IBM inspireras av DNA

Permalänk
Melding Plague

IBM inspireras av DNA

Ingenjörerna på den amerikanska datorjätten IBM sneglar på biologisk arvsmassa för att utveckla framtidens teknik.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härligt!

Permalänk
Medlem

Intressant.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Och här tänkte jag byta från en utbildning i bioinformatik till en i datavetenskap.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

grymt

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem

Så snart är våra datorer levande?

Permalänk

Detta kallar jag nyheter!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Så snart är våra datorer levande?

Nej tror snarare att de menar att de ska ersätta maskinerna med något super avancerad biologisk massa

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

10 år.. inte en chans. Minst 25 år, byråkrati förstår ni

Permalänk
Medlem

Vejto, Det var inte längesedan vi sneglade imponerat på mbdiskarna, Underskatta inte utvecklingen!:)

Permalänk
Medlem

IBM is the shieet

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Så snart är våra datorer levande?

Thats right. Datorerna tar över världen!!!

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Avstängd

Fanns ju en del här som hävdade att IBM var "mossigt". Nog snarare så att de befinner sig så lång fram/ifrån dessa individer att de helt enkelt inte begriper något av det.
Spelar det inte CS så finns det inte

Permalänk
Avstängd

Skynet is here(soon)
)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

I biologiska system får man se upp med virus och bakterier.. Cpu:n får feber!

Permalänk
Medlem

snart köper man väl en konstgjord hjärna istället för CPU'er.

Permalänk
Medlem

Känns lite mer som Wraith datorer från stargate xD med tanke att de skulle vara biologiska

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Inaktiv

haha klockrent på iben men det kanske är en risk, vem vet.
man har ju kunnat odla tex njurar som fungerar ett tag nu så varför inte odla datordelar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe
Känns lite mer som Wraith datorer från stargate xD med tanke att de skulle vara biologiska

eller som i eureka... biologiska datorer låter rätt intressant. fast det kommer ta jävligt lång tid att odla fram ett nytt grafikkort tex.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
snart köper man väl en konstgjord hjärna istället för CPU'er.

Japp.

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.223468/analogt-gor-come...

Visa signatur

MSI B85M-P33 mATX, Intel Core i5 4440 3.1 GHz, 8GB CL9 1600MHz , ASUS GeForce GTX 760 DC2 OC 2048MB

Permalänk
Medlem

ok, då går de väl inte på ström... då går de väl på morötter och salta pinnar!? (vettefan vart jag fick det ifrån)

Permalänk
Medlem

häftigt! Skit intressant, ska bli spännande att se hur det här utvecklar sig!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av otello
haha klockrent på iben men det kanske är en risk, vem vet.
man har ju kunnat odla tex njurar som fungerar ett tag nu så varför inte odla datordelar

Datorträd?
Palla datorer från grannen

Permalänk
Medlem

Får mig att tänka på bio-neural gel packs.

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Medlem

snacka om ekologisk tillverkning

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Speedz
Vejto, Det var inte längesedan vi sneglade imponerat på mbdiskarna, Underskatta inte utvecklingen!:)

Underskatta inte hur fort 10 år går!

Nej sant att saker oting går fort. Men helt allvarligt tror jag inte vi ser detta inom tio år. Vi kan helt enkelt för lite om DNA än så länge, vi vet att olika gener ger olika proteiner men vi vet inte alltid vilka gener ger vilka proteiner. Med andra ord vi kan inte direkt språket ännu än mindre "koda" i det.

Visst går det att använda redan kända gener men att sen också lyckas lägga det i speciella banor mm. Nja inte på tio år inte, det må gå fort men 1969 trodde vi att vi skulle ha besökt Mars by now... förra veckan sa vi månbas 2020, idag "försenat"....

Men ingen kommer vara lyckligare än mig när allt detta händer

Permalänk
Medlem

Jag tänkte säga att det tar minst 10 år för detta att komma till produktion, men det stod redan...

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

En god och samtidigt lite läskig idé.

Permalänk
Inaktiv

Vad jag vet så är det man brukar räkna med 20-25 år för forskning -> färdig produkt (ja, i datorbranschen). Med tanke på att det här är pre-forskning skulle jag väl räkna med åtminsone en 30 år innan vi eventuellt får se produkter av den här typen. Det förutsätter ju då att deras tankar om hur det ska vara möjligt att genomföra är praktiskt möjliga att göra.

Och liknelsen med MB-diskar är det svårt att göra den jämförelsen. I det fallet handlade det väl mer om förbättring av en redan existerande teknik snarare än något helt nytt?

Permalänk
Medlem

Har länge funderat på om inte biologiska lösningar är det bästa. Som i Star Trek Voyager där de uppgraderat isolinear chippen till bio-gel i skeppet hehe.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

känns lite sci fi om ni frågar mig.
men låter intressant

Permalänk
Medlem

Inte levande

Det som står i artikeln är ju att man ska använda DNA, inte celler. Dvs så är de nya datordelarna inte levnade på samma sätt som oss. Virus och bakterier kan inte göra så mycket med bara DNA, möjligtvis förstöra det, men inte mer än så. Så det är ingen risk för sjukdomar

Jag har inte orkat hitta någon detaljerad info om exakt hur det ska göra, men jag kommer ihåg att det har pratats om detta i en artikel som publicerades 1999, "DNA engineering and its application to nanotechnology", tyvärr hittar jag inte artikeln gratis online någonstan.. De av er som sitter på universitets-nät kanske kan komma åt den iaf. (http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6TC...)

Edit: Hittade denna artikel som pratar om typ samma sak, enjoy! http://www.cs.duke.edu/~reif/paper/DNAlattice/DNAlattice.pdf