Permalänk

Behöver ett bra IQ test.

Hallå, finns det någon som vet nått bra IQ test på nätet? Jag har testat mensas test men den mäter på en för kort skala.

Har sökt lite men det funkar inte bra. Google ger mig bara massa sidor från holland då den VPN jag använder står där. Om någon vet hur man fixar det problemet skulle även det vara bra.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Kanske detta är ditt IQ-test?

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Avstängd

Gå över gatan och tugga tuggummi

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Hedersmedlem

Finns nog inget vettigt iq-test på nätet som är gratis. Är inte så påläst men hur pass pålitliga är iq-test. Ger det vettiga mätvärden?

Permalänk
Medlem

Det finns inga som helst vettiga IQ-test på nätet... anledningen till detta är att personerna skulle kunna fuska.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Mensas test mäter väll helt okej (om man nu tror på IQ)
Allt mellan 90 och 140 har jag för mig visas, jag fick 120 enligt testet.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk

Nej mensas test har mätt upp till 131 och nu mäter det bara upp till 126. Jag skulle vilja ha ett test som går upp till minst 140.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Finns nog inget vettigt iq-test på nätet som är gratis. Är inte så påläst men hur pass pålitliga är iq-test. Ger det vettiga mätvärden?

IQ-test är extremt pålitliga eftersom IQ-siffran i princip enbart mäter hur bra man är på att lösa IQ-test

Men hur bra det matchar nån mer generell bild av intelligens kan man nog med all rätt ifrågasätta.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Mensa.dk mäter iaf till 143, tror det är max men jag kan ha slarvat.

Men som sagt... det lär inte vara så svårt att googla fram ett facit.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk

Om du får 43+ rätt på det här IQ-testet kan du bli medlem i "the Mega Society" (176+ i IQ):

http://www.eskimo.com/~miyaguch/titan.html

Borde väl räcka?

Permalänk

176 är nog lite väl saftigt. Mellan 130-140 tror jag är rimligare.

Testet på mensa.dk ser vettigt ut, ska göra det i kväll.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

[skämt]
Vem försöker du lura annanas, vi vet båda två att du ligger där nere vid 13 och skvalpar ;)[/skämt]

Permalänk

Känns som det ibland, har fortfarande inte lurat ut hur jag ställer in att google ska söka efter svenska sidor före de jävla holländska.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

När jag trycker på inställningar får jag upp olika alternativ för vilket språk jag vill ha sökresultaten på. Fungerar det inte för dig?

Permalänk

Jo om man är inne på google.com funkar det men jag vill kunna söka i den lilla rutan i firefox. Får kolla upp det senare kanske, ska installera om datorn nu ändå.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Någonstans har jag läst att man kan göra IQ test hos skolsyster, men vet inte om det stämmer. Kan vara värt att kolla upp, då det förmodligen är ganska korrekt Du går ju på gymnasium så borde ju inte vara några problem.

Men mensas test är ju inte nått särskilt, även om man har alla rätt där så kan man ju lika gärna ha 180 i IQ, trots att den säger 126 Har gjort det testet.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Ett par snabba citat från FAQ:n på Mensa.se borde kunna ge dig lite förståelse om varför du aldrig kommer hitta det du söker.

Citat:

Jag har gjort skrivit det övervakade testet och fått svaret att min IQ ligger på 135 eller mer. Hur kan jag ta reda på min nivå? Jag kanske har en IQ på 160.

SVAR: Att mäta IQ i detta ytterläge är i det närmaste omöjligt. Att ha en IQ på 160 innebär att man är den personen på 31 560 som har högst IQ. För att bevisa det med någorlunda exakthet krävs att normgruppen är avsevärt större än 31 000 och uppgifterna på själva testet måste vara så svåra att facit blir mer än komplicerat att validera.

Citat:

Varför måste det vara en psykolog som rättar testet?

SVAR: Som ett led i vår kvalitetssäkring skall testet rättas av en utomstående person med fackkompetens och erfarenhet inom området. Det handlar också om att kunna administrera och kvalitetssäkra normtabeller och hantera testsvar där något kanske har gått fel. I större delen av världen är det enbart legitimerade psykologer eller personer med en speciell testspecifik utbildning som har "rätten" att göra detta.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Jo jag vet att det inte finns något super test där allt stämmer och att IQ som begrepp är ganska konstigt. Dock funkade testet på mensa.dk bra och jag kunde inte maxa det provet och det var det ända jag ville testa.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Sötast

IQ-test är något man kan träna busenkelt, vilket gör att IQ-test inte har någon världsförankring och bara är fjantsiffror.

Permalänk
Medlem

Allexz: Är du medlem på garaget.org? Såg din dotter där idag

Jag testade det där danska IQ testet, är nöjd med resultatet Men om man ska räkna ut vad jag fick, hur gör man då?* Man skall använda nån slags ekvation med biologisk ålder och mental, men om man har enligt test högre IQ än genomsnittet? Man kan ju inte säga t.ex att "100 är medel, vid 30 års ålder. 110 vid 40 och 120 vid 50 etc" Alltså att IQ:n motsvarar någon ålder.

*Är ett 'barn', då skall man göra på annat sätt

http://studieteknik.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=ee...

Citat:

Egentligen är IQ ett felaktigt begrepp när man pratar om begåvning eftersom det bara går att använda om barn. Det var två franska herrar vid namn Simon och Binet som var verksamma i Paris vid sekelskiftet som uppfann IQ. De hade fått i uppdrag att identifiera barn som var i behov av särskild undervisning. För att klara det utvecklade de olika tester som kunde mäta hur begåvat ett barn var. Testet gick egentligen ut på att mäta begåvning hos ett barn och jämföra det med normala barn i samma ålder. Om en sjuåring till exempel kunde svara på frågor lika bra som en nioåring räknades intelligenskvoten ut med följande enkla formel.

Mental ålder/biologisk ålder gånger 100

Alltså 9/7 x 100 = 128. Barnet hade då en IQ på 128 enligt deras skala. Om man försöker applicera den här mätmetoden på vuxna inser man snabbt att det inte går lika bra. Den korrekta termen, som används professionellt inom bland annat psykologin, är begåvning eller bara g. G står för generell begåvning och är vad vi i dagligt tal kallar för IQ.

Är konfunderad.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Allexz: Är du medlem på garaget.org? Såg din dotter där idag

Jag testade det där danska IQ testet, är nöjd med resultatet Men om man ska räkna ut vad jag fick, hur gör man då?* Man skall använda nån slags ekvation med biologisk ålder och mental, men om man har enligt test högre IQ än genomsnittet? Man kan ju inte säga t.ex att "100 är medel, vid 30 års ålder. 110 vid 40 och 120 vid 50 etc" Alltså att IQ:n motsvarar någon ålder.

*Är ett 'barn', då skall man göra på annat sätt

http://studieteknik.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=ee...

Är konfunderad.

Gjorde samma test som dig på den där danska "seriösa" sidan, fick ju 148 vilket jag tvivlar starkt på, eftersom gränsen till geni går vid 130...

Sen så är det där med mental/biologisk ålder skitsnack...

Visa signatur

inför åldergräns på ÖÄ!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lars Adaktusson
Gjorde samma test som dig på den där danska "seriösa" sidan, fick ju 148 vilket jag tvivlar starkt på, eftersom gränsen till geni går vid 130...

Sen så är det där med mental/biologisk ålder skitsnack...

Gränsen till geni går vid 140. Men jo, sant är det då inte men tycker fortfarande det är intressant att veta hur man räknar ut IQn på äldre barn, där IQn inte motsvarar någon ålder. Men okej, då ska jag inte söka vidare i det här med mental/biologisk ålder Men 2,2% av befolkningen har en IQ högre än 130, så det är inte orealistiskt att du har något högt! Ungefär en av femtio.

148 i IQ (och upp) är en på tusen, enligt svenska Wikipedia.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
IQ-test är något man kan träna busenkelt, vilket gör att IQ-test inte har någon världsförankring och bara är fjantsiffror.

Nej, studier har visat att du kan förbättra ditt resultat genom att öva, men bara med några får procent mellan de första gångerna du gör ett IQ test. Vidare förbättring efter det är marginell.

Huruvida IQ tester sen är intressanta praktiskt eller ej återstår ju för diskussion...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
176 är nog lite väl saftigt. Mellan 130-140 tror jag är rimligare.

Testet på mensa.dk ser vettigt ut, ska göra det i kväll.

Vad baserar du det på? (gäller båda meningarna)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Nej mensas test har mätt upp till 131 och nu mäter det bara upp till 126. Jag skulle vilja ha ett test som går upp till minst 140.

Pratar vi om deras riktiga test, eller plojtestet på nätet som är ren marknadsföring?

Danska mensas test är iaf det roligaste jag har sett på nätet. Hyffsat utmanande också med bra variation på problemställningarna. Men det är ju mer för underhållning än för att mäta sin IQ.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheep
Nej, studier har visat att du kan förbättra ditt resultat genom att öva, men bara med några får procent mellan de första gångerna du gör ett IQ test. Vidare förbättring efter det är marginell.

Studier vs logik, jag tar logik.

Då IQ-Test just handlar om logik.

Du KAN träna att läsa ut de olika problemen du möter i ett IQ-test precis som du kan lära dig ritningsläsning och se 3D genom vyer.

*Vad kommer härnäst i serien* problem får du studera i Matematikklasser

Även högre matematik fokuserar mycket på logisk och systematisk problemlösning, något guld värt vid IQ-Test.

Studier, studier visar att jag inte litar på studier

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Studier vs logik, jag tar logik.

Då IQ-Test just handlar om logik.

Du KAN träna att läsa ut de olika problemen du möter i ett IQ-test precis som du kan lära dig ritningsläsning och se 3D genom vyer.

*Vad kommer härnäst i serien* problem får du studera i Matematikklasser

Även högre matematik fokuserar mycket på logisk och systematisk problemlösning, något guld värt vid IQ-Test.

Studier, studier visar att jag inte litar på studier

Logik säger ju dock att du inte kan bli avsevärt bättre på IQ test. IQ-test mäter ju i grund och botten hur din hjärna fungerar. Visst kan du tvinga dig själv att tänka annorlunda, men som det sagts tidigare så ger ju detta marginell förbättring. Det du kan göra är dock att göra massa logiska tankeövningar för att inte FÖRSÄMRA ditt resultat med åren, men att nå ett avsevärt högre resultat har som tidigare påpekats inte visat sig vara möjligt.

Från mensa.se

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mensa.se[B]"
Jag har hört att man kan träna upp sin förmåga att lösa IQ-tester. Om det stämmer borde det vara en lätt match att bli medlem för alla, det är ju bara att träna, eller?

SVAR: Det stämmer att vissa kan träna upp förmågan att lösa framförallt verbala IQ-tester, men bara marginellt. Det kan med andra ord löna sig att träna, men det betyder inte att alla kan bli så bra att de får en IQ på 131 eller mer. Man vet från olika studier att det går att förbättra sin prestation mellan första och andra gången, men knappast mer. Det handlar inte om att man blivit mer begåvad utan att man vänjer sig något vid testsituationen och kan fokusera mer på själva uppgifterna och mindre på testsituationen. Stora amerikanska studier, sk. Head Start-programmet, har visat att det genomsnittligt sett inte går att höja sin begåvning nämnvärt.
"

[/B]

För övrigt tycker jag att testen på mensa.se är rätt roliga, dock är de sjukt enkla (man får alltid alla rätt/max resultat) och verkar vara för att folk skall gå och skriva det riktiga testet.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheep
Vad baserar du det på? (gäller båda meningarna)

Eftersom jag vet att jag fått max poäng på det gamla testet på mensa.se (131p) antog jag att jag hade över 130 men eftersom jag inte är super bra på att IQ test antog jag att min nivå skulle vara mellan 130-140.

Sedan att det såg vettigt ut var bara för att det var lätt att förstå, ganska många frågor. Är ingen expert på IQ test man jag tyckte det funkade bra.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Eftersom jag vet att jag fått max poäng på det gamla testet på mensa.se (131p) antog jag att jag hade över 130 men eftersom jag inte är super bra på att IQ test antog jag att min nivå skulle vara mellan 130-140.

Sedan att det såg vettigt ut var bara för att det var lätt att förstå, ganska många frågor. Är ingen expert på IQ test man jag tyckte det funkade bra.

Alla IQ test på nätet som är kostnadsfria är ju bara locktest för att få folk att skriva de riktiga som kostar. Skall du ens kunna "gissa" var du ligger måste du ta ett riktigt IQ test i testlokal eller ett hos en Psykolog.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Alla IQ test på nätet som är kostnadsfria är ju bara locktest för att få folk att skriva de riktiga som kostar. Skall du ens kunna "gissa" var du ligger måste du ta ett riktigt IQ test i testlokal eller ett hos en Psykolog.

Nej, allt på internet är väl sant?? Nu vände du upp och ner på hela mitt liv.

Visa signatur

inför åldergräns på ÖÄ!