Permalänk
Medlem

böcker för programmering

Läser just nu programmering med inriktning virtuellt skapande, och undrar om någon har tips på bra läroböcker?
Jag har "Java-första steget" och "Java Direkt med Swing", men undrar om det finns någon lättstuderad och detaljerat beskriven bok, där man lätt kan hitta det man söker.
Vet att det finns mycket i böckerna jag har, men skulle vilja ha någon där jag kan slå upp precis det jag söker, och lära mig stegvis.

Alla tips tas gladeligen emot!!

Permalänk
Medlem

Är "Java direkt med swing" bra? Har funderat på att beställa den.

Visa signatur

moops

Permalänk
Medlem

Den innehåller väl i princip allt man behöver, men den känns lite opedagogisk för nybörjare (som jag är). Det är svårt att veta var man ska leta, när man vill gå tillbaka och hitta t.ex ett ord eller en rad.
Därför jag skulle vilja ha en bok som är uppbyggd mer på det sättet.

Permalänk
Medlem

Jag tycker Head First-serien är väldigt bra överlag. Skrivna så att man verkligen lär sig och framför allt kommer ihåg det man läst.

Head First Java, 2nd ed: http://oreilly.com/catalog/9780596009205/

Kostar lite mer än 200:- online.

Permalänk
Medlem

tack, ska kolla lite på den, är den lätt att förstå om man är relativt ny på programmering?

Permalänk
Medlem

...och innehåller den Swing också? läser nu om grafiska komponenter, så en bok som innehåller det också vore perfekt!

Permalänk
Medlem

Den är perfekt för den som vill lär sig Java (och programmering i allmänhet). Boken innehåller en del om Swing.

Här kan du se lite previews av boken: http://oreilly.com/catalog/9780596009205/preview.html

Permalänk
Medlem

Det ser ju lovande ut=) min lärare svarade att google är det bästa, men jag tycker det är skönare att läsa från en bok, där man har allting i stället för att kanske få sitta o leta o hitta lite här o där.Dessutom har jag mest hittat färdiga svar, vilket inte hjälper speciellt mycket om man vill lära sig!

Hittade några andra böcker:
Java Swing av: Marc Loy, Robert Eckstein
The Definitive Guide To Java Swing av: John Zukowski
Definitive Guide To Swing For Java 2 av: John Zukowski

Är det någon som känner till de? Har en nybörjarbok om själva grunderna i programmering, men skulle vilja ha något liknande med swing...