CPU-kabel (ATX 12V 8-pin) från PSU till Moderkort

Permalänk
Medlem

CPU-kabel (ATX 12V 8-pin) från PSU till Moderkort

Hej!
Jag har en, som det kanske verkar för en del av er, ganska basic fråga.
På Sweclockers forum har jag inte hittat någon tråd om det. På Google finns det förklaringar, vissa som är ganska klara, andra som är oklara.

Jag har, som nog är ganska vanligt, uttag för spänning på moderkort till CPU som kallas ATX 12V 8-pin. Tidigare är jag van vid ATX 12V 4-pin-uttag - ska jag ansluta den andra 4-pinskabeln från nätaggregatet till det andra uttaget så att det blir "8-pin", eller är det något som inte behövs? Hur gör ni? Jag har ett P5Q PRO-moderkort i en annan dator och där satt en liten hatt över halva, alltså över den "extra" 4-pins-kontakten.

Mvh
saturday_sun

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Du kan bara koppla in den men koppla inte in nån annan. Det finns även adapter som omvandlar ATX12v --> ESP12v.

Permalänk
Medlem

Ska jag tolka det här som att 8-pin ATX12V och ESP12V är samma sak?

Jag letar efter nätagg till ett Gigabyte GA-EX58-UD5.

Visa signatur

/ Q9550 / HD5870 Vapor-X / 2x80GB SSD / 4GB Corsair 800MHz / Gigabyte EP45-DS3L / Cougar CM 700W modular / Compucase 6A21 / HP L2245w / Logitech Illuminated / Logitech G5 v2 /