Permalänk
Medlem

Mamma-dator 5000kr

Hej!

Min mamma behöver en ny komplett dator, med skärm, tangentbord, mus, dvd-spelare och allt sånt.

Budgeten ligger på runt 5000 kr.

Det som är mest intressant är sånnadär små chassin, minitower eller vad de kallas. Tanken är att det inte ska vara ett jättestort projekt att flytta datorn mellan mina föräldrars bostad och deras sommarstuga. Skärmen behöver med andra ord inte heller vara speciellt stor, runt 19-20 tum antar jag är lagom.

Det datorn kommer att användas till är väl egentligen främst att skriva och surfa på, men jag vet att mamma då och då brukar vilja kunna spela lite spel. Att spela nya, väldigt krävande spel är givetvis inte aktuellt, men det vore bra att försöka maxa spelprestandan så gott det går för den slanten.
Photoshop lär hon väl också vilja kunna använda. Dock vet jag att hon just nu sitter på version 7.0, och det är väl knappast jättekrävande.

Något OS behövs inte, slänger nog in win7på den.

Tusen tack för hjälpen!

Permalänk
Permalänk
Keeper of the Bamse

Röstar också för bärbar dator. Kolla typ mediamarkt

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Min mamma skaffade sig precis en bärbar för runt 5000~ och hon blev väldigt nöjd!

Permalänk
Medlem

Bärbar låter som ett bättre alternativ om den kommer flyttas ofta. Men handlar det bara om några gånger om året så skulle jag nog valt stationär då det är skönare att arbeta med enligt mig.

Kikade lite på Inet och plockade ihop det här. Svårt att säga hur det kommer prestera, har aldrig använt någon av de där komponenterna. Men tyckte det såg ut att va ganska mycket för pengarna.

Tänk dock på att grafikkortet är passivkylt, så kan vara klokt att sätta i en eller två extra fläktar. Och tangentbord och mus brydde jag mig inte med att plocka med då det är väldigt personligt vad man tycker om. Ska kanske även tilläggas att du för 300:- extra får en 22" skärm istället.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel i5 2500k |Noctua NH-U9B SE2| Gigabyte 460 OC | ASUS P8P67 Pro | 2x4GB Corsair 1333MHz XMS3| Intel SSD X25-M | Corsair AX 750W |

Permalänk
Medlem

4GB är väll lite overkill?
Kör på 2GB och en bättre CPU istället!
RAM kan man alltid slänga in senare om det behövs!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja det är det kanske. Men vill man göra en besparing på minne, se till att köpa 1st 2GB sticka och inte 2x 1GB. Då kan du bara köpa ett likadant om du får uppfattningen av att den behöver mer. Moderkortet har bara 2 minnes platser.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel i5 2500k |Noctua NH-U9B SE2| Gigabyte 460 OC | ASUS P8P67 Pro | 2x4GB Corsair 1333MHz XMS3| Intel SSD X25-M | Corsair AX 750W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av onkelken
Bärbar låter som ett bättre alternativ om den kommer flyttas ofta. Men handlar det bara om några gånger om året så skulle jag nog valt stationär då det är skönare att arbeta med enligt mig.

Kikade lite på Inet och plockade ihop det här. Svårt att säga hur det kommer prestera, har aldrig använt någon av de där komponenterna. Men tyckte det såg ut att va ganska mycket för pengarna.

http://i28.tinypic.com/11u92js.jpg

Tänk dock på att grafikkortet är passivkylt, så kan vara klokt att sätta i en eller två extra fläktar. Och tangentbord och mus brydde jag mig inte med att plocka med då det är väldigt personligt vad man tycker om. Ska kanske även tilläggas att du för 300:- extra får en 22" skärm istället.

Jag tror faktiskt att en stationär är mer intressant faktiskt. Så det här ser ju lovande ut. Dock funderar jag lite över om man inte kan hitta något annat grafikkort då med en fläkt?
Vi tänker låta Inet bygga ihop datorn, och min gissning är att den aldrig ens öppnas. Så det vore skönt om allt är helt komplett, så vi inte behöver sätta i något själva.

Angåend 2 eller 4 gb ram så kan nog 4 vara lika bra, som sagt tänker hon säkert sitta i Photoshop någon gång då och då.

Permalänk
Medlem

Det va det ända 4550 de hade på Inet såg jag. Men det går självklart välja en annan modell i liknande prisklass som har fläkt, tex Gigabytes eller XFXs 4650 som kostar 150:- extra men ger lite mer prestanda.

Men om det bara är för kylningens skull så är det nog inget problem att be inet sätta in en sidofläkt. Kör själv med 2x 9600GT passivkylda och fabriksöverklockade. Med bara en sidofläkt på lägsta varv blir de aldrig för varma även i krävande spel.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel i5 2500k |Noctua NH-U9B SE2| Gigabyte 460 OC | ASUS P8P67 Pro | 2x4GB Corsair 1333MHz XMS3| Intel SSD X25-M | Corsair AX 750W |

Permalänk
Medlem

Ska de vara OS på eller löser ni de själva?

Eftersom inet ändå ska bygga och ni vill ha en liten burk så titta på en "inet smart".

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Hapone hade nog tänkt lägga in win 7 på den. Det blir ju inga extra pengar åt Inet för att bygga ihop den om man väljer en smart. Och 2 års garanti är väl inte så fel, fast det är ju 3 års garanti på de flesta komponenterna redan från början. så är ju lite spel för gallerian det där.

Men tycker man får skrämmande lite för pengarna.

Likvärdig processor
Mindre minne
Mindre Hårddisk
Grafikkortet är inget vidare
Ingen skärm

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel i5 2500k |Noctua NH-U9B SE2| Gigabyte 460 OC | ASUS P8P67 Pro | 2x4GB Corsair 1333MHz XMS3| Intel SSD X25-M | Corsair AX 750W |