Nybörjar frågor ang Ubuntu och hemma miljö

Permalänk
Medlem

Nybörjar frågor ang Ubuntu och hemma miljö

Hej
Installerade Ubuntu tidigare idag och har lite nybörjare frågor.

Hur får jag Ubuntu att fungera med mitt surround system?
Det är ett simpelt Logitech system som är kopplat till ljudkortet med 3 sladdar, Front - Bak - Subwoofer med Center.
Hur får jag Ubuntu att spela upp DVDer m m med surround ljudet? Just nu användar han endast front högtalarna(med basen)

Jag har också en 42" Full HD tv utan pixel mapping.
I Nvidia X Server kan jag välja 1920x1080, men denna upplösning är för hög.
Nästa steg på listan är 1440x480 som är en väldigt udda upplösning?
På min Windows dator har jag valt 1720x*** eller något liknande, då är upplösningen perfekt.
Varför syns inte alla upplösningar?

Jag har Compiz Fusion installerat, dock kan jag inte alla funktioner.
Jag kan skifta mellan två skrivbord på båda skärmarna, dock har båda skärmarna två skrivbord var.
Går det att "dela" skrivbord? T ex
Jag har Skrivbord "A" på min vanliga monitor, Skrivbord "B" på TV.
När jag skrivbord på monitorn ifrån A, kommer B till monitorn, och A till TVen.
Förstår ni?
Är detta möjligt?

När jag börjar spela upp en låt i VLC, hackar det otroligt mycket i början, och flera gånger har det bara avbrutits mitt i, Samma filer fungerar felfritt på Windows?(Samma dator)

Svara gärna som om ni skulle tala med ett barn, är ganska dålig på Linux
Tack!

Visa signatur

Webbutvecklare i Kalmar.

Permalänk
Medlem

1366x768 eller något åt det hållet är väl upplösningen du är ute efter?

Fick personligen aldrig flera skärmar att funka som jag ville under Ubuntu. Blev helt enkelt att skippa det eftersom en skärm i Ubuntu var bättre än två skärmar i windows. Fortfarande besvikande dock.

EDIT: Upplösningen du letar efter är 1920x1080, då det är FullHD. Är det en svart ram som är problemet alternativt att skrivbordet går "utanför TVn"?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

skrivbordet går utanför TVen

Vet du någon lösning?
Tack

Visa signatur

Webbutvecklare i Kalmar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macsi
skrivbordet går utanför TVen

Vet du någon lösning?
Tack

Jag har haft samma problem förr trots att jag hade rätt upplösning inställd. Det visade sig att frekvensen (Hz) inte stod förinställ på 60 som det oftast ska vara utan låg på något udda som 52 eller liknande. Ställde då in det på 60 och det löste sig.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macsi
skrivbordet går utanför TVen

Vet du någon lösning?
Tack

Säker på att TVn inte har pixelmappning? För då känns det rätt svårt. Har du lekt med inställningarna i "Nvidia default flat panel"?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Säker på att TVn inte har pixelmappning? För då känns det rätt svårt. Har du lekt med inställningarna i "Nvidia default flat panel"?

Vart hittar jag denna panel?

Visa signatur

Webbutvecklare i Kalmar.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macsi
Vart hittar jag denna panel?

System -> Administration -> Nivida X Server settings

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
System -> Administration -> Nivida X Server settings

Den panelen har jag kikat i. men min önskade upplösning finns inte där... och hittar inget om att skala skrivbordstorleken?

EDIT: Tack för guiden att fixa surround... Nu kan man njuta av lite film också!
EDIT #2: Någon som vet vad den där OSX inspirerade sidebaren heter? Som man ser på nästan alla bilder ifrån ubuntu användare?

Visa signatur

Webbutvecklare i Kalmar.

Permalänk
Hedersmedlem

Problemet är antagligen att din TV inte rapporterar vilka upplösningar den stöder via EDID, vilket gör att grafikkortet inte vet vad skärmen klarar/vill ha.

Det går att skriva egna modelines i xorg.conf dock. Är du väldigt intresserad av att lösa problemet med att skärmen inte identifierar sig korrekt så är det en väg att gå. Det är inte helt elementärt, men det finns info att hämta i ämnet.

I nvidia-settings ska det gå att ställa in så att man kan "dela skrivbord" så som du beskriver det. Ett sätt är att om man för muspekaren "förbi" datorskärmens högra kant så dyker den upp på TV:n. Vet inte på rak arm vad inställningen heter.

Angående flera skärmar i Linux så går det att få det att fungera väldigt precis som man vill, men ibland kräver det pill i xorg.conf om inte nvidia-settings ger en vad man vill ha.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phz
Problemet är antagligen att din TV inte rapporterar vilka upplösningar den stöder via EDID, vilket gör att grafikkortet inte vet vad skärmen klarar/vill ha.

Det går att skriva egna modelines i xorg.conf dock. Är du väldigt intresserad av att lösa problemet med att skärmen inte identifierar sig korrekt så är det en väg att gå. Det är inte helt elementärt, men det finns info att hämta i ämnet.

I nvidia-settings ska det gå att ställa in så att man kan "dela skrivbord" så som du beskriver det. Ett sätt är att om man för muspekaren "förbi" datorskärmens högra kant så dyker den upp på TV:n. Vet inte på rak arm vad inställningen heter.

Angående flera skärmar i Linux så går det att få det att fungera väldigt precis som man vill, men ibland kräver det pill i xorg.conf om inte nvidia-settings ger en vad man vill ha.

Tack, men jag har lyckats ha båda skärmarna aktiva... dock behöver jag bara lägga in min egna upplösnings då i den filen.

Du vet inget om att skala bilden? Så att man kan full Hd upplösning fast på mindre yta?

Visa signatur

Webbutvecklare i Kalmar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
1366x768 eller något åt det hållet är väl upplösningen du är ute efter?

Fick personligen aldrig flera skärmar att funka som jag ville under Ubuntu. Blev helt enkelt att skippa det eftersom en skärm i Ubuntu var bättre än två skärmar i windows. Fortfarande besvikande dock.

EDIT: Upplösningen du letar efter är 1920x1080, då det är FullHD. Är det en svart ram som är problemet alternativt att skrivbordet går "utanför TVn"?

envyng?

Permalänk
Medlem

När ändå tråden är bumpad. Upplösningen visades visst i listan!! 1920x1080 är fullHD.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Nybörjar frågor ang Ubuntu och hemma miljö

Citat:

Text och grejer

Installera de senaste ALSA-drivarna och lek med ALLA kanaler i ALSAmixern så borde ljudet komma igång.

För upplösningar etc rekommenderar jag envyng
(sudo apt-get install envyng-gtk)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
När ändå tråden är bumpad. Upplösningen visades visst i listan!! 1920x1080 är fullHD.

Ja den visas, men inte den upplösningen jag vill ha. ( 1720x 960 , eller liknande )

Visa signatur

Webbutvecklare i Kalmar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macsi
Ja den visas, men inte den upplösningen jag vill ha. ( 1720x 960 , eller liknande )

Vad är det för märke och modell på TVn? Har du provat att ändra "GPU scaling method" i nvidia settings?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har samma problem, bilen oversvannar vid 720p/50. Min lösning är en ful-lösning än så länge

Jag inte ser menyerna i ubuntu gör inget eftersom jag kör XBMC där man kan justera in bilden så att den passar skärmen.

Vad gör envyng som inte nvidia-settings gör?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Jag löste mitt problem, fanns en hemlig knapp på min kontroll så jag kunde ändra aspekt ration...

Visa signatur

Webbutvecklare i Kalmar.

Permalänk
Musikälskare

Hemlig knapp

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macsi

EDIT #2: Någon som vet vad den där OSX inspirerade sidebaren heter? Som man ser på nästan alla bilder ifrån ubuntu användare?

När det gäller Linux finns det allid ungefär tre lösningar på ett problem, eller en funktion som i det här fallet. Allting är upp till vad man personligen föredrar. Personligen så använder jag Gnome-Do med temat Docky. Resultatet blir att man har Gnome-Dos underbart smarta sätt att starta program på samt en nice docka att hålla reda på fönster med. http://do.davebsd.com/wiki/index.php?title=Docky

Sedan så finns det Cairo Dock som är lite mer av just docka då: http://www.cairo-dock.org/mc_album.php?a=3

Annars finns Avant Window Navigator: http://wiki.awn-project.org/

Sedan finns det fler. Dom här är dom mest använda xD

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macsi
Ja den visas, men inte den upplösningen jag vill ha. ( 1720x 960 , eller liknande )

Jävligt konstig upplösning. Aldrig sett förut...