Permalänk
Medlem

Tips; C / IT-säkerhet

Hejsan swec!

Jag har fått för mig att börja programmera, för framtida jobb, ha försprång på högskola etc. Jag har både tid och motivation, så bry er inte om det

Det är väl fortfarande C som gäller, om man inte vill lära sig nåt språk innan?
Inte tips om ++/# då det ordnar sig lätt när jag lärt mig C.

Vad jag nu letar är böcker om ämnet som startar på NOLL inom programmering, inte skitdyra. Gärna lätt i början och sen svårare, en ordentlig lunta så man kan utvecklas med den också! Vanlig kunskap om datorer har jag en hel del, dock ingenting alls inom kodning sen innan.

Utöver det så är jag sugen på att sätta mig in i modern IT-säkerhet, brandväggar och VPN etc, allt i samma utgåva. (Inte som kodningen uppenbarligen ;P)
Finns det några böcker om det senare ämnet som riktar sog mot "whitehat"-hacking så är det verkligen att föredra! (Tänker du klaga får du lära dig att skilja på cracker och hacker.)

Så vänner, har ni några tips på vart jag kan hitta vad jag söker?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Re: Tips; C / IT-säkerhet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razoz
Inte tips om ++/# då det ordnar sig lätt när jag lärt mig C.

Lektion 1: C, C++ och C# är tre helt olika språk. I synnerhet C#, som förutom vissa syntaktiska likheter, i princip inte har någonting alls gemensamt med de två förstnämnda. Tyckte det var värt att påpeka då citatet ovan tyder på att du tror annorlunda.

Permalänk
Medlem

De flesta språken är mer eller mindre likvärdiga att ha som sitt första språk. Just faran med att välja C först är att det oftast tar lite väl lång tid innan man får något resultat; d.v.s. risken för att man tröttnar är lite större. C++ är inte mycket bättre på den fronten heller (kanske till och med värre?).

Boken "C Programming Language" (a.k.a. K&R) kan nog räknas som de facto standard bland den äldre generationens C programmerare (heh, d.v.s. de enda som började med att lära sig C). Det finns ännu lättare böcker att börja med, t.ex. de med titlarna "lär dig C på X timmar/dagar/veckor" eller "C för Dummies", men dessa brukar sällan vara lika bra som K&R.

Angående böcker om "whitehat"-hacking. Tja... det finns en serie böcker med titlarna "Hacking Exposed" som försöker att ta upp just sådana ämnen. De är helt okay lösning för att vidga ens vyeer men man kan glömma att försöka stämpla sig själv som "hacker" efter att ha läst ett par handfulla böcker.

Men "jag vill bli Albert Einstein" är inget man bara bestämmer sig för att bli. Det finns inga genvägar när det kommer till att lära sig om IT-säkerhet. Endast genuint intresse och att man samlar alla möjliga och omöjliga erfarenheter om datorer kan ge önskat resultat. Programmering i många olika icke-närbesläktade språk är endast en av många byggstenar.

Frågan angående hur man blir "bra" på IT-säkerhet är i stil med frågan: Hur blir jag rik när jag blir stor?

Edit: Oops... Glömde nämna biten angående C/C++/C#. Precis som badboll säger så skiljer sig språken mycket mer än vad man tror.

Speciellt när man pratar om C och C++. Ja, du kan lätt få "vanlig" C kod att kompilera med en C++ kompilator och därmed få ut ett "C++ program". Men det gör dig långt ifrån en kunnig C++ programmare.

C används i dagsläget främst för systemutveckling (embedded inräknat). Sällan lär man sig samma stilar och design-mönster i C som man lär sig i C++/C#, eftersom användningsområdena är olika. Anmärk att just nybörjarböcker sällan tar upp dessa delar för C++, så nybörjarböcker för C++ är ohyggligt lik de för C.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie

Tack för upplysningen.

Citat:

Ursprungligen skrivet av badboll

Först och främst; tack för grymt svar!

Vilket språk skulle du hellre rekommendera att börja med?
Tar helst inga omvägar när jag lär mig programmeringen, lider hellre med lite tid i C direkt Vart kan jag hitta boken du nämnde?

Appropå din lite spydiga kommentar om whitehat-böckerna; Jag är på högre intellektuell nivå än så faktiskt, jag vet vad det handlar om och söker bara kunskap. Tack för boktipset!

Dessutom frågade jag inte hur jag blev bra på IT-säkerhet, utan vill helt enkelt läsa på och sätta mig in i det tekniska som ett första steg. Uttryckte mig väl en aning oklart antar jag.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att om du inte har någon förkunskap så ska du välja ett simpelt språk såsom python el.dyl. för att få in de absoluta grunderna inom programmering. Om du har lite motivation och är någorlunda smart så kan du lära dig dem på några timmar en dag.

Sedan skulle jag säga att du borde testa på de flesta språken för att se vad det är för egentlig skilldnad, mellan dem. Börja med det språket som du tror du vill hålla på med (C), testa sedan de andra för att se vad du egentligen gillar.

Permalänk
Medlem

När jag började lära mig Programmering så började jag med att lära mig grunderna i c++ och sedan så fortsatte jag till c# och jag måste säga att jag personligen har tyckt det har varit väldigt enkelt. Jag tror att du skulle kunna klara dig med att börja göra lite c# tutorials och på så sätt lära dig. Finns ju också endel guider där ute hur man börjar. Jag skulle nog påstå att c# är ett av de enklaste språken, iaf vad jag har erfarenhet av.

Visa signatur

Corsair 650W || MSI Z68A-GD65 (G3) || Asus R9 290 OCII || Intel i7 2600K, 3.4GHz || 4x4GB 1600MHz Corsair || Arch Linux || Fractal Design R4 || 120hz BenQ 24" 2ms + Benq 24" 2 ms || Cyborg Rat 7 || Corsair K90 || Logitech Z5500 5.1 Ljudsystem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lonsas

Okej, Python är så pass enkelt att grunderna går på en vecka eller två?
Viljka fördelar har jag vid C om jag kan en del Python sedan innan?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razoz
Viljka fördelar har jag vid C om jag kan en del Python sedan innan?

Programmeringstänket, programmeringsbegrepp och problemlösningsträning.

Visa signatur

www.uu.se - some kind of university | www.hirr.org.uk - ain't no mountain high enough | www.bajenfans.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bobamatics
Programmeringstänket, programmeringsbegrepp och problemlösningsträning.

Okej, tack. Blir väl så då i guess

Hur mycket effektiv tid tror du det krävs för att lära sig grunderna från noll?
Jag har både motivation och tid

Hittills hag jag hört en dag, en vecka och några veckor.

Permalänk
Medlem

C# och C++ har flertalet likheter vill jag påstå: objektorientering, likartad syntax mm. Men jag håller med, man skall inte tro att de är för lika. Det är olika språk för olika syften.

Styrkan i C# är att man slipper (i alla fall på nybörjarnivå) minneshantering, språket är ganska koncist och logiskt och har en enkel syntax som hämtat inspiration från C och C++ vilket gör att förstår man logiken i programkonstruktionerna har man igen det i de andra språken. Detta gör det i mitt tycke till en bra kandidat till nybörjarspråk. Lägg där till en rik flora färdiga bibliotek.

Sen är C# inget man "hackar hemsidor med", skulle vilja påstå att främsta nyttan med det är applikationsprogrammering i windows. Samt att lära sig förstå programmering då.

Min absoluta favorit i programmeringsspråk och skolspråk är ML och mer specifikt Ocaml, men det är inget jag prackar på någon. Där kan vi snacka kompakt (men fortfarande lättförstått) språk lämpat för att lära sig programmeringskoncept. Men det är lite speciellt så det kanske inte är något för självstudierna.

Visa signatur

Crap.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morr
[
Sen är C# inget man "hackar hemsidor med", skulle vilja påstå att främsta nyttan med det är applikationsprogrammering i windows. Samt att lära sig förstå programmering då.

Jag har aldrig sagt att jag ska hacka internetsidor, jag vill lära mig om säkerhet, att whitehatta är inte destruktiv hacking.

Permalänk
Medlem

Ah, nej, det förstod jag också. Var ett klumpigt sätt att skriva att C# inte lämpar sig bäst för ändamålet att förstå säkerhet. Eller, det beror ju på vad man menar med säkerhet förstås. Men det var absolut inte nån insinuation.

Visa signatur

Crap.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morr
Ah, nej, det förstod jag också. Var ett klumpigt sätt att skriva att C# inte lämpar sig bäst för ändamålet att förstå säkerhet. Eller, det beror ju på vad man menar med säkerhet förstås. Men det var absolut inte nån insinuation.

okej, jag tror vi missförstår varann en aning

Delen emd att jag vill lära mig C har inte direkt nånting att göra med itsäkerheten, men självklart är de relaterade till varandra.

Egentligen ser jag det som skiljda områden jag vill lära mig lite mer om

Permalänk
Medlem

White hat eller black hat spelar ingen roll; de har samma kunskapsområde. Hur de sedan väljer att applicera sitt vetande är en annan femma... Typ som superhjältar och -skurkar i Marveltidningar

Sålunda finns det inga resurser som direkt är till för endera parten. En saktext kan vara vinklad åt ena eller andra hållet, men innehållsmässigt har båda parter nytta av den. Är du seriöst intresserad så vill du ha god information oavsett var eller vem den kommer ifrån.

edit: PS. om jag hade börjat med programmering idag men ändå på något sätt haft insyn i de språk som finns tillgängliga, så hade jag valt Python.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
White hat eller black hat spelar ingen roll; de har samma kunskapsområde. Hur de sedan väljer att applicera sitt vetande är en annan femma... Typ som superhjältar och -skurkar i Marveltidningar

Sålunda finns det inga resurser som direkt är till för endera parten. En saktext kan vara vinklad åt ena eller andra hållet, men innehållsmässigt har båda parter nytta av den. Är du seriöst intresserad så vill du ha god information oavsett var eller vem den kommer ifrån.

edit: PS. om jag hade börjat med programmering idag men ändå på något sätt haft insyn i de språk som finns tillgängliga, så hade jag valt Python.

Du har såklart rätt
Har du några tips om internetresurser för hacking/säkerhet då?

Permalänk
Medlem

www.securityfocus.com t ex.

Intressant läsning om hur två hackers lyckades ta sig in på apache.org: http://www.dataloss.net/papers/how.defaced.apache.org.txt
Lite för att få blodad tand.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
www.securityfocus.com t ex.

Intressant läsning om hur två hackers lyckades ta sig in på apache.org: http://www.dataloss.net/papers/how.defaced.apache.org.txt
Lite för att få blodad tand.

Intressant läsning! Tack!

T: Tips på webbkurser i Python?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razoz
Intressant läsning! Tack!

T: Tips på webbkurser i Python?

http://docs.python.org/tutorial/index.html