Hur vill du att framtiden ska se ut?

Permalänk
Inaktiv

Hur vill du att framtiden ska se ut?

Sitter och tänker lite över hur vår utveckling har sett ut, och vart vi är påväg..
Något säger mig att framtiden kommer vara mycket strikt och den fria människan kommer vara ett minne blott.. När man läser om genmanipulering, utseende fixerings tokeri, mm så början man bli lite mörkrädd..
När vi kommit så långt att vi avlar fram perfekta varelser med ett matematiskt vackert utseende, och en upgraderad hårddisk i hjärnan, så undrar jag om någon riktig människa kommer fundera på om det är så vi ska leva?
Poängen jag vill komma till är, vad är det för charm med en robot som vi försöker utveckla av oss själva?
Jag är rädd att vi i framtiden kommer att börja avla fram sådana människor..

Säg vad ni tycker!

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Hur vill du att framtiden ska se ut?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Netjamo
Jag är rädd att vi i framtiden kommer att börja avla fram sådana människor..

Varför skulle utveckling nödvändigtvis vara ett problem? Är vi sämre än de arter vi har utvecklats från?

Permalänk

Re: Hur vill du att framtiden ska se ut?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Netjamo
När vi kommit så långt att vi avlar fram perfekta varelser med ett matematiskt vackert utseende, och en upgraderad hårddisk i hjärnan, så undrar jag om någon riktig människa kommer fundera på om det är så vi ska leva?

Se det med en tanke på historien. Jag tror inte människan var i genomsnitt lyckligare på medeltiden än vad hon är nu. Våran utveckling har gjort att vi i det stora hela mår bättre. Utopin är väl ett samhälle där hela mänskligheten kan leva i symbios med naturen utan att behöva göra kännbara uppoffringar. Dit finns det två vägar. Den första vägen är att ta bort våran drivkraft, och försöka gå tillbaka till grottmänniskan, eller kanske ännu tidigare i våran evolution. Det andra är att gå framåt och lösa våra problem med hjälp av kunskapen vi skapar.

Att vi då under tiden gör misstag och snedsteg är helt självklart. Alltifrån Tjernobylbarnen till Lolo Ferrari, och snedstegen är hemska. Ingen tvekan om saken. Men i det stora hela tror jag att utveckling är bra och att människans drivkraft kommer skapa en bättre miljö för oss att leva i.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Inaktiv

Re: Re: Hur vill du att framtiden ska se ut?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund

Att vi då under tiden gör misstag och snedsteg är helt självklart. Alltifrån Tjernobylbarnen till Lolo Ferrari, och snedstegen är hemska. Ingen tvekan om saken. Men i det stora hela tror jag att utveckling är bra och att människans drivkraft kommer skapa en bättre miljö för oss att leva i.

Som du säger vi kommer alltid göra misstag på vägen men vi lär oss av dom.. Vi har ett oändligt driv att utveckla oss och våran miljö, tycker att utvecklingen går i rasande fart dock så man inte hinner med att reflektera.. Kanske man måste lära sig att inte utvecklas för fort eftersom det inte är bra för oss? Vi pushar oss själva till ett för hög självbild som inte kan levas upp till tänkte jag.. Och det gör att vi börjar tappa fattning och må dåligt.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på en fri värld utan lagar och gränser som leds av folk som vet och inte tycker. En värld som inte drivs av en fetisch av säkerhet. Jag ser helst att den föråldrade demokratin förändras till något bättre. Jag tycker det är befängt att 51% ska bestämma över 49%. Jag vill att alla individer ska få precis som dom vill, det ska man sträva efter. Jag vill se människan enad och fokuserad på rymdutforskning. Jag vill se människan leva för evigt. Passion och talang ska belönas. Konst ska belönas. Vore underbart att se människan och datorn i symbios.

Kommer säkert dröja väldigt länge till dess eftersom som ni skriver så gör mänskligheten misstag på vägen, men trenden går uppåt. Livet är betydligt bättre nu än vad den var för 400 år sen. Idag är svarta människor inte betraktade som djur längre. Demokrati, kunskap och fred är saker som belönas istället för våld, imperialism och slaveri. Ser man mänskligheten från ett betydligt större perspektiv så har vi kommit otroligt långt på en väldigt kort tid och det går bara snabbare och snabbare.

Dom hinder jag ser är religion, politik, ideologi och konsumism.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att vi lever i en värld utan tvång och den våldsmakt staten utövar idag. Jag vill verkligen att varje människa ska ta ansvar för sitt eget liv för det gör hon faktiskt bäst själv i 101 fall av 100. Staten eller den stora massan ska inte bestämma vad individen ska göra med sitt liv eller sina pengar under förutsättning att hon inte hindrar andra från att göra detsamma. Ner med statens och majoritetens tvångsmakt! Det är det enda rätta

"Force and mind are opposites; morality ends where a gun begins" Ayn Rand, Atlas Shrugged

Tyvärr går inte världen mot min utopi utan på andra hållet mot kollektivism och förtryck av de människorna som inte vill ha det så. Staten kommer antagligen stänga in människans intellekt och skaparglädje ännu mer än vad den gör idag bara för att majoriteten inte tror att den gynnar sig själva.

Netjamo, utveckling sker för att människan vill leva längre eller bli lyckligare. Även om det känns konstigt att alla om 100 år kanske är cyborgar med supersinnen och ofattbar atletisk förmåga så är det bara till för att göra människan bättre och lyckligare. Om du inte vill vara en cyborg dock så har du självklart valet att inte vara det (sålänge staten inte får för sig att övervaka dig genom chips i din kropp)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saypayaa

Netjamo, utveckling sker för att människan vill leva längre eller bli lyckligare. Även om det känns konstigt att alla om 100 år kanske är cyborgar med supersinnen och ofattbar atletisk förmåga så är det bara till för att göra människan bättre och lyckligare. Om du inte vill vara en cyborg dock så har du självklart valet att inte vara det (sålänge staten inte får för sig att övervaka dig genom chips i din kropp)

Visst en sak som är bra med att manipulera oss är att ta bort dåliga minnen i uppväxten osv, som formar elaka/dumma handlingar senare i livet.. Det är som du säger får man välja att vara cyborg eller inte så är jag helt på! ett samhälle där folk respekterar varandra och är vänliga mot varandra, gör nog oss mest lyckliga. Sen att vi kan bota alla sjukdomar och leva i utopi med naturen är ju inte helt fel det heller.

Permalänk

Jag tror att nu om 200 år framåt så kommer det förmodligen vara ett helvete på jorden, kommer inte finnas några jobb, jorden kommer vara överbefolkad, växthus effekten kommer ta större kraft. maten kommer ta slut osvosv.. vi ska vara glada att vi lever nu och inte om 100 - 200 år!

men det e inget jag vill, men tyvärr så lär de nog se ut så..

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exxoritas
Jag tror att nu om 200 år framåt så kommer det förmodligen vara ett helvete på jorden, kommer inte finnas några jobb, jorden kommer vara överbefolkad, växthus effekten kommer ta större kraft. maten kommer ta slut osvosv.. vi ska vara glada att vi lever nu och inte om 100 - 200 år!

Psst! Därför jag skapa den här tråden för att folk ska se hoppet i den mörka tunneln

"hope is a very dangerus thing to lose" - Sawyer in lost

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exxoritas
Jag tror att nu om 200 år framåt så kommer det förmodligen vara ett helvete på jorden, kommer inte finnas några jobb, jorden kommer vara överbefolkad, växthus effekten kommer ta större kraft. maten kommer ta slut osvosv.. vi ska vara glada att vi lever nu och inte om 100 - 200 år!

men det e inget jag vill, men tyvärr så lär de nog se ut så..

Vafan, vilken pessimist. Du tror inte att de konflikter som lär skapas när maten blir slut etc kommer decimera befolkningen så att det hela balanserar ut sig?

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund
Vafan, vilken pessimist. Du tror inte att de konflikter som lär skapas när maten blir slut etc kommer decimera befolkningen så att det hela balanserar ut sig?

Ja där har vi underbart positivt tänkande. Och lyckligtvis kommer det bara påverka den där bruna delen av befolkningen medans vi i väst kan leva lyckliga ;).

(obs varning för svart humor )

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Ja där har vi underbart positivt tänkande. Och lyckligtvis kommer det bara påverka den där bruna delen av befolkningen medans vi i väst kan leva lyckliga ;).

(obs varning för svart humor )

Haha! You got me there! Kanske skulle avslutat meningen med "och mänskligheten levde lyckligt i alla sina dagar." Blir det bättre?

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att demokratin kommer resultera i att de dåliga lösningarna försvinner medan de bra lever kvar. En sorts utslagningsprocess bland kassa ideologier och dumma förslag. Vi är redan på väg dit. Ingen vettig människa vill idag ha kommunism eller nazism, och nu genomgår även det finansiella systemet en översyn. Övervakningssamhället har stött på patrull genom Piratpartiet och det starka motståndet mot FRA och IPRED.

Det idealiska samhället för mig är baserat på en liberal grundsyn men med en hel del offentliga inslag. Kollektivtrafik är t ex mycket effektivare än att alla ska sitta en och en i sina bilar. Jag är övertygad om att det går att skapa ett samhälle som är hållbart på lång sikt, både vad gäller miljö, jordbruk, stadsplanering, skola, sjukvård osv. Det gäller att ha en helhetssyn på de olika områdena. Samtidigt får man inte glömma bort individens rättigheter. Det finns gånger då man får välja en pragmatisk lösning, och det finns gånger då man måste stå upp för vad man tror på, även om det inte är lika effektivt rent samhällsekonomiskt.

Ute i världen hoppas jag såklart på fred överallt, men det är oklart när detta kan komma att inträffa. Det lär dröja länge innan stormakterna USA och Ryssland går in militärt i ett nytt land efter fiaskokrigen i Irak, Afghanistan och Georgien. Istället är det u-länder som Somalia och Eritrea som lär stå för krigandet i framtiden (om nu inte Mellanöstern kollapsar efter att västvärlden dragit sig ur där). Jag kan dock alldeles för lite om utrikespolitik för att veta hur man löser världsproblemen.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Ren demokrati är tyvärr inte lösningen på all problem... För att det ska fungera måste en majoritet av befolkningen som röstar veta själv vad som är bäst för samhället och dess utveckling i stort. Men oftast så vet de inte de, utan tänker alldeles för trångsynt eller självisk eller blir manipulerade av andra folk att en demokratisk vald lösning absolut inte behöver vara den bästa lösningen. Kolla bara på USA och deras "health care reform". Där små lobbyister sponsrade av privata försäkringsföretag sätter skräck på folk bara för att få de att gå emot reformen så att de inte förlorar pengar.

Att finanssreformen sker nu har inget med demokratisk vald process att göra, det hände för att hela ekonomin gick i graven pga. dålig skött 100% kapitalistiska entiteter blev för giriga. Att reformen sker nu är för att folk fick ta smällen av konsekvenserna och därför nästan panikartat försöker rätta till felet. Men inte förrän skadan redan var skett.

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk

Framtiden kommer vara min.
Diktatur.
Med liberal inriktning. Gör vafan ni vill sålänge ni inte skadar staten (mig) eller era medmänniskor.

Mina trupper kommer vara panzer poliser tungt beväpnad.
För att skydda er.

Jobba, glo på reality TV och drick sprit bäst fan ni vill sålänge ni ser till att sköta er egen inkomst.

I gengäld skyddar jag från kriminalitet och förser er med jobb.
Alla lyckliga.
Utom de som inte kan låta bli att ta andras saker eller som orsakar lidande genom våldtäkter, misshandel eller mord.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Re: Hur vill du att framtiden ska se ut?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Netjamo
När man läser om genmanipulering, utseende fixerings tokeri, mm så början man bli lite mörkrädd..
När vi kommit så långt att vi avlar fram perfekta varelser med ett matematiskt vackert utseende, och en upgraderad hårddisk i hjärnan, så undrar jag om någon riktig människa kommer fundera på om det är så vi ska leva?
Poängen jag vill komma till är, vad är det för charm med en robot som vi försöker utveckla av oss själva?
Jag är rädd att vi i framtiden kommer att börja avla fram sådana människor..

Utseendefixering kommer om något att minska när vi vår mer kontroll över vårt utseende. Anledningen till att det finns "utseendefixering" är för att alla inte är snygga. När vem som helst kan beordra nanorobotar (eller någon annan tuff scifi-aktig teknologi) att göra dem snygga så försvinner lite av poängen. Däremot kommer det nog fortfarande finnas en press på de som väljer att inte se snygga ut, men också där tror jag att acceptansen kommer att öka något.

Själv anser jag definitivt att jag skulle leva bättre med hjälp av tekniska hjälpmedel: jag vill bli mer intelligent, jag vill lära mig mer om världen. Om du sedan vill vara dum (dvs. ouppgraderad) så är det ditt eget val som jag accepterar (begränsningar kan ju vara kul i sig).

Jag tvivlar dock om att de allra flesta människor verkligen tycker samma sak som du, åtminstone när de verkligen tänkt efter och förstått vad det handlar om. Jag tror exempelvis knappast att människor vill råka ut för dödliga sjukdomar och liknande.

Charm med en robot? Så du ser inget charmigt med Asimo?
Om du inte ser någon charm i en robot så bör du rimligtvis inte se någon charm i en människa.

Själv är jag inte särskilt rädd över att mänskligheten förr eller senare lär dela upp sig mer. Det är inte rimligt att en enda typ av människor skulle vara optimalt för alla situationer. Ett exempel som nästan nått mainstreamstatus är ju "rymdmänniskor", människor anpassade för att kunna klara sig i rymden (dvs. bättre skydd mot radioaktiv strålning, muskler som inte kräver gravitation osv.), ett alternativ till de människor som finns idag "jorden-människor" som passar bra på jorden, men inte på andra planeter, under vattnet eller i rymden.

Vill någon byta art eller en bli del av en ny "raslinje" och det är tekniskt möjligt, så bör de få göra det. Speciesism är lika hemskt som rasism.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Idag är svarta människor inte betraktade som djur längre.

Precis, bara den vita ädla rasen är djur, svarta är en helt annan typ av livsform... Eh...
(Ja, jag är för petig, men att påstå att människor inte är djur är typiskt religiöst trams, och sånt stödjer du väl inte? )

Citat:

Ursprungligen inskrivet av exxoritas
kommer inte finnas några jobb, jorden kommer vara överbefolkad, växthus effekten kommer ta större kraft. maten kommer ta slut osvosv.. vi ska vara glada att vi lever nu och inte om 100 - 200 år!

men det e inget jag vill, men tyvärr så lär de nog se ut så..

Inte finnas några jobb? Jaha, jobb är visst någon naturresurs som tar slut om 100 år.

Du är hemskt pessimistisk, vad är det som får dig att tro att vi inte kan producera bättre mat om 100 år? Att vi inte kan få växthuseffekten att göra det den skall?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ettis
Att finanssreformen sker nu har inget med demokratisk vald process att göra, det hände för att hela ekonomin gick i graven pga. dålig skött 100% kapitalistiska entiteter blev för giriga.

Fast nu ljuger du. Banker (som exempel) är verkligen inte "100% kapitalistiska enheter", de är tämligen strikt reglerade av stater. Vilket också är en av anledningarna till finanskrisen (staten försökte styra banker på ett sätt som inte är möjligt). (de andra två anledningarna är konsumenter som köper saker som de egentligen inte har råd med samt banker m.m som inte tänkt tillräckligt långsiktigt).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Re: Re: Hur vill du att framtiden ska se ut?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person

(Ja, jag är för petig, men att påstå att djur inte är människor är typiskt religiöst trams, och sånt stödjer du väl inte? )

Inte finnas några jobb? Jaha, jobb är visst någon naturresurs som tar slut om 100 år.

Du är hemskt pessimistisk, vad är det som får dig att tro att vi inte kan producera bättre mat om 100 år? Att vi inte kan få växthuseffekten att göra det den skall?

Fast nu ljuger du. Banker (som exempel) är VERKLIGEN inte "100% kapitalistiska enheter", de är tämligen strikt regulerade av stater. Vilket också är en av anledningarna till finanskrisen (staten försökte styra banker på ett sätt som inte är möjligt). (de andra två anledningarna är konsumenter som köper saker som de egentligen inte har råd med samt banker m.m som inte tänkt tillräckligt långsiktigt).

Djur är inte människor. Men människor är djur. En viss skillnad.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Re: Re: Re: Hur vill du att framtiden ska se ut?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Djur är inte människor. Men människor är djur. En viss skillnad.

Haha, vilket ofantligt misslyckande från min sida.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Netjamo
När man läser om genmanipulering, utseende fixerings tokeri, mm så början man bli lite mörkrädd..

Själv blir jag mörk rädd av alla dessa sär skrivningar man läser över allt! ! !

Vart är världen på väg? ? ?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Vi kommer alla vara Borg, till liberalernas stora missnöje... muhahahahaha

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Vi kommer alla vara Borg, till liberalernas stora missnöje... muhahahahaha

Inte blir liberalerna så missnöjda om vi blir borg?

...ja, jag förstod din star trek-referens.
Hm, det hade ju varit intressant. Sättet borg fungerar på är mycket intressant.
Att de måste ha en konstant koppling till deras centrala nätverk är såklart ett problem, men det var väl mest för att kunna skapa storyelement (sätt att stoppa dem på).

Egentligen är det fullt logiskt att åka runt och försöka hitta olika livsformer, och deras nätverk är ju som ett välutbyggt internet. Fast frågan är hur praktiskt det är i verkligheten. Star Trek bygger likt nästan alla andra science-fictionfilmer på att vetenskapliga framsteg är närmast linjära, vilket inte passar så bra ihop med verkligheten. Det ser dessutom inte ut som att vi kommer att skapa någon "FTL-drive" på ett väldigt bra tag...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Fanns något program som gick på svt förut i början utav juni som handlade om vår värld om 50 år, så löd titeln också.
Jag hann tyvärr bara se ett avsnitt men tyckte det verkade väldigt intressant inom sjukvården. Tex att inga feta människor lär finnas då. Forskare ska inom ett par år kunna framställa konstgjort fett som lurar kroppen.
Hade för mig att aktiviteten i hjärnan ökar ifall du äter en fett yoghurt och aktiviteten sjunker ifall det är en fettfri yoghurt. Och då skulle forskare framkalla fett som gör att hjärnans aktivitet höjs utan att vi blir tjockare.
Alltså, goda produkter som inte gör oss feta

Jag tycker däremot staten ska kunna installera chips inuti personer... Personer som begått brott, tex våldtäkter, rån, osv...

Permalänk
Medlem

Re: Re: Hur vill du att framtiden ska se ut?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Precis, bara den vita ädla rasen är djur, svarta är en helt annan typ av livsform... Eh...
(Ja, jag är för petig, men att påstå att människor inte är djur är typiskt religiöst trams, och sånt stödjer du väl inte? )

Hehe, ja jag förstår vad du menar. Självklart stödjer jag inte sånt trams! Men det är bra att du är så petig faktiskt, det skapar högre standard.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Evolutionen har väl stannat upp numera då via använder mer hjälpmedel i vardagen. Det som fortfarande utvecklas är väl hjärnan... Möjligtvis blir vi kanske lite längre och snyggare fortfarande. Men ingår rymdfärder och kärnkraft osv i evolutionen?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knogen
Evolutionen har väl stannat upp numera då via använder mer hjälpmedel i vardagen.

Det är väl inte så mycket att vi använder hjälpmedel som att vi inte bryr oss om huruvida folk använder hjälpmedel när vi väljer partner som stör evolutionen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det är väl inte så mycket att vi använder hjälpmedel som att vi inte bryr oss om huruvida folk använder hjälpmedel när vi väljer partner som stör evolutionen?

Sen handlar ju evolutionen om överlevnad.
En kille som ser perfekt ut, med stora muskler, social som få men dyslektiskt och lite smådum med en månadslön på 10 000 efter skatt kommer inte klara sig i dagens samhälle på samma sätt som en klen, likblek, smått osocial kille med IQ 147 och en månadslön på 65 000 efter skatt.

Hade det varit för 1000 år sen så hade läget varit annorlunda.

Vad är evolutionen egentligen och vad kan störa den?
Evolutionen är utveckling och allt som gör att en individ klarar sig bättre i sin miljö är evolution.

Att försöka stoppa och hindra förändringen är det enda som kan störa evolutionen.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Sen handlar ju evolutionen om överlevnad.
En kille som ser perfekt ut, med stora muskler, social som få men dyslektiskt och lite smådum med en månadslön på 10 000 efter skatt kommer inte klara sig i dagens samhälle på samma sätt som en klen, likblek, smått osocial kille med IQ 147 och en månadslön på 65 000 efter skatt.

Hade det varit för 1000 år sen så hade läget varit annorlunda.

I ditt exempel ovanför, vem tror du kommer sprida sina gener mest i dagens sverige?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Vad är evolutionen egentligen och vad kan störa den?
Evolutionen är utveckling och allt som gör att en individ klarar sig bättre i sin miljö är evolution.

Att försöka stoppa och hindra förändringen är det enda som kan störa evolutionen.

Jag tror inte många vill motverka den evolutionära processen, däremot vill många påverka resultatet. Bara att själv välja att skaffa barn eller ej påverkar lite, men vissa är inne på större saker som att hindra vissa eller underlätta för andra grupper. Där barnbidrag, barnledighet m.m. är exempel på att underlätta.

Nå jag är inte rädd för framtiden. Vem här kan påstå sig vara den perfekta avelshingsten eller avelston? Vi alla har defekter och självklart skall man se till så att ens barn inte får dessa, utan att de får en så bra och frisk kropp som möjligt. Jag tycker alltså det är en självklarhet att när teknologi finns och att det är praktisk möjligt, så skall man in och förbättra. Med förbättra menar jag inte d-kupa, då det snarare är att försämra. Ty ryggproblem.
*edit*
Då kan man tala om att reglera i vad som får göras, fast då gränsar man till naturlig avel och restriktioner på den. Där det också går göra dumheter, se bara på nötkreaturrasen belgisk blå. http://sv.wikipedia.org/wiki/Belgisk_bl%C3%A5

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Sen handlar ju evolutionen om överlevnad.

Nej, den faktorn är i moderna samhällen inte särskilt betydande; alla överlever och det som betyder något är hur många barn man får. Vidare finns det ju inget som säger att man inte kan vara både snygg och smart (se på mig till exemmpel) och även om sådana individer förmodligen skulle gynnas om konkurrens rådde är det väl tveksamt om sådan konkurrens finns; det råder ju inte direkt brist på kvinnor.

Permalänk
Medlem

Vi kan alltid införa ett system där folket inte tillåts skaffa barn och att dessa sedan dödas om de bryter mot den regeln. Ett system med tvångssterilisering kanske.

Jag tror att allt kommer att gå åt helvete inom ett par hundra år. Människan är alldeles för girig för sitt eget bästa. Även de fattiga vill bara ha och ha... kommunisterna vill ha, kapitalisterna vill ha, piraterna vill ha. Det värsta är att vi inte ens vet vad vill vill ha! Ena sekunden så skriker exempelvis svenskarna om att alla brottslingar inte sitter i fängelse tillräckligt länge, sen vill någon lagföra hårdare straff, då springer väljarna till den som förespråkar amnesti för alla! I nästa sekund vill vi ha gratis vård, men det är någon annan som får betala. I nästa sekund så ska vi ha integritet och ingen ska ha rätt att veta någonting om någon, men vi ska samtidigt ha det mest öppna samhället du kan tänka dig! Hur ska det gå ihop? Ingen kommer vika efter med sina krav och det hela slutar med att någon extremist bombar sönder hela jorden for the greater good.

Det är möjligt att världen inte går åt helvete. För att undvika detta behövs dock enorma förändringar i världens samhällen... förändringar som inte går att genomföra utan väldigt mycket blod.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Jag tror att allt kommer att gå åt helvete inom ett par hundra år. Människan är alldeles för girig för sitt eget bästa.

Så har det väl i och för sig alltid varit, och man skulle väl kunna invända att det såg mörkare ut under det kalla krigets kapprustning än nu?