Permalänk

Grammatik: Delvist

Finns det något som heter "delvist" eller heter det bara "delvis"? Mitt Word 2007 reagerar på "delvist" och säger att det ska vara "delvis". Jag kollade snabbt i Wiktionary och i Lexin men där hittade jag det inte heller så jag blev så osäker själv att jag tvingades lyfta frågan här.

Tack på förhand!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Norstedts svenska ordbok (fjärde upplagan):

delvis adj. ~t • som utgör viss del av ngt
<vard.>: deras ~a seger

Permalänk
Hedersmedlem

Så länge man har någon god anledning till att böja det är det väl i sin ordning?
Den här kan man till exempel hitta i SAOB:

Citat:

Ett lagförslag, som skulle bemyndiga (den engelska) regeringen till en utvidgning af hären, måhända med delvist begagnande af "the volunteer force".

Permalänk
Medlem

Med slinga markeras upprepning av hela uppslagsordet.

Permalänk
Medlem

"Delvis" är redan ett adverb, så "delvist" är fel. Ungefär som "lagomt".

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Jag förstår hur ni resonerar kring det, men jag blev tyvärr inte så mycket säkrare eller klokare efter att ha läst era kommentarer.

Gäller det något speciellt om ordet står i början av en mening?

Jag har en känsla av att ordet "delivs" ska skrivas just som "delvis" om det står i mitten av meningen eller mot slutet av meningen. Vi kan ta mitt exempel här.

"Delvis har jag redan lyckats med det genom att"...

Tycker ni inte att det här verkar "konstigt"? Borde det inte vara "delvist har jag redan lyckats med det"?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Jag förstår hur ni resonerar kring det, men jag blev tyvärr inte så mycket säkrare eller klokare efter att ha läst era kommentarer.

Gäller det något speciellt om ordet står i början av en mening?

Jag har en känsla av att ordet "delivs" ska skrivas just som "delvis" om det står i mitten av meningen eller mot slutet av meningen. Vi kan ta mitt exempel här.

"Delvis har jag redan lyckats med det genom att"...

Tycker ni inte att det här verkar "konstigt"? Borde det inte vara "delvist har jag redan lyckats med det"?

Nu är jag knappast insatt i grammatikregler per se, men din "icke-konstiga" mening ser väldigt konstig ut i min mening.

"Delvist" är ett ord, men används inte på samma sätt som "delvis" vad jag vet.
Första träffen på google ger wikipedias sida en "delvist skyddad". Där ska t:et förstås vara med.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Skyddad - ett skydd - neutrum, därav delvist.

Eller?

Permalänk
Medlem

Delvist skyddad känns lite konstigt. Jag skulle säga skyddad till viss mån.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzyzx
Skyddad - ett skydd - neutrum, därav delvist.

Eller?

Nej, "skyddad" är en participform och har inget med substantivet "ett skydd" (som mycket riktigt är neutrum) att göra.

"Delvis" böjs, som redan påpekat, då det fungerar som adjektiv. Då det är adverb böjs det inte. I "delvis(t) skyddad" är "delvis" ett adverb eftersom det bestämmer participet (tillika adjektivet), och följaktligen böjs det inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Jag förstår hur ni resonerar kring det, men jag blev tyvärr inte så mycket säkrare eller klokare efter att ha läst era kommentarer.

Gäller det något speciellt om ordet står i början av en mening?

Jag har en känsla av att ordet "delivs" ska skrivas just som "delvis" om det står i mitten av meningen eller mot slutet av meningen. Vi kan ta mitt exempel här.

"Delvis har jag redan lyckats med det genom att"...

Tycker ni inte att det här "konstigt"? Borde det inte vara "delvist har jag redan lyckats med det"?

Testa att byta ut det mot "avslutningsvis":
"Avslutningsvist har jag redan lyckats med det genom att..."
"Jag har avslutningsvist redan lyckeats med det genom att..."
"Jag har redan lyckats med det avslutningsvist..."

Här är det omöjligt att böja adverbet, vilket också ligger i adverbens natur - de kan aldrig böjas! (De kan dock kompareras ("fort" - "fortare"), men det är en annan sak.)

Positionen i meningen har ingen betydelse för böjningen.