Permalänk
Medlem

Bolån och Swedbank

Hejsan.
Jag ska inom en någorlunda nära framtid flytta till min första lägenhet, och således även ta ett bolån.

Men så läser jag ofta om Swedbank och deras problem hit och dit. Jag har inte brytt mig tidigare, då jag bara haft mina småslantar hos dem, men nu när man ska ta ett lån så börjar man ju bli lite skrajsen.

Vad borde jag göra? Borde jag fortsätta ha swedbank, eller borde jag byta?

Anledningen till att jag har swedbank överhuvudtaget är för att jag kände att så många människor hade det, och det därför var smidigt då jag ofta gör internetaffärer.

Men den lilla sido-grejen kanske inte är tillräckligt för att man ska fortsätta vara kund hos dem?

Någon som är insatt och kan förklara för en som inte är det?

Tacksam för trevliga svar!
MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Om jag var du skulle jag kontakta flera banker och ta den bank som ger mig bäst villkor.

Permalänk
Medlem

Som ovan. Jämför ränta och andra villkor och ta den banken.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

och om det råkar vara Swedbank som har de bästa villkoren så tror jag inte du behöver vara rädd för att de går i konkurs precis.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
och om det råkar vara Swedbank som har de bästa villkoren så tror jag inte du behöver vara rädd för att de går i konkurs precis.

Haha ja, som låntagare behöver man inte "oroa" sig för att lånen försvinner vid ev. konkurs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Haha ja, som låntagare behöver man inte "oroa" sig för att lånen försvinner vid ev. konkurs.

tänkte snarare på problem med lånen t.ex. vid en eventuell konkurs med själva avtalen osv. Att lånen blir dyrare i längden.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Kan dock vara svårt att ta lån med Swedbank.
Har varit med om att de varit rätt anala. Trots att vi var två om ett lån och båda hade jobb så blev vi nekade p.g.a. en betalningsanmärkning som var nästan 3 år gammal. De tvingade mig att komma tillbaka 3 månader senare för att då skulle anmärkningen vara borta. Vafan? Min kreditvärdighet förändras väl inte på 3 månader?

Dessutom så behöver man idag 10% av köpesumman själv för att få lånet.
Lägenhet för 200 000kr innebär att man själv måste ha 20 000 för att de ska godkänna det.

Kolla och dubbelkolla andra banker innan du tar Swedbank.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Kan dock vara svårt att ta lån med Swedbank.
Har varit med om att de varit rätt anala. Trots att vi var två om ett lån och båda hade jobb så blev vi nekade p.g.a. en betalningsanmärkning som var nästan 3 år gammal. De tvingade mig att komma tillbaka 3 månader senare för att då skulle anmärkningen vara borta. Vafan? Min kreditvärdighet förändras väl inte på 3 månader?

Dessutom så behöver man idag 10% av köpesumman själv för att få lånet.
Lägenhet för 200 000kr innebär att man själv måste ha 20 000 för att de ska godkänna det.

Kolla och dubbelkolla andra banker innan du tar Swedbank.

Det där är ju från handläggare till handläggare. Har en bekant som fick lån trots betalningsanmärkningar och dålig inkomst.

Att ha 20 000kr t.ex. är ju inget enormt krav precis för ett lån på 200 000kr. Fixar väl en Mcdonalds-anställd också med sitt sparkapital. Man springer ju inte och lånar spontant utan man ska ju givetvis ha ett sparkapital innan man går till banken också.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Att ha 20 000kr t.ex. är ju inget enormt krav precis för ett lån på 200 000kr. Fixar väl en Mcdonalds-anställd också med sitt sparkapital. Man springer ju inte och lånar spontant utan man ska ju givetvis ha ett sparkapital innan man går till banken också.

I stockholms trakten så får man räkna med minst 1,5-2 miljoner för en tvåa på runt 50-60 kvadrat vilket gör att man måste sparat 150,000 / 200,000 själv om man måste ställa upp med 10% eget kapital. Det finns dock så kallade topplån vilket många tar där man utöver lånet till lägenheten tar ett separat lån för att kunna uppfylla de krav som finns på eget kapital.

Har du föräldrar som är redo att gå i borgen för dig så lär du inte ha några problem med lån.

Som folk tidigare nämnt så satsa på den bank som har lägst ränta, det är din långivare som har en fordran på dig, inte tvärtom, vilket gör att du går säker i det högst osannolika fallet att de skulle gå i konkurs. (om vi nu förutsätter att swedbank blir din framtida långivare.)

Har hört att Ikano banken skall ha trevlig ränta för bolån och topplån.

Jag rekommenderar dig att ta kontakt med en bank och ställ frågorna till direkt till dem

Kan hålla med om att den utvärdering som görs är oftast inte tillräckligt individuellt anpassad om man ser till t.ex. betalningsanmärkningar.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
det är din långivare som har en fordran på dig, inte tvärtom, vilket gör att du går säker i det högst osannolika fallet att de skulle gå i konkurs. (om vi nu förutsätter att swedbank blir din framtida långivare.)

Nu vet jag inte om jag misstolkar dig här, men menar du att lånet avskrivs om banken går i konkurs?
För i så fall ska jag genast offra en vit get till Jupiter att Swedbank ska konka imorgon..

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
I stockholms trakten så får man räkna med minst 1,5-2 miljoner för en tvåa på runt 50-60 kvadrat vilket gör att man måste sparat 150,000 / 200,000 själv om man måste ställa upp med 10% eget kapital. Det finns dock så kallade topplån vilket många tar där man utöver lånet till lägenheten tar ett separat lån för att kunna uppfylla de krav som finns på eget kapital.

Har du föräldrar som är redo att gå i borgen för dig så lär du inte ha några problem med lån.

Som folk tidigare nämnt så satsa på den bank som har lägst ränta, det är din långivare som har en fordran på dig, inte tvärtom, vilket gör att du går säker i det högst osannolika fallet att de skulle gå i konkurs. (om vi nu förutsätter att swedbank blir din framtida långivare.)

Har hört att Ikano banken skall ha trevlig ränta för bolån och topplån.

Jag rekommenderar dig att ta kontakt med en bank och ställ frågorna till direkt till dem

Kan hålla med om att den utvärdering som görs är oftast inte tillräckligt individuellt anpassad om man ser till t.ex. betalningsanmärkningar.

Precis.
Se upp med borgensman dock. Räntan brukar i regel bli högre, helt enkelt för att de kan ta högre ränta och ifall borgensmannen dör så blir dödsboet borgensman och det kan leda till en hel del jobb.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Nu vet jag inte om jag misstolkar dig här, men menar du att lånet avskrivs om banken går i konkurs?
För i så fall ska jag genast offra en vit get till Jupiter att Swedbank ska konka imorgon..

Aktieägarna kommer ju att kräva in sina fordringar ifall banken går i konkurs.
Det innebär att istället för 10år för att betala din skuld så har du en månad.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Aktieägarna kommer ju att kräva in sina fordringar ifall banken går i konkurs.
Det innebär att istället för 10år för att betala din skuld så har du en månad.

...nej?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
I stockholms trakten så får man räkna med minst 1,5-2 miljoner för en tvåa på runt 50-60 kvadrat vilket gör att man måste sparat 150,000 / 200,000 själv om man måste ställa upp med 10% eget kapital. Det finns dock så kallade topplån vilket många tar där man utöver lånet till lägenheten tar ett separat lån för att kunna uppfylla de krav som finns på eget kapital.

Ska va en riktigt unken 2a utanför tullarna för att få den för så lite. Räkna med minst 42-43 papp per kvadrat för en 2a innanför tullarna. Ofta går de upp mot 60-65.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Precis.
Se upp med borgensman dock. Räntan brukar i regel bli högre, helt enkelt för att de kan ta högre ränta och ifall borgensmannen dör så blir dödsboet borgensman och det kan leda till en hel del jobb.

Såvitt jag vet har alla större banker slutat med borgensman på nya lån, nu heter det medlåntagare och då belastas denne som om lånet vore hans eget. Dvs ingen högre ränta.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Kontakta lite olika banker och se vilka villkor dessa har möjlighet att ge. Låt dock inte alla banker göra en kreditupplysning på dig.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Aktieägarna kommer ju att kräva in sina fordringar ifall banken går i konkurs.
Det innebär att istället för 10år för att betala din skuld så har du en månad.

Aktieägarna har väll inga fodringar i en eventuell konkurs? Simplifierat så står ju aktieägarna som ägare bakom företaget som konkar?

Om ens långivare går i konkurs skulle gissa på att situationen som uppstår är att du som låntagare får fortsätta betala av din lån i den takt som stipulerats i låneavtalet, som sen distribueras ut till fordringsägarna av konkursförvaltaren.

Alternativ lösning är att du kontaktar en annan bank som omplacerar lånet åt dig (dvs löser lånet genom ett nytt lån hos dem).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Ska va en riktigt unken 2a utanför tullarna för att få den för så lite. Räkna med minst 42-43 papp per kvadrat för en 2a innanför tullarna. Ofta går de upp mot 60-65.

I mitt fall syftade jag förstås på utanför tullarna. Poängen var att det är svårt att spara ihop det kapital som krävs för att kunna lägga in 10% insats utan lån.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88

I mitt fall syftade jag förstås på utanför tullarna. Poängen var att det är svårt att spara ihop det kapital som krävs för att kunna lägga in 10% insats utan lån.

Nja, har man jobb och sparar ett år eller två så är det nog inga problem. att få ihop 150-200 papp. Visst, du kanske inte kan gå och lyxshoppa nya prylar varje månad men ändå.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Nja, har man jobb och sparar ett år eller två så är det nog inga problem. att få ihop 150-200 papp. Visst, du kanske inte kan gå och lyxshoppa nya prylar varje månad men ändå.

Jo visst går det att spara ihop för de som har möjligheten att bo hemma medans de arbetar, men topplånet är ett vettigt alternativ mot att spara ihop pengarna. (trots den högre räntan)

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
Jo visst går det att spara ihop för de som har möjligheten att bo hemma medans de arbetar, men topplånet är ett vettigt alternativ mot att spara ihop pengarna. (trots den högre räntan)

Topplån är inget bra alternativ. Och även om du bor själv så kan du ju spara massor (svårare om du redan sitter med bostadslån, men då behöver du ju inte heller spara).

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Ungdomar är värdelösa på att spara nuförtiden. De vill ha sin iphone och de vill ha den nu annars skriker de. Ett lån ska man inte bara ta för att man en vacker dag kommer på att man minsann vill ha en lägenhet för flera miljoner. Ska man göra en sådan investering, ja då får man ta och spara några år och arbeta extra hårt inte bara springa till banken och gråta.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666

Aktieägarna kommer ju att kräva in sina fordringar ifall banken går i konkurs.
Det innebär att istället för 10år för att betala din skuld så har du en månad.

Ekonomisk förståelse:

FAIL

Det enda som händer med ditt bolån om din bank går i konkurs är att lånet tas över av en annan bank med exakt samma villkor.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Avstängd

Ta ett SMS lån så löser det sig.

Vem är tonårspojken, han ser ut att behöva doppa ganska stenhårt

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Ta ett SMS lån så löser det sig.

haha Håller med!

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Ta ett SMS lån så löser det sig.

Vem är tonårspojken, han ser ut att behöva doppa ganska stenhårt

Det värsta är ju att det är så otroligt många som tar SMS-lån i tron om att det är en bra lösning. Jag skulle vilja införa lite praktisk ekonomiutbildning i grundskolan. Alla bör kunna göra upp en budget t.ex.

Tonårspojken kom upp när jag googlade på economic fail så jag vet inte vem det är.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Nja, har man jobb och sparar ett år eller två så är det nog inga problem. att få ihop 150-200 papp. Visst, du kanske inte kan gå och lyxshoppa nya prylar varje månad men ändå.

Att spara 8000 i månaden blir nog rätt kämpigt för dom flesta, speciellt om man bor i Stockholm. Du måste inse att alla inte är lika AWESOME som du!

Permalänk
Medlem

SMS lån är aldrig bra oavsett, det är rent ocker dom sysslar med. Borde regleras och framför allt förbjuda all reklam för dom.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dax
SMS lån är aldrig bra oavsett, det är rent ocker dom sysslar med. Borde regleras och framför allt förbjuda all reklam för dom.

Går alldeles utmärkt att få sig själv omyndigförklarad om man är inkapabel att teckna avtal eller kunna ta hand om sig själv ekonomiskt. Då får en god man gå in istället och hjälpa till som kan ta sådana beslut.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Ungdomar är värdelösa på att spara nuförtiden.

Fin generalisering.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Går alldeles utmärkt att få sig själv omyndigförklarad om man är inkapabel att teckna avtal eller kunna ta hand om sig själv ekonomiskt. Då får en god man gå in istället och hjälpa till som kan ta sådana beslut.

Hur många som har problem med sin ekonomi tror du har den insikten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Hur många som har problem med sin ekonomi tror du har den insikten?

Jag ser inte folk som har problem med ekonomin som idioter. Det är en risktagning man tar som myndig människa. Om jag vill sälja paraplyer när de regnar till hutlösa summor så betyder det inte att det fattas en lag som omöjligör att jag kan sälja paraplyer. Folk får köpa mina paraplyer om de vill, det står dem fritt.

Folk som har problem med ekonomin har exakt samma insikt som alla andra. De är som sagt inte dumma i huvudet.

Tro det eller ej men om jag skulle hamna på fattigdomens rand så försvinner inte min insikt om smslån för det. Jag förstår att de kan vara bra att ha för folk som inte riktigt har pengarna än men som är rastlösa och vill t.ex. köpa varan veckan innan lön osv. Inte för att fixa mina skulder och lån. Tror man det så är man en idiot och bör omyndigförklaras oavsett om man är fattig eller rik.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Att spara 8000 i månaden blir nog rätt kämpigt för dom flesta, speciellt om man bor i Stockholm. Du måste inse att alla inte är lika AWESOME som du!

Tror knappast det är kämpigt om du försöker. Har vänner som gör av med 4000 kr i månaden på hyra/mat/inköp som bor med sina flickvänner. Så även med ett vanligt jobb sparar de massor.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"