Permalänk

Vill ta upp programmering igen.

Då sitter man här, en ledig helg, för att sedan hoppa ut i arbetslivet igen. Har lite småtråkigt ibland, och ser möjligheterna i att börja programmera. Har läst både C++ och Assembler(mestadels PIC-kretsar), där assembler var det mest intressanta, även om det nu är det språk som troligtvis blir krångligast att börja leka med bara sådär.

Motivationen ligger nog i att faktiskt ha någonting att göra, en utmaning, en uppgift. Gjorde några tidiga försök för kanske 1-2 år sedan att leka med Python och Ruby, kanske något språk till men det föll till marken. Men skulle av hela mitt hjärta vilja börja med någonting.

Tror en del av svaret ligger i att jag faktiskt älskade skolan(de gånger jag fick gå de kurser jag tyckte om). I och med att man då hade sina klara mål och belöningar så slutade det med att man satt sig ner, och löste skiten. Skulle jag sätta mig ner just nu med valfritt språk så skulle fråga ett vara:

1) Vad ska jag programmera?(för att sedan inte komma på något)

Någon som har några direkta tips? Någon som på senare år tagit upp intresset igen och faktiskt lyckats behålla det? Evigt tacksam om så vore fallet.

Visa signatur

He who holds the land, can conquer heaven.

Permalänk
Medlem

* Ett snake-spel i C/C++ (använd kommandotolken)
* En webbplats (kanske ett forum?) i Django (Python)
* En webbplats (kanske en liten community?) i Rails (Ruby)
* Ett mini-rollspel i JavaScript (jQuery + HTML)
* Ett snake-spel i Java (en Applet med "grafik", blir svårare än i C/C++)
* Lägg till nätverksspel till ditt Snake i C eller Java

Sno gärna färdiga koncept och gör om dem som träning, och förbättra dem i samma sväng när du fått till grunden. Att sitta på ett universitet och programmera PLCs eller PICs med lågnivåspråk, ännu värre , är inte direkt den mest stimulerande formen av programmering idag.

Eftersom du kan C; så dra hem Visual Studio med C# och börja leka runt med WinForms. På ett par dagar har du gjort en äggklocka och en vecka senare har du en frågesport. Där öppnar sig dörrarna på löpande band.

Permalänk

Kan och kan är nog att överdriva. Även om jag läst kurserna så var det ett tag sedan. Måste komma igång med grunderna, även om tänker ligger kvar. Det jag programmerat i Java är väldigt begränsat(och var inte alls lika roligt som andra språk), då jag läste det.

Någonting med grafik och jag är körd. Ser man det rent kunskapsmässigt så ligger jag högre upp i Assembler.

Visa signatur

He who holds the land, can conquer heaven.

Permalänk
Avstängd

Beror helt på vad du är intresserad av och har tillgång till. Har du en Mac skulle jag rekommendera att testa iPhone-utveckling även om du inte har en iPhone. Har du en Xbox 360 definitivt C# och XNA.

PC med windows? C# och gör någon liten app som du själv har nytta av, kollar igenom sweclockers forum, twittrar automatisk eller vad vet jag vad du pysslar med. C# för att MS dokumentation och exempel gör det väldigt smidigt att lära sig.

Berätta lite om vad du gör. Fotar du mycket kanske en app som analyserar dina bilder. Har du något praktiskt behov som driver går utvecklingen betydligt enklare.

Permalänk

Jag gör i princip ingenting. Tittar på film/serier/anime, jobbar, spelar xbox 360. Ungefär så mitt lilla liv ser ut just nu.

Visa signatur

He who holds the land, can conquer heaven.

Permalänk
Medlem

Python kanske du är sugen på att testa igen? Om två veckor startar en pyweek-tävling (pyweek.org), som går ut på att skriva ett spel i python på 1 vecka. Det kanske är vad som behövs för motivationen? 2 veckor nu på att förbereda dig, och sen 1 vecka för "slutprovet". Om du nu alls är intresserad av att göra spel såklart.

Permalänk

Jag vet inte riktigt. Spel ser jag inte som en motivationskälla, dels för att jag aldrig programmerat ett spel förut(aldrig kommit så långt), men bara det blir lite hjärngymnastik så är jag nöjd. När jag tänker efter så är det lika mycket resan till slutdestinationen som den färdiga produkten som är det roliga såklart. Ska se om jag kan hitta lite mindre programideer som handlar om problemlösning, då det är där jag ligger just nu.

I assembler tryckte jag ihop en färdig produkt som tog in analogt ljud, gjorde om det till digitalt och printade ut det på en display med lysdioder. Varav man senare kunde förstora och förminska bilden. Detta är hittills det roligaste jag gjort i programmeringsväg.

Men detta var, känns det i alla fall som, årtionden sedan fastän det är mycket mindre än så. Nu när jag tänker efter så har jag nog 3 års ingångstest till de där programmeringstävlingarna som man fick som liten. Borde fungera bra som träning kanske.

Edit: Skulle ebhöve någon find genomgång av just C#, för att se hur det verkar. Har sökt runt men hittat bara en del mindre bra exempel.

Visa signatur

He who holds the land, can conquer heaven.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magatsu Taito
Ska se om jag kan hitta lite mindre programideer som handlar om problemlösning, då det är där jag ligger just nu.

Project Euler kanske vore något för dig?

Permalänk
Medlem

Ja, alla har olika idéer om vad som är kul och motiverande, och jag själv tycker att speltävlingar är bland dom roligaste kodar-uppgifterna att ta sig an, så mina svar kanske inte blir så meningsfulla då

Om du vill ha små kluriga problem att lösa kanske du gillar project euler: http://projecteuler.net/

edit: suck så slö man är

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som att du skulle fortsätta med småresursprogrammering med PIC,AVL(?) och liknande. Kanske pula ihop en egen MP3-spelare (inkl hårdvara)?

Permalänk
Avstängd

Börja definitivt med att installera c# (Visual Studio Express)
http://www.microsoft.com/express/

Är det något du skulle vilja ha tillgång till från din Xbox? Du behöver ju inte göra spel bara för att du kodar i XNA. Kolla lite hello world projekt, testkör, gör små ändringar, testa, osv. Vips Har du tvsajten.com's tv-tablå enkelt åtkomlig från din xbox. De publicerar i xml, du bör dock höra av dig till dem för att få ok på att hämta data.

Permalänk
Medlem

Varför inte läsa en distanskurs på Högskolan? Du säger att du gillade belöningen att läsa. Varför inte fortsätta. Du jobbar och verkar inte ha mycket att göra på fritiden läs en distanskurs! Inte bara att du förhoppningsvis lär dig saker du får det på papper sen också.

Permalänk
Medlem

En raytracer i C#. När du tröttnat på att den går slött har du antagligen redan lärt dig tillräckligt med C# för att känna dig sugen på C++ och så portar du den då.

En raytracer i sin enklaste form är inte så avancerat och jag har alla formler som behövs så matten får du gratis. Hojta till om det verkar intressant

Visa signatur

Crap.