den idag!
bilder och ritningar är hjärtligt välkomna för att visa hur ni tänkt er ( har byggt? ni kanske sitter inne men en helt egenkomponerad uppfinning i hemmet! ).
låt fantasin flöda och kom med fantastiska idéer och förslag allt mellan himmel och jord.

//P3nt0s

Visa signatur

"You have enemies? Good. That means you´ve stood up for something, sometime in your life." - Winston Churcill

Permalänk
Medlem

Ja, för om man sitter med en uppfinning som kommer att förändra livet på jorden så skriver man ju på Swec vad det är för något och postar en ritning på den. Du, den här idén får du fan AVSLAG på. Nästa!

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Uppfinn en fjärrkontroll som faktiskt kan kontrollera tjejen tack, sen kan vi göra en deal..:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Uppfinn en fjärrkontroll som faktiskt kan kontrollera tjejen tack, sen kan vi göra en deal..:)

Du har ju el-pistolen tills något bättre alternativ kommer ut på marknaden

Permalänk
Medlem

Re: Uppfinnartråden!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av p3nt0s
Hallå uppfinnare och SweC!
då undrar jag vad ni sitter inne med för uppfinningar och idéer för att underlätta vardagslivet eller kanske förändra jorden som vi ser den idag!
bilder och ritningar är hjärtligt välkomna för att visa hur ni tänkt er ( har byggt? ni kanske sitter inne men en helt egenkomponerad uppfinning i hemmet! ).
låt fantasin flöda och kom med fantastiska idéer och förslag allt mellan himmel och jord.

//P3nt0s

Troligt att någon skulle ge bort sina banbrytande uppfinningar^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Ja, för om man sitter med en uppfinning som kommer att förändra livet på jorden så skriver man ju på Swec vad det är för något och postar en ritning på den. Du, den här idén får du fan AVSLAG på. Nästa!

Nej? En idé är värdelös om den inte kan implementeras på något sätt. Alla människor har idéer om någonting nytt, men väldigt få har resurserna som behövs att implementera dem, varvid värdet för även de bästa idéerna är relativt lågt.

...själv saknar jag någon slags kundvagn för användning utanför en affär, som inte ser allt för löjlig ut. Barnfamiljer har ju sina barnvagnar som de kan lasta varor i, men vi andra har ingenting motsvarande. Att gå runt med en vanlig kundvagn ger ingen högre prestige i samhället.

Min idé är överdriven marknadsföring för att hjärntvätta människor till att inse fördelarna med en specialdesignad kundvagn, så till den grad att det blir socialt accepterbart med något liknande, varefter människor utan bil får det betydligt lättare att köpa hem större varor och liknande. Jag finner det mycket konstigt att det är så accepterat att gå omkring med tunga kassar hela dagarna.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Du har ju el-pistolen tills något bättre alternativ kommer ut på marknaden

:D:D

Om nu elpistolen räcker så långt visst, min tjej bor varken med mig eller i sverige

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Nej? En idé är värdelös om den inte kan implementeras på något sätt. Alla människor har idéer om någonting nytt, men väldigt få har resurserna som behövs att implementera dem, varvid värdet för även de bästa idéerna är relativt lågt.

...själv saknar jag någon slags kundvagn för användning utanför en affär, som inte ser allt för löjlig ut. Barnfamiljer har ju sina barnvagnar som de kan lasta varor i, men vi andra har ingenting motsvarande. Att gå runt med en vanlig kundvagn ger ingen högre prestige i samhället.

Min idé är överdriven marknadsföring för att hjärntvätta människor till att inse fördelarna med en specialdesignad kundvagn, så till den grad att det blir socialt accepterbart med något liknande, varefter människor utan bil får det betydligt lättare att köpa hem större varor och liknande. Jag finner det mycket konstigt att det är så accepterat att gå omkring med tunga kassar hela dagarna.

Precis, tanterna har ju rullator med! Alternativt kan du ju ha en barnvagn o lägga en docka i den.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Jag finner det mycket konstigt att det är så accepterat att gå omkring med tunga kassar hela dagarna.

Ursäkta, men VEM gör det?! Det är ju inte som att man ser folk på stan springa runt med massa tunga kassar hela dagarna.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Ursäkta, men VEM gör det?! Det är ju inte som att man ser folk på stan springa runt med massa tunga kassar hela dagarna.

Är du ironisk eller? "tunga" kan väl diskuteras då och då, men nogväl springer väldigt många människor runt med kassar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axne^^
Precis, tanterna har ju rullator med! Alternativt kan du ju ha en barnvagn o lägga en docka i den.

Ja, rullatorer får man inte glömma.

Problemet med barnvagn och docka är att det är tämligen löjligt.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Är du ironisk eller? "tunga" kan väl diskuteras då och då, men nogväl springer väldigt många människor runt med kassar.

Nej, och speciellt inte så tunga att det skulle vara lättare att dra runt en vagn på stan. Det ENDA tillfället det kan vara bra, då man ser barnvagnar användas, är när man storhandlar mat och inte tar bilen.

Men annars är det väl bara att köpa en cykelkärra så är problemet löst?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Så kommer nästa uppfinning.

Den slår kundvagnen med hästlängder, den är det enda produkten som dagens kök saknar, den kommer bli den morgon trötte studentens bästa vän.

Den Dubbelbladiga osthyveln

Permalänk
Medlem

hehe, vilka lustigkurrar det finns här på forumet
dock roligt att tråden fått lite fart, fortsätt så!

aja måste väll bidra med något, det skulle vara helt underbart med ett "alt i ett kort" alltså bank / bensin och rabattkort i ett så man slipper högarna med kort i plånboken.

en annan sak men skulle kunna tänka sig vore ett "färdtåg" som man ställer bilen / lastbilen eller nått liknande på och sen åker genom Sverige för att spara både pengar och miljön.

Visa signatur

"You have enemies? Good. That means you´ve stood up for something, sometime in your life." - Winston Churcill

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Nej? En idé är värdelös om den inte kan implementeras på något sätt. Alla människor har idéer om någonting nytt, men väldigt få har resurserna som behövs att implementera dem, varvid värdet för även de bästa idéerna är relativt lågt.

...själv saknar jag någon slags kundvagn för användning utanför en affär, som inte ser allt för löjlig ut. Barnfamiljer har ju sina barnvagnar som de kan lasta varor i, men vi andra har ingenting motsvarande. Att gå runt med en vanlig kundvagn ger ingen högre prestige i samhället.

Min idé är överdriven marknadsföring för att hjärntvätta människor till att inse fördelarna med en specialdesignad kundvagn, så till den grad att det blir socialt accepterbart med något liknande, varefter människor utan bil får det betydligt lättare att köpa hem större varor och liknande. Jag finner det mycket konstigt att det är så accepterat att gå omkring med tunga kassar hela dagarna.

Permalänk

Då blir man ju anklagad för att vara turist.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Min ide. Jag skulle inte kalla det för uppfinning, varför jag avslöjar är att jag inte praktisk skulle lyckas göra ena delen bra. (hemsidan)

Övervikt/hälsa är en miljardindustri, folk slänger ut stora pengar på detta. Min ide är att tjäna pengar på denna industri.
Min ide går ut på att skapa ett hälsosida, med forum, matrecept, bantningsguider etc. Precis som många andra sidor som kostar +500kr året, som aftonbladets viktklubb.

Skillnaden är att "min sida" skulle vara mer avancerad då genom att varje användare kunde ladda hem en applikation till sin gps-mobil(vilket det troligen kommer bli fler av). Alternativt en standard gps-klocka (finns programutrymme m.m ?) eller att man bygger en egen gps-klocka och säljer. Dessa hårdvarudelar skulle jag nog kunna bidra mycket till.

Nå användare skall då kunna lägga upp egna ruter, föreslå sevärdheter, nyttiga restauranger m.m. Samtidigt skall folk kunna lägga upp sina tider (enkelt att fuska, men genom att använda en accelerometer kan fusk upptäckas) , så att de kan tävla mot varandra. Användarna skall sedan kunna välja ruter på olika sätt, se på karta, slumpvis i ens stad, slumpvis med minne så att det blir olika ruter m.m.

För att detta skall bli bra så krävs det mycket arbete, inte bara kunna utveckla hårdvaran. Och jag tror om detta görs riktigt bra så kan det bli riktigt stort. Det är dessutom inte bara att få några tusen användare sådär, det krävs en speciell talang för detta.
Dock behöver inte kostnaden för medlemmarna behöver inte vara hög, kör man med mobilapplikation i java så kan reklamintäkter räcka. Dock har väl mobiltelefoner problem med mottagningen, samtidigt finns det väl ett energiproblem då gps mottagare drar mycket ström. Så min ide är kanske lite tidigt ute ännu?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Eluppvärmd glasskopa - I want it!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
Eluppvärmd glasskopa - I want it!

ähhh spola den i 10sek i varmvatten så är problemet fixat

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
:D:D

Om nu elpistolen räcker så långt visst, min tjej bor varken med mig eller i sverige

Ajdå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Madonion735

Den Dubbelbladiga osthyveln

Äsch, dra in storkovan direkt med tredubbla blad för en närmare hyvling ...

När vi ändå är inne på osthyvlar så se för hundan till att du lanserar en extrabred variant utav dem också. Avskyratt inte kunna hyvla en normalstor ost i ett enda drag per "lager" utan att ta till trådhyvel som är en pest att rengöra.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Avstängd

Jeremy Clarkson på Top Gear hade en kul uppfinning för bilar.
Han menade på att man kunde undvika krockar med bilar om de utrustades med kraftiga magneter i kofångaren.

Om två lika poler av magneter möts agerar de frånstötande och skulle därmed bromsa en krock eller få bilarna att gå runt varandra längs med magnetfälten.

Teoretiskt sätt så skulle det fungera i detta samanhang, men inte praktiken eftersom den skulle fungera attraherande i andra sittuationer, t.e.x om man kom upp baktill på en bil. Vanlig lyktstolpe o.s.v.

Ja ni kan säkert förstå varför man inte skulle vilja ha en sådan kraftig magnet i vardagstrafik.

Men jag tyckte idén var intressant i sitt ursprungliga utförande, och kom på att det går ju faktiskt att bota problemen med elektromagnetism.

Elektromagneten är alltså avstängd i vardagen, men precis innan krocken är ett faktum, redan på 2 meters avstånd t.e.x aktiverar båda bilarna sina elektromagneter med en kraftig elektisk puls från kondensatorer, två kraftiga magnetfällt med motstående poler uppstår och fungerar som en extra "impact zone".

Nu får vi höra vad belackarna har att säga om detta.
Jag vet i alla fall att jag har Jeremy Clakson på min sida!

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

Hos elbilar kanske, annars blir det mycket extravikt. Det gäller bara att göra sensorn för när man krockar lagom känslig. Det är ju jobbigt om vi får magnetfält när vi inte ska ha det. Krävs inte också att den andra bilen slår på sitt? Annars så dras väl bilarna ihop ännu mer istället? Magnet + plåtbil = MMM!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Jeremy Clarkson på Top Gear hade en kul uppfinning för bilar.
Han menade på att man kunde undvika krockar med bilar om de utrustades med kraftiga magneter i kofångaren.

Om två lika poler av magneter möts agerar de frånstötande och skulle därmed bromsa en krock eller få bilarna att gå runt varandra längs med magnetfälten.

Teoretiskt sätt så skulle det fungera i detta samanhang, men inte praktiken eftersom den skulle fungera attraherande i andra sittuationer, t.e.x om man kom upp baktill på en bil. Vanlig lyktstolpe o.s.v.

Ja ni kan säkert förstå varför man inte skulle vilja ha en sådan kraftig magnet i vardagstrafik.

Men jag tyckte idén var intressant i sitt ursprungliga utförande, och kom på att det går ju faktiskt att bota problemen med elektromagnetism.

Elektromagneten är alltså avstängd i vardagen, men precis innan krocken är ett faktum, redan på 2 meters avstånd t.e.x aktiverar båda bilarna sina elektromagneter med en kraftig elektisk puls från kondensatorer, två kraftiga magnetfällt med motstående poler uppstår och fungerar som en extra "impact zone".

Nu får vi höra vad belackarna har att säga om detta.
Jag vet i alla fall att jag har Jeremy Clakson på min sida!

Det är bara några små problem vi måste övervinna innan vi kan sätta detta i bruk. För det första så skulle en magnet som kan hindra en bil vara ganska brutal.

Säg att en bil väger ett ton och åker 1 m/s (3.6km/h) och ska stanna på en meter. Kraften som krävs för att stanna bilen blir då 1000 Newton. (F=ma) Rimligtvis borde då elektromagneten ligga på över 1000 Watt (Tror inte jag klarar att komma ihåg sambandet här, någon som kan hjälpa mig?)

P = U*I Gör att det absoluta minimum skulle krävas 100V och 10A.. Detta för att stanna en bil som kör i gånghastigheten 3.6km/h, dessutom ligger nog mina beräkningar otroligt lågt med tanke på magnetfältet etc..

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

1000 N som kraft är inte riktigt rätt. Med den kraften kommer du komma 0.5 meter innan bilen stannar. Tänk på att medelhastigheten under konstant acceleration är halva topphastigheten.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Har en hel bunt med uppfinningar, 2st som jag redan gjort prototyper på och en som verkligen fungerar!

Den som fungerar underlättar extremt mycket vid mekning i trånga utrymmen där man behöver ett starkt grepp utan att ta mycket plats, den är inte så snygg men med lite finslipning (bokstavligt talat) så blir det patentsökning

Man vill verkligen beskriva produkten bara för att man är så 'stolt' över att man gjort någonting men då är det stor risk att den blir snodd!

Mångmiljonär innan 30....check

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
ähhh spola den i 10sek i varmvatten så är problemet fixat

Ajdå

Sorry för sent svar om det nu går bra:p

Jo jag bor i salem, sverige hon bor i södra taiwan

Men iofs, att ha en elpistol borde ju funka iaf då det är planerat för flytt hit nästa år:)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Har en hel bunt med uppfinningar, 2st som jag redan gjort prototyper på och en som verkligen fungerar!

Den som fungerar underlättar extremt mycket vid mekning i trånga utrymmen där man behöver ett starkt grepp utan att ta mycket plats, den är inte så snygg men med lite finslipning (bokstavligt talat) så blir det patentsökning

Man vill verkligen beskriva produkten bara för att man är så 'stolt' över att man gjort någonting men då är det stor risk att den blir snodd!

Mångmiljonär innan 30....check

Najs:D

En polare till mig har alltid nåt projekt på gång, förpackningsdesign pluggar han så man får ju se mkt skumt ibland:p

Permalänk
Medlem

I vintras upptäckte jag en princip för lagring av mekanisk energi när jag satt och lekte med en kula. Tyvärr så hade någon redan upptäckt denna princip tidigare. Svänghjulet kallas det. Trots det så är jag ganska nöjd med min insats.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

Bärplockare som man fäster på smalbenen är den senaste snilleblixten. Bara att lubba igenom lingonriset och dra in de grova stålarna.

Annars så hade jag planer på en samåkningssida kombinerat med en community för ett par år sen. Tyvärr var (och är) jag inte entreprenör nog att sjösätta ett sånt projekt. Rackarns.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tycker att det är på tiden att någon uppfinner en evighetsmaskin, dagens teknik, lixom hur svårt kan det vara?!

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Nej, och speciellt inte så tunga att det skulle vara lättare att dra runt en vagn på stan. Det ENDA tillfället det kan vara bra, då man ser barnvagnar användas, är när man storhandlar mat och inte tar bilen.

Men annars är det väl bara att köpa en cykelkärra så är problemet löst?

Och vem fan skulle vilja springa runt med en rollator (vilken redan är uppfunnen så det är bara att köpa en sån om man vill ha kassorna i en vagn framför sig) hela dagarna bara föra att man ett fåtal gånger inte orkar bära på ett par kassar... Bättre att lägga ner någon extra timme på gymmet i veckan då om man är så klen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dahren
Tycker att det är på tiden att någon uppfinner en evighetsmaskin, dagens teknik, lixom hur svårt kan det vara?!

Det är nog ganska svårt (omöjligt) till man satt termodynamikens andra lag ur spel.

Permalänk
Medlem

skulle vilja ha ett "program" man kunde ställa vilken fråga som hells till och man fick ett bra muntligt svar.

(sådan röst man faktist kan lyssna till inte Microsoft Sam)

kanske man inte hade behövt vänta halva mattelektionen på läraren. eller sitta och googla i 15min för att hitta vad de var man egentligen sökte efter