Permalänk
Medlem

Oop?

Har en kanske lite underlig fråga: vad definierar objektorienterad programmering? Läser just nu C-kursen i programmering för java, och satt och letade efter böcker, men blev osäker på om det jag läser räknas som oop.

Permalänk
Medlem

Det hörs väl ganska bra på namnet vad det handlar om, objektorienterad programmering. Dvs. man programmerar med objekt. Det har egentligen ingenting med vilket språk man använder, man kan programmera OOP i så gott som vilket språk som helst, men vissa språk gör det enklare. Java brukar ju t.ex. klassas som ett (till överdrift i mitt tycke ) objektorienterat språk, just för att så gott som allting hanteras som objekt. Är man tillräckligt envis så går det dock utmärkt att programmera Java på ett sätt som knappast kan räknas som OOP.

Men vad är det som gör dig osäker på om det du läser är OOP eller inte? Du får gärna utveckla lite.

Permalänk
Medlem

jag har ganska nyligen börjat en programmerar utbildning med inriktning virtuellt skapande, och satt och tittade efter böcker (jag har Java Direkt med Swing) men tycker den är lite svår att hitta i. och några av böckerna handlade om oop, och jag blev osäker på om det innefattade det jag läser. men då kan man säga att om jag läser java så läser jag oop? tack för svaret, är antagligen en ganska dum fråga, men frågar man inte får man ju inga svar=)

Permalänk
Medlem

OOP-böcker brukar beskriva det mer generella sättet att lösa problem objektorienterat. Alltså hur du analyserar problemet (OOA) och hittar dina typer och objekt, och sedan designar (OOD) ett system där alla dessa objekttyper interagerar för att till sist implementera det (OOP).

En del böcker kanske inte är så stela men det är ungefär så det brukar läggas upp.

Java är relativt objektorienterat. Allt tvingas vara klasser och du anropar metoder på instanser eller klasser för att utföra allt arbete.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret! Tror jag har fått lite mer grepp om det nu!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jdv
Java är relativt objektorienterat. Allt tvingas vara klasser och du anropar metoder på instanser eller klasser för att utföra allt arbete.

relativt? relativt till vad undrar jag?? utveckla gärna ditt svar.

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Betydligt mer objektorienterat än C (även om man kan skriva objektorienterad kod där med) men mindre än t.ex. Smalltalk.

Allt är inte objekt i java, det finns ett flertal typer och strukturer som man valt att inte direkt representera som objekt.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem

du syftar på primitiver antar jag. vad mer är inte oop i java menar du?

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Arrayer.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Arrayer.

Arrayer är objekt i Java, de är bara inte klassinstanser.