Nya fyrkärniga budgetprocessorer från AMD

Permalänk
Melding Plague

Nya fyrkärniga budgetprocessorer från AMD

Processortillverkaren AMD fortsätter att pressa priserna. Denna gång är det dags för fyrkärniga budgetprocessorer i Athlon II X4-serien att göra entré på marknaden.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle ju vara klockrent i en budget-htpc.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Athlon II X4 600e verkar ju väldigt praktiskt, men man kan fråga sig hur mycket sämre prestandan är jämfört med 95W varianterna? eller om det är samma prestanda, varför man alls har 95W varianterna?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Jag hade kunnat tänka mig 600e i både HTPC och hemservern.. Kanske blir det till att uppgradera i jul?? mmmmm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Athlon II X4 600e verkar ju väldigt praktiskt, men man kan fråga sig hur mycket sämre prestandan är jämfört med 95W varianterna? eller om det är samma prestanda, varför man alls har 95W varianterna?

håller med. ja har aldrig riktigt greppat skillnaden på de som e lågenergi o de vanliga. trodde TDP var en funktion av frekvens, cache, arkitektur, volt mm och att vid samma av alla dessa så fick man samma TDP. tydligen inte

Visa signatur

Stationär: FD Define R4 | Asus P8Z77-V Pro | Core i5 3570K @ 4.23GHz | 8 GB Corsair Vengeance @1648Mhz | Asus Radeon HD 7790 | Samsung Evo 850 512 GB | Win 10 Home x64 | NAS Synology 210j 2x2TB Samsung F4

Permalänk
Inaktiv

1300 spänn är ju kanske inte så jättebudget, dock

Permalänk
Medlem

En delmängd av http://www.sweclockers.com/nyhet/9698-nya_athlon-modeller_avs... .
Resten kommer kanske senare, eller inte alls, får man förmoda.

Det verkar ju riktigt populärt att säga 'perfekt i en htpc' om varenda CPU som ej är i övre prestandaskiktet, men behöver verkligen en modern htpc fyra kärnor? Ska man vecka på två konstant eller nåt sånt? Jag kanske har missat något, det är ju helt möjligt.

heande & Johannes:
Det verkar som ni talar om två processorer med identiska specs förutom TDP?
'Varför har man 95W-varianterna', tja, de har högre frekvens? Dvs ej samma prestanda?
e = alltid relativt låg frekvens.

Hursomhelst så verkar Phenom X2 545 mer lockande i dagsläget än 620 och 630, om man inte verkligen behöver fyra kärnor.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Det verkar som ni talar om två processorer med identiska specs förutom TDP?
'Varför har man 95W-varianterna', tja, de har högre frekvens? Dvs ej samma prestanda?
e = alltid relativt låg frekvens.

Så du menar att om man klockar ner Athlon II X4 620 till samma hastighet som Athlon II X4 600e så får man samma effektförbrukning?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
En delmängd av http://www.sweclockers.com/nyhet/9698-nya_athlon-modeller_avs... .
Resten kommer kanske senare, eller inte alls, får man förmoda.

Det verkar ju riktigt populärt att säga 'perfekt i en htpc' om varenda CPU som ej är i övre prestandaskiktet, men behöver verkligen en modern htpc fyra kärnor? Ska man vecka på två konstant eller nåt sånt? Jag kanske har missat något, det är ju helt möjligt.

heande & Johannes:
Det verkar som ni talar om två processorer med identiska specs förutom TDP?
'Varför har man 95W-varianterna', tja, de har högre frekvens? Dvs ej samma prestanda?
e = alltid relativt låg frekvens.

Hursomhelst så verkar Phenom X2 545 mer lockande i dagsläget än 620 och 630, om man inte verkligen behöver fyra kärnor.

jag tänkte främst på 9550 och 9550s. samma frekvens och cache iaf. vet inte hur det ligger till med volten
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=264788,387651

Visa signatur

Stationär: FD Define R4 | Asus P8Z77-V Pro | Core i5 3570K @ 4.23GHz | 8 GB Corsair Vengeance @1648Mhz | Asus Radeon HD 7790 | Samsung Evo 850 512 GB | Win 10 Home x64 | NAS Synology 210j 2x2TB Samsung F4

Permalänk

Har inte använt en AMD sen 2800+(Barton)-processorn som jag har i HTPC:n. X2 545 skulle ju fungera perfekt i dito, men en 45W fyrkärnig för 1300 verkar väl ypperligt för hemserverbruk?

EDIT: Är det som heande säger med TDP:n?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rsmith
jag tänkte främst på 9550 och 9550s. samma frekvens och cache iaf. vet inte hur det ligger till med volten
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=264788,387651

Ja..ha, du menar Intelprocessorer? OK, well, intel och AMD mäter väl inte ens TDP på samma sätt? Och oavsett så fnns det väl en miljard saker som kan avgöra det talet?

Heande: Inte en aning Men trenden är att e-prossarna är av lägre frekvens än ej-e i samma generation i alla fall.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Relik 📜

De med lägre TDP har lägre spänning än motsvarande modeller med samma klockfrekvens. Det är helt enkelt lite mer lyckade kärnor som inte behöver lika mycket kräm.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
De med lägre TDP har lägre spänning än motsvarande modeller med samma klockfrekvens. Det är helt enkelt lite mer lyckade kärnor som inte behöver lika mycket kräm.

Då 'motsvarande modeller med samma klockfrekvens' utan undantag kommer från tidigare generationer/revisioner antar jag, vilket innebär att det låter som strukturella skillnader snarare än enstaka lyckade individer av en standardtyp?

I det här fallet finns väl ingen motsvarighet till Athlon II X4 600e?
Och närmaste för Phenom II X4 905e är den tidigare X4 9850? (samma klockfrekvens)

Dock verkar Athlon 4850e ha samma tekniska specifikationer som den tidigare 4800+ - men om ändringar lurar under ytan är osäkert?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Då 'motsvarande modeller med samma klockfrekvens' utan undantag kommer från tidigare generationer/revisioner antar jag, vilket innebär att det låter som strukturella skillnader snarare än enstaka lyckade individer av en standardtyp?

I det här fallet finns väl ingen motsvarighet till Athlon II X4 600e?
Och närmaste för Phenom II X4 905e är den tidigare X4 9850? (samma klockfrekvens)

Dock verkar Athlon 4850e ha samma tekniska specifikationer som den tidigare 4800+ - men om ändringar lurar under ytan är osäkert?

De strömsnåla varianterna är extra bra exemplar av helt vanliga processorer, vilket gör att de kan köras på lägre spänning.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
De strömsnåla varianterna är extra bra exemplar av helt vanliga processorer, vilket gör att de kan köras på lägre spänning.

Du repeterar bara det Lezziter sade, förutom att du inte nämner frekvens?

Oavsett om du menar extra bra exemplar av standardmodell, där frekvensen kan ha blivit lite ändrad, eller att som lezziter säger inte blivit ändrad alls, så kvarstår: vilken helt vanlig processor(modell) är Athlon II X4 600e lyckade exemplar av? Eller Phenom II X4 905e?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

För nån hundralapp till (några) så får man en Q8200 som borde både vara snabbare och mer pris per prestanda, nån som kan motbevisa det?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Som några redan sagt, e-varianterna har lägre spänning och kanske t.o.m läcker mindre ström. Men annars är de likadana, så en icke-e nerklockad presterar identiskt med e.
Om man dock väntar lite tills tillverkningen mognat (som den gjort hos Intel) så är även de vanliga CPUerna så bra att man kan klocka ner och undervolta dessa till samma värden som e utan problem och få samma förbrukning. Ser därför ingen mening med Intels e-serie (som dom kallar för "s").

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asteroid
För nån hundralapp till (några) så får man en Q8200 som borde både vara snabbare och mer pris per prestanda, nån som kan motbevisa det?

ja för någon hundralapp till så kan man fortsätta länge så har man helt plötsligt en I7:a

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Som några redan sagt, e-varianterna har lägre spänning och kanske t.o.m läcker mindre ström.

Haha, en har sagt lyckade exemplar av standardmodell, samma frekvens, lägre spänning, en andra har sagt lyckade exemplar av standardmodel, lägre spänning, och du säger att evarianter har lägre spänning, att e i standardmodellens frekvens presterar likadant som standardmodellen - du implicerar att de är lyckades exemplar av standardmodell.

Tre stycken har sagt samma sak med lätt variation och ni har ändå inte svarat på min fråga, i.e vilka standardmodeller är Athlon II X4 600e & Phenom II X4 905e lyckade exemplar av? Det finns inga med samma frekvens utan strukturella skillnader vad jag an se.

Jag kanske 'begriper' om ni drar det en fjärde och femte gång?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

En budgetburk som klarar GTA IV blir ju enklare att realisera, var en tråd om det nyligen

(som omväxling till "klarar den Crysis", "klarar den Tetris" osv)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Tycker det ser bra ut!

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asteroid
För nån hundralapp till (några) så får man en Q8200 som borde både vara snabbare och mer pris per prestanda, nån som kan motbevisa det?

Om du kommer med ett påstående, är det du som skall bevisa det, inte tvärtom.

Jag tror du har fel, dels är Intels moderkort dyrare, AMD:s nya prollar är en nyare arkitektur och AMD:s kärnor är högre klockade.

För övrigt måste jag erkänna, att det är så många prollar från AMD, att jag inte längre får någon överblick över hur dom presterar gentemot varandra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Skulle ju vara klockrent i en budget-htpc.

Fyra kärnor till en HTPC är väl lite onödigt? Vet du något som har stöd för det så säg gärna.

Skulle personligen aldrig betala en krona mer än 700kr för en processor till en HTPC.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Fyra kärnor till en HTPC är väl lite onödigt? Vet du något som har stöd för det så säg gärna..

Det som kan vara bra med 4 kärnor är om man med automatik konverterar inspelade tv-program till h264 filer, då sådan konverterings program (ofta)utnyttjar alla kärnor - en redig tidsvinst.

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Haha, en har sagt lyckade exemplar av standardmodell, samma frekvens, lägre spänning, en andra har sagt lyckade exemplar av standardmodel, lägre spänning, och du säger att evarianter har lägre spänning, att e i standardmodellens frekvens presterar likadant som standardmodellen - du implicerar att de är lyckades exemplar av standardmodell.

Tre stycken har sagt samma sak med lätt variation och ni har ändå inte svarat på min fråga, i.e vilka standardmodeller är Athlon II X4 600e & Phenom II X4 905e lyckade exemplar av? Det finns inga med samma frekvens utan strukturella skillnader vad jag an se.

Jag kanske 'begriper' om ni drar det en fjärde och femte gång?

Alla fyrkärniga Athlons är samma CPU i grund och botten, det om skiljer är spänningar och klockfrekvenser. Extra lyckade exemplar av kärnan, som därmed klarar sig på låg spänning, plockas ut för att bli e-modeller. Det var likadant med 4850e i förra generationen, den var precis lika snabb som sina ksuiner vid samma frekvens men gjorde jobbet med lite lägre spännaing.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asteroid
För nån hundralapp till (några) så får man en Q8200 som borde både vara snabbare och mer pris per prestanda, nån som kan motbevisa det?

socket 775 är ju rena rama stenåldern i dagsläget. Om man nu absolut inte vill ha AMD (varför skulle man inte vilja det egentligen) så får man väl titta på i5/i7 istället.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

När kommer X3 varianten av dessa Athlons skulle va kul o se tester på dem! Kommer de att vara en Propus/X4 med en avstängd kärna?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
socket 775 är ju rena rama stenåldern i dagsläget. Om man nu absolut inte vill ha AMD (varför skulle man inte vilja det egentligen) så får man väl titta på i5/i7 istället.

Och den konkurrerar ju trots allt med AM3...

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Alla fyrkärniga Athlons är samma CPU i grund och botten, det om skiljer är spänningar och klockfrekvenser. Extra lyckade exemplar av kärnan, som därmed klarar sig på låg spänning, plockas ut för att bli e-modeller. Det var likadant med 4850e i förra generationen, den var precis lika snabb som sina ksuiner vid samma frekvens men gjorde jobbet med lite lägre spännaing.

Alla fyrkärniga Athlons av samma generation, ja. Ursprungligen skrev du 'lika snabb som motsvarande modell med samma frekvens', vilket jag(uppenbarligen) uppfattade som en specifik modell. Så tack för förklaringen.
Det du säger nu är att en Athlon II X4 620 nerklockad till 600es frekvens skulle få problem att köra med samma spänning, vilket ter sig en del logiskt.

Jag känner mig lite som en kompilator ibland. En liten tvetydighet och det är röda flaggor, felmeddelanden i stora bokstäver, utropstecken, och till slut fullt stopp.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Hur är dom här för spel då?
Sitter nu med en 4600+ o den rullar på fint för att vara så gammal.
Så hur är dom mot en 4600+ o ca procent?
Sjukt många modeller nu, både Intel o Amd.
Har ingen koll alls längre.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.